Mikä on sopiva aika teinille (15v) olla päivässä kännykällä?

Vierailija

Katsoo siitä siis lähinnä youtube-videoita tai pelaa. Tällä hetkellä olisi käytännössä kaiken hereillä oloajan kännykällä jos voisi. Yöksi ollaan kerätty kännykät kaikilta pois. Eli rajoittamista tarvii, ei osaa itse säädellä.
Nyt latasin parental control ohjelman, jossa voi määrittää tuntimäärän, mitä kännykkää pystyy päivässä käyttämään (arkena/viikonloppuisin). Ajattelin laittaa 3t/arkipäivä ja 5t/vkoloppu. Kuulostaa ehkä suurelta ajalta, mutta kun tosiaan nyt on ollut melkein kaiken ajan koulusta tulon jälkeen siihen kun nukahtaa niin en viitsisi heittää ihan "cold turkey" tyyppisesti kaikkea pois. Vai onko jopa jonkun mielestä vähän?

Jos on suosituksia hyvästä ilmaisesta/edullisesta parental control appsista niin otan mielellään vastaa. Tuon nyt lataamani nimi on Screen time parental control (androidille). Huomasin vaan lataamisen jälkeen, että jos haluaa tietyt tärkeät ominaisuudet, niin se jatkossa maksaakin yli 30€/v (en tiedä onko per lapsi...) Pitäisi siis olla mahdollisuus "sulkea" kännykkä tiettyinä kellonaikoina ja mielellään vielä valita mitä kännykässä silloin voi tai ei voi käyttää (esim. herätys, puhelut ja viestit täytyy koko ajan toimia).

Onko kokemuksia tällaisten ohjelmien käytöstä? Meillä teini ei oikein tykännyt, mutta sanoin että puhelin on meidän ostama ja jos hän haluaa sitä jatkossa yleensä pitää, niin laitetaan tämä ohjelma. Muuten vaihtoehtona ei-älypuhelimen saaminen.

Kommentit (2)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Imetätkö vielä lastasi?

Tulkitsen tämän kommentin siten, että sinun mielestäsi 15v lapsi saa täysin rajoittamatta tuhlata elämänsä ja koulunsa siihen, että käyttää kaiken valveillaoloaikansa (ja vähän ylikin) käsi kiinni kännykässä? Että 15v lapsi ei mielestäsi tarvitse mitään rajoja, vaan hän saa vapaasti itse määritellä omat rajansa. Surullista. Tiedän, että itsekin olen ollut huono tässä pitkän aikaa kun tilanne on tähän päässyt, mutta en sentään väitä tekeväni oikein ja olen nyt asiaa korjaamassa.

Tiedän myös, että kaikki lapset eivät tarvitse kännykkärajoituksia, sillä he kykenevät siihen itsekin. Minun lapseni ei ikävä kyllä osaa eikä kykene, vaan kirjaimellisesti valvoo yöt jos sitä kännykkää ei ota pois tai sulje yöksi. Hänellä on ADHD ja lievä autismi jos sillä on merkitystä, mutta kyllä varmaan jotkut ihan "terveetkin" lapset rajoituksia tarvitsevat.

t. ap

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat