Join sitten illan aikana 2 annosta alkoholia rv 10
Perjantaina olin edustamassa ja oli " pakko" siemaista vähän alkumaljasta sekä juoda annos punaviiniä illallisella. Laskin että 3 tunnin aikana otin 1/2 alkumaljasta (kuohuviiniä), 3/4 punaviinilasista ja 1/3 liköörilasillisesta eli noin 2 ravintola-annosta. Söin hyvin enkä missään vaiheessa ollut vähääkään hiprakassa, ja minulla yleensä kuumottaa posket jo hyvin pienestä viinipisarasta. Teinkö väärin kun otin vähän alkoholia? Antakaapa tuomionne!
Kommentit (15)
Varsinkin ensimmäisen raskauskolmanneksen aikana pienikin alkoholimäärä voi aiheuttaa vauvalle vaurioita. Yleensähän suositellaan, että nimenomaan ensimmäisen kolmanneksen aikana vältettäisiin kokonaan alkoholia.
Suurimmat ongelmat ovat alkoholin suurkuluttajilla jo sen vuoksi, että he harvoin esim syövät riittävästi tai ylipäätään pitävät tarpeeksi huolta itsestään raskauden aikana.
Nyt voi joku sanoa, että riskirajoja ei tiedetä. Jep, se on totta. Mutta riskit ovat suurimmat silloin kun riskitekijöitä on paljon yhdessä.
Yhden-kahden viikoittaisen alkoholiannoksen ei ole todettu aiheuttaneen haittavaikutuksia raskauden kulkuun, äidin omaan tai sikiön terveyteen ---. Raskauden-aikaisen kohtuukäytön ylärajana pidetään 10 alkoholiannosta viikossa.
10 annosta viikossa kuulostaa jo aika hurjalta vaikka määrä jakautuisikin eri päiville?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:25"]Miten niin oli pakko?
[/quote]Ei kun oho, tämähän olikin vanha juttu.
Miksi piti juoda jos kerran tiesit olevasi raskaana? Olisit vedonnut esim orastavaan migreenin tms.. Mielestäni teit väärin.
Ei ehkä kannata täällä kysellä, ellet sitten juuri halunnut tällaisia juttuja, joita nyt tuossa alkupäässä onkin, lukea ja niille naureskella. Mitään vahinkoa ei ole tapahtunut, kuten hyvin tiedät. Mukavaa raskautta!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 23:28"]Ei ehkä kannata täällä kysellä, ellet sitten juuri halunnut tällaisia juttuja, joita nyt tuossa alkupäässä onkin, lukea ja niille naureskella. Mitään vahinkoa ei ole tapahtunut, kuten hyvin tiedät. Mukavaa raskautta!
[/quote]
9-vuotias on lapsi jo....
raskauden aikana minulla on aina ollut nollatoleranssi.