Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ylipaino - vai lääkitys..

Vierailija

Moni terveysongelma johtuu ylipainosta. Esim II-tyypin diabetes on suorassa yhteydessä ylipainoon. Jos oman diabetesriskin voi puolittaa laihduttamalla 5kg, niin miksi niin harva kuitenkin tekee niin?
Oma kokemus ylipainoisista on juuri se, että kun todetaan verensokerit koholla oleviksi, niin siihen mieluummin halutaan aloitettavaksi kallis lääkitys kuin elämäntapamuutokset.
Kuitenkin paras ja tehokkain hoito olisi juuri se painonpudotus, jonka onnistuttua edes mitään lääkkeitä ei tarvittaisi.
Miksi tämä ei onnistu?

Kommentit (6)

Vierailija

Psykologia. Sitä voi verrata siihen, että ilmastonmuutos uhkaa elämää maapallolla, mutta iso joukko ihmisiä ei ota sitä vakavasti eikä tee muutoksia elämässään, koska ilmastonmuutos ei ehkä tunnu riittävästi juuri nyt omassa elämässä. Sitten kun tuntuu, on jo liian myöhäistä. Sama ylipainoisilla. Sairastumisen uhkaa on vaikea käsittää, jos elämä ylipainon kanssa vielä onnistuu. Lääkitys taas on helpompaa kuin muuttaa omia tapojaan. 

Vierailija

Elämäntapojen muutos onkin se ensisijainen ja tärkein hoito, mutta ikävä fakta on että kaikki eivät kykene noudattamaan terveellisiä elämäntapoja ja joillekin ne eivät yksinään riitä. Lääkitys on aina toissijainen ja vähemmän tehokas hoitomuoto 2. tyypin diabeteksessa. Jotkut eivät vain kykene sitoutumaan oman terveytensä hoitoon elintapojen muutoksilla ja näkevät lääkkeet helpompana vaihtoehtona ja siksi vaativat itselleen lääkityksen silloinkin kun painon pudotus, tupakoinnin/alkoholin lopetus ja normaali, terveellinen ruokavalio riittäisi vallan mainiosti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
2-tyypin diabetekseen paras ruokavalio on vhh. Sillä pysyy painokin kurissa.

+ Liikunta. Itse kun yritän työkseni motivoida terveysongelmista kärsiviä ylipainoisia liikkumaan.. Niin monella on aina valmiit selitykset miksi liikunta ei vaan onnistu.. Ei voida käydä uimassa, kun uimahalli-ilma käy henkeen.. Ei voi sauvakävella kun olkapäissä on kipua. Ei voi kävellä kun polvissa on kulumaa..

(mistähän muuten se kuluma tulee jos BMI huitelee 40 tienoilla?).. Ei voi käydä kuntosalilla, koska ei vaan voi.. Uskotaan että kaikki johtuu jostakin ulkopuolisesta.. Huonoista lääkäreistä yms. Ei nähdä että jokainen saattaa itse itsensä huonoon kuntoon ja puhtaasti palkintona vuosien laiskuudesta..

Älkää ihmiset päästäkö itseänne lihavuudella niin huonoon kuntoon, että mitään ei voi tehdä. Oikea hetki puuttua ylipainoon on juuri se kun mitään ylipainoon liittyviä terveysongelmia ei ole vielä kehittynyt.

Ei diabetesta, ei nivelkulumia yms.

Vierailija

Mulla on suuri diabetes-riski, sitä on laajalti suvussa. Olen 48-vuotias ylipainoinen, liikun todella paljon, minimissään 3 krt viikossa, yleensä 6 krt viikossa. Diabetekseltä suojaa myös liikunta. Mun kaikki veriarvot ovat kunnossa, sokerit, kolesterolit, ihan kaikki.
Tutkimusten mukaan liikunta suojaa diabetekselta todella tehokkaasti. Mun 2 vuotta nuorempi siskoni sairastui juuri. Hän ei harrasta liikuntaa ja on ylipainoinen.

Laihduttaminen ei ole pysyvä ratkaisu. Jos laihduttamalla pudottaa painoa, suurimmalle osalle ihmisistä se tulee takaisin. Myöskään mitkään ihmedieetit eivät tepsi, eivät edes Jutan dieetit. Kyllä, niillä paino putoaa lyhytaikaisesti, mutta harva pystyy syömään sillä tavalla loppuikäänsä.

Itse olen tehnyt elämäntapa muutoksen, painoa on pudonnut 25 kiloa. Ja näin on menty kohta 2 vuotta. Ylipainoa on edelleenkin ja paino putoaa edelleenkin. Mutta tällä tavalla voin elää loppuelämäni. Ja minä en laihduta, olen opetellut syömään tavallista ruokaa vähemmän, ymmärtämään, että herkku voi olla 2 palaa suklaata ja yrittämään lohduttaa itseäni muulla kuin ruualla. Mulle lohtusyöminen on kaikista suurin ongelma.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat