Tilillä oli 100 euroa varattu jouluksi - Pankki vei 92 euroa
Eli mulla on nyt 8 euroa jouluun rahaa. Ei tässä paljon joulumieltä ole.
Kommentit (209)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että on kurjaa, mutta lyhennyssopimus on tehty ja todennäköisesti olet vielä itse aikoinaan ne kuukaudet sinne valinnut. Ole yhteydessä pankkiin ja vaihda kuukaudet, jotta ensi vuonna et sitten ole samassa jamassa.
huoh, opintolainan lyhennykset alkavat automaattisesti pari vuotta valmistumisen jälkeen. Veikkaan että aika harva muistaa katsoa sitä täsmällistä aikaa kun opintolainan ottamisesta ja sopimuksista on jo vuosia. Lisäksi jossain tapauksissa se eka kuukausi on tosiaan joulukuu.
Yllärinä tuli minullekin ja pankkihan vain ottaa sen vitun rahan tililtä koska pankkia ei koske mitkään rajoitukset siitä että saako pankki ottaa esim. sossun tai kelan maksuista omansa pois. Edes ulosottomies ei pääse noihin rahoihin käsiksi mutta pankki ottaa. Maksuhäiriöinen ei voi edes vaihtaa pankkia.
Kyllähän lainapaperit allekirjoittaessaan henkilö on antanut pankille luvan ottaa omansa pois.
Siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko otat sen lainan niillä ehdoilla jotka pankki antaa tai et ota lainaa ollenkaan jolloin et myöskään käytännössä voi opiskella kun ei ole rahaa. Todellinen valinnanvara?
Itse esim. olisi mieluummin valinnut laskulla tulevat lyhennykset mutta pankki ei tietenkään tarjoa tuommoista mahdollisuutta. Harva nuori tajuaa edes miettiä noita ennen kuin sitten kun lyhennykset alkaa ja sittenhän se sopimus on ollut voimassa jo vuosia ja turha mutista.
Toinen hupaisa käytäntö pankilla on se, että lainan muutoksista, esim. lyhennyspäivän muutos, maksuvapaiden kuukauksien muutos tai jotain, veloitetaan hinnaston mukaan satanen. Melkoinen hinta jonkun virkailijan suunnilleen minuutin työstä jos olet esim. työtön.
Joo. Harmi, ettei ole tosiaan sellaista vaihtoehtoa, että nostaa lainan ja se on siinä. Ei mitään takaisinmaksua.
Kysehän ei ole tuosta.
Toisaalta netissä kaikki asiat kärjistetään ääripäihinsä joten ehkä sinulle on tosiaan olemassa vain kaksi vaihtoehtoa. Joko maksaa just se mitä pankki haluaa ja silloin kun pankki haluaa ilman mitään joustomahdollisuutta edes työttömyyden sattuessa tai sitten tuo toinen ääripää. Muistakaa että lyhennysvapaiden pyytäminen maksaa sen satasen per kerta eikä niitä välttämättä myönnetä. Työssä olijalle satanen ei ole maailmanloppu mutta köyhälle se on suunnilleen puolen kuukauden ruokarahat.
Se on juuri noin kuten kirjoitit.
Mikä hitto siinä on, että lainaa pidetään niin luonnollisena osana elämää? Sitä otetaan vaikka siihen ei olisi varaa?! Sitten yhtäkkiä ollaankin muka tilanteessa jossa joka ikinen sentti pitääkin laskea kun lainat pitää maksaa takaisin korkoineen, jonka matalaa tasoakin vielä taidetaan pitää ikuisiksi ajoiksi ansaituksi. Hyvät ajat ei ole ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Opiskelemaan lähtiessä sitä saatoi olla nuorempi ja naiivimpi ja uskoa että opiskelu parantaa mahdollisuuksia. Esimerkiksi antaa parempipalkkaisen työn alalta joka kiinnostaa. Pari vuotta opiskelun päättymisen jälkeen käy ilmi että tämä oli silkkaa valetta ja ainoa mitä opiskelu antoi oli velat joita nyt sitten lyhennellään siitä pienimmästä työttömyyskorvauksesta.
Monille valitettavasti nykypäivää eli jostain työmarkkinatuesta (noin 520 kuukaudessa) moni lyhentää (monen vuoden opiskelun vuoksi joka ei työllistänytkään ) 150 euroa tai enemmänkin opintolainaa. Ja tämä on totta!
En tiedä, oliko se ennenvanhainen systeemi, jossa opintolainaa sai vain henkilötakauksella, kuitenkaan parempi. Vaikka olihan siinä se etu, että takaajat maksoivat, jos itsellä ei ollut rahaa.
Ap taisi mainita, ettei voi vaihtaa pankkia, koska on maksuhäiriöinen. Pankki voi kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia maksuhäiriöisille eli se voisi selittää miksi ei nähnyt ennakkoilmoitusta tulevasta korkojen maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa, etten itsekkään ennen tätä ollu edes huomannu, että koron lyhennyksiä on tililtä otettu joten tuli pikkusen yllätyksenä. Oon kyllä etukäteen kattonu, että millon lainaa aletaan lyhentään ja siihen olen tyytyväinen, mutta ei siellä lainan tiedoissa mulle ainakaan ole silmiin osunut nämä koron lyhennykset.
Joo joo, toki pitäisi tietää joo. Mutta en ole tajunnut ajatella että tuommoisiakin erikseen peritään. Onneksi äippärahat ja lapsilisä tulee niin ei ole hätää.
Muistaakseni sen voi/pitää lainaa hakiessa määrittää, pääomitetaanko korko, vai maksetaanko pois jo laina-aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ap taisi mainita, ettei voi vaihtaa pankkia, koska on maksuhäiriöinen. Pankki voi kieltäytyä antamasta verkkopankkitunnuksia maksuhäiriöisille eli se voisi selittää miksi ei nähnyt ennakkoilmoitusta tulevasta korkojen maksusta.
En ole varma, että oli ap. Mutta eihän pankin vaihtaminen vapauta opintolainan takaisinmaksusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että on kurjaa, mutta lyhennyssopimus on tehty ja todennäköisesti olet vielä itse aikoinaan ne kuukaudet sinne valinnut. Ole yhteydessä pankkiin ja vaihda kuukaudet, jotta ensi vuonna et sitten ole samassa jamassa.
huoh, opintolainan lyhennykset alkavat automaattisesti pari vuotta valmistumisen jälkeen. Veikkaan että aika harva muistaa katsoa sitä täsmällistä aikaa kun opintolainan ottamisesta ja sopimuksista on jo vuosia. Lisäksi jossain tapauksissa se eka kuukausi on tosiaan joulukuu.
Yllärinä tuli minullekin ja pankkihan vain ottaa sen vitun rahan tililtä koska pankkia ei koske mitkään rajoitukset siitä että saako pankki ottaa esim. sossun tai kelan maksuista omansa pois. Edes ulosottomies ei pääse noihin rahoihin käsiksi mutta pankki ottaa. Maksuhäiriöinen ei voi edes vaihtaa pankkia.
Kyllähän lainapaperit allekirjoittaessaan henkilö on antanut pankille luvan ottaa omansa pois.
Siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa. Joko otat sen lainan niillä ehdoilla jotka pankki antaa tai et ota lainaa ollenkaan jolloin et myöskään käytännössä voi opiskella kun ei ole rahaa. Todellinen valinnanvara?
Itse esim. olisi mieluummin valinnut laskulla tulevat lyhennykset mutta pankki ei tietenkään tarjoa tuommoista mahdollisuutta. Harva nuori tajuaa edes miettiä noita ennen kuin sitten kun lyhennykset alkaa ja sittenhän se sopimus on ollut voimassa jo vuosia ja turha mutista.
Toinen hupaisa käytäntö pankilla on se, että lainan muutoksista, esim. lyhennyspäivän muutos, maksuvapaiden kuukauksien muutos tai jotain, veloitetaan hinnaston mukaan satanen. Melkoinen hinta jonkun virkailijan suunnilleen minuutin työstä jos olet esim. työtön.
Joo. Harmi, ettei ole tosiaan sellaista vaihtoehtoa, että nostaa lainan ja se on siinä. Ei mitään takaisinmaksua.
Kysehän ei ole tuosta.
Toisaalta netissä kaikki asiat kärjistetään ääripäihinsä joten ehkä sinulle on tosiaan olemassa vain kaksi vaihtoehtoa. Joko maksaa just se mitä pankki haluaa ja silloin kun pankki haluaa ilman mitään joustomahdollisuutta edes työttömyyden sattuessa tai sitten tuo toinen ääripää. Muistakaa että lyhennysvapaiden pyytäminen maksaa sen satasen per kerta eikä niitä välttämättä myönnetä. Työssä olijalle satanen ei ole maailmanloppu mutta köyhälle se on suunnilleen puolen kuukauden ruokarahat.
Minulle on olemassa se vaihtoehto, minkä pankin kanssa allekirjoituksellani vahvistan.
Ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että pankeilla on velvollisuus auttaa ihmisiä hädässä.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti paskamainen tilanne ja ymmärrän kyllä AP:n tuskan. Opiskeluaikana oli välillä erittäin tiukkaa rahasta.
Mutta toisaalta tässäkin tapauksessa on kyse asioiden huonosta hoitamisesta. Otsikossakin syytetään pankkia, vaikka vika ei millään tavalla ole pankin. Eihän se voi tietää, että nyt maksajalla menee heikosti, vaan se raha lähtee silloin kun on sovittu että se lähtee.
AP:n pitää nyt alkaa tarkemmin suunnittelemaan ja hallitsemaan kuluja. Ja selvitä saatko jostain muita avustuksia ja tukia.
Saada avustuksia ja tukia? TÖIHIN SANON MINÄ. omaishoitajat tekee töitä myös. Näin myös minä. Halåå.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta, miksi voi kieltää?
Naurettavaa syyllistää opintolainan ottamisesta. Se laina otetaan koska elettävä on, kaikilla ei ole mahdollista käydä osa-aikatöissä opiskellessa. Takaisinmaksu saattaa olla useita vuosia myöhemmin, hieman vaikea ennustaa sinne asti, ja mitä se ennustaminen edes auttaisi, jos laina on otettava joka tapauksessa jos aikoo opiskella. Vai onko opiskelukin tyhmää?
Ootteko niin helvetin kultalusikka suussa syntyneitä ja mielikuvituksettomia, ettette voi edes kuvitella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta tekstiä. Jos pankin kanssa sopii lainakuvioista, niin totta helkutissa pankilla on oikeus ottaa ne rahat sopimuksen mukaan. Minäkin olen sopinut, että pankki ottaa 1500€ joka kuukausi tililtä. Toki käyttäisin ne rahat jonokin muuhunkin, mutta näin olen sopinut.
Sinä olet noin sopinut ja allekirjoittanut paperit. Ja jos tilillä on rahaa, niin pankki ottaa lyhennyksen automaattisesti. Sinun on ihan turha syyttää pankkia siitä, että he tekevät työtään. Itse olet asiasi sotkenut.
Just, saitko orgasmin kun huomasit että sinulla, keskiluokkaisella työssäkäyvällä pellellä menee paremmin kuin jollakulla työttömyysputkeen jumitetulla jolla on rahaongelmia?
Kaltaisesi pelle äänestää varmaan demareita kun demarit on aina hoitaneet sinun asiasi hyvin. Vitut siitä miten muilla menee tai aina vaan parempi jos jollakulla menee huonommin kuin sinulla.
Suomi on henkisesti harvinaisen häiriintynyt yhteiskunta.
Ja tämä käy kyllä esille sinun vastauksestasi. Sinun mielestä on siis ihan ok sotkea asiat, jos on työtön? Olen ollut itsekin työttömänä, mutta minulla oli myös kyky järjestellä asiat niin, että tuon vaiheen yli päästiin kunnialla. Ne menot pitää säätää tulojen mukaan. Tämä vain tuntuu olevan aivan ylivoimainen asia joillekin. Ja sitten syytellään pankkia ja yhteiskuntaa ja vaikka mitä, mutta ei myönnetä itse tehtyä virhettä.
Itselläni oli tilillä 400€ kuun alussa. Sitten tuli 300€ elatusmaksuja kahdesta lapsesta. No ostin lapsille talvihaalarit(ellos) ja -kengät(xxl) (yht. -120€). Ruokaan on mennyt tässä kuussa ehkä 200€. Huomenna tulee työkkärit ja vielä ennen joulua lapsilisät. En ole jaksanut hakea vielä tässä kuussa toimeentulotukea kun ei ole kiire saada lisää rahaa.
Ainiin, lasten ja kummilasten joululahjat oli ostettu viimeistään marraskuussa, jouluksi menemme valmiiseen pöytään kylpylään, sen maksoin jo pari kuukautta sitten kun säästin koko vuoden pari kymppiä/kk. Täytyy taas nostaa tili tyhjäksi ettei sinne keräänny liikaa rahaa kun ei terveelliseen ruokaan paljoa kulu kun ostaa kauden kasviksia ym.
Täyty varmaan ruveta ryyppään ja polttaan ja hankkiin tekokynsiä ja hiuspidennyksiä että pääsee eroon noista rahoista niin voin valittaa kurjuuttani kuten muutkin kaltaiseni sossupummit.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa syyllistää opintolainan ottamisesta. Se laina otetaan koska elettävä on, kaikilla ei ole mahdollista käydä osa-aikatöissä opiskellessa. Takaisinmaksu saattaa olla useita vuosia myöhemmin, hieman vaikea ennustaa sinne asti, ja mitä se ennustaminen edes auttaisi, jos laina on otettava joka tapauksessa jos aikoo opiskella. Vai onko opiskelukin tyhmää?
Ootteko niin helvetin kultalusikka suussa syntyneitä ja mielikuvituksettomia, ettette voi edes kuvitella?
Eihän kukaan ole haukkunut opintolainaa, vaan sitä, että AP syyttää pankkia omasta virheestään. Korkojen maksupäivät ovat varmasti olleet aikaisemmin tiedossa. AP ei vain ole noteerannut asiaa mitenkään ja nyt kun rahat ovat menneet, kuten oli sovittu, tulee hän AV:lle itkemään kuinka pankki voikaan olla noin ilkeä.
Itse olen aikanaan nostanut melkein kaiken opintolainen mitä nostettavissa oli, mutta olen ne myös maksanut. Ihmettelen vain sitä asennetta, joka tässäkin ketjussa on tullut esiin, että itketään kun laina pitää maksaa takaisinkin. Ja vielä sovitulla tavalla.
"Jos omahyväistä ojennat, hän pilkkaa sinua, jos jumalatonta nuhtelet, saat solvauksen. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
minulla meni myös opintolainaan 91€ ja oli kyllla kaks viikko aikaisemmi pankin sivuilla ilmoitus lainanlyjennyksestä. Joten nostin tilin tyhjäksi :D ihan vaan sen takia etten tahdo jouluna tuota maksella vittu
Tämä viesti taas korostaa nykyisen sukupolven itsekästä ajattelua. Ensin haetaan lainaan ja sitten vittuillaan ja vingutaan kun pitäisi maksaa pankille takaisin. No toivottavasti tulee viivästysmaksuja.
Pelottaa Suomen puolesta, kun tällaiset vastuutaan pakoilevat pellet sitten rakentavat tätä maata tulevaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan ole haukkunut opintolainaa, vaan sitä, että AP syyttää pankkia omasta virheestään. Korkojen maksupäivät ovat varmasti olleet aikaisemmin tiedossa. AP ei vain ole noteerannut asiaa mitenkään ja nyt kun rahat ovat menneet, kuten oli sovittu, tulee hän AV:lle itkemään kuinka pankki voikaan olla noin ilkeä.
Itse olen aikanaan nostanut melkein kaiken opintolainen mitä nostettavissa oli, mutta olen ne myös maksanut. Ihmettelen vain sitä asennetta, joka tässäkin ketjussa on tullut esiin, että itketään kun laina pitää maksaa takaisinkin. Ja vielä sovitulla tavalla.
Juuri näin ja kannattaa vielä muistaa, että se pankki jota tässä syytellään on käytännössä tietokoneohjelma joka automaattisesti nappaa lyhennyksen sopimuksen mukaan sovitulta tililtä. Ei siellä kukaaan ihminen sitä rahaa ota ja myhäile, että nytpä tuo luuseri jää ilman rahaa jouluna. Toisaalta koska sen rahan vie tietokoneohjelma, niin siellä ei myöskään kukaan ihiminen katsele että eipä me tuolta nyt voida sitä lyhennystä ottaa kun se saa vaan työkkärinrahaa eikä sille jää kuin 30€ tilille. Homma hoituu automaattisesti ja jos siihen muutoksia haluaa niin ihan itse pitää soittaa tai mennä käymään. Pankissa ei kukaan ehdi toimia sosiaalityöntekijänä, eikä siihen edes ole mitään velvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, sori, lainaus puuttuu.
Minä en ole se, joka pankin lattialle tuo hiekkaa vaan se hiekanjyvänen, jota te tallotte. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on, sori, lainaus puuttuu.
Niin missä kohdassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole varma, että oli ap. Mutta eihän pankin vaihtaminen vapauta opintolainan takaisinmaksusta.
Arvoisat työssäkäyvät. Jos riittävästi köyhää kyykytetään niin köyhä saattaa katsoa että asioita ei kannata edes yrittää hoitaa joten esim. opintolainat kaatuu valtion/veronmaksajan maksettavaksi. Joten te maksatte ne veroistanne. Tämän köyhän taas ei kannata sen jälkeen tehdä töitä koska kaikki mitä tienaa menee ulosottoon eikä riitäkään.
Näyttää siltä että nämä urpot jotka vaahtoaa siitä että sopimusten pidempiaikaiset seuraukset pitää ymmärtää eivät itse ymmärrä tekojensa ja asenteensa pidempiaikaisia seurauksia ja varsinkaan sitä että kun näitä tapauksia tämänkin kriisin seurauksena alkaa kertyä niin kokonaisvaikutus yhteiskunnalle ei ole mitenkään pieni. Edellisen lama-ajan kauhutarinoita ihmiskohtaloista muistellaan vieläkin.
Mielestäni olisi parempi että ihmiset saataisiin töihin maksamaan veroja vaikka se sitten vaatisikin sitä että jossain kohtaa jopa pankin on joustettava esim. maksuajoissa. Toisaalta jos kaikki menee päin persettä niin ihmistä ei kannattaisi naulata 20 vuodeksi velkaloukkuun koska siitä ei selviä henkisesti muuttumattomana kukaan. Yleensä muutos on huonompaan suuntaan kun ihminen huomaa että yhteiskunta on vain itsekkäitä varten joten veronmaksu koskee vain muita ja joka välistä pitää vetää jotain välistä että pärjää.
Maksuhäiriö on tarkoituksella tehty niin moneen asiaan vaikuttavaksi ja niin pitkäaikaiseksi että herkemmältä katoaa motivaatio kokonaan.
Itellä on vähän sama, pankki vei rahaa. Mutta ei se ylläri ollut, ihan tiedossa oli opintolainan korko ja asuntolainan maksuerä. Onneksi asuntolainani on tosi pieni.
Toki helpolla pääsen kun lapsia ei vielä ole. 160e loppukuulle, lahjat ostamatta (juu "pakkohan" jotain pientä on hankkia parille ystävälle ja perheenjäsenille), känny ja nettilaskukin piää viel maksella. Loppukuulle pitäs kehittää sitten tietty ruuatkin. Onneksi pakkasessa on jotain ja jouluateriat saa syödä vanhemmilla.
Mulla yllärinä tulikin sitten äkillinen lääkärikäynti ja lääkkeet, sinne uppos monta kymppiä. Mutta kyllä tästä selvitään, aina jollain ilveellä x)
Pakko sanoa, etten itsekkään ennen tätä ollu edes huomannu, että koron lyhennyksiä on tililtä otettu joten tuli pikkusen yllätyksenä. Oon kyllä etukäteen kattonu, että millon lainaa aletaan lyhentään ja siihen olen tyytyväinen, mutta ei siellä lainan tiedoissa mulle ainakaan ole silmiin osunut nämä koron lyhennykset.
Joo joo, toki pitäisi tietää joo. Mutta en ole tajunnut ajatella että tuommoisiakin erikseen peritään. Onneksi äippärahat ja lapsilisä tulee niin ei ole hätää.