Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hiivasyndrooma

Vierailija

Olen nyt itse todennut itselleni, että kärsin hiivasyndroomasta.
-Päänahka kutisee ja hilseilee
- Kainalot hikoilee voimakkaasti ja hiki haisee todella pahalle (löysin itseasissa hiivasyndrooman kun googletin tätä hiki ongelmaani.)
-Vuoroin ummetus ja vuoroin ripuli
-Peräaukon suu on märkä ja kutisee
- välillä paksu ja kokkareinen valkovuoto ja/tai ihan vetinen vuoto emättimestä. Kutina.....
- Herkkupäivien jälkeisenä aamuna virtsatietulehduksen oireet.
Olenko tehnyt oikean diagnoosin?

Ajattelin aloittaa hoidon näin:
- Otan suun kautta otettavan diflucanin, pitäiskö hommata joku voide alapäätä varten??
-Heivaan ruokavaliosta kaiken "paskan" pois.. hiivat, sokerit, turhat lisäaineet yms.
- aloitan candida forte kuurin.

Mitä mieltä? Onko jotain muitakin vinkkejä. Toki jos voin mitenkään korvata hiivalääkkeet kotikonstein niin teen sen mielelläni. Olisi myös mielenkiintoista kuulla kohtalotovereiden kokemuksia.

Kommentit (12)

Vierailija

Kyllä se nyt vahvasti siltä vaikuttaa, että hiiva on vallan ottanut. Itse en ole koskaan kärsinyt noin pahasta hiivasta, mutta ruokavalion muutos on jo iso tekijä hiivan kanssa. Aluksi on kyllä ihan hyvä varmaan ottaa tehostartti ja ottaa ne hiivalääkkeet.

tsemppiä häätöön! :)

Vierailija

Niinku mä just mietin, että otanko eka noi lääkeet ja sit niiden jälkeen alotan ton fortekuurin.. Onkohan se liian rankka jos kaikki kerralla? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niinku mä just mietin, että otanko eka noi lääkeet ja sit niiden jälkeen alotan ton fortekuurin.. Onkohan se liian rankka jos kaikki kerralla? 

-ap

Vierailija

Kannattaa aloittaa ainakin tuo ruokakuuri, siinä ei mitään häviä kun heittää turhat lisäaineet, sokerit ja vehnäjauhot pois, Saattaa kannattaa jättää jotain terveellisiäkin aineksia pois, jos niistä tulee paljon vatsavaivoja (paprika, kaali, lanttu...). Hiivattomia leipiä ja näkkäreitä on tarjolla ja niitä voi tehdä itse vaikka gluteenittominakin. Maitohappobakteereja ja niitä sisältäviä tuotteita kannattaa kokeilla. Ei kannata luovuttaa, vaikka ruokavalio ei parantaisi tilannetta lähiviikkojen aikana. Itse olen syönyt tuon karsitun ruokavalion mukaisesti jo vuosia. Kylämatkoilla syön, mitä tarjotaan, joskus vatsa/suolisto suuttuu, joskus ei, onpahan kuitenkin pääasiassa paremmassa kunnossa satunnaisia sortumisia ajatellen. Hiivaongelmia ei ole enää juuri lainkaan, vaikka aikoinaan niistä oli kovakin riesa.

Vierailija

Pitäisköhän sit alkaa noudattaa ihan karppiruokavaliota? Tässä tulee sit ihan laihdutus samaan syssyyn ja varmasti motivaatiota riittää :)..on sen verran veemäinen olo ollu viimeaikoina ympärikehoo..

-ap

Vierailija

Ei kai kukaan täysijärkinen usko enää tuohon huuhaahan? :D Hiivasyndroomaa EI OLE OLEMASSA. Teillä on kasa oireita, jotka ovat eri asioiden aiheuttamia ja te niputatte ne yhdeksi... Hyväuskoista porukkaa :DDDD

Vierailija

Mulla oli ennen usein hiivaoireita.

Sitten rupesin vähän katsomaan mitä söin. Vaihdoin valkoiset jauhot täysjyvään, jätin pois kaiken lisätyn sokerin. Rupesin syömään paljon rahkaa, jugurttia ym hapanmaitotuotteita.

Yhtäkkiä huomasin ettei ollut enää hiivaoireitakaan.

Eli jätä nyt ensin ne sokerit pois, sekä valkoiset jauhot. Sitten rupeat syömään happamia tuotteita, greippiä, laita sitruunamehua veteen ym.

Vierailija

Ihan sama, onko hiivasyndroomaa virallisesti olemassa vai ei, mutta jos jonkun olo paranee esimerkiksi tietyllä ruokavaliolla, on se aina parempi kuin mättää hiivatulehduslääkkeitä kerta toisensa jälkeen, vaikka helpompaahan olisi vetää hampurilaista, pizzaa, sokerilimpparia ja pillereitä.

Vierailija

Candida Forte on täysin hyödytön! Älä haaska rahojasi roskaan.

Nimim. puoli vuotta sitä joskus sortunut syömään..

Vierailija

Tietoa potilaalle: "Hiivasyndrooma"

Lääkärikirja Duodecim
10.12.2012
ihotautien erikoislääkäri Matti Hannuksela
Lääketiede ei tunne "hiivasyndroomaa" tautina tai oireena. Siitä huolimatta siitä on julkaistu maailmalla kymmeniä kansantajuisia kirjoja, Suomessakin muutama. Internetistä löytyy sadoittain asiaa käsitteleviä artikkeleita ja ohjeita syndrooman hoitamiseksi. Monissa artikkeleissa krooninen väsymysoireyhtymä esitetään "hiivasyndrooman" synonyymiksi.
Syndrooma kuvattiin 1970-luvun lopussa Yhdysvalloissa. Sieltä termistö ja hoito-ohjeet ovat levinneet muuhun maailmaan.
"Hiivasyndrooman" väitetään aiheuttavan suuren määrän kymmeniä enimmäkseen epämääräisiä ja huonosti määriteltyjä oireita. Sellaisia ovat esimerkiksi väsymys, huimaus, päänsärky, hermostuneisuus, paniikkihäiriö, unettomuus, ärtyisyys, erilaiset seksuaaliset ongelmat, vatsakivut ja -turvotukset, ilmavaivat, ummetus, ripuli, ruokayliherkkyydet, nivel- ja lihassäryt, näköhäiriöt, muistihäiriöt, ylivilkkaus, pieni lämmönnousu ja toistuvat kurkkukivut. Lääketieteellisissä tutkimuksissa ei näiden oireiden kuitenkaan ole todettu mitenkään liittyvän Candida albicans -hiivan liikakasvuun elimistössä. Kyseinen hiiva kuuluu ihon ja limakalvojen normaalikasvustoon ja sitä löytyy täysin terveiltä ihmisiltä. Myös muita hiivoja tavataan täysin terveiden henkilöiden limakalvoilta.
Myös Geotrichum candidum -homeen sanotaan olevan mukana ainakin osassa "hiivasyndrooma"-tapauksia. Sitä ei kuitenkaan kerrota, että kyseistä homesientä on viilissä, jossa se muodostaa viilin pinnalle muodostuvan samettimaisen pinnan. Itse kukin voi havaita Geotrichum-homekasvuston säilyttämällä viiliä viikon tai kaksi "parasta ennen" -päivämäärän jälkeen. Samettinen kerros paksuntuu ja poimuttuu. Lopulta siitä voi puhaltamalla saada itiöpölyä lentämään silmin havaittavia määriä. Geotrichum-hometta on myös esimerkiksi Chamembert-juustossa. Hometta lisätään mainittuihin tuotteisiin sen aikaansaaman täyteläisen maun takia. Se ei muuta suoliston toimintaa millään tavalla.
Tärkeimmäksi "hiivasyndrooman" hoidoksi mainitaan dieetti, joka kestää kuukausia tai joitakin vuosia. Seuraavia ruokia tulisi välttää: sokeri ja sokeria sisältävät ravintoaineet, makeiset, valkoiset jauhot, valmisruoat, tyydytetyt rasvat, hiiva, alkoholipitoiset juomat. Esimerkiksi viili ei sisälly vältettävien tuotteiden luetteloon. Ruokavalioon pitäisi lisätä kuitupitoisia ruokia, kuten kasviksia. Ohjeiden antajan intresseistä riippuu, mitä lisäravinteita hän suosittelee pelkän ruokavalion lisäksi. Lisäravinteet tietysti maksavat, usein suuria summia.
Ruokavalion lisäksi suositellaan käytettäväksi ns. luonnonlääkkeitä, mm. greipinsiemenuutetta, vihreää teetä, valkosipulia ja piihappogeeliä.
Lääketieteen näkökulmasta katsoen ruokavalio-ohjeet ovat pääasiassa terveellisiä kenen hyvänsä noudatettavaksi. Ruokavalio sopii myös laihduttajalle. Lisäravinteista tuskin on hyötyä, toisaalta rahan menetystä lukuunottamatta tuskin haittaakaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat