Miten narsistista eroon turvallisesti?
Ystävälläni on mielestäni narsistisia piirteitä. Antakaa ohjeita turvalliseen välien katkaisuun, kiitos. Omia kokemuksia, miten se kannattaa tehdä ja miten ei?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Varma keino: väkivalta lopettaa vittuilun.
Huoh. Jonne 12v vastaamassa? Väkivalta on säälittävä ja primitiivinen käyttäytymismuoto, joka ei kuulu älykkäille, sivistyneille ja terveille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Turvallisesti tarkoittaa varmaan juuri sitä, että ei halua että narsisti levittelee valheita yms. Voivatko narsistit olla väkivaltaisia? Siitäkin pelko
Narsistinen ihminen nimenomaan on väkivaltainen: henkistä, fyysistä ja taloudellista. Ero on ainoa vaihtoehto, kliinisen narsistin kanssa turha lähteä mittelöimään - tällaista häiriöitä potevan ainoa tavoite on tuhota uhriksi joutunut - vaikka muuta toisinaan esittäisikin.
Poliisi kehiin ja läheiset + muistiinpanot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää nelosenneuvossa tämä että ei pidä antaa pienintäkään syytä loukkaantumiseen samalla kun katkaisee täydellisesti yhteydenpidon ja ilmoittaa ettei aio vastata mihinkään viesteihin jne. Siis että mitä... En ole narsisti mutta luultavasti kyllä loukkaantuisin jos tällaista joku kaveri tulisi puhumaan. Mikä ihme sellainen neutraali syy voisi olla? Muutto toiselle puolelle maailmaa sähköttömiin olosuhteisiin ehkä kelpaisi.
Ja miten narsisti tällaiseen reagoisi? Eli edelleen, miten saa välit turvallisesti lopullisesti poikki?
4 jatkaa. Tärkein pointtini oli se, että kerrot narsistille, että et aio enää olla yhteydessä häneen ja sen jälkeen et enää ole yhteydessä häneen.
Ei minulla ole kikka kolmosta siihen, miten tämä käytännössä tehdään. Sitäkin ehkä halusin painottaa, että ei nyt ainakaan kannata mennä haukkumaan tätä ihmistä siinä samalla.
En myöskään ymmärrä tuota turvallisesti-jankkausta. Voi hyvin olla, että välien poikki pistämisen jälkeen narsisti levittelee valheita tai mitä tahansa. Mutta sille nyt ei voi tehdä mitään. Se kuuluu sairauden luonteeseen.
Mutta jos teet selväksi, ettet ole enää uhri (et pidä mitään yhteyttä), niin tämä narsisti etsii itselleen uuden uhrin (ja unohtaa sinut).
Siinähän se, turvallisesti sanassa on jutun solmukohta. Niin kauan kuin uhri ei uskalla vapautua tuosta pelostaan, hän on liekassa kiinni. Uhrin pitää muuttaa omaa käyttäytymistään, jos aikoo saada tuloksia, muuten ei pääse haihtumaan. Esim. minulla narsku sattui kerran sanomaan että pitää mennä pois jos ei hanen kanssaan viihdy. Siihen vain että minäpä menen. Ja sitten ei mitään yhteyksiä, tai reakoimista temppuihin. Toki ennen pitää tehdä itsensä tarpeettomaksi, asioissa joilla käytetään hyväksi.
Keräsin itse hänestä raskauttavaa materiaalia. hän esitti minulle eri henkilöitä (netti, puhelin jne ei kasvotusten tietenkään) ja luuli, etten tiedä. Keräilin sitä aikani, ja esitin hänelle saaliini. En olisi uskaltanut, jos ei olisi ollut tosi pahaa kamaa joukossa. Hän olisi vainonnut minua loppuun asti.
Uhkailut heitti viimeiseksi, kasvonsa säilyttääkseen ja myös sanoi, että ihme että minulla meni niin kauan tajuta ja kuinka tyhmä olen ja kuinka olen saanut apua tallennuksiin, kun en osaisi tietenkään itse tehdä mitään niin hankalaa yms. Ja kaikki latelut siitä mitä tulee tekemään minulle yms. Tiesin että se oli tyhjää puhetta, kasvojen säilyttämiseksi. Hänellä on (yllättäen...) ihan merkittävä asema, joten vaikka kuinka olin sen paskan pauloissa niin hillitsin pelkoni ja tein sen, koska tiesin olevani vahvempi.
Koskaan en ole sen jälkeen miehestä kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suloisia vastauksia .
Saimme narsistin joukkoomme. kerro miten sinunlaisist pääsee eroon?
Just.. :D
Määritelkääs sitten antinarsisti tarkkaan. Haluan tietää, minkälainen ihminen teille oikein ollenkaan kelpaa?
Minusta vain te itse kuullostatte hankalille, ellette peräti narsisteille itse.. ;) (Moni teistä vastaajista.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisesti tarkoittaa varmaan juuri sitä, että ei halua että narsisti levittelee valheita yms. Voivatko narsistit olla väkivaltaisia? Siitäkin pelko
Narsistinen ihminen nimenomaan on väkivaltainen: henkistä, fyysistä ja taloudellista. Ero on ainoa vaihtoehto, kliinisen narsistin kanssa turha lähteä mittelöimään - tällaista häiriöitä potevan ainoa tavoite on tuhota uhriksi joutunut - vaikka muuta toisinaan esittäisikin.
Lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka erottaa valheiden(?) levittely tavallisesta juoruilusta?
Aika vaikeaa minusta.
Totuus kuitenkin on, että suurin osa ihmisistä puhuu "paskaa" toisista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kun kerroit meille itsestäsi.
Muuten, narsismitesti: ennen oli 40-kohtainen AB-valintatesti (amerikkalainen tällainen löytyy netistä muistaakseni timesin sivuilta) , mutta huomattiin että narsismin sai suurimmassa osassa tapauksia (muistaakseni 80%) selville yhdellä kysymyksellä: kuinka narsistinen olet? (Vieressä oli selitys, muistaakseni siinä
Oli jotain itsekeskeinen egoistinen itserakas...) Kävi ilmi että narsisti ei häpeä narsistisia piirteitään vaan vastaa siksi todenmukaisesti (asteikon yläkanttiin). Valittiin siis numero muistaakseni 1 - 8 tai 1 - 7 asteikolla. Itse valitsin 3 ja testi sanoi minun tasapainoilevan itseni ja muiden huomioimisen rajalla (vähän narsistinen, ei kuitenkaan narsisti). 40 kohdan testissä sain 9 mikä on enemmän kuin kavereillani mutta vähemmän kuin amerikkalainen keskiarvo. En siis ole narsisti, enkä ainakaan ketään hallitse. Koen kuitenkin olevani itsekkäämpi, itserakkaampi ja muista välittämättömämpi kuin monet muut (toisaalta olen järjettömän empaattinen ja itken täysin tuntemattomienkin ihmisten puolesta joten hieman ristiriitaista omasta mielestäni).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisi kehiin ja läheiset + muistiinpanot.Lääkkeet!
Narsismi ei lääkkeillä hoidettavissa kuten psykiatriset oireilut/sairaudet vaan käyttäytymisen eli sisäistyneen toimintatavan pulma. Ikävä kyllä.
Narsisti voi vedättää lähipiiriään jopa vuosikymmeniä. Koukkuun voi jäädä luullessaan että tekee hyvin.
Toimi eri tavoin, niin hän hämmentyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärsin nuorempana persoonallisuushäiriöstä ja vaikka en narsisti olekaan niin tunnistan itsessäni niitäkin piirteitä jotka äärimuodossa johtaa narsistin diagnoosiin. Omasta kokemuksesta sanon että juurikin pahinta on tuo että yhtäkkiä ilmoitetaan joku muu neutraali syy ja laitetaan välit kerrasta poikki. Jos haluat oikein narsistisen raivon kokea niin tee niin.
No voisit samantien jatkaa sitten siihen neuvoon, mitä täältä haetaan. eli mikä ei johtaisi narsistiseen raivoon ?
Lähtisin tekemään hajurakoa hitaasti mutta varmasti. Stressi ja kiire, harrastukset, tekisin ohareita ja olisin vuolaasti pahoillani kun taas kävi näin että joudun perumaan. Olisin huonoa ja tylsää seuraa. Yrittäisin puhua vain itsestäni ja jostain tylsästä aiheesta joka ei narskua kiinnosta. Vähitellen hiipuisin takavasemmalle.
Tämä toimii
Minulla oli kaksi narsistiystävää ja kumpikin lopetti itse yhteydenpidon lähes seinään, kun ryhdyin samalle alalle ja ikäänkuin kilpailijaksi heille, kun ennen olin ollut heitä pönkittämässä ja tukemassa eteenpäin. Itse tavatessamme sattumalta aina ehdotin, että nähtäisiinkö ja laitoin viestejäkin ehdottaen tapaamista tms, mutta he eivät edes välttämättä vastanneet tai ainakaan halunneet tavats. Eli he katosivat elämästäni ihan itse, kun minusta ei ollut enää hyötyä heille itselleen.
up