Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako joululaatikot tehdä itse?

Vierailija
11.12.2015 |

En ole koskaan jaksanut tehdä vaan aina on menty valmislaatikoilla. Onko ne kaiken sen vaivan arvoisia (kuvittelen siis että valmistaminen on vaivalloista)?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, koska se on mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla ne voi mennä pieleen.

Millä tavoin ne voi mennä pieleen muuten kuin perunalaatikko jäädä imeltymättä? Lanttu ja porkkana on aina onnistuneet.

Monella tavalla, kerran vuodessa kun yrittää jotain ruokalajia, niin ei välttämättä onnistu.[/quot

Kirjoita resepti itsellesi kansioon, vaikka näin, piimälimppujen paisto tasan tunti 180 asteessa.

Itse tehdyt parhaita.

Vierailija
22/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, koska se on mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla ne voi mennä pieleen.

Millä tavoin ne voi mennä pieleen muuten kuin perunalaatikko jäädä imeltymättä? Lanttu ja porkkana on aina onnistuneet.

Kymmeniä vuosina tehneenä on ties kuinka monta kertaa lanttulaatikko mennyt pieleen, kun lantut ovat sattuneet olemaan kitkeriä, enkä ole niitä maistanut etukäteen. Jotkut lantut ovat kitkerä, oli ne sitten kaupanhyllyltä tai omasta kasvimaasta.

Minusta valmislaatikot ovat ok. jos elää kiireisiä ruuhkavuosia ja senkin ajan käyttää perheen kanssa yhdessä oloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiötumpelo

Kiittää vielä:

- oolannin lihapulla vinkistä (kun en tajua lihoista mtn, en ite syö) :)

- porkkanalaatikko ilman riisiä - WAU, tää oli kiinnostava juttu, tosiaan.

Siitähän voi laittaa muulloinkin kuin jouluna oivan lämminruokalisukkeen, terveellinen.

.

Itse kunnon laiskurina tykkää bataatista!

Uuniin vaan, viimeks oli yli 1,5 tuntia.

Mielestäni tulee makoisampi maku kuin mikrossa.

Tässä ketjus joku kirjoittikin, että uunissa pitkään haudutettu -> antaa omanlaisen maun.

. Ja, olette huippuja - kiitos! ♡

Kahdelle vielä ruusuja kiireesti... 🌹 🌹

- tumpelo, forever

Vierailija
24/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tumpelo:

Laitan siis pelkkä bataattia uuniin, ei mtn laatikkoa.

Vierailija
25/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa linkkiä parhaaseen porkkanalaatikkoreseptiin. Mummo teki hyvää laatikkoa, mutta eipä ole enää mummoa.

Vierailija
26/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, kyllä. Itse teen lanttulaatikon itse, Smarketista saa lanttupussin hintaan 1 €. Perunalaatikko ei kiinnosta, sitä löllöä ei viitsi kukaan syödä, ja teen lohkoperunoita uunissa mieluummin. Viime vuonna löysin tähän aikaan 30 sentin kilohintaan perunoita K-kaupasta, nyt pitäisi halvat perunat taas löytää jostakin. Tai jää lohkoperunat tekemättä. Jäi joulugraavilohi viime vuonna syömättä, kun kukaan ei tarjonnut 5,90 €/kg hintaan esim. norjalaista lohta. Kahmin kuitenkin sitäkin enemmän tarjouskinkkua puoleen hintaan, joten graavilohen puuttuminen joulupöydästä haitannut niin paljon.

Itse olen täysin ehdoton hinnan suhteen: jos joku ei tarjoa minulle jotakin tuotetta haluamaani hintaan, niin se jää tosiaan ostamatta. Khan joulukinkkukin, jos hinta ei miellytä. Jos tekin tekisitte samoin, ettekä hyväksyisi kaikenlaisia kiskurihintoja, meillä olisi kaikki halvempaa. Tänään menen ja poimin Gouda-juustoviipaleita Lidlistä -40% hintaan, ei se juusto saa maksaa enemmän kuin 3-4 €/kg, tai jää tuote minun puolesta hyllyyn taas.

T. Lidl-mies.

Vierailija
27/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan lanttulaatikko on tosiaan sellaista että kitalakeen tuntuu kitkerältä. Voi olla tosiaankin liiasta imelyydestä. On niin monta vuotta kun olen maistanut kaupan laatikoita :)

Teen kaikki itse, niin saa niistä niin pehmeän makuisia.

Juuri nyt uunissa lanttulaatikkoa joka menee pakastimeen. Toinen satsi sitten perään kohta. En uskalla käyttää kiertoilmauunia ettei ilmavirta kuivata.

Lantun kitkeryys johtuu lajikkeesta, ei valmistustavasta eli yhtälaiila kotitekoinen voi olla kitkerää kuin kaupanhyllyltä ostettu. Ja osasyynä voi olla myös liian aikainen nosto.

Vierailija
28/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaako siirapi yhtään tuossa kitkeryys- jutussa muuten... :(

Tai muita poppakonsteja?

Vierailija
29/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon nyt joitain vuosia tehnyt itse. Kyllä ne hyviä olivat, mutta en sen suurempaa vau-efektiä kokenut. Enkä saanut hyvä-äiti tai hyväemäntä pisteitä.

Vierailija
30/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai muita poppakonsteja?

En ole onnistunut peittämään millään konstilla.

Hyvään lopputulokseen vaikuttaa enemmän juureksen lajike, kuin itse resepti eli eri lajikkeesta lanttu-,porkkana- perunalaatikko voi tulla aivan eri makuinen vaikka se olisi tehty samalla reseptillä. Jotkut lajikkeet ovat vain makeimpia kuin toiset.

Vierailija
31/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen itse. Paitti pottulaatikon tekee anoppi. Maksalaatikkoon tarttee keittää riisi. Muuten vain sekoita aineet ja paista. Lanttu ja porkkanan teen ilman riisiä. Eli kuori, keitä ka soseuta juurekset. Lisää kerma munat mausteet. Ja uuniin. Teen laatikot aaton aattona. Tai paistan vasta aattona niin tulee mahtavat tuoksut! Ja meillä noita laatikoita menee todella vähän joten ei ole iso työ.

Kaupan lanttulaatikko oli ainakin viimeksi kerran kunnostin niin ihan hirvittävää kitkerää liisteriä. Söin puolikkaan lusikallisen ja heitin loput pois.

Vierailija
32/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein kerran itse porkkanalaatikon, en tykkää kaupan versiosta ja ajattelin et itsetehty ois parempaa. Ei ollu. Ihan turha vaiva värkätä jos kaupan versiot maistuu, ja niitäkin voi tosiaan tuunata itse. Paras oli kun tilattiin miehen työpaikkaravintolasta, oli vähän kalliimpia kuin kaupan, mutta tosi maukkaat. Toki jos aikaa on ja tykkäät niitä puuhata niin ihmeessä!

Vierailija
33/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllikki kirjoitti:

Yhtenä sukujouluna päätettiin anopin ja miehen siskon kanssa, että tehdään kaikki joulupöytään oma lanttulaatikko. Ja alusta alkaen tehtiin, siihen aikaan ei näitä valmiita soseita myyty. Joulupöydässä oli neljä lanttulaatikkoa: minun, miehen siskon, anopin ja kaupan. Ja kaikki todettiin, että kyllä se kaupan lanttulaatikko oli paras.

Ilmottautukaa johonkin ruuanlaittokurssille. 

Ruuanlaitto ei ole vaikeaa kun vaan hiukan viitsitte perehtyä siihen. Toisaalta massoja ja tuulipukuja varten on juuri tehty nuo valmislaatikot, eikä ole välttämättä huono idea että pysytte niissä, ettekä yritä itse valmista ruokaa.

Vierailija
34/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttulaatikko kaupan soseesta on älyttömän helppo tehdä ja ihan toiselta planeetalta kuin kaupan laatikko. Ainekset vain sekoitetaan ja tunniksi uuniin. Sosepakkauksen kyljessä on ohjeet.

Vierailija
35/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä tarkoitat kannattamisella, mutta mun mielestä laatikoiden tekeminen on kivaa ja vaivatonta. Ja saa juuri sellaista kuin haluaa. Teen porkkana- ja perunalaatikot (usein myös kavereille). Lanttulaatikon olemme korvanneet Valamon lantuilla, että kaikki kinkun lisukkeet eivät olisi makeita ja sosemaisia. 

Silakoissa on paljon enemmän näpräämistä ja "vaivaa", mutta erilaisia silakoita voi tehdä ystävien kanssa talkoilla."Kaannattaako" sekään, en tiedä. Hauskaa joulun odotusta! :)

Vierailija
36/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai muita poppakonsteja?

Olen jokseenkin varma että lanttulaatikon kitkeryys johtuu liian paljosta maustamisesta. Lanttua ei kovin paljoa käytettä ruuanlaitossa niin valmistajan ajatus on että laitettaan paljon mausteita ja siirappia että kansalle maistuu.

Tässä on vähän sama idea kuin paremmissa krillimakkaroissa. Kun syö yhden niin maistuu ja on hyvää, mutta kun syö enemmän niin tulee kitalakeen juuri sama ikävä tunne kuin kaupan lanttulaatikosta.

Maustan tekemääni lanttulaatikkoa mielummin vähemmän kuin enemmän. Pidän lantun miedosta mausta enkä halua pilata sitä liialla maustamisella.

Vierailija
37/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihmisistä on tullut omituisia. Pohditaan että lanttujen kuorimisessa menee aikaa hukkaan ja netissä ja telkkarin ääressä päivystykselle ei laiteta mitään hintaa.

Onhan se nyt terveellistäkin jotain aina välillä tehdä käsilläänkin ja nousta jalottelemaan. 

Kaikki ei välttämättä edes osaa kuoria lanttua :(

Vierailija
38/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ihmisistä on tullut omituisia. Pohditaan että lanttujen kuorimisessa menee aikaa hukkaan ja netissä ja telkkarin ääressä päivystykselle ei laiteta mitään hintaa.

Onhan se nyt terveellistäkin jotain aina välillä tehdä käsilläänkin ja nousta jalottelemaan. 

Kaikki ei välttämättä edes osaa kuoria lanttua :(

Lantun kuorimisen osaan kyllä, mutta sanoisin että se on ihan perseestä. Ei sitä tee, ellei pakko ole. Ikävä kyllä, itse pidän lanttulaatikosta ja kyllä mä sitä aatoksi teen itse. Ennen sitä saatan ostaa eineslaatikon, johon sitten laitetaan voita ja kermaa että se maistuu edes vähän lanttulaatikoltakin. Olen sen verta mukavuudenhaluinen kuitenkin, että voin tuollaista syödä paremman puutteessa.

Vierailija
39/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lanttu kannattaa kuoria paloiteltuna. Samoin esim.talvikurpitsa.

Vierailija
40/52 |
12.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa tehdä kotimaisista luomuvihanneksisia alusta alkaen. Porkkanalaatikkoon saa ihanan kuoren, kun leipoo ensin itse speltti/kauraleipää luomujauhoista ja kuivatuksen jälkeen jauhaa korppujauhoiksi. Kaupan valmiita soseita ei kannata käyttää, eivät maistu miltään.

T: jouluprovo1

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä