Miksi Suomessa ei ole normaalia länsimaista mediaa?

Vierailija

Harmittaa tälläinen tilanne, sillä medialla on niin suuri vaikutus ihmisten mielipiteisiin. Miksi juuri Suomessa vuosikymmeniä sitten katsottiin parhaaksi toimintamalli, jossa poliitikoilla, virkamiehillä ja medialla on niin läheiset suhteet, että ne jopa järjestävät yhteisiä illanviettoja? Eikö hävetä, eikö ole mitään kunniaa?

Jos joku epäilee, että Suomessa ei olisi normaalia länsimaista mediaa, niin miettikääpäs; jos olet lukenut riittävästi suomil.mediaa, niin voi havaita aiheita, joista yksikään media ei ole erimielinen toiseen mediaan, poliitikkoon tai virkamieheen nähden. Ilmiselviä yksimielisyyden aiheita, joista kukaan ei ole ollut vielä eri mieltä, ovat:

-Euroopan suurimmat maataloustuet
-kielipolitiikka sekä kouluissa, että muuten yhteiskunnassa
-tyydytetty rasva aiheuttaa sydänsairaudet
-sähkötupakka on vaarallista
-Alkolla kuuluu olla monopoli
-Veikauksella kuuluu olla monopoli

Tässä vain muutama. Yo. asioista voi olla mitä mieltä tahansa, en sitä sano. Mutta kai jokainen tajuaa, että jos jokaikinen media on noistakin aiheista samaa mieltä, vieläpä samaa mieltä poliitikkojen kanssa, niin silloin mediassa mättää joku ja pahasti. Kuitenkin näistä mainitsemistani aiheista löytyy monia erilaisia mielipiteitä, niin tavallisten ihmisten kuin median toimittajien keskuudessa, mutta noita mielipiteitä ei päästetä ääneen, virallisesti, joko jonkin median aktiivisesti ajamina tai jonkun poliitikon/ poliitikkojen. Sen sijaan on olevinaan vain yksi mielipide, jonka kaikki hyväksyvät. Ikäänkuin jossain diktatuurissa. Ei ihan terve tilanne. Miettikäää nyt itsekin!

Ja jos joku ei tajua, miksi mediassa olisi mukamas oltava monia erilaisia mielipiteitä, niin siksi, että media on se, jonka tehtävä on herättää keskustelu asioista. Ellei tätä keskustelua ole, ei ole myöskään yhteiskunnallista kehitystä, koska asioille ei ole vaihtoehtoisia toimintamalleja keskustelun puuttuessa.

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

Olen aina ollut sitä mieltä, että Suomi on niin pieni maa että tänne mahtuu vain yksi mielipide kerrallaan.
Niin kauan kuin muistan on Suomessa ollut vain yksi totuus ja kaikki muu on vaiettu kuoliaaksi.
Onneksi on internet. Tekee hyvää lukea välillä vaikka BBC:n ja muiden valtamedioiden uutisia. Ovat toisinaan hyvinkin silmiä avaavia.

Vierailija

Toimittajat ovat tähän mennessä koulutettu Tampereen yliopistossa, jokunen on muualta alalle eksynyt. Onko tuo ihme, että jos yhdestä laitoksesta samoin mielipiteiden kanssa tyrkätään ulos, niin tahtoo jutut olla samoin kallistuneita. Vielä kun huomioi, että koulutus on aina ollut vasemmistolaista ja vähänkään oikeaan kaartavat mielipiteet on tehokkaasti tukahdutettu painostoksella joka niin, että vähänkään vääriä ajatuksia esittäneet lopulta ahdistettiin opinahjosta ulos.

Tarvinneeko enää miettiä, miksi media on yksisilmäistä ja tasapaksua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap ei selvästi ole asunut muissa länsimaissa ikinä.

Voi olla että ap ei ole asunut muissa länsimaissa, tai ehkä on.
Minä olen asunut kolmessa eri länsimaassa joissa kaikissa oli monipuolisempi ja keskustelevampi yleinen ilmapiiri ja sanomalehdilläkin omat selkeät linjauksensa.

Meillä taas ei oikeasti ole muuta kuin 'puolueetonta ja neutraalia' uutisointia. Ja vain yksi hyväksyttävä totuus ja mielipide.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut kolmessa eri länsimaassa joissa kaikissa oli monipuolisempi ja keskustelevampi yleinen ilmapiiri ja sanomalehdilläkin omat selkeät linjauksensa.

Meillä taas ei oikeasti ole muuta kuin 'puolueetonta ja neutraalia' uutisointia. Ja vain yksi hyväksyttävä totuus ja mielipide.

Ei muuten pidä paikkaansa. Kyllä suomalaisessa mediassa käsitellään asioita varsin monipuolisesti, ja eri mielipiteitä löytyy myös asiaan kuin asiaan. Seuraan päivittäin koko mediakenttää, ja selkeät erot löytyy eri medioiden asenteessa. Enkä nyt puhu mv:stä.

Vierailija

Sepäs oiskin ihanaa kun meillä ois omat mediatalot kaikille puolueille ja niissä uutisoitais kaikki sitten sen oman puolueen eduksi ja heidän linjan mukaisesti :D Ihan tarpeeks on tätä kohnotusta ja kahtiajakoa ilman noita mediatalojakin, kiitos vaan. 

Olen sitä mieltä että käymällä läpi suomalaista mediaa laajalta alalta saa kyllä ihan kattavan kuvan eikä vain mitään yhtä tiettyä totuutta. Paljonhan siellä on esillä erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä juuri esim terveyteen liittyen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei muuten pidä paikkaansa. Kyllä suomalaisessa mediassa käsitellään asioita varsin monipuolisesti, ja eri mielipiteitä löytyy myös asiaan kuin asiaan. Seuraan päivittäin koko mediakenttää, ja selkeät erot löytyy eri medioiden asenteessa. Enkä nyt puhu mv:stä.

Selkeitä eroja on kyllä minun mielestäni vaikea löytää. Tai ehkä suomessa median keskittyminen saa aikaan sen, että esim. valtalehdet ovat aika pitkälle toistensa kopioita. Tv:n ja radion puolella ylen valta-asema taas onnistuu latistamaan mielipiteet sellaisiksi "äidillisesti ohjaaviksi". Toki löytyy välillä juttuja, joissa toimittaja on saanut vähän vapaammat kädet päätoimittajalta, mutta harvemmin ylen, hs:n tai vaikkapa al:n toimituksissa. SS ja joku Helsingin sanomat ovat välillä ihan pirteitä poikkeuksia, vanha kunnon Suomen kuvalehtikin on taasen päässyt vajoamaan harmauteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tai lukenut edes mediaa. Kumman paljon olen lukenut hyvinkin eriäviä mielipiteitä medioista. Toisaalta ristiriitaista että eka huudetaan että median pitäisi olla objektiivinen mutta nyt sen pitäisi omatoimisesti tehdä mielipiteitä

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sepäs oiskin ihanaa kun meillä ois omat mediatalot kaikille puolueille ja niissä uutisoitais kaikki sitten sen oman puolueen eduksi ja heidän linjan mukaisesti :D Ihan tarpeeks on tätä kohnotusta ja kahtiajakoa ilman noita mediatalojakin, kiitos vaan. 

Olen sitä mieltä että käymällä läpi suomalaista mediaa laajalta alalta saa kyllä ihan kattavan kuvan eikä vain mitään yhtä tiettyä totuutta. Paljonhan siellä on esillä erilaisia mielipiteitä ja näkemyksiä juuri esim terveyteen liittyen. 

Näin juuri.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tai lukenut edes mediaa. Kumman paljon olen lukenut hyvinkin eriäviä mielipiteitä medioista. Toisaalta ristiriitaista että eka huudetaan että median pitäisi olla objektiivinen mutta nyt sen pitäisi omatoimisesti tehdä mielipiteitä

Käsi sydämelle, eikö esimerkiksi YLE juuri teekin mielipiteitä? Ja kertoo ne niin, että ne ovat ainoita oikeita mielipiteitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Käsi sydämelle, eikö esimerkiksi YLE juuri teekin mielipiteitä? Ja kertoo ne niin, että ne ovat ainoita oikeita mielipiteitä.

Kyllähän YLE eri ohjelmissaan antaa aina ns. vastakkaisille puolille mahdollisuuden tuoda äänensä esiin, tyyliin a-talk jne.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat