Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita "joululahjoja vain lapsille" -periaatetta noudattavia?

Vierailija

Meidän perheessä on ollut käytössä jo 5 vuotta sellainen periaate, että lahjoja ostetaan vai lapsille. Aikuisten osalta ollaan pidetty erittäin pientä lahjapolitiikkaa, mutta yritetty kuitenkin olla ostamatta. Viimeksi taisin viedä isoveljeni mökille mennessäni muutaman 10 euron punkkupullon joulupöytään ja varsinaiset lahjat ainoastaan lapsille.

Joulu on kuitenkin mielestäni lasten juhla. Heille onkin mukava ostaa lahjoja.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Meidän perhe. Tosin ei siksi, että joulu olisi vain lasten juhla vaan siksi, että meni ihan mahdottomaksi, kun yllätyslahjojen ostaminen oli mahdotonta kun kukaan oikeasti ei halunnut mitään tai jos halusi, se oli tyyliin määrätty DVD-boksi. Helpompaa, että kukin ostaa itselleen mitä tarvitsee. Meillä väki on vielä aika minimalisteja joten edes ylimääräistä vääränlaista keittiöpyyhettä tai servettejä ei kannata antaa.

Vierailija

Meidän perhe. Tosin ei siksi, että joulu olisi vain lasten juhla vaan siksi, että meni ihan mahdottomaksi, kun yllätyslahjojen ostaminen oli mahdotonta kun kukaan oikeasti ei halunnut mitään tai jos halusi, se oli tyyliin määrätty DVD-boksi. Helpompaa, että kukin ostaa itselleen mitä tarvitsee. Meillä väki on vielä aika minimalisteja joten edes ylimääräistä vääränlaista keittiöpyyhettä tai servettejä ei kannata antaa.

Vierailija

Lapsettomalle pariskunnalle tuollainen sääntö on aika perseestä. Esim. mulla ja miehellä on yhteensä 11 sisarusten lasta, itsellä ei yhtään. Me ostetaan kaikille niille lapsille sekä joulu- että synttärilahjat, satunnaiset rippi-, ylioppilas- ym. valmistujaislahjat myös. Laskekaa huviksenne kuinka paljon rahaa noihin menee, ja aikaa niiden miettimiseen ja etsimiseen. Ja me ei saada odottaa itsellemme edes joululahjaa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Joulu on Vapahtajan syntymän muistojuhla. Miksi kummassa se koskisi vain lapsia? Mahdatkohan katsella liikaa joulun alusajan TV-mainoksia, kun tuollainen käsitys on sinuun uponnut?

Vierailija

Me myös. Aikuiset osaavat itse ostaa mitä tarvitsevat. Kaikille helpompaa, edullisempaa ja vähemmän stressaavaa näin. Jää jopa aikaa ja energiaa nauttia joulusta ja joulunajasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsettomalle pariskunnalle tuollainen sääntö on aika perseestä. Esim. mulla ja miehellä on yhteensä 11 sisarusten lasta, itsellä ei yhtään. Me ostetaan kaikille niille lapsille sekä joulu- että synttärilahjat, satunnaiset rippi-, ylioppilas- ym. valmistujaislahjat myös. Laskekaa huviksenne kuinka paljon rahaa noihin menee, ja aikaa niiden miettimiseen ja etsimiseen. Ja me ei saada odottaa itsellemme edes joululahjaa?

Itse rajaan lapsettomat tämän säännön ulkopuolelle vaikka muuten meillä näin toimitaankin. Veljelleni ja hänen avokilleen ostan kummallekin omat lahjat, kun heillä ei ole lapsia. En kuitenkaan halua heiltä itselleni lahjaa vaan laittavat paketin lapselleni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Miksi te ootte lähteneet tuollaiseen systeemiin? Meillä on ihan selvää, että vaan kummilapsille ostetaan lahjat, oli ne sitten sukulaisia tai kavereiden lapsia.

Eli esim. miehellä on veljiä kaksi kappaletta ja heillä lapsia yhteensä kuusi. Kaksi näistä on meidän kummilapsiamme ja ostamme lahjat vain näille kummilapsille. Ja sama päinvastoin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Me olemme myös lapseton pariskunta emmekä todellakaan tarvitse tai odota mitään lahjoja, vaikka annammekin suvun lapsille lahjoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

No teillä on ainakin läheisiä ihmisiä paljon. Ette joudu elämään yksinäisyydessä. Eikä kaikkien tarvitse tietenkään elää tuon "ei lahjoja aikuisille"- periaatteen mukaan. Ei mekään eletä sen mukaan. Aluksi toki yritettiin, mutta sitten jouluntaika vei mukanaan. On kiva kun kuusen alla on aikuisillekkin jotain mukavaa extraa.

Vierailija

Voi kun meilläkin toimittaisiin näin. Olen ihan kyllästynyt turhaan tavaraan ja viinipullojen vaihtamiseen.

Tosin haluaisin herättää kysymystä, mihin ikään vedetään lapsen raja? Teinit on usein aika herkkiä, ja vaikka eivät mitään tarvitsisikaan, voivat olla pahoilla mielin, jos pienemmät saavat lahjoja ja he eivät. Vaikka eivät tätä näytäkään.

Ja itselläni on kaksi opiskelevaa nuorta aikuista, joille kyllä toivoisin lahjoja, heillä kun on usein ihan tarvettakin. Esim. herkkukori, tarpeellinen astia tai keittiöväline, lahjakortti mieleiseen urheiluharrastukseen. Tai vaikka se viinipullo;) Erityisesti poika ottaa erittäin mielellään lahjaksi ihan perusvaatteitakin, t-paitoja, sukkia, kalsareita. Ei tarvi sitten itse ostaa:)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Joulu on Vapahtajan syntymän muistojuhla. Miksi kummassa se koskisi vain lapsia? Mahdatkohan katsella liikaa joulun alusajan TV-mainoksia, kun tuollainen käsitys on sinuun uponnut?

Vai että oikein Vapahtaja isolla alkukirjaimella? Tuliko nyt vanhurskas olo, kun saa esittää tekokristittyä?

Vierailija

Joulu on mun mielestä kaikkien juhla. Juhlan aihe ei kuitenkaan ole tavara, vaan se juhla itsessään. Kuka juhlii Jeesuksen syntymää, kuka pimeyden selän taittumista. 

Kun on ollut rahasta tiukkaa lahjoja on annettu vain lapsille, kun on ollut väljempää, olemme antaneet lahjoja myös aikuisille. Lahjojen rahallisella arvolla ei ole meille merkitystä. Meille joulun herkut ja kauniisti korsiteltu koti, hyvä tunnelma ovat lahjoja nekin. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat