Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä muita kodittomia?

Vierailija
14.12.2015 |

Olen 33-vuotias, ihan normaali työssäkäyvä nainen, jolla ei ole kotia. Asun kavereideni nurkissa, asuntohakemus on toki vetämässä, mutta hankalaa se on, kun luottotietoni ovat menneet, En voi olla ainoa, enhän?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso facebookista kimppakämppäryhmiä, joku "Yhteisöasuminen - kommuunit koolle" se oli. Niissä on paljon aikuisia ihmisiä, opiskelijoita, työssäkäyviä, kun eivät viitsi maksella pk-seudun hurjia vuokria. 

Vierailija
22/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei takuuvuokra mitään auta, jos luottotiedot ovat menneet. Jokainen vuokranantaja tarkistaa sen rutiininomaisesti. Ei paljon toivoa asunnon saannista, jos on muitakin tulijoita. Ja ainakin täällä pääkaupunkiseudlla on. 

Eli kaupungin asunto tai tuttavien kautta pitää löytyä. 

Ap, mene puhumaan auleesi sosiaaliohjaajalle tilanteestasi ja näin ratkaisu voi löytyä. 

Vvo:ltakin saa kyllä kämpän luottotiedotonkin, jos ei ole vuokrista johtuvia maksuhäiriömerkintöjä. Maksoin 1kk:n vuokran verran takuuta sen perus 250€ sijasta. Toisaalta vuokrahan näissä on kalliin puoleinen, mutta elämä on....

Juu VVO:lta katsoin asuntoa, onhan ne ihan törkeän kalliita! Ja sille joka kysyi, en asu pääkaupunkiseudulla, Etelä-Suomessa kylläkin. Ja ei, en suostu vuokraamaan pientä kaksiota yli 700:n euron vuokralla. En tiedä mikä on sosiaaliohjaaja (olenkin blondi), ihan sossussa olen käynyt, mutta ei siitä mitään apua ollut. Periaatteessa vaan tsemppasivat ja kehottivat etsimään asunnon. No ihan kuin en olisi sitä jo itse tajunnut.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä!! Palasin ulkomaankomennukselta, ja meillä meni avovaimon kanssa poikki jo kesken komennuksen, niin jouduin muuttamaan isäni luo palattuani suomeen.

Täällä ollut jo kohta 8kk, korjailen isän kanssa perämoottoreita, käyn kalassa, käyn töissä ja nautin elämästä, kohta aloitan aktiivisen asunnon haun.. Todella vaikeaa löytää naisseuraa, kun kuulevat että asun isäni kanssa, vaikka olen 35v :)

Vai onko silti aivan eri tilanne?

No on sinällään eri, että sä asut vakituisesti isäsi luona :D Ollaan suunnilleen saman ikäisiä, pitäskö meidän hankkia kimppakämppä? :DDD

ap

Vierailija
24/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuossa tilanteessa olevia on muitakin, mutta pitkittyneet tilanteet pk-seudun ulkopuolella on kai aika harvinaisia. Itse tunnen kodittomia, mutta heillä on ollut syynä mielenterveysongelmat ja paha riippuvuus päihteistä. Sinulla ei ilmeisesti ole tätä ongelmaa.

Vierailija
25/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että luottotiedot tarkistetaan ja se, ettei luottotiedottomalle vuokrata ovat eri asioita. Minulta tarkistettiin tiedot, eikä mulla ole merkintöjä, mutta vuokranantaja sanoi aika suoraan, ettei olisi väliä, vaikka häiriöitä olisikin. Ja kun näin millaista murjua hän vuokraa en paljoa ihmettele... :D Otin kämpän, kun pakko se oli jostain saada. Kuitenkin helsinkiläinen olen enkä halua muuttaa kauas ystävistäni. Voithan selittää hakemuksessa miksi olet menettänyt tiedot. Ja kaupungin asunnoissa ei vaikuta, vaikka tiedot olisi menneet. Niitähän saattaa jopa pk-seudun ulkopuolella saada.

Vierailija
26/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuossa tilanteessa olevia on muitakin, mutta pitkittyneet tilanteet pk-seudun ulkopuolella on kai aika harvinaisia. Itse tunnen kodittomia, mutta heillä on ollut syynä mielenterveysongelmat ja paha riippuvuus päihteistä. Sinulla ei ilmeisesti ole tätä ongelmaa.

Ei, en ole koskaan käyttänyt huumeita ja alkoholiakin menee harvakseltaan. Omituista tässä on se, että olen tavannut useita muitakin kodittomia, eli ilmeisesti emme ole mikään harvinaisuus. Mikä tässä maassa on mielestäni erittäin omituista. Yksi tuntemani mies (32v) on ollut koditon jo kaksi vuotta. Herranjestas!

ap

Vierailija
27/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että luottotiedot tarkistetaan ja se, ettei luottotiedottomalle vuokrata ovat eri asioita. Minulta tarkistettiin tiedot, eikä mulla ole merkintöjä, mutta vuokranantaja sanoi aika suoraan, ettei olisi väliä, vaikka häiriöitä olisikin. Ja kun näin millaista murjua hän vuokraa en paljoa ihmettele... :D Otin kämpän, kun pakko se oli jostain saada. Kuitenkin helsinkiläinen olen enkä halua muuttaa kauas ystävistäni. Voithan selittää hakemuksessa miksi olet menettänyt tiedot. Ja kaupungin asunnoissa ei vaikuta, vaikka tiedot olisi menneet. Niitähän saattaa jopa pk-seudun ulkopuolella saada.

Kiitos! :)

ap

Vierailija
28/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotiedothan voi menettää vaikka vaikean masennuksen seurauksena ja masennuksen läpikäynyt ihminen on ihan täysin yhtä normaali kuin kuka tahansa muu. Jokainen voi masentua.

Vierailija
29/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voidaan kysyä miksi henkilö takaa lainan, jos ei ole kykyä maksaa kyseistä lainaa? Minä olen omassa porukassani ainoa luottotiedollinen ja minua pyydetään jatkuvasti ottamaan vakuutukset omiin nimiin (laitonta) ja ottamaan osamaksuja toisen puolesta ja takaamaan ties mitä. Köyhänä joudun kieltäytymään, koska aion myös säilyttää luottotietoni.

Vierailija
30/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä.

Jatkuvien, toistuvien törkeiden palkanalennusten (30%) takia lopulta luottotiedot menettänyt.

Olen yksi monista, monista.

Alkupalkka ei päätä huimannut, se josta alennettiin siis.

Jos ottaa loparit tuossa tilanteessa kun ehdot yksipuolisesti huononnetaan:

seuraus = karenssi, vähint.3 kk.

.

Ex työnantaja oli posti.

Minulla on onneksi vielä kämppä, en tiedä kuinka kauan.

Tsemppiä kaikille suurissa vaikeuksissa taisteleville.

Ap pääsee ajan kanssa toivottovasti omaan asuntoon.

Vierailija
31/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki voidaan kysyä miksi henkilö takaa lainan, jos ei ole kykyä maksaa kyseistä lainaa? Minä olen omassa porukassani ainoa luottotiedollinen ja minua pyydetään jatkuvasti ottamaan vakuutukset omiin nimiin (laitonta) ja ottamaan osamaksuja toisen puolesta ja takaamaan ties mitä. Köyhänä joudun kieltäytymään, koska aion myös säilyttää luottotietoni.

Myönnän, olin typerä, nuori ja rakastunut. En olisi ikinä uskonut että kyseinen mies jättää velkansa hartioilleni. Jokainen kai meistä tekee virheitä? Sitä tässä maksan, raskaimman mukaan.

ap

Vierailija
32/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä.

Jatkuvien, toistuvien törkeiden palkanalennusten (30%) takia lopulta luottotiedot menettänyt.

Olen yksi monista, monista.

Alkupalkka ei päätä huimannut, se josta alennettiin siis.

Jos ottaa loparit tuossa tilanteessa kun ehdot yksipuolisesti huononnetaan:

seuraus = karenssi, vähint.3 kk.

.

Ex työnantaja oli posti.

Minulla on onneksi vielä kämppä, en tiedä kuinka kauan.

Tsemppiä kaikille suurissa vaikeuksissa taisteleville.

Ap pääsee ajan kanssa toivottovasti omaan asuntoon.

Voi ei! :( Jaksamista Sinulle. Kyllä me molemmat tästä vielä noustaan! Niinkuin tässä joku jo mainitsikin, luottotietojen menetys ei aina tarkoita sitä että olisi itse ryssinyt. Voimia sulle, oikeesti!

ap

Vierailija
33/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein ne luottotiedot itse vaan on omilla päättömyyksillään menettänyt. On perheitä, joissa ne on suurin osa menettänyt, niin äidit kuin tyttäret. Elämäntapa? Sitä en totisesti ymmärrä, joten hällä väliä ja kyllä yhteiskunta hoitaa - asenne periytyy. Mutta ap joutui tilanteeseen ex miehen takia, käyt töissä ym, sinulla tuo on hyvin väliaikainen juttu, tsemppiä!

Vierailija
34/34 |
14.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein ne luottotiedot itse vaan on omilla päättömyyksillään menettänyt. On perheitä, joissa ne on suurin osa menettänyt, niin äidit kuin tyttäret. Elämäntapa? Sitä en totisesti ymmärrä, joten hällä väliä ja kyllä yhteiskunta hoitaa - asenne periytyy. Mutta ap joutui tilanteeseen ex miehen takia, käyt töissä ym, sinulla tuo on hyvin väliaikainen juttu, tsemppiä!

Kiitos! Todellakin toivon että saisin asunnon pian, niinkuin sanoin, onneksi mulla on niin ihania ystäviä, etten joudu ulkona nukkumaan jouluna. Kiva huomata, että aaveellakin on noin mukavia ihmisiä :)

ap