Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kierron vaihtuessa raskaaksiko/ varhaiset liitoskivut ?

Hämmentynyt tokakertalainen
09.12.2015 |

Moikka!

Ikää minulla on 30+, yksi lapsi, ei muita raskauksia.

Vahinko kävi päivänä, jolloin oletin kuukautisten alkavan ja otin jälkiehkäisyn parin tunnin sisällä. Kuukautiset alkoivat illalla vähitellen ja olivat tavallista selkeästi niukemmat - normaalisti hyvin runsaat.

Muutaman päivän päästä, kuukautisten täysin loputtua, alkoivat oireet. Ajankohta sopisi joko kiinnittymiseen tai melko aikaiseen ovulaatioon (ei kierrossani tavatonta)/sen "valmisteluun". Oireet esikoisesta tuttuja: se _tunne_, huimausta, makea etoi ja muutoinkin olen saanut syötyä vain pieniä määriä kerrallaan, jokunen päivä kunnon bileet alavatsalla ja -selässä (loppuivat kohtalaisten kovien, valvottavien kipujen jälkeen), päänsärkyjä ja alavatsan rauhoituttua vuorokaudessa kehittyi samanlaiset liitoskivut kuin esikoisen viimeisellä kolmanneksella.

Kaiken muun vielä voisin jotenkin selittää muilla asioilla (ovulaatio/flunssakausi/jälkiehkäisy), mutta että kovat liitoskivut niistä johtuen? :D Tällä hetkellä makaan sängyllä jo kolmatta tuntia toipumassa siitä, että liikuin aamupäivällä. Lantio on kokonaisuudessaan löysä ja kipeä juuri kuten odotusaikana (sairauslomalla).

Mainitsemani alavatsan ja -selän kivut olivat menkkamaisia, molemmilla puolilla ja erityyppisiä sekä huomattavasti kovempia ovulaatiokipuihin verrattuna. Kipujen aikana pari päivää kunnon turvotus vatsalla (tuttu sekä ovulaatiosta että esikoisen odotuksen alusta).

Jos olen tullut raskaaksi loppu/alkukierrosta ja nyt olisi n. kp 13, kuinka aikaisin uskaltaisin tehdä testin? Onko jollakin teistä kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta; hedelmöityksen ajankohdasta tai varhaisista liitoskivuista?

Esikoisen kohdalla oli jo selän puolella kipua lähes alkumetreiltä saakka, tuntui kuin häntäluu putoaisi. Nyt ihan kokonaisvaltaiset oireet lantion löystymisestä.

(Parisuhde ja elämäntilanne on vakaa ja lapsi oli toiveissa vasta hieman myöhemmin. Jos olenkin raskaana, vauva on silti nyt jo oikein tervetullut ja onnella odotettu.)

Kiitos :)

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei 5! Oliko sinulla pahat liitoskivut odotusaikana ja missä tilanteissa ne uusiutuvat?

Kakkoselle tiedoksi: analyysi oli kysymyksen pohjustusta. Miksikö haluan sitten vertaistukea tai tietää, olenko raskaana? No, muun muassa tietääkseni, olenko kovissa kivuissa raskauden takia (ja tästä todennäköisesti n. vuoden eteenpäin) vai onko tämä jotakin muuta. Kovat, liikettä estävät kivut ja lantion monitahoinen muuttuminen vuorokaudessa ovat mielestäni huolestuttava seikkoja, jos ne eivät selity raskaudella. Uskon, että vastaavanlaisen kivun yllättäessä itsekin hakisit mahdollisimman nopeasti jotakin apua tai vinkkejä - vaikka sitten edes tällaiselta foorumilta.

Kyllä minulla oli pahat kivut molemmissa raskauksissa, mutta vasta ihan viimeisinä viikkoina. Nyt liitoskivut voi laukaista jokin pieni väärä liike, vaikka bussin äkillinen liike, kun olen jo noussut seisomaan. Kivut kestävät muutaman päivän niin kovina, että käveleminen ei onnistu. Väliä näillä kipujaksoilla voi olla vuosiakin.

Vierailija
22/25 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

21: kuulostaa kyllä todella harmilliselta! Toivottavasti ei minullakin ole samaa :/

Liitoskivut ovat helpottaneet, mutta eivät täysin poissa. Eilen koski toisen nivusen lähistölle _paljon_ pari tuntia, sen helpotuttua alkoi aivan järjetön horkka. Menin nukkumaan vaatteet ja kaksi peittoa päälläni. Väristykset kestivät ehkä puolisen tuntia ja kylmä oli vielä nukahtaessakin.

Mahdollisesta hedelmöityksestä 12 vrk.

Liekö lääke aiheuttaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit varmaan jo käynyt lääkärissä, jos sulla olisi oikeasti noin rajuja oireita...

Vierailija
24/25 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ollut selän ja eilisen kivun kanssa lähtövalmiudessa lääkäriin, jos olisivat muuttuneet pahemmiksi, ts. erilaisiksi kuin koskaan aiemmin elämässäni tai jatkuneet kauemmin. Tähän mennessä kuitenkin kaikille oireille on ollut jokin järkevä syy (vaikka syy ei olekaan vielä tiedossa), eli seurausta joko jälkiehkäisyn vaikutuksesta tai raskaudesta.

Toki olen samalla kolunnut googlen tyhjäksi, tarvitseeko jostakin alkaa olla tosissaan huolissaan - kuten eilinen voimakas kipu nivusessa/toispuoleisesti alavatsalla.

Esikoista odottaessani keho alkoi myös reagoimaan heti kiinnittymisen (jonka tunsin) jälkeen ja tähän mennessä oireilu kylmähorkkaa ja selkeää etomista lukuunottamatta on ollut tuttua vuosien takaa. Oireet ovat nyt kuitenkin voimakkaampia.

Kyllä, näin minä täällä ihan oikeasti oireilen ja siksi aloin vertaistukea ja vinkkejä kyselläkin, kun on tuo mahdollisen hedelmöittymisen ajankohta ja nopea jälkiehkäisyn ottaminenkin raskauden todennäköisyyttä pienentämässä.

Vierailija
25/25 |
11.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selän = lantion.