PK-seudulla asuvat, kuinka pitkiä työmatkanne ovat?
Sain työtarjouksen Helsingistä, mutta asunto, johon pääsisin välittömästi muuttamaan sijaitsee mielestäni työpaikalta aika kaukana. Työmatkoihin menisi joka päivä bussilla tunti per suunta (1 bussinvaihto). Työnantaja sanoi, että se on työmatkana Helsingissä 'normaali', mutta onko näin? Hirveältä matkalta tuntuu, kun aiemmassa työpaikassani (jota konkurssin seurauksena ei enää ole olemassa) työmatka oli kävellen 10 minuuttia.
Kommentit (50)
Kotiovelta työpaikan ovelle aika tarkkaan tunti. Lähijunalla ja metrolla tai bussilla, riippuu missä vaihdan. Mua ei työmatka haittaa. Kuulostelen musiikkia ja teen käsityötä. Omaa aikaa 😉
Mulla menee matkaan reilu tunti yhteen suuntaan (noin 1h 15 min). Muuten olisi mielekästä muuttaa toiseen kaupunginosaan, mutta miehen työ on aivan toisella suunnalla ja hänellä on meistä kahdesta se ainoa vakituinen työ. Itsellä siis sijaisuus. Tällaista se valitettavasti monelle on.
Espoossa asun ja työskentelen. vajaa 10km matka, 10-13min autolla. Julkisilla reilu puoli tuntia, fillarilla riippuu kuinka paljon haluaa hikoilla.
Mulla menee bussilla noin 15-20min per suunta ja oon kyllä tosi tyytyväinen. Edelliseen työpaikkaan matka kesti sen tunnin suuntaansa, ja kyllä se rupesi pidemmän päälle nyppimään...
Asunnon sijainti on mulla ollut hyvä. Aikaisempaan kahteen työpaikkaan on ollut 10-20 minuutin kävelymatka. Nykyiseen työpaikkaan pääsee 20 minuutissa bussilla.
Olen kyllä joskus käynyt töissä tunnin työmatkan päässä, mutta sen jälkeen ostin asunnon parempien kulkuyhteyksien päästä. Olen kyllä vaihtanut työpaikkaa useastikin ja uutta hakiessani olen katsonut tarkkaan myös työmatkan.
Neljä kilometriä. Autolla 10 minuuttia, fillarilla 12 ja kävellen 40 minuuttia. Julkisia en käytä.
Kirkkonummi - Perkkaa. Autolla 22- 28 minuuttia suuntaansa. Julkisilla 50 - 60 minuuttia suuntaansa. Yleensä siksi autolla.
15 km, bussilla tai junalla ja bussilla 45-60 min. Autolla menisi 15-20 min.
Ja kun työt alkaa klo 8, niin herään klo 5, että ehdin viedä lapset tarhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan niin paljolta :( työt alkaisivat aamuisin tasan klo 8, joustoa ei ole. Joudun lähtemään bussille jo ennen klo 7 ja heräämään joka aamu siis jo noin klo 6, mikä on tosi aikaisin. Aiemmassa työpaikassa työt alkoivat klo 9 ja heräsin joka aamu vasta klo 8...
Haluan ottaa vastaan minulle tarjotun työn, mutta varmaankin alan heti etsiä asuntoa lähempää työpaikkaa pk-seudulle muutettuani. ap
Onnea vaan sille uudelle asunnolle muualta. Valitettavasti asunnot tullaan jakamaan näille turviksille, ne kun menevät ainakin kuntien asuntojen kohdalla kantisten, työssäkäyvienkin edelle.
Oletkos muuten ap tietoinen, että Suomessa lasketaan työssäkäyntialueeksi 80 km? Eli monen on pakko ottaa se työpaikka vastaan sieltä 80 km:n päästä, vaikka se saattaa tarkoittaa yli kolmea, jopa neljää tuntia päivittäisiin työmatkoihin.
Sinun aiempi tilanteesi oli kuin unelma.
Juuri työkkärin täti sanoi että työssäkäyntialue on 3h julkisilla kulkien menopaluu.
Matinkylä-Helsingin keskusta. Parhaimmillaan 25min onnistunut nyt joulukuussa, mutta normi on 30-35min.
Tunnin kestää työmatka per suunta, no 55 minuuttia, jos ollaan ihan tarkkoja. Työpaikka Helsingin keskustassa, koti Vantaalla, ei radan varressa.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu vaan niin paljolta :( työt alkaisivat aamuisin tasan klo 8, joustoa ei ole. Joudun lähtemään bussille jo ennen klo 7 ja heräämään joka aamu siis jo noin klo 6, mikä on tosi aikaisin. Aiemmassa työpaikassa työt alkoivat klo 9 ja heräsin joka aamu vasta klo 8...
Haluan ottaa vastaan minulle tarjotun työn, mutta varmaankin alan heti etsiä asuntoa lähempää työpaikkaa pk-seudulle muutettuani. ap
Kyllä sä totut. Mulla on sama kuvio sillä erotuksella, että vien aamulla kävellen lapset hoitoon siten, että ulkona asunnosta on oltava viimeistään 6.30 jotta ehdin töihin kahdeksaksi. Sitten iltapäivästä menee matkaan liikenteestä johtuen hieman enemmän ja olen noutamassa lapsia päiväkodilta n. 17.10 Paljoa ei tarvitse siis tapahtua kun homma kusee. Välillä olen aamuisin niin väsynyt, että naamaa kiristää töihin päästyä ihan siitä syystä, että olen hymyillen teeskennellyt lapsille, että jee jee, ihana päivä tulossa ja kävelläänpä reippaampaa jne. Tämän päivän suomessa en vaan uskalla ottaa riskiä, että menettäisin työpaikan enkä saisikaan uutta. Autoon ei ole matalapalkka-alalla olevana yksinhuoltajana varaa.
Niin ja työpaikalle menen kahdella bussilla eli yksi vaihto helsingin sisällä.
10 km työmatka. Aikaa kuluu n. 35-40 minuuttia fillarilla tai kahdella bussilla tai autolla ruuhka-aikaan.
Ruuhka-ajan ulkopuolella auto on nopein: n. 15-20 min.
No juuri sain työn Vantaalta, menee myös se tunti. Nopeasti se tosin menee.
noin 10 km matka, 30 minuuttia bussi+juna. MUTTA tällä hetkellä aikataulut menee aivan putkeen, eli pääsen lennosta vaihtamaan bussista junaan. Kesäaikataulut kun koittaa, aikataulut muuttuu, ja aika venähtää.
Asun Helsingissä, työpaikka Vantaalla. Työmatka 8km, autolla tasan 10min. Kotimatka yleensä vähän hitaampi, ehkä 15min.
Reittioppaan mukaan bussilla 33-36min kävelyineen. Pyörällä reitti 5Km= ~20min.
Ihan normaali työmatka-aika. Itselläni menee 1h20min, mutta teen etänä 2-3pv/vko. Ja kuudelta herää kyllä hyvin moni muukin!
Tällä hetkellä kuvittelen työmatkani olevan n. 7 km, kuljen sen raitiovaunulla (en ole mitannut). Työpaikan päässä vajaa 0,5 - 1 km kävelyä linjasta riippuen. Ratikkamatka kestää n. 20 min.
Koulumatka nuorena kesti n. tunnin Itä-Helsingistä Tölikkään, yksi vaihto. Ei tullut traumoja, tuntui luontevalta.
Pisin työmatka mulla on ollut Tampereella, jossa asuin muutaman vuoden. Yli tunnin meni, yksi vaihto. Ja Tre on huomattavasti pienempi kaupunki kuin Hki.
Kun on toimiva julkinen liikenne ei työmatkan pituus haittaa. Ratikoita, busseja ja metroa yhdistelemällä, osan matkaa fillaroimalla/ kävelemällä säästyy aikaa. Mä käytän ratikkamatkani yleensä lukemiseen tai ajattelemiseen. Rentouttavaa!
Kaksi työpaikkaa. Toiseen noin 4 km ja pääsen sinne nopeammin kävellen/pyörällä kuin julkisilla. Toiseen työpaikkaan noin 10 km, bussi+juna-yhdistelmällä menee noin 25-35 min, riippuu miten vaihdot osuu kohdalle :)