Kannattaako joululaatikot tehdä itse?

Vierailija

En ole koskaan jaksanut tehdä vaan aina on menty valmislaatikoilla. Onko ne kaiken sen vaivan arvoisia (kuvittelen siis että valmistaminen on vaivalloista)?

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

On, jos haluaa esim. vähemmän makeutta. Esim. kaupan lanttulaatikot on sietämättömän imeliä.

Ei ne ole vaivalloisia, käytännössä vaan keitetään juurekset, soseutetaan, maustetaan ja paistetaan. iisii.

Vierailija

Itse teen lanttu- ja porkkanalaatikot ite, ei oo vaivalloista, ja minusta on sen arvoista. Tulee todella hyviä. aikaa siinä menee, mutta ei sitä tarvii hellan vieressä kuluttaa. :)

Vierailija

KANNATTAA! Ainakin perunalaatikko. Lanttulaatikkoa en viitsi tehdä mutta porkkanalaatikon kyllä. Perunalaatikko hyvää nimenomaan vastapaistettuna. Yleensä pakastan raakoina joulupäiviksi ja uudeksi vuodeksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, koska se on mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla ne voi mennä pieleen.

Millä tavoin ne voi mennä pieleen muuten kuin perunalaatikko jäädä imeltymättä? Lanttu ja porkkana on aina onnistuneet.

Vierailija

Jos valmislaatikoiden maku miellyttää, niin aika turha alkaa itse tekemään. Ei itse tekeminen tosin kovin vaivalloista ole, kuorimiseen ja pilkkomiseen menee kyllä aikaa, mutta muuten laatikot valmistuvat helposti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, koska se on mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla ne voi mennä pieleen.

Millä tavoin ne voi mennä pieleen muuten kuin perunalaatikko jäädä imeltymättä? Lanttu ja porkkana on aina onnistuneet.

Monella tavalla, kerran vuodessa kun yrittää jotain ruokalajia, niin ei välttämättä onnistu.

Vierailija

Kaupan lanttulaatikko on tosiaan sellaista että kitalakeen tuntuu kitkerältä. Voi olla tosiaankin liiasta imelyydestä. On niin monta vuotta kun olen maistanut kaupan laatikoita :)

Teen kaikki itse, niin saa niistä niin pehmeän makuisia.

Juuri nyt uunissa lanttulaatikkoa joka menee pakastimeen. Toinen satsi sitten perään kohta. En uskalla käyttää kiertoilmauunia ettei ilmavirta kuivata.

Vierailija

Perunalaatikko kannattaa tehdä paistamista vaille valmiiksi pakastimeen. Itse pakastan tavallisiin pakastusrasioihin, pakastimessa imeltyy vielä lisää. Ja jos ei ole tarpeeksi imelää, niin siirappia joukkoon ennen pakastamista 😊

Vierailija

Ilman muuta kannattaa tehdä itse!! Imelletty perunalaatikko vie vähän enemmän aikaa, mut porkkana- ja lanttulaatikko ovat tosi simppelit. Aidot aineet vaan: täysmaitoa, oikeeta kermaa, voita ja kasviksia. Ei voi mennä pieleen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan jaksanut tehdä vaan aina on menty valmislaatikoilla. Onko ne kaiken sen vaivan arvoisia (kuvittelen siis että valmistaminen on vaivalloista)?

Ehdottomasti kannattaa. Olen tehnyt laatikoita jo vuosia. Aina välillä on ostettu kaupan laatikko jonain joulun aluspäivänä, eikä maistu ollenkaan samalta kuin itse imellytetty. Lantuissakin saa maun ihan eri tavalla esille.

Jos ruoanlaitto olisi vaiva, ostaisin monet muut jouluruoat valmiina ennemmin kuin laatikot. Laatikoissa erot kaupan ja itsetehdyn välillä on suuremmat kuin monissa muissa. Herkkuosastoilta saa mm. hyviä erikoislihoja ja kaloja.

Vierailija

Ei ne ole sen vaivalloisempia valmistaa kuin muutkaan ruuat.

Mä teen yleensä laatikot ja lihapullat valmiiksi hyvissä ajoin ennen joulua ja pakastan. Sieltä sitten joulupäivinä aina satsi kaikkea ja uuniin lämpeämään.

Mutta olen mä valmiitakin välillä ostanut ja sitten vähän tuunanut kermalla, siirapilla ja ehkä mausteilla. Tuntuu vaan vähän turhalta kun voi tehdä kokonaan mieleisensä. Lihapullia en myöskään aina jaksa itse vääntä ja olen ostanut pakastealtaalta niitä Oolannin lihapullia (niitä pieniä herkullisia) - ne on hyviä, toisin kuin muut haisevat eineslihapullat...

Mitäs jos ap tekisit vaikka muutaman laatikon itse ja loput kaupasta?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat