Päiväkodissa työskentelevät
Kun joudutte työn puolesta ulkoilemaan säällä kuin säällä niin saatteko työnantajalta tarvittavat säältä suojaavat varusteet? Eli esimerkiksi syksyllä sadetakin ja -housut ja kumisaappaat, vastaavasti talvella toppatyötakin ja -housut ja karvalakin?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ulkoilen päivittäin omien lastenikin kanssa, lähestulkoon säällä kuin säällä, sekä kuljen työmatkat joko pyörällä tai kävellen. Siksi olen ostanut hyvät ulkoiluvaatteet ja on vain plussaa, että pärjään samoilla vaatteilla myös töissä.
Eikö sun ulkoiluvaatteet ime yhtään vettä eikä kastu sisäpuolelta kaatosateessakaan? Mun ulkoiluun ostettu tuulipuku ei todellakaan kestä kaatosateessa ulkoilua. Viime syksynä olin ihan läpimärkänä kun satoi kaatamalla työmatkalla kävellessä. Töissä tarvittaessa sadetakit.
Jos en olisi päiväkodissa töissä, en tarvitsisi sadetakkia mihinkään. Sen vähän mitä sateella vapaa-ajalla ulkoilen, riittää sateenvarjo suojaksi vallan mainiosti. Päiväkodissa sateenvarjo olisi vain työtä hankaloittava ja pahimmassa tapauksessa turvallisuusriski. En myöskään tarvitsisi kaksia kumppareita saatika kuomia koville pakkasille.
Ulkovaatteetkin likaantuvat päiväkotityössä tosi nopeasti, koska vähän päästä pitää ottaa syliin kurainen lapsi. Näin ollen sama ulkoilutakki ei käy töissä ja vapaa-ajalla ja työtakki kuluu nopeammin johtuen toistuvista pesuista. Toppahousuja mulla on kahdet, toiset pakkasille ja toiset näille vetisille ryönäkeleille. En tarvitsisi ilman päiväkodissa työskentelyä kuin yhdet toppahousut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä ulkoilen päivittäin omien lastenikin kanssa, lähestulkoon säällä kuin säällä, sekä kuljen työmatkat joko pyörällä tai kävellen. Siksi olen ostanut hyvät ulkoiluvaatteet ja on vain plussaa, että pärjään samoilla vaatteilla myös töissä.
Eikö sun ulkoiluvaatteet ime yhtään vettä eikä kastu sisäpuolelta kaatosateessakaan? Mun ulkoiluun ostettu tuulipuku ei todellakaan kestä kaatosateessa ulkoilua. Viime syksynä olin ihan läpimärkänä kun satoi kaatamalla työmatkalla kävellessä. Töissä tarvittaessa sadetakit.
Ulkoiluvaatteeni kestävät ihan hyvin vesisateen ja jopa hetkelliset rankkasadekuurot. Kaatosateessa laitan tietenkin sadetakin. Olen luullut, että lähes jokainen aikuinen ihminen Suomessa osaa pukeutua sään mukaan, ilmeisesti olen ollut hyvin väärässä.
Olen lto ja en ole kyllä työvaatteisiin panostanut. Ulkoilen omissa kledjuissani. Ulkohousuja ei ole, eikä kumppareita. Eikä tule, niinkauan kun ne täytyy itse kustantaa.
Suomalainen sää on haasteellinen. Sadetakki ei tosiaankaan ole mukava päällä ja hiostaa. Tavallinen tuulipuku laskee äkillisesti niskaan ryöpsähtävän rankkasadekuuron heti läpi niin että on ihan likomärkänä. Tämä tuli viime kesänä testattua. Paremmin vettä pitävät vaatteet taas ovat ihan kamalan kalliita. Viime kesänä kysyin urheilukaupasta sadevarusteita. Valikoima oli tosi niukka ja vedenpitävä takki ja housut olisi maksanut yhteensä niin paljon että koko tili olisi uponnut siihen.
Minä en ulkoile kelissä kuin kelissä mutta sadetakille on silti tullut tarvetta lasten harrastusten takia. Koko perhe harrastaa myös laskettelua eli lämpimät talvivaatteetkin on hankittu.
Tosin nuorempana harrastin kerrospukeutumista eli se takki saattoi olla hyvin kevyt mutta alla oli pitkähihaista ja villatakkia, kahdet lapaset päällekkäin, housujen alla kahdet pitkikset jne. Harvoin ne hoitajat siellä päiväkodissa kierivät lumessa eli lämmön takia ei toppahousuja ole mitenkään pakko hankkia, jos osaa kerrospukeutumisen. Sadeviitta taas maksaa muutaman euron eli konkurssiin siinä ei mene kukaan.
Mutta nykyään ei taideta kerrospukeutumista hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Itse ne pitää ostaa eikä muuten ole halpaa lystiä.
Vastoin yleistä luuloa, myöskään ruoka ei ole ilmaista. Sekin pitää maksaa tai syödä omia eväitä. Ruokataukoa ei ole, vaan ruokailu tapahtuu lapsiryhmässä lasten kanssa.
Paljonko sulla muuten menee niihin vuodessa verrattuna ylimääräistä siihen että et olisi töissä vaan pärjäisit tvallisilla ulkoiluvaatteilla kotona? Mitä ja kuinka usein joudut hankkimaan? Sehän on tavallaan kaikki palkasta pois samaan tapaan kuin työmatkakulut.
En ole se keltä kysyit, mutta vastaan kuitenkin. Minulla menee ainakin 100-200 euroa vuodessa. Lasken siihen mukaan myös vaatteiden pesemisen ja jatkuvasta pesemisestä aiheutuvan kulumisen. Sisävaatteet saa pestä joka päivä ja ulkovaatteet muutaman kerran kuussa, näillä keleillä siis. Kuraiset ja nuhaiset lapset juoksee ulkona halaamaan ja ulkovaatteet likaantuu nopeasti. Pakkasella ei tietenkään niin usein. Yksi suuri kuluerä voi olla täi ja kihomato lääkkeet, kun saat töistä tartunnan ja ostat lääkkeet itselle ja koko perheelle. Se on oikesti asia mikä ärsyttää. Sitä aina toivoisi että vanhemmat hoitaisivat kotona lääkitsemisen ja siivouksen kunnolla ettei täi/kihomato epidemia jylläisi montaa kuukautta.
Kun teillä on niitä kalvo- ja kuorivaatteita niin onko ne ihan täysin vesitiiviit kaatosateessakin ulkoiluun? Tai jos sellaisessa melko reippaassa sateessa tarvii olla ulkona pidempään niin pitävätkö ne teidät kuivana? Vai onko teillä vielä lisäksi perinteiset sadetakit pahimpia kelejä varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkoiluvaatteeni kestävät ihan hyvin vesisateen ja jopa hetkelliset rankkasadekuurot. Kaatosateessa laitan tietenkin sadetakin. Olen luullut, että lähes jokainen aikuinen ihminen Suomessa osaa pukeutua sään mukaan, ilmeisesti olen ollut hyvin väärässä.
Kaikilla ei ole noin hyvin vettä ja tuulta pitäviä ulkoiluvaatteita ja silloin vesisateeseen sään mukaisesti pukeutuminen ei onnistu kun käytössä on vain tuulipuku joka ei pidä yhtään vettä. Sulla on esimerkillisen hyvät ulkoiluvaatteet jos ei rankkasadekuurokaan pääse niistä läpi.
Päiväkodin pihaulkoilussa on muutamia asioita, joita ei alalla olevat eivät osaa ottaa huomioon. Vaatetus pitää olla sellainen että pysyt lämpimänä ainakin tunnin vaikka et olisi aktiivinen (vrt.talviurheiluun tarkoitetut vaatteet), lisäksi pinnan olisi hyvä hylkiä rapaa ja likaa veden lisäksi ja näissä tamineissa pitäisi pystyä tarvittaessa nostelemaan, kantamaan, kumartelemaan, kyykkäämään ja ne pitäisi saada päälle ja pois mahdollisimman vikkelästi.
Tiedän yhden yksityisen ketjun, joka ostaa työntekijöilleen ulkoiluvaatteet töihin.
Minun lapseni päiväkodissa ei mennä ulos, vaikka hiukan tihkuttaisi. Vain täysin poutasäällä menevät ulos. Välillä voi mennä koko viikkokin niin, että ovat pelkästään sisällä. Ihmetyttää kyllä, miksi silti perheitä vaaditaan tuomaan täysi sadevarustus roikkumaan sinne päiväkodin naulakkoon, kun niin ei koskaan käytetä.
Työvaatteita voi laitta verotukseen. Myös liikunnanopettajat saavat jumppavaatteita ym. verotukseen (oliko se nyt joka toinen vuosi tms.), ainakin ennen saivat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ulkoile kelissä kuin kelissä mutta sadetakille on silti tullut tarvetta lasten harrastusten takia. Koko perhe harrastaa myös laskettelua eli lämpimät talvivaatteetkin on hankittu.
Tosin nuorempana harrastin kerrospukeutumista eli se takki saattoi olla hyvin kevyt mutta alla oli pitkähihaista ja villatakkia, kahdet lapaset päällekkäin, housujen alla kahdet pitkikset jne. Harvoin ne hoitajat siellä päiväkodissa kierivät lumessa eli lämmön takia ei toppahousuja ole mitenkään pakko hankkia, jos osaa kerrospukeutumisen. Sadeviitta taas maksaa muutaman euron eli konkurssiin siinä ei mene kukaan.
Mutta nykyään ei taideta kerrospukeutumista hallita.
Päiväkodissa ei ole aikaa aikuisten kerrospukeutumiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Itse ne pitää ostaa eikä muuten ole halpaa lystiä.
Vastoin yleistä luuloa, myöskään ruoka ei ole ilmaista. Sekin pitää maksaa tai syödä omia eväitä. Ruokataukoa ei ole, vaan ruokailu tapahtuu lapsiryhmässä lasten kanssa.
Paljonko sulla muuten menee niihin vuodessa verrattuna ylimääräistä siihen että et olisi töissä vaan pärjäisit tvallisilla ulkoiluvaatteilla kotona? Mitä ja kuinka usein joudut hankkimaan? Sehän on tavallaan kaikki palkasta pois samaan tapaan kuin työmatkakulut.
En ole se keltä kysyit, mutta vastaan kuitenkin. Minulla menee ainakin 100-200 euroa vuodessa. Lasken siihen mukaan myös vaatteiden pesemisen ja jatkuvasta pesemisestä aiheutuvan kulumisen. Sisävaatteet saa pestä joka päivä ja ulkovaatteet muutaman kerran kuussa, näillä keleillä siis. Kuraiset ja nuhaiset lapset juoksee ulkona halaamaan ja ulkovaatteet likaantuu nopeasti. Pakkasella ei tietenkään niin usein. Yksi suuri kuluerä voi olla täi ja kihomato lääkkeet, kun saat töistä tartunnan ja ostat lääkkeet itselle ja koko perheelle. Se on oikesti asia mikä ärsyttää. Sitä aina toivoisi että vanhemmat hoitaisivat kotona lääkitsemisen ja siivouksen kunnolla ettei täi/kihomato epidemia jylläisi montaa kuukautta.
Täi- ja kihomatotartuntaan vaikuttaa eniten sinun oma käsihygieniasi. Minulla ei ole koskaan 15-vuotisen päiväkotiurani aikana kumpiakaan ollut, vaikka ryhmässä tartuntoja silloin tällöin esiintyy.
Mutta eikös jokainen töissäkäyvä saa vuodessa 620 euroa verovähennystä just näihin tulonhankintakuluihin. Luulisi että sillä saa jo jonkinmoiset sadevaatteet.
Tuon vähennyksenhän saa kuka tahansa työssä käyvä. Se on tarkoitettu yleisiin tulonhankkimiskuluihin jotka eivät ole ammatin erityispiirteistä johtuvia.
Kyllä käytän vapaa-ajalla sadetakkia, kun sataa. Käytän myös talvitakkia, kun on talvi. Käytän uimapukua uidessani julkisilla paikoilla.
Sadetakki on ihan normaali vaatetusta täällä Suomessa. Soittelet vissiin jostain Pariisista. Siellä en nähnyt pari vuotta asuessani tätä vaatetta kyllä kenelläkään. Tuli pari pisaraa katonrajasta, niin "äijät" laittovat läppärin päänsä suojaksi.
Onneksi on Suomi...