Kannattaako joululaatikot tehdä itse?
En ole koskaan jaksanut tehdä vaan aina on menty valmislaatikoilla. Onko ne kaiken sen vaivan arvoisia (kuvittelen siis että valmistaminen on vaivalloista)?
Kommentit (52)
Saariosten lanttulaatikko on niin hyvää ja meillä menee jouluna tasan puoli rasiaa, itse vain syön. Ei kannata ruveta väsäämään.
Lantyu täytyy kuoria huolella. Eli kaikki kuoren alla oleva valkoinen pois. Se aiheuttaa kitkeryyttä.
Maksalaatikko on kaikkein vaikein tehdä.
Tuntuu että se onnistuu vain korkeintaan joka kolmas kerta. Kyllä se syötyä tulee mutta jotenkin vaan en ole tyytyväinen rakenteeeseen ja maussakin olisi parantamisen varaa .Mm. saisi olla kuohkeampaa.
Voi olla niinkin että taustalla kummittelee mallina tuo kaupan valmislaatikko. Koirille sitä kai ostetaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
35 muisti yhden kaupan lanttulaatikon tuunausohjeen.
Monet tuunaa kermalla, laittaa nättiin vuokaan, päälle korppujauhoja ja voita.
Mutta erittäin hyvin lanttulaatikkoon natsaa myös Jallu. Alkoholi kiehuu pois lämmittämisen aikana, joten siitä ei tarvitse kantaa huolta. Olen maistanut sekä kerma- että jallutuunattua ja jalluversio oli parempi. Ehkä molempia?
Ja jos jotakuta kiinnostaa mainitsemani Valamon lantut, niin ne menee näin:
Lanttu kuoritaan ja pilkotaan kuutioiksi. Tämä on ainoa vaivalloinen vaihe.
Kuutioita voi ryöpätä hetken. Ryöppäys lyhentää paistoaikaa.
Kuutiot paistetaan hiljaisella tulella voissa kunnes ne ovat mukavan pehmeitä mutta vielä napakoita. Sekoitetaan silloin tällöin. Lopuksi maustetaan hunajalla ja mustapippurilla, suolaa maun mukaan tai ei ollenkaan. Lisään aina lanttuihin myös hieman valkosipulia särmää antamaan.
Paistamisessa menee kyllä tovi, mutta siitä ei ole vaivaa. Paistaessa lantuista häviää kaikki mahdollinen kitkeryys.
Kiitos, kokeilenpa noita lanttuja joskus.
Laitan tähän mun reseptit, halusitte tai ette:
Porkkanalaatikko
kilon pussi porkkanasosetta
3/4 dl mannasuurimoita
1tl suolaa (saatan laittaa vähän enemmän)
1rkl siirappia (laitan reilusti enemmän)
1,5 dl kuohukermaa
1 dl maitoa
(voi laittaa kananmunankin jos haluaa, ei mitenkään välttämätöntä)
päälle korppujauhoja, vähän kanelia ja voinokareita ja tunniksi uuniin 200 asteeseen. Varmaan voi hauduttaa pidempäänkin kun laskee lämpötilaa.
En laita mitään outoja mausteita niinkuin jotkut, minä tykkään siitä porkkanan makeasta mausta jota siirappi korostaa ja tuo vähän sitä paahteisen makeaa makua siihen.
Lanttulaatikko
kilon pussi lanttusosetta
1 kananmuna (ei pakollinen)
2 rkl siirappia (saatan laittaa reilumminkin)
1/2 tl suolaa (laitan vähän enemmän jos laitan siirappiakin)
2 dl korppujauhoja
1,5 dl kuohukermaa
1,5 dl maitoa
Päälle korppujauhoja ja voinokareita, ja uuniin tunniksi 200 asteeseen. Eikä ole kitkerää koskaan.
Maksalaatikko
1,5 dl puuroriisiä
(6 dl vettä ja 1/2tl suolaa riisin keittämiseen, älä keitä ihan kypsäksi)
1 sipuli (minä nakkaan vähän pakasteesta valmiiksi silputtua jos muistan)
500g jauhettua maksaa (otan porsaan tai naudan mitä sattuu kaupassa olemaan)
1 dl siirappia
1 kananmuna
1 dl rusinoita (en laita koskaan, siirappi riittää mun mielestä)
6 dl maitoa (osan voi korvata kermalla)
2 tl suolaa
Sekoitetaan (saa olla ihan vellimäistä) ja voinokareita päälle ja uuniin 200 asteeseen 1h ja 15min.
Perunalaatikko
Tähän ei ole varsinaisesti ohjetta, mutta teen vaan vähän perunamuusia, lisään siihen maitoa reilusti, siirappia reilusti, suolaa ja ruokalusikallinen vehnäjauhoja, saa olla ihan velliä, ja ruskeaa, maistan aina välillä ja lisään suolaa ja siirappia niin kauan että maku on oikea, niin että se ei maistu vaan perunamuusilta. Sitten vuokiin, korppujauhoja ja kanelia vähän päälle, voinokareita, ja melko matalaan lämpötilaan uuniin ja saa olla ainakin pari tuntia.
Ilman näitä laatikoita ei mulle joulu tule.
Taas mies sanoi että ostetaan kaupasta, että turha nähdä vaivaa, mutta se on sama juttu kuin kuusen kanssa että oikea kuusi, ja hyasintit tuoksumaan, sitten tulee joulu :)
Hyvää joulua kaikille!
Mitä 'vaivaa' siitä nyt on, kun sekoittaa ainekset valmiista soseesta, laittaa vuokaan ja unohtaa uuniin? Puuron keittäminen vähän vaivalloista, mutta siinähän samalla tulee syötäväksikin puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvään lopputulokseen vaikuttaa enemmän juureksen lajike, kuin itse resepti eli eri lajikkeesta lanttu-,porkkana- perunalaatikko voi tulla aivan eri makuinen vaikka se olisi tehty samalla reseptillä. Jotkut lajikkeet ovat vain makeimpia kuin toiset.
Mistä sen sitten saa selville, milloin kaupan pussissa on kitkerämpää ja milloin makeampaa lajiketta?Entä siten, jos vielä nostoaika ja kasvuolosuhteetkin vaikuttavat?
Onko koolla mitään merkitystä, entä paljastaako väri mitään?
Olen saanut onnistunutta lanttulaatikkoa hauduttamalla suurista lantuista keitettyä puoli vuorokautta sata-asteisessa uunissa.
Eikö tuo puoli vuorokautta oo jo vähän liioittelua?
Tein tänään porkkana - ja lanttulaatikot paistamista vaille valmiiksi pakkaseen. Kokonaisista lantuista ja porkkanoista, käytin kermaa, voita ja täysmaitoa. Samalla pyöräytin pellillisen joulutorttuja. Aikaa meni n. 2 tuntia. Laatikot menee aattona lounaan jälkeen uuniin ja voi vitsit, et on hyvää!!
Vierailija kirjoitti:
Mitä 'vaivaa' siitä nyt on, kun sekoittaa ainekset valmiista soseesta, laittaa vuokaan ja unohtaa uuniin? Puuron keittäminen vähän vaivalloista, mutta siinähän samalla tulee syötäväksikin puuroa.
Valmiista soseista tekemisessä ei niin vaivaa olekaan, porkkanalaatikosta tulee suorastaan hyvää. Mutta lanttulaatikko ei vaan onnistu valmissoseesta niin hyvin kuin itse neljä tuntia keitetyistä lantuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvään lopputulokseen vaikuttaa enemmän juureksen lajike, kuin itse resepti eli eri lajikkeesta lanttu-,porkkana- perunalaatikko voi tulla aivan eri makuinen vaikka se olisi tehty samalla reseptillä. Jotkut lajikkeet ovat vain makeimpia kuin toiset.
Mistä sen sitten saa selville, milloin kaupan pussissa on kitkerämpää ja milloin makeampaa lajiketta?Entä siten, jos vielä nostoaika ja kasvuolosuhteetkin vaikuttavat?
Onko koolla mitään merkitystä, entä paljastaako väri mitään?
Olen saanut onnistunutta lanttulaatikkoa hauduttamalla suurista lantuista keitettyä puoli vuorokautta sata-asteisessa uunissa.
Viime jouluna sain todella kitkerää lanttulaatikkoa, että huhhuh, vaikka valmistin samalla reseptillä kuin aikaisemmin.
Nyt oikein paneuduin asiaan ja joidenkin mukaan lajike vaikuttaa merkittäväsi, samoin kuin lantun"tikkuisuus". Makea lantun pää on punertava ja parhaan tuloksen saa pienikokoisista lantuista ja lanttu pitäisi kuoria paksulti. Martat kehuivat Mysi Lahtisen reseptiä. Ja ehkä pitkä kypsymisaika saattaisi vähentää kitkeryyttä, kun tuossakin ohjeessa kypsennetään 5h jonka jälkeen vielä haudutus eli aikaa todella menee.
35 muisti yhden kaupan lanttulaatikon tuunausohjeen.
Monet tuunaa kermalla, laittaa nättiin vuokaan, päälle korppujauhoja ja voita.
Mutta erittäin hyvin lanttulaatikkoon natsaa myös Jallu. Alkoholi kiehuu pois lämmittämisen aikana, joten siitä ei tarvitse kantaa huolta. Olen maistanut sekä kerma- että jallutuunattua ja jalluversio oli parempi. Ehkä molempia?
Ja jos jotakuta kiinnostaa mainitsemani Valamon lantut, niin ne menee näin:
Lanttu kuoritaan ja pilkotaan kuutioiksi. Tämä on ainoa vaivalloinen vaihe.
Kuutioita voi ryöpätä hetken. Ryöppäys lyhentää paistoaikaa.
Kuutiot paistetaan hiljaisella tulella voissa kunnes ne ovat mukavan pehmeitä mutta vielä napakoita. Sekoitetaan silloin tällöin. Lopuksi maustetaan hunajalla ja mustapippurilla, suolaa maun mukaan tai ei ollenkaan. Lisään aina lanttuihin myös hieman valkosipulia särmää antamaan.
Paistamisessa menee kyllä tovi, mutta siitä ei ole vaivaa. Paistaessa lantuista häviää kaikki mahdollinen kitkeryys.