Kannattaako joululaatikot tehdä itse?
En ole koskaan jaksanut tehdä vaan aina on menty valmislaatikoilla. Onko ne kaiken sen vaivan arvoisia (kuvittelen siis että valmistaminen on vaivalloista)?
Kommentit (52)
Itse teen lanttu- ja porkkanalaatikot ite, ei oo vaivalloista, ja minusta on sen arvoista. Tulee todella hyviä. aikaa siinä menee, mutta ei sitä tarvii hellan vieressä kuluttaa. :)
Kannattaa, koska se on mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla ne voi mennä pieleen.
Ohan niitä valmissoseita, ite keitän vaan puuron ja lisään porkkanasoseen ja mausteet.
KANNATTAA! Ainakin perunalaatikko. Lanttulaatikkoa en viitsi tehdä mutta porkkanalaatikon kyllä. Perunalaatikko hyvää nimenomaan vastapaistettuna. Yleensä pakastan raakoina joulupäiviksi ja uudeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa, koska se on mielenkiintoista, millä kaikilla tavoilla ne voi mennä pieleen.
Millä tavoin ne voi mennä pieleen muuten kuin perunalaatikko jäädä imeltymättä? Lanttu ja porkkana on aina onnistuneet.
Jos valmislaatikoiden maku miellyttää, niin aika turha alkaa itse tekemään. Ei itse tekeminen tosin kovin vaivalloista ole, kuorimiseen ja pilkkomiseen menee kyllä aikaa, mutta muuten laatikot valmistuvat helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoin ne voi mennä pieleen muuten kuin perunalaatikko jäädä imeltymättä? Lanttu ja porkkana on aina onnistuneet.
Monella tavalla, kerran vuodessa kun yrittää jotain ruokalajia, niin ei välttämättä onnistu.
Vaivalloisuudesta sen verran, että esim. lasagne on huomattavasti työläämpi ja monimutkaisempi tehdä kuin joululaatikot.
Kaupan lanttulaatikko on tosiaan sellaista että kitalakeen tuntuu kitkerältä. Voi olla tosiaankin liiasta imelyydestä. On niin monta vuotta kun olen maistanut kaupan laatikoita :)
Teen kaikki itse, niin saa niistä niin pehmeän makuisia.
Juuri nyt uunissa lanttulaatikkoa joka menee pakastimeen. Toinen satsi sitten perään kohta. En uskalla käyttää kiertoilmauunia ettei ilmavirta kuivata.
Perunalaatikko kannattaa tehdä paistamista vaille valmiiksi pakastimeen. Itse pakastan tavallisiin pakastusrasioihin, pakastimessa imeltyy vielä lisää. Ja jos ei ole tarpeeksi imelää, niin siirappia joukkoon ennen pakastamista 😊
Kyllä ehdottomasti.Valmis soseista tulee jo hyviä laatikoita.Niihin kun lisäilee omat mausteet niin hyvää tulee.
Ilman muuta kannattaa tehdä itse!! Imelletty perunalaatikko vie vähän enemmän aikaa, mut porkkana- ja lanttulaatikko ovat tosi simppelit. Aidot aineet vaan: täysmaitoa, oikeeta kermaa, voita ja kasviksia. Ei voi mennä pieleen.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan jaksanut tehdä vaan aina on menty valmislaatikoilla. Onko ne kaiken sen vaivan arvoisia (kuvittelen siis että valmistaminen on vaivalloista)?
Ehdottomasti kannattaa. Olen tehnyt laatikoita jo vuosia. Aina välillä on ostettu kaupan laatikko jonain joulun aluspäivänä, eikä maistu ollenkaan samalta kuin itse imellytetty. Lantuissakin saa maun ihan eri tavalla esille.
Jos ruoanlaitto olisi vaiva, ostaisin monet muut jouluruoat valmiina ennemmin kuin laatikot. Laatikoissa erot kaupan ja itsetehdyn välillä on suuremmat kuin monissa muissa. Herkkuosastoilta saa mm. hyviä erikoislihoja ja kaloja.
Ei ne ole sen vaivalloisempia valmistaa kuin muutkaan ruuat.
Mä teen yleensä laatikot ja lihapullat valmiiksi hyvissä ajoin ennen joulua ja pakastan. Sieltä sitten joulupäivinä aina satsi kaikkea ja uuniin lämpeämään.
Mutta olen mä valmiitakin välillä ostanut ja sitten vähän tuunanut kermalla, siirapilla ja ehkä mausteilla. Tuntuu vaan vähän turhalta kun voi tehdä kokonaan mieleisensä. Lihapullia en myöskään aina jaksa itse vääntä ja olen ostanut pakastealtaalta niitä Oolannin lihapullia (niitä pieniä herkullisia) - ne on hyviä, toisin kuin muut haisevat eineslihapullat...
Mitäs jos ap tekisit vaikka muutaman laatikon itse ja loput kaupasta?
Tottakai kannattaa tehdä itse, ja se on helppoa kun ostaa sen valmiin soseen porkkana- ja lanttulaatikkoon, itse tehtynä saa niihin pehmeän maun ilman kitkeryyttä. Perunalaatikko tehdään meidän suvussa ilman imellytämistä, siirapilla makeutetaan, mun mielestä imellyttäminen on pilaannuttamista, enkä pysty sellaista syömään, ja kaupan perunalaatikko on vaan perunamuusia paistettuna. Teen itse myös maksalaatikon, sekin on ihan eri asia kuin kaupan.
Näistä kaikista vaivalloisin on se perunalaatikko, koska perunat pitää kuoria.
Riisiä laitan vain maksalaatikkoon ja hyvin vähän, se tahtoo muuten helposti tulla liian mautonta riisipuuroa jos laittaa ohjeen mukaan.
Porkkanalaatikkoon en laita riisiä ollenkaan, eikä monet muutkaan laita, se on siinä ihan turha, eihän kukaan riisiä laita lanttulaatikkoonkaan.
Teen imelletyn perunalaatikon itse, mutta kuten joku aikaisempi, en imellytä seisottamisella vaan käytän siirappia. isoäidiltä peritty resepti ja maistuu meillä parhaalta.
Lanttulaatikon olen joko "tuunannut" valmiista, eli sotkenut mukaan kermaa ja uudestaan uuniin. Mutta melkein yhtä helppo on tehdä valmiista soseesta ja paistaa itse. Valmiista tuunaaminen säästää uuniaikaa. Jouluaattona haluan laatikot uunituoreena pöytään, ei mitään aikaisemmin valmistettua, saati pakastettua. Porkkanalaatikkoa meillä ei syödä, joten noi kaksi laatikkoa ehtii hyvin hautua uunissa jouluaaton aikana, vaikka miehen perinteiden mukaan joulupöytään kuuluu myös todella pitkään haudutettu karjalanpaisti - jouluateria meillä yleensä vasta n. klo 20. Alkupalat syödään yleensä n. klo 16.30 ja niihin ei uunia tarvita.
Yhtenä sukujouluna päätettiin anopin ja miehen siskon kanssa, että tehdään kaikki joulupöytään oma lanttulaatikko. Ja alusta alkaen tehtiin, siihen aikaan ei näitä valmiita soseita myyty. Joulupöydässä oli neljä lanttulaatikkoa: minun, miehen siskon, anopin ja kaupan. Ja kaikki todettiin, että kyllä se kaupan lanttulaatikko oli paras.
Olen tehnyt lanttulaatikon valmissoseesta joskus kun ei ole ehtinyt keittää lanttuja, siis muulloin kuin jouluna. Vaaleaa ja laimeaa kokonaan omatekoiseen verrattuna. Valmissoseissa ei vaan ole sitä 3-4 tuntia haudutetun lantun makua ja väriä.
Vierailija kirjoitti:
Perunalaatikko kannattaa tehdä paistamista vaille valmiiksi pakastimeen. Itse pakastan tavallisiin pakastusrasioihin, pakastimessa imeltyy vielä lisää. Ja jos ei ole tarpeeksi imelää, niin siirappia joukkoon ennen pakastamista 😊
Kiitos
Tässä ois ideaa meikälle.
Olen keittiötumpelo mut myt täytyy miettiä ankarasti onnistuisinko noin.
Ei ois kyllä ikinä tullut mieleenkään.
Kiitos, kiitos, kiitos 🌹 :)
On, jos haluaa esim. vähemmän makeutta. Esim. kaupan lanttulaatikot on sietämättömän imeliä.
Ei ne ole vaivalloisia, käytännössä vaan keitetään juurekset, soseutetaan, maustetaan ja paistetaan. iisii.