Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Migreeni on pilannut elämäni

Vierailija
12.12.2015 |

Sain ensimmäisen migreenikohtaukseni ollessani 12-vuotias, nyt olen hieman vajaa kolmekymppinen. Teini-ikäisenä kohtaukset eivät olleet vielä pahoja, mutta häiritseviä joka tapauksessa. Parikymppisenä aloin saada estolääkitystä, joka ei tehonnut yhtään - otin yhteyttä lääkäriini, ja tämä käski vain odottaa ja sanoi, että lääkkeet alkavat kyllä vaikuttaa ajan myötä. Eivät koskaan vaikuttaneet.

Migreeni on haitannut elämääni kaiken kaikkiaan niin paljon, että välillä olen kipujen takia miettinyt jopa itseni tappamista. Saan kohtauksia väh. muutaman kerran viikossa. Olen koittanut työskennellä migreenin aikana, mutta se on vaarallista sekä itselleni että muille (olen parturi-kampaaja). En aio hankkia lapsia, sillä migreeni periytyy helposti, enkä haluaisi lasten mahdollisesti kärsivän samasta sairaudesta. Olen niin uupunut eikä mikään tunnu auttavan. Kipu on niin valtava. Haluaisiko joku jakaa kokemuksia tai vinkkejä tähän keskusteluun? Kiitän jo etukäteen.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain parikymppisenä täsmälääkkeet (Imigran). Kun ensimmäistä kertaa elämässäni sain vahvaan kohtaukseen edes jotenkin auttavan kipulääkkeen, alkoivat kohtaukset vähetä. Näin on käynyt monelle muullekin. 

Vierailija
22/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kohtauksen saa aikaan: kirkkaat valot, voimakkaat tuoksut sekä suklaa, mansikka ja raparperi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liputan myös magnesiumin ja ubikinonin puolesta. Aamuisin otan 3 tablettia eli 300 mg ja iltaisin yhden tabletin eli 350 mg.

Mulla on myös estolääkkeenä Bisoprolol 2,5 mg. Otan sen iltaisin, koska mulla usein migreeni iskee yön aikana.

Kohtauslääkkeenä on sumatriptan joita saan ottaa 1 kpl kahden tunnin välein. Eli siis yhteensä 2 kpl. Lisäksi otan kohtauksen alussa yhden magnesiumin ja 400 mg buranaa,1grammaisen Panadolia. Juon myös energiajuomaa jossa on runsas kofeiini pitoisuus. Kofeiini nopeuttaa lääkkeiden vaikutusta.

Säännöllinen ruokailu,runsas veden juonti ovat myös tärkeitä.

Sain äskettäin uuden vinkin kokeiltavaksi. Eräs migreeni potilas neuvoi suihkuttamaan nestemäistä magnesiumia kohtauksen alkaessa niskaan ja hartioihin. Aion kokeilla sitä seuraavan kerran.

Älä pitkitä lääkkeiden ottamista. Ota heti koko arsenaali kun tunnet kohtauksen alkavan. Yritä päästä käymään niska hartia hieronnassa säännöllisesti. Lihas jännitys voi pahentaa migreeniä.

Mulla migreenit ovat olleet niin pahoja että mua on viety ambulanssilla tajuttomana sairaalaan.

Nykyisin tällä lääke kombolla joudun enää kerran vuodessa sairaalaan.

Mun lapsi on perinyt migreenin. Kauhea katsoa kun lapsi kärsii,mutta oman kokemuksen kautta osaan auttaa ja vaatia oikeat lääkkeet ja hoidon lapselle.

Ei migreenin takia kannata jättää lapsia tekemättä. Toivottavasti saat kaikkien neuvoista apua itsellesi!

Vierailija
24/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! Elämäntapamuutokset on kaiken A ja O. En juo enää lainkaan alkoholia, jätin herkut vähemmälle ja aloin liikkua säännöllisesti. Erityisesti suklaa ja punaviini ovat migreenipotilaan vihollisia. Ennen en juonut vettä lähes lainkaan, mutta nykyään juon pari litraa päivässä. Käyn kerran kuussa hieronnassa. Viimeisin kohtaus oli keväällä, vaikka vielä muutama vuosi sitten kärsin niistä viikottain. Älä luovuta. :)

Vierailija
25/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi oleellinen juttu on myös ravinnon riittävyys. Ennen join ja söin liian vähän ja migreenejä oli monta viikossa. Nyt kun syön riittävästi ja painan enemmän, kohtauksia ei tule ruokavälien venyessä. Toisaalta myös jos lihon liikaa, alkaa migreenikohtaukset tulla useammin. 

Vierailija
26/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmastikin käynyt useilla lääkäreillä ja neurologeilla jos tilanne on todella noin paha. Itse olisin ainakin rampannut kaikki mahdolliset läpi ennen kuin apu löytyisi. Oletko kokeillut akupunktiota? Tarkkaillut erilaisten ruokavalioiden vaikutusta?

Vierailija
27/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun säännöllinen estolääkkeeni krooniseen, komplisoituneeseen migreeniin:

Neurontin 2400mg/vrk

Deprakine 1000mg/vrk

Seloken zoc 190mg/vrk

Rivatril 2mg/vrk

Nämä aivan säännöllisesti ja kohtaukseen päällekäin sekä maxalt suussa hajoava että migard, pitkävaikutteinen triptaani. Näillä lääkityksillä koko sairautta juuri huomaakaan:)

Vierailija
28/35 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
29/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenistä kärsivät, jos käytätte e-pillereitä, lukekaa heti oman merkkinne sivuvaikutukset ja onko muita mainintoja migreenistä lääkkeen ohjeissa. Moni pillerimerkki ei sovi migreenin kanssa yhteen vaan pahentaa rajusti. 

Vierailija
30/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sinua :( Tuollainen kroonisten migreenikohtausten kanssa on varmaan ihan järkyttävän hirveää. Ettei olisi tota hortonia just? Niihin määrätään muistaakseni pienissä määrin jopa jotain lääkekannabista :s

Vierailija
31/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nuorempana migreenin laukaisi se, jos en syönyt aamupäivän aikana mitään.

Silmissä sumeni ja lopulta se ajoi aina oksentamaan.

Ihmisiä riivaavista vaivoista migreeni on ihan se pirullisin. Nyt vanhemmiten ole siitä päässyt eroon, enkä noita aikoja todellakaan kaipaa.

Vierailija
32/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun migreenini loppuivat kuin seinään hormonikierukan myötä. Kannattaa kokeilla!

Vierailija
33/35 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,migreenin hoitoon on olemassa vaikka kuinka paljon lääkkeitä😣.Minkälainen lääkäri sinua oikein hoitaa,jos et ole saanut edes kunnon lääkitystä??

Mulla on todettu 1995 migreeni.Vuosien varrella olen ollut jopa kipulääketipassa sairaalassa,kun mikään ei enää pysynyt sisällä.

Mene siis vaikka neurologin vastaanotolle,hänen kyllä luulisi ymmärtävän.

Mulla on nykyään aika harvakseltaan migreenikohtauksia,mutta kun kohtaus tulee mulla on lääkityksenä panacod,miranax ja primperan.Primperan on ihan ehdoton,koska se tehostaa kipulääkkeiden tehoa.Miranax on taas pitkävaikutteinen tulehduskipulääke ja Panacod se varsinainen kipulääke.Se on myös ns.kolmiolääke ja saattaa pistää vähän "nupin"

sekaisin.Toki on olemassa myös Triptaaneja eli täsmälääkkeitä.Mulle eivät sovi...sulle voivat sopiakin.Eli kokeilemallahan sekin selviää.

Mutta mene pikaisesti lääkäriin,jotta saat lääkityksen.Migreeni on sairaus joka vaatii hoitoa.

Ja lapsia voit hankkia huoletta😀mullakin on kolme lasta eikä yhdelläkään ole (ainakaan vielä( migreeniä).

Tsemppiä ja mukavaa joulun odototusta😉

Vierailija
34/35 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin käytät migreeniä laukausevaa ehkäisyä?

Vierailija
35/35 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on väh. 25 migreenipäivää kuussa. Triptaanit, verenpainelääkkeet ym ei auta. Nyt menee topiramat 50mg x 2 ja baclofen 10mg x3 ja ei nekään oikein auta. Kofeiinitabletteja kipulääkkeen yhteydessä ja primperania tehostaan ardinexin vaikutusta. Välillä lisäksi kortisonikuureja, diapamia . Kipulaastariakin kokeiltu ja lopetettu turhana. Botoxia saanut lihaskireyteen. Että voiko vetää ittensä hirteen?