Sain lähetteen PVK verikokeeseen..
Mitä tauteja tosta voi selvitä? ihan kamalaa mennä ja hirveä stressi. :/
Lähete tuli kun hb neuvolassa aivan liian alhainen! Siihen nähden kun viikkoja vasta 18
Kommentit (152)
Ei siitä suoraan mikään syöpä selviä, jos leukosyytit (valkosolut) olis huiman korkeat niin tehtäisiin lisätutkimuksia. Pvk on ihan rutiinilabra matalan hbn takia.
PVK kertoo veren soluista, eli puna- ja valkosoluista sekä verihiutaleista. Se kertoo mm. niiden määrästä ja muodosta. Lisäksi analyysi kertoo hemoglobiiniarvon. Mitää varsinaisia sairauksia ei tuloksista voi suoraan arvioida, vaan lisätutkimuksia tehdään, jos em. jutut on poikkeavia.
Siis ei mua vaan lähetetty verikokeisiin vaikka hb oli 99 alhaimmillaan? whaat? miksi jotkut lähetetään ja jotkut ei?
No miksi jotkut lähetetään neuvolasta matalilla arvoilla noihin kokeisiin, ja joillekkin määrätään vaan rautaa?
Jos hb tippuu kovin nopeasti, ei nouse oraalisilla rautavalmisteilla, tai on jo raskauden alussa kovin matala, laitan pvl-pyynnön. Pikamittari jota neuvolassa käytetään ei ole myöskään yhtä tarkka kuin labra. -äitiysneuvolan kätilö
no mistä se voi kertoa jos on raskauden alussa kovin matala, tai jos tippuu liian nopeasti?
Rautavarastot voi olla valmiiksi pienet. Useimmiten mitään syytö ei löydy vaan pvk:sta selviää ihan tyypillinen raudanpuute. Jos ei nouse rautavalmisteilla menevät rautatiputuksilleZ
Mulla oli hb 125 sormesta tossa joskus rv 7.. Onko kovin suuri heitto?
syön joo. Niin, sen kun tietäisi mikä on liian alhainen. mulla hb siis oli 18+1 niin 104.
-ap
Älä huoli. Mulla oli tismalleen sama tilanne, hb oli vaan vähän alhaisempi. itteänikin pelotti, että mitä sieltä selviää. No soitin ja kyselin tuloksista sitten th:lle joka kertoi tulokset mitkä olivat normaalit, ja määräsi rautakuurille. Thats it!!
Vierailija kirjoitti:
PVK = perusverenkuva. Ehkä yleisin labra mitä otetaan.
pvk= pieni verenkuva, ei sisällä diffiä, eli solujen erottelua.
No kumpihan mullet on neuvolasta sit määrätty? meni vähän ohi. :O Joku rautavarasto + PVK/pvk. Kumpi lienee yleisempi?
Vierailija kirjoitti:
syön joo. Niin, sen kun tietäisi mikä on liian alhainen. mulla hb siis oli 18+1 niin 104.
-ap
Mulla oli noilla viikoilla hb 91. Olo todella perseestä. Neuvolaa ei kiinnostanut eikä mitään lisäkokeita otettu. Sanoivat vaan että syö rautaa, vaikka selitin että kaikista valmisteista menee maha totaalisen kuralle. Korjaantui se sitten pari kuukautta synnytyksen jälkeen.
kävin kokeissa!
Osaatteko sanoa soitetaanko mahd. pian, eli tänään jo, jos löytyy hälyttävää? Tarkistetaanko kaikki kokeet samana päivänä vai miten toi menee?
No siinä näkyy just punasolut eli onko anemia raudanpuuteanemiaa