Terveydenhuollon ammattilaisten asiattomat kommentit
Ei tunnu kauhean kivalta joutua arvostelun kohteeksi puolialastomana tällaisen "ammattilaisen" toimesta :( "Onko kukaan aiemmin sanonut, että sulla on hirveän pitkä selkä?" - Joo kiitos vaan, että kerroit, enpä ookkaan huomannut...
Minkälaisia ikäviä kommentteja ootte kuulleet?
Kommentit (233)
Sukulaiseni oli leikkauksessa, jossa tapahtui vakavampi hoitovirhe toimenpiteen aikana ja hän meinasi tähän kuolla. Lääkäri oli sitten pari PÄIVÄÄ myöhemmin mennyt tapaamaan tätä sukulaistani (ensimmäistä kertaa siis leikkauksen jälkeen) ja töksäyttänyt iloiseen sävyyn "no eihän tässä nyt niin vakavasti käynyt, olisithan sinä voinut vaikka kuolla!". Korvauksiahan sairaala onneksi maksoi tästä virheestä.
Itse hain joskus työterveydestä sairaslomaa kun läheiseni oli edellisenä päivänä kuollut. Hoitaja tuijotti minua silmiin ja totesi kylmästi "suru ei ole sairaus". Eihän se toki ole, mutta en minä missään työkunnossakaan ollut kun olin yön valvonut ja vieläkin ihan sokkitilassa.
Np-ultra, ensimmäinen ja ainoaksi jäänyt raskaus: "6,5 mm, tästä ei elävää lasta tule" (erikoislääkärin suusta).
Terve 9 pisteen tyttö syntyi, vaika odotus ei ollut onnellinen. Mittavirhe.
Vierailija kirjoitti:
Np-ultra, ensimmäinen ja ainoaksi jäänyt raskaus: "6,5 mm, tästä ei elävää lasta tule" (erikoislääkärin suusta).
Kauhistus. Kai se ultrattiin uudelleen? Miten rakenneultra?
Vierailija kirjoitti:
[/quote
Ultran tulkinta vaatii kokeneen ammattilaisen, ja virheitä tulee heillekin. Eihän ultran tulos ole mikään kiveenhakattu totuus.
"Näillä herkästi lihoavilla kutisee vatsa." Loppuraskauden aikana äitiyspoliklinikalla lääkärin kommentti kandille, kun lääkäri kysyi raskaushepatoosin aiheuttamista kutinoista ja mulla kutisi kämmenten ja jalkapohjien lisäksi myös vatsasta ja selästä.
Enpä vaan ollut ylipainoinen enkä lihonut raskauden aikana, saati sitten muulloinkaan.
"Sitä nyt voi miettiä kannattaako sinunkaltaisen hankkia lapsia" tokaisi eräs lääkäri, joka näki papereista, että samassa keskussairaalassa olin ollut perinnöllisyyslääkärin vastaanotolla.
Alkoi luennoimaan, vaikka lapsiasiani ei kuulunut mitenkään asioihin, joita hän minun suhteen hoiti. Naurahti vastaanoton päätteeksi, että "nyt mä en kiusaa sua enempää". Ilmoitin välittömästi vastaanoton jälkeen polilla, että kieltäydyn sitten jatkossa kyseisen lääkärin vastaanotoista. Näin sitä tyyppiä kerran... katsoi vähän pitkään.. näin että sitä vitutti. Tuli voittajaolo. :)
Sitä saa mitä tilaa.
Ei töksäytys mutta tuollaisen "olen Jumalasta seuraava ja tiedän kaiken"-hoitajan moka.
Setäni, reippaasti yli 60-vuotias, sai sydäninfarktin oireita kesken työpäivän ja meni vajaan 1 km:n päässä olevan terveysaseman ensiapuun. Vastaanottava hoitaja, siis tämä joka päättää otetaanko potilas vastaan vai ei, ei suostunut ottamaan setää vastaan. Ei kuulemma voinut olla mikään infarkti kyseessä, vaikka setä kertoi taustansa (isänsä kuoli infarktiin, sedällä itsellään korkea kolesteroli ja muuta). Setä ei kuitenkaan tähän suostunut, vaan sanoi, että haluaa tavata lääkärin. Pitkään vastaan intettyään hoitaja suostui kirjaamaan sedän sisälle. Laittoi sitten kuitenkin (ilmeisesti vittuillakseen) sedän sinne vähiten kiireellisten potilaiden joukkoon, joten siellä setä sitten istui hyvän aikaa katsellen kuinka flunssapotilaat menevät häntä ennen lääkärin puheille. Kun lääkäri tuli häntä viimein hakemaan, kävi ilmi, että hoitsun olisi pitänyt passittaa setä ekg:hen ennen lääkärin vastaanottoa. Eipä sitten ollut tehnyt tätäkään. No, lääkäri sitten otti ekg:n ja meneillään oli kuin olikin infarkti. Piipaa-autolla keskussairaalaan ja pikapikaa pallolaajennukseen.
Kaikkiaan kyllä todella uskomatonta ja ammattitaidotonta toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhistus. Kai se ultrattiin uudelleen? Miten rakenneultra?
'
En muista enää, tapahtuneesta on jo 15 vuotta. Kävin tuon jälkeen loppuraskauden ajan joka toinen viikko yliopistosairaalassa ultrissa, tehtiin myös istukkabiopsia ja kaikenlaista muuta (kävin perinnöllisyyslääkärillä ym). Tuo alku vaan ei unohdu...
Myöhemmin sain kuulla, ettei ollut kyseisen lääkärin ainoa tylytys.
"On kuin lankakerä!" Näin kommentoi gyne alapään karvoitustani. Olin viimeisilläni raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää jatkossa pitää keskustelu mahdollisimman neutraalina että ei kukaan loukkaannu
Jokaiselle normaalijärkiselle ihmiselle pitäisi olla selvää, että hoitotilanteet ovat herkkiä ja monelle potilaalle kiusallisia, jolloin hoitohenkilökunnalta vaaditaan asiallisuutta, kohteliaisuutta ja hyviä käytöstapoja. Ei silloin heitetä mitään aivan turhia kommentteja ulkonäöstä tai olemuksesta, nolata tai nöyryytetä potilasta tai vähätellä potilaan ongelmaa.
Just sen tilanteen herkkyyden takia täysin normaalitkin ja hoidon kannalta välttämättömät kommentit koetaan joskus loukkaaviksi. Potilas voi kilahtaa vaikka siitä, kun häneltä kysytään tarvitseeko hän apua peseytymiseen. Tai siitä, kun hänelle viedään mehua. Eli ei se aina ole niin helppoa tietää, mitä kenellekin voi sanoa ja millä tavalla ettei vaan kukaan loukkaanu.
No ei tässä ketjussa sellaisia juttuja ole kukaan kertonut. Ammattiloukkaantujat ovat asia erikseen. Mutta kaikenlainen ulkonäön kommentointi, joka ei mitenkään liity asiaan, on aivan turhaa, ja sen pitäisi jokaisen normaaliälyisen tajuta. Minkäänlainen vittuilu ei tuolle alalle kuulu. Asiat voi myös esittää hyvällä tai huonolla tavalla ("No haluatko sä tätä mehua vai et, etkö sä pysty sitä itse hakemaan? Joudutaanko me nyt tuomaan sulle mehua, vaikka olisi muutakin tekemistä?" vs. "Haluaisitko, että tuomme sinulle mehua?").
Kardiologin lausunto potilaskertomuksessa.
" Täysin asiallinen mies."
Olin 19-vuotiaana tk-lääkärillä masennusoireiden ja itsetuhoisuuden takia ja lääkäri kysyi käytänkö nyt kuitenkin vain kannabista. En todellakaan käyttänyt, joten vastasin, että en. Juttelimme sitten viitisen minuuttia, kun lääkäri nojasi tuolissaan taaksepäin ja sanoi "kuule sano ihan rehellisesti, en kirjaa mihkään sun potilastietoihin tai mitään. Käytätkö sä kannabista?". Mun suu loksahti siinä vaiheessa auki ja tokaisin, että en. Sit usko, totesi vain, että "kun sulla on noita jengimerkkejä" eli lävistyksiä (ei naama rautaa täynnä, vaan pieni nenäkoru ja joitain korvalävistyksiä), kädessä tatuointi ja parin-kolmen millin venytyskoru toisessa korvassa.
Kyseessä oli nuori mieslääkäri, jolla oli oikeassa korvanlehdessä korvisreikä, tuli harmillisesti vasta jälkeenpäin mieleen, että loistava comeback olisi ollut "ootko homo, kun sulla on ollu korvis oikeessa korvassa?".
^ mikäs tossa tökki vai oletko nainen?
Vierailija kirjoitti:
Öö, niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, niin?
Ööö niin. No kun en ole asiallinen mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[/quote
Ultran tulkinta vaatii kokeneen ammattilaisen, ja virheitä tulee heillekin. Eihän ultran tulos ole mikään kiveenhakattu totuus.
Ultra ei kyllä vaadi mitään ihmeellistä lääketieteen osaamista, kun perus fysiikka on hallussa. Se on kaikukuvaus. Olennaista on oikea suuntaaminen ja tieto mikä aiheuttaa niitä kaikuja.
Olen ollut ultrassa, jossa terveydenhoitajan sijainen ei ymmärtänyt mitään sen päälle. Näin ruudusta, kun vauva aina välillä vilahti siinä, mutta hän ei osannut pitää sitä paikallaan. Ei ymmärtänyt, että pitää tähdätä vatsanpeitteiden sisälle. Pyysin sen laitteen ja kuvasin itse vauvamme ensimmäisen kuvan. Aikaisempaa kuvauskokemusta oli hitsaussaumoista.
Hoitaja ei kyllä tokaissut mitään tyhmää, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää jatkossa pitää keskustelu mahdollisimman neutraalina että ei kukaan loukkaannu
Jokaiselle normaalijärkiselle ihmiselle pitäisi olla selvää, että hoitotilanteet ovat herkkiä ja monelle potilaalle kiusallisia, jolloin hoitohenkilökunnalta vaaditaan asiallisuutta, kohteliaisuutta ja hyviä käytöstapoja. Ei silloin heitetä mitään aivan turhia kommentteja ulkonäöstä tai olemuksesta, nolata tai nöyryytetä potilasta tai vähätellä potilaan ongelmaa.
Just sen tilanteen herkkyyden takia täysin normaalitkin ja hoidon kannalta välttämättömät kommentit koetaan joskus loukkaaviksi. Potilas voi kilahtaa vaikka siitä, kun häneltä kysytään tarvitseeko hän apua peseytymiseen. Tai siitä, kun hänelle viedään mehua. Eli ei se aina ole niin helppoa tietää, mitä kenellekin voi sanoa ja millä tavalla ettei vaan kukaan loukkaanu.
Näinhän se osaksi on. Mutta yksi hyvä ohjenuora kannattaisi muistaa: potilaan ulkoista olemusta, ulkonäköä tai mitään siihen liittyvää ei ole tarpeen kommentoida millään tavalla. Ja kohtelee sillä tavoin kuin toivoisi itseään, omia vanhempiaan tai lapsiaan kohdeltavan, jos he olisivat samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on täysin normaali lausunto ainakin :D Potilas voi olla muistamaton tai sekava tms., mille vastakohtana yleisesti käytetään asiallista :) Itsekin lukemattomiin papereihin näin kirjannut.
Kun olin ala-asteella äitini oli menossa leikkaukseen kilpirauhasen vuoksi. Ajatus siitä että oma äiti joutuu leikkaukseen oli pienelle mielelle jo valmiiksi pelottava, mutta muistan miten paha mieli ja itku tuli kun kuulin äitini kertovan isälleni tultuaan kotiin: "Lääkäri tokaisi minulle heti kättelyssä jälkeen: Ai tuliko kauneusleikkaukseen?" Leikkausta äidille ei sinä päivänä tehty. En muista enää miksi mutta tuosta kommentista se ei johtanut.