Lapsen koulumenestys, päin honkia menee!
Olen aivan loppu ja kiukkuinen tästä taas. Onneksi lapsi ei vielä ole tullut koulusta, niin ehdin niellä kiukkuni, koska huutaminen ei ratkaise mitään. Meninpä Wilmasta vilkaisemaan viime viikkoisen kokeen tuloksen ja 6+ tuli taas. Numerot sahaa tuolla 6-8 välillä. Viime vuonna sentään useimmiten tuli sitä kasia, joskus jopa ysi ja sitten matikasta seiskoja. Nyt paras numero koko syksyltä on 8+ ja huonoin 6. Seiska on ollut perustasoa. Kyse on kuitenkin vasta viidennestä luokasta. En oikeasti saa nyt tästä kiinni. Läksyt tehdään, luetaan kokeisiin hyvin, kysellään, minä luen ääneen, lapsi lukee itse jne. Mutta sitten lopputulos on joku 6-7. Kotona tuntuu osaavan asiat hyvin, mutta kokeessa "ryssii" suunnilleen kaiken. Ajattelin jossain vaiheessa, että on rimakauhua ja pitää saada onnistumisen elämys. Siksi hommasin yhden bilsan kokeen salaa etukäteen ja opeteltiin just niitä asioita. Ajattelin, että hyvä numero välissä tsemppaisi. No, suoraan opettelemalla tärppejä (lapsi ei tiennyt, että tiesin kokeen) sai 7,5...
Mitä mä teen? Kaikki sanoo, että alakoulussa saa kasin helposti, kun vaan lukee ja kotona tuetaan. No, ei todellakaan saa. Eikä kyse ole siitä, ettei keskity. Hyväkäytöksinen lapsi, jolla ysi käyttäytäytyminen.
Hyvä esimerkki on, että enkun kokeeseen harjoiteltiin be- ja have -verbien eroa, kun se oli näköjään taas sekaisin. Opeteltiin viisi päivää, että meni kuin vettä vaan. Sitten kokeessa täydennystehtävästä 1/10, kun oli taas just tehnyt ne väärinpäin taas.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi kognitiiviset kyvyt vain eivät yllä nipin napin keskinkertaista hipovaa suoritusta korkeammalle. Otan osaa.
Lienee ollut tarkoitus tölväistä minua. Ei osunut tai uponnut. Peruskoulussa ei kenenkään täysijärkiseksi luokiteltavan kognitiiviset taidot ole rajoite.
t: ap
Vierailija kirjoitti:
Tuota.. Minä sain ala-asteella vähän väliä 4 ja 5 kokeista, rimaa hipoen selvitin itseni luokalta toiselle. Yläasteella sama meno, tosin sain skarpattua ysillä ja keskiarvo oli jotain vähän päälle 7.
Pääsin amikseen opiskelemaan lähihoitajaksi ja sieltä valmistuin hyvin arvosanoin. Nyt opiskelen AMK:ssa ensihoitajaksi.Jätän tän vaan tähän ja sanon, että älä nyt herranjumala enempää stressaa. Jos lapsi tosiaan tekee kaikkensa, ei sun todellakaan pidä olla vihainen ja niellä huutoa, vaan keskittyä siihen, että voisko vika olla jossain ihan muualla? Mutta oikeesti, itekki pääsin ala-asteen läpi todella tuurilla ilman luokalle jäämistä, ja nyt opiskelen tätä. Mieti :D
No ei kai nyt hoitajilta mitään älyä vaaditakaan.
Älkää nyt stressatko niistä lastenne alakoulun arvosanoista. Hämmästyttävän heikoilla koulutodistuksilla Suomessa näyttää pystyvän etenemään ministeriksi asti. Jopa pääministeriksi tai presidentiksi.
Lapseni on kasilla ja hermoilen, kun tulee kokeista max 8. Huonoin on 6-.
Lukioon tarttis olla yli kasin keskiarvo. Sinne lapsi toivoo toki silti pääsevänsä
Ap. Viidennellä luokalla tapahtuu selvä hyppäys vaatimuksissa. 3-4 lk on ollut samaa helppoa toistoa ja yhtäkkiä vaatimusten kasvaessa numerot eivät pysy samoina. Koevastauksilta jo vaaditaan aiempaa enemmän. Kaikilla ei edes vielä ajattelu ole kehittynyt sille tasolle mitä vaaditaan asioiden hyvälle ymmärtämiselle. Toinen vaikeus on kirjallinen vastaaminen, sitä kyllä voi harjoitella. Kokeile joskus olla yhtään auttamatta kokeisiin valmistautumisessa ja jos käy huonosti, ota yhteys erityisopettajaan.
T. 1erityisopettaja
En ole lukenut kuin ekan sivun läpi, mutta onko tytöllä mahdollisesti esimerkiksi lukihäiriö? Se selittäisi kokeen tekemisen hitauden ja virheet vastauksissa, jos hänellä on luetun ymmärtämisessä ongelmia.
Tuo että kokeessa jää helppoja tehtäviä kokonaan tekemättä liittyy juuri koejännitykseen. Kuten aiemmin kerroin omasta lapsestani ( numeroa en muista) niin hän esim ei osannut kokeessa laskea suorakulmion pinta-alaa kun aivot löivät tyhjää jännitystilassa. Pääpointti oli kuitenkin se että me ja ope tiesimme että lapsi osaa, osaamisen näyttäminen ei vain toteutunut koetilanteessa. Todistusnumerot eivät tietenkään vastanneet oikeaa tasoa mutta nyt jännitys on voitettu kanta pitkäaikaisen työn avulla.
Ap:n tarina kuullostaa vaan niin sellaiselta että lapselle on luotu hirvittävät koepaineet ja nyt painopiste pitäisi siirtää niistä pois. Koulu on oppimista varten, ei kokeita varten.
Kiitos tosiaan hyvistä kommenteista. En todellakaan tarvi lapsestani ydinfyysikkoa tai mitään ihmeellistä. Toisaalta en halua myöskään, että peruskoulun päätteeksi menee sinne kouluun, mihin pääsee. Edes kohtuullinen todistus pitää jatkot auki ja voi hakea vaikka kampaajaksi (jonne kovat keskiarvorajat) tai mennä lukioon tai whatever. Mutta jos numerot on jotain kutosia, niin sitten siinä ollaan tasan sillä amispuolella, johon sattuu pääsemään.
Täytyy varmaan lopettaa kiinnittämästä huomiota. Tai mies voisi hoitaa koulujuttuja. Jotenkin heillä persoonat synkkaa paremmin. Mies on rauhallinen ja hiukan hidas, kuten lapsikin. Minä taas nopea ja energinen.