PK-seudulla asuvat, kuinka pitkiä työmatkanne ovat?
Sain työtarjouksen Helsingistä, mutta asunto, johon pääsisin välittömästi muuttamaan sijaitsee mielestäni työpaikalta aika kaukana. Työmatkoihin menisi joka päivä bussilla tunti per suunta (1 bussinvaihto). Työnantaja sanoi, että se on työmatkana Helsingissä 'normaali', mutta onko näin? Hirveältä matkalta tuntuu, kun aiemmassa työpaikassani (jota konkurssin seurauksena ei enää ole olemassa) työmatka oli kävellen 10 minuuttia.
Kommentit (50)
Ennen työpaikkani oli Vantaalla jonne piti lähteä bussilla 1,5h ennen töiden alkamista eli noin 3h meni päivässä työmatkoihin. Ellen olisi ollut siellä töissä en olisi saanut nykyistä työpaikkaani joka on 1km päässä ja kävelen sinne aina 10 minuutissa :)
5km matka 25min pyrällä tai 12min autolla. Julkisilla kävelyineen noin 35min.
Minulla työmatka kestää reilun vartin: junalla 7 min ja viitisen minuuttia kävelyä molemmissa päissä.
Ap, pakkoko siinä asunnossa on asua pitkään, voithan aloittaa välittömästi paremman kämpän etsiskelyn.
Kannattaa miettiä, millä pääset kulkemaan työmatkat ja etsiä sen mukaan se uusi kämppä. Metro ja paikallisjuna ovat nopeimpia kulkuneuvoja. Henkilöauto on aika hankala, jos pitää kulkea ruuhka-aikaan, eikä työpaikalla ole ilmaista parkkipaikkaa - mutta tämä siis riippuu työajoista ja työpaikan parkkitilanteesta.
Tunti olisi minulla liian pitkä työmatka, mutta toki se on joillekin arkea.
Onhan se tunti pitkä aika, mutta jos ei olisi pieniä lapsia niin kyllä voisin kulkea tuollaista matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali työmatka-aika. Itselläni menee 1h20min, mutta teen etänä 2-3pv/vko. Ja kuudelta herää kyllä hyvin moni muukin!
On ihan eri asia kulkea pitkää työmatkaa 5 päivää viikossa kuin 2 tai 3 päivää. Itse kuljen 1,5h suuntaansa 5 päivänä viikossa, ja on rankkaa, olen miettinyt että 3 tai 4 päivää viikossa menisi mutta 5 on jo aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan niin paljolta :( työt alkaisivat aamuisin tasan klo 8, joustoa ei ole. Joudun lähtemään bussille jo ennen klo 7 ja heräämään joka aamu siis jo noin klo 6, mikä on tosi aikaisin. Aiemmassa työpaikassa työt alkoivat klo 9 ja heräsin joka aamu vasta klo 8...
Haluan ottaa vastaan minulle tarjotun työn, mutta varmaankin alan heti etsiä asuntoa lähempää työpaikkaa pk-seudulle muutettuani. ap
Onnea vaan sille uudelle asunnolle muualta. Valitettavasti asunnot tullaan jakamaan näille turviksille, ne kun menevät ainakin kuntien asuntojen kohdalla kantisten, työssäkäyvienkin edelle.
Oletkos muuten ap tietoinen, että Suomessa lasketaan työssäkäyntialueeksi 80 km? Eli monen on pakko ottaa se työpaikka vastaan sieltä 80 km:n päästä, vaikka se saattaa tarkoittaa yli kolmea, jopa neljää tuntia päivittäisiin työmatkoihin.
Sinun aiempi tilanteesi oli kuin unelma.
Työssäkäyntialue on 80km tai 1,5h suunta. Ei ole pakko ottaa työtä vastaan jos työmatkaan menee yli 1,5h suunta.
Päivittäinen työmatka töihin Vantaalle kestää täältä pk kehyskunnista noin 40-50 min suunta. Matka reitistä riippuen n 40km
Illalla kun valmistelee aamun vaatteet ja leivät aamupalalle niin pääsee vauhdikkaasti liikkeelle. Omalla autolla kuljen, koska julkisilla tietäisi useampia vaihtoja. Kolarit ja huono ajokeli lisää ajoaikaa ja aiheuttaa stressiä.
Tunti on täällä päin ihan normaali, mutta kieltämättä pitkähkö työmatka. Ainakin omalla työpaikalla yleensä työmatkat on ehkä n. 30 min. Itsellä julkisilla 35-45 min. Mutta pienten lasten äitinä työmatkathan on sitä omaa aikaa. Itse otan aina luettavaa bussiin (tietty jos joutuu seisomaan ruuhkabussissa tai pysäkillä paljon, niin ei kiva). Työkaveri kuuntelee äänikirjoja ajaessaan autoa.
Mulla menee vajaa tunti, miehellä vähän reilu tunti. Asutaan Itä-Helsingissä, menen joko bussilla tai pyörällä metrolle (15min) ja siitä metrolla keskustaan 15-20 min. Kävelyä keskustassa n. 10 min. Lapsen vienti päiväkotiin +15min matkaan. Ollaan onnekkaita kun vuorohoitopaikka on metroaseman lähellä ja työmatkan varrella niin siitå ei tule paljoa poikkeamaa. Pyörä on kyllä nopein lyhyillä alle 7km matkoilla erityisesti keskustassa, sitä kannattaa hyödyntää. Ja metrossa saa kuljettaa kaikkina aikoina pyörää maksutta, mikä ainakin meillä jopa vaikutti hieman päätökseen muuttaa itään. Ota asunto ja katso miltä tuntuu!
Matka 15 km Helsingin laidalta keskustaa. Bussi 10min + juna 15 min + kävely 10 min, yhteensä 35 min jos vaihto menee nappiin. Toteutunut matka-aika keskimäärin ehkä 40 min.