Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholi ja joulu

Vierailija
09.12.2015 |

Kuuluvatko yhteen ja miten teillä muilla lapsiperheillä käytetään alkoholia jouluna?

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna on tarjolla viiniä ja olutta, ja kaapissa muita viinaksia. Aivan kuten kaikkina muinakin vuodenpäivinä. Jos meillä ei ryypätä muulloinkaan, miksi me yhtäkkiä innostuttaisiin jouluna tempomaan kaksin käsin?

Vierailija
42/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä aikeet ottaa niinkuin muutoinkin otettaessa. Hersyvä iloinen hutikka päälle ja kaikilla on kivaa. Ilmeisesti nämä nipot täällä tuntevat vain raivoraittiuden tai rähinäviinan, meillä ei kumpaakaan niistä harrasteta kun ollaan rauhallisia ja sivistyneitä ihmisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raittiit joulut on niin perseestä kun olla ja voi. Siksi vedän kunnon kännit.

Näinpä juuri, etkä ole ainoa. Tsekatkaapa huvikseen poliisitilastoja, sossun tilastoja ja turvakotien käyttöä, joulupiikki näkyy. Tai jutelkaa taksikuskien kanssa jotka kuskaavat kännisiä vanhempia ja vaivaantuneita lapsia sukulaiselta toiselle. Kun ei ole nuo suomalaiset juomatavat ranskalaistyyppiset. Kokeilepa itse alkometrin kanssa: raskalaiset häpeävät jos puhaltaisivat yli 0,5, juodaan mutta humala on sosiaalisesti noloa, onko näin suomalaisessa joulussa?

Poliisin ja muiden viranomaisten tilastoihin sekä taksikuskien tarinoihin päätyy se onneksi hyvin pieni vähemmistö, joka jouluna ördää ja juhannuksena hukkuu.

Juu sinne pieni osa. Mutta jos katsot tilastoja suomalaisten alkoholinkäytöstä, niin keski-ikäisistä miehistä n. 40% luetaan suurkuluttajiksi. Naiset lisää käyttöään voimallisesti perässä. Käyttö siirtyy vanhempiin ikäluokkiin, nyt omassa perheessä voi olla jo siistimpi joulu kuin isovanhempien luona, noissa ikäluokissa on paljon kosteaa väkeä. Tylsää olla ilonpilaaja, mutta maksan itse tuon veroeuroina, Alkoholin aiheuttamat kustannukset suomalaiselle yhteiskunnalle ovat järkyttävät, katsotaampa sitten sairauskuluja (poissaolot, päivystys, sisätautipotilaat, ennenaikaiset sydän- ja verisuonitaudit), poliisikuluja tai sosiaalikuluja (huostaanotoissa yli puolissa alkoholi mukana). Ilman muuta hauskaa saa pitää, mutta oikeasti turha teeskennellä, että suomalaisessa yhteiskunnassa alkoholia käytettäisiin yhtä sivustyneesti kuin etelä-Euroopassa. Olin ravintolassa pikkujouluaikaan ranskalaisten työkaverien kanssa - arvatkaa hävettikö meno. Ja onko nuo paikallaolleet suomalaiset pikkujouluilijat sitä marginaalia vai suht hyvä otos suomalaisista juomatavoista?

Niin, tässä oli nyt kyse joulun viettämisestä kotona, eikä työelämän ongelmista, saatikka pikkujouluista. Ja mitä suurkulutukseen tulee, niin Suomessa sellaiseksi pääsee nykyään olematta koskaan humalassa. Litra olutta päivässä riittää.

Niin, anniskelupaikoissa käytetään vain 1,2 litraa 100% etanolia/yli 15 v suomalainen, kotona se 11 litraa 100% etanolia vuotta kohti. Käyttöhuippuja on, joulu yksi niistä, tiedän hyvin olin opiskelijana Alkon kassalla ruuhkatöissä. Ja käyttö on varmasti kohtuullisempaa ja sivistyneempää kotona kuin valvotussa ravintolassa? Ei tietenkään kaikilla, mutta kun yrittää julistaa eurooppalaista vapaata ja sivistynyttä juomiskulttuuria Suomessa kannattaa muistaa, että suuri osa kansasta ei vaan siihen kykene.

Mitenkäs muistelisin, että siellä sivistyneiden juomatapojen kehdossa Ranskassa alkoholinkulutus 100% alkoholiksi muutettuna perh henkilö on korkeampi kuin Suomessa?

Vierailija
44/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lämpimät muistot lapsuuden jouluista isovanhempien luona, kun alkupalaksi tarjottavan buljongin ja sienipiirakan kanssa tarjoiltiin sherryä ja isoisä kaatoi sitä pikkuisen määrän meille lapsillekin pikkuisiin sherrylaseihin. Silloin vasta tuntui, että joulu on tullut, sellainen juhlava, melkein harras olo.

Ja kenestäkään meistä lapsista ei tullut rappioalkoholistia, vaan sivistyneitä kohtuukäyttäjiä.

Vierailija
45/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinpä juuri, etkä ole ainoa. Tsekatkaapa huvikseen poliisitilastoja, sossun tilastoja ja turvakotien käyttöä, joulupiikki näkyy. Tai jutelkaa taksikuskien kanssa jotka kuskaavat kännisiä vanhempia ja vaivaantuneita lapsia sukulaiselta toiselle. Kun ei ole nuo suomalaiset juomatavat ranskalaistyyppiset. Kokeilepa itse alkometrin kanssa: raskalaiset häpeävät jos puhaltaisivat yli 0,5, juodaan mutta humala on sosiaalisesti noloa, onko näin suomalaisessa joulussa?

Poliisin ja muiden viranomaisten tilastoihin sekä taksikuskien tarinoihin päätyy se onneksi hyvin pieni vähemmistö, joka jouluna ördää ja juhannuksena hukkuu.

Juu sinne pieni osa. Mutta jos katsot tilastoja suomalaisten alkoholinkäytöstä, niin keski-ikäisistä miehistä n. 40% luetaan suurkuluttajiksi. Naiset lisää käyttöään voimallisesti perässä. Käyttö siirtyy vanhempiin ikäluokkiin, nyt omassa perheessä voi olla jo siistimpi joulu kuin isovanhempien luona, noissa ikäluokissa on paljon kosteaa väkeä. Tylsää olla ilonpilaaja, mutta maksan itse tuon veroeuroina, Alkoholin aiheuttamat kustannukset suomalaiselle yhteiskunnalle ovat järkyttävät, katsotaampa sitten sairauskuluja (poissaolot, päivystys, sisätautipotilaat, ennenaikaiset sydän- ja verisuonitaudit), poliisikuluja tai sosiaalikuluja (huostaanotoissa yli puolissa alkoholi mukana). Ilman muuta hauskaa saa pitää, mutta oikeasti turha teeskennellä, että suomalaisessa yhteiskunnassa alkoholia käytettäisiin yhtä sivustyneesti kuin etelä-Euroopassa. Olin ravintolassa pikkujouluaikaan ranskalaisten työkaverien kanssa - arvatkaa hävettikö meno. Ja onko nuo paikallaolleet suomalaiset pikkujouluilijat sitä marginaalia vai suht hyvä otos suomalaisista juomatavoista?

Niin, tässä oli nyt kyse joulun viettämisestä kotona, eikä työelämän ongelmista, saatikka pikkujouluista. Ja mitä suurkulutukseen tulee, niin Suomessa sellaiseksi pääsee nykyään olematta koskaan humalassa. Litra olutta päivässä riittää.

Niin, anniskelupaikoissa käytetään vain 1,2 litraa 100% etanolia/yli 15 v suomalainen, kotona se 11 litraa 100% etanolia vuotta kohti. Käyttöhuippuja on, joulu yksi niistä, tiedän hyvin olin opiskelijana Alkon kassalla ruuhkatöissä. Ja käyttö on varmasti kohtuullisempaa ja sivistyneempää kotona kuin valvotussa ravintolassa? Ei tietenkään kaikilla, mutta kun yrittää julistaa eurooppalaista vapaata ja sivistynyttä juomiskulttuuria Suomessa kannattaa muistaa, että suuri osa kansasta ei vaan siihen kykene.

Mitenkäs muistelisin, että siellä sivistyneiden juomatapojen kehdossa Ranskassa alkoholinkulutus 100% alkoholiksi muutettuna perh henkilö on korkeampi kuin Suomessa?

WHOn tilasto 2014 osoittaa ettemme niitä pahimpia maita ole, edellä on monta Euroopan maata - ei tosin niitä etelä-eurooppalaisia viinimaita, vaan itäisiä viinamaita. Olemmeko hyvässä seurassa? Alla Suomen sija ja voittajat:

1. Tadžikistan, 2 Kazakstan 3. Moldova  4. Puola, 5. Liettua 6. Portugali 7.     Venäjä  8.Valko-Venäjä , 9. Romania 10. Georgia 11. Ukraina 12. Slovakia 13. Serbia 14. Latvia ja Suomi

Vierailija
46/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lapsuuden joulut ihanina juhlina ja niihin kuului ehdottomasti isän konjakin ja sikarin ihanat, juhlavat tuoksut. Nuo molemmat nautintoaineet ovat nykyään niin tuomittuja. Mutta niinpä elämä täällä muutenkin  on ilotonta, ahdasmielisen kyyläyksen sävyttämää. Monen motto on, että vietä pitkä ja helvetin iloton elämä, kuole onnettomana sääntökirja kourassa.

Noihin jouluihin palatakseni, ei kukaan kotonani ollut muuta kuin hyvällä tuulella. Vietin yhden joulun ekan poikaystäväni vanhempien kodissa. Meininki oli raivoraitista ja mielestäni teeskentelevää yhteislauluineen ja jouluevankeliumineen. Ajattelinkin silloin, että antaa olla viimeinen kerta. 

Vierailija
47/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lämpimät muistot lapsuuden jouluista isovanhempien luona, kun alkupalaksi tarjottavan buljongin ja sienipiirakan kanssa tarjoiltiin sherryä ja isoisä kaatoi sitä pikkuisen määrän meille lapsillekin pikkuisiin sherrylaseihin. Silloin vasta tuntui, että joulu on tullut, sellainen juhlava, melkein harras olo.

Ja kenestäkään meistä lapsista ei tullut rappioalkoholistia, vaan sivistyneitä kohtuukäyttäjiä.

Voi kun tuollaista saataisiinkin lisää Suomeen! Ei alkoholi sinällään mikään paholainen ole, mutta kun sen käyttö vaan on niin sivistymätöntä meillä. Ap:na rohkeasti pitäisin kiinni omasta tavastaan suhteessa alkoholiin: tarjoilee hillitysti. Onko suomalaisessa kulttuurissa oikeasti juotava kaikki viina minkä näkee? Ero Välimeren maihin on juuri känni: humalassa olo on hirveä nolous jota hävetään, meillä siihen pyritään kaksin käsin kiskoen. Siksi noissa maissa viini ostetaan yleensä pulloissa, viina sievissä pienissä pulloissa, meillä viini tonkissa, olut mäyräkoirissa ja viina lähes litran pulloissa. Eikä nuo suomalaisten suuret kulutusluvut ole vain niiden marginaalisten ongelmakäyttäjien aiheuttamia, se olisi fysiologinen mahdottomuus. Valitettavasti käyttö on useilla reipasta, ja toisin kuin etelä-euroopassa, keskittyy reippaaseen juomiseen erityisesti juhlapyhien ja lomien aikana. Mutta ap:lle Hauskaa Joulua!

Vierailija
48/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lastensuojelun ammattilaisena olen todellakin nähnyt, mitä kurjuutta alkoholin ja muiden päihteiden ongelmakäyttö tuo lasten elämään. Ymmärrän kuitenkin, ettei alkoholi ole ongelma meidän perheessä. Juon jouluaterialla lasin tai kaksi punaviiniä ja mahdollisesti joulusaunan jälkeen kuivan siiderin. En tule edes hiprakkaan. Mieheni ei omasta valinnastaan ole käyttänyt alkoholia kymmeneen vuoteen. Enpä usko, että lapsemme tämänkaltaisesta alkoholin käytöstä vahingoittuu.

Vierailija
49/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen raitis, en mikään absolutisti mutta holi ei nykyään juuri maistu koskaan. Nuoruusvuosina maistui kyllä, mutta ekan lapsen jälkeen ei vain enää yhtään napannut. Mielesäni alkoholi ei kuulu lapsiperheen arkeen, ja juhlaankin vain maltilla. Olen itse saanut raittiin kasvatuksen - vanhempani eivät juo lähes ollenkaan, joskus harvoin lasillisen viiniä ruoan kanssa tai yksi saunaolut, that's it. Itselleni ei maistu senkään vertaa.

Mies ja hänen perheensä sen sijaan ovat alkoholinkäyttöjiä. Eivät toki mitään juoppoja kuitenkaan ja homma pysyy harvinaisen sivistyneenä vaikka alkoholia kuluisi reippaminkin, ovat geenistöltään sellaista sorttia ettei holi kovin helposti nouse hattuun, tai ainakaan sitä ei huomaa.

Mieheni isä ja veli ovat tulossa meille joulua viettämään. Mies onkin nyt hamstrannut kylmäkellariin varmaan parin sadan euron arvosta erilaisia alkoholijuomia, ja siitähän nousi sitten pieni keskustelu. En halua että joulusta tulee mikään alkoholinkulutusjuhla. Heidän käytöksestään en ole huolissaan lainkaan, mutta sapettaa jo sekin että miesväellä jokaisella on koko ajan pullo tai tölkki tai lasi kädessä, mielestäni sellainen ei kuulu jouluun eikä sovi omaan arvomaailmaani.

Vinkkejä joilla voisin hienovaraisesti tuoda esiin ja saada perille, ettei sitä holia tarvis kauheasti vedellä ainakaan ennen lasten nukkumaanmenoaikaa? En halua haastaa riitää tai arvostella heidän tapojaan, mutta kyllä kai minullakin pitäisi jotain sanavaltaa olla, kun minun kodissa juhlitaan ja tavat ja näkemyserot tässä asiassa ovat hyvin erilaiset?

Kyllä mielestäni ruoan kanssa voi ottaa lasin tai pari, saunassa oluen, illemmalla lasin tai pari glögiä (siinä on mun mielestä jo paljon! Oisin ite siinä vaiheessa jo ihan tuiterissa, en kylläkään aio juoda varmaan yhtään..), mutta noille toi olis jo aika vähäinen määrä..

mites nyt hoitaisin tän tilanteen sitten? Ahdistaa jo valmiiksi, en haluais olla mikään pirttihirmu nalkuttaja, ilonpilaaja :(

-ap

No jospa ottaisit miehen kanssa puheeksi tuon joulun juomakäytännön. Kerrot, että sinua ahdistaa tuo että ihmisillä on jatkuvasti tölkki tai lasi kädessä. Että sopisiko tuo että vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen olisi tuo "openbar" jos sellainen nyt on oltava.

Vierailija
50/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, päästäänpä taas asiaan. Haetaan vintiltä joulukoristeet sekä Turmiolan Tommi. Hylätään ajatus, että alkoholijuomia voisi käyttää fiksusti ja vähän. Nyt on joulu, ja ainoat vaihtoehdot ovat raskas kännääminen ja ehdoton raittius. Viinilasillisen juova äiti toikkaroi, terävän glögin nauttiva isä ajaa perheen kirveellä hankeen. Miksi tämän väännön pitää jatkua  vuosikymmenestä toiseen?

Siksi kun aikuiset luulee että Joulu on vain heitä varten. Jos sinäkin näkisit ne lapset kasvotusten jotka joutuu lähtemään yön selkään Jouluaattona kun vanhemmat ryyppää. Niin keskustelisit hyvin hanakasti tuosta asiasta. Joulu on uskonnollinen ja lasten juhla. Miksi sekin täytyy pilata alkoholilla.

Entä ne lapset - lasten enemmistö - jotka eivät todellakaan lähde yön selkään? Miksi suuren enemmistön pitäisi jouluna noudattaa ohjetta, joka on paikallaan vain ongelmajuojille?

Näin ja Joulukaan ei alunperin ollut mikään uskonnollinen juhla ja ei ole sitä suurimmalle osalle nytkään. 

Vierailija
51/61 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla lailla kuin muilloinkin eli viiniä ruoalla ja sen jälkeen lasi tai pari. Lapset kun nukkuu, aikuiset jatkaa mutta ei mitään ihmeellistä

Näin se meilläkin menee. Joskin tänä vuonna itse jätän alkoholin väliin koska olen viimeisilläni raskaana jouluna enkä usko että mieskään ottaa kuin lasillisen aterialla jotta on ajokunnossa jos pitää lähteä laitokselle.

Aika lailla samanlainen kuvio oli omassa lapsuudenkodissani ja minusta olen saanut oikein hyvän mallin, miten alkoholia voi käyttää (ei tarvitse aina vetää perseitä olalle).

Vierailija
52/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä juoppoja, ite en oo ikinä maistanukkaan alkoholia, enkä tule maistaankaan! Mitä järkee tuhota aivosoluja??? :)

Vierailija
53/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni on ihan ok jos juo joskus saunan jälkeen oluen tai vaikka ruoalla viiniä. Eikö ole ihan tervettä näyttää lapsille ja nuorille alkoholin OIKEIN käyttöä? Suomalaiset vaan mieltää alkoholin käytön jostain syystä heti hirveään kännäämiseen.

Eli on ok ottaa pari lasia viiniä tai vaikka glögiä jouluna. Mutta ei ole ok ryypätä, jos lapsia/nuoria teinejä kotona.

Vierailija
54/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei millään lailla. Alkoholi ja Joulu ei kuulu yhteen. Ei myöskään lapset ja alkoholi. Annetaan lapsille raitis Joulu. Jättäkää ne viinakset Uudelle vuodelle ja pikkujouluihin. Ja silloinkin niin että lapsella on raitis hoitaja eikä lapsi joudu kattomaan päihtyneitä.

Tää on suomen suurin ongelma. Jos jokainen antaisi lapselle raittiin joulun niin moni lapsi ei muuta lahjaa haluaisikkaan.

Kaikki eivät ole juoppoja. Vaikka sinä et osaisi käyttää alkoholia ilman kännäämistä niin silti suurin osa osaa.

Vierailija
55/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä pilapiirroksessa kuvataan hyvin suomalaista alkoholikulttuuria. Sinä aikuiset vetivät viinaa salaa yhden nurkan takana ja teinit vetivät viinaa salaa toisen nurkan takana. Kumpikin ryhmä varoi ettei toinen näkisi.

Tätähän nämä raivo-absolutistit haluavat. Että kaikki juovat viinansa salassa. Siihenhän tuommoinen paheksunta ja demonisointi johtaa.

Vierailija
56/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hillitysti. Kolme 0.7l koskenkorvaa ja pari pulloa viiniä on vain jouluksi + pyhiksi.

Tämä on hyvä tapa, että jouluna maistellaan hillitysti, kun se uusivuosi tulee ihan heti perään ja silloin on lupa ottaa kunnolla.

Vierailija
57/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juteltiin joskus kaverin kanssa kuinka tuli sellanen outo ja ahdistunu olo, jos kotona juotiin yhtää enemmän kuin yksi annos. Kummallakaan meistä ei siis ole mitään ongelman käyttäjiä, meillä juotiin kerran vuodessa kaks rapujuhlissa ja heillä sitten kyllä ruuan kanssa.

Mutta päätettiin ettei ikinä juotais tyylii lasillistakaan lasten edessä. Koska se fiilis oli inhottava.

Vierailija
58/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

WHOn tilasto 2014 osoittaa ettemme niitä pahimpia maita ole, edellä on monta Euroopan maata - ei tosin niitä etelä-eurooppalaisia viinimaita, vaan itäisiä viinamaita. Olemmeko hyvässä seurassa? Alla Suomen sija ja voittajat:

1. Tadžikistan, 2 Kazakstan 3. Moldova  4. Puola, 5. Liettua 6. Portugali 7.     Venäjä  8.Valko-Venäjä , 9. Romania 10. Georgia 11. Ukraina 12. Slovakia 13. Serbia 14. Latvia ja Suomi

Erikoista voisin vaikka vannoa että Virossa juotaisiin enemmän alkoholia ihmistä kohti kuin Suomessa. Suomalaiset jo ostsavat Virosta hurjan määrän alkoholia.

Vierailija
59/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille joka haluaa määräillä miehensä, lankonsa ja appensa joulujuomista, et voi hoitaa tuota asiaa vaikuttamatta nalkuttavalta ämmältä. Miehet eivät siis riehu, muutu väkivaltaisiksi tai edes muuta käytöstään, mutta sinua ahdistaa käsissä olevat lasit ja pullot.

Voit tietysti kertoa miehelle, että mielessäsi välkkyvässä lapsuuden kultaisessa joulussa miehillä on maitotuopit käsissään, mutta jos alat esittää vaatimuksia, sinulla pitäisi olla vähän konkreettisempia perusteita miehen perheen jouluperinteiden muuttamiseen.

Vierailija
60/61 |
10.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hillitysti. Kolme 0.7l koskenkorvaa ja pari pulloa viiniä on vain jouluksi + pyhiksi.

Tämä on hyvä tapa, että jouluna maistellaan hillitysti, kun se uusivuosi tulee ihan heti perään ja silloin on lupa ottaa kunnolla.

Tämähän tän keskustelun ongelma: on perheenäitejä ja isiä, jotka ihmettelevät miksi alkoholiin pitäisi suhtautua niin nuivasti kun sitä vaan hieman sivistyneesti maistellaan - ja sitten se iso osa porukkaa, jotka lomian aikana vetää melkoiset lärvit ja on jatkuvassa pöhnässä. NO, jokainen tyylillään, mutta jos tyylit on erilaiset, pitääkö sen kuivemman tyylin hävitä kosteammalle ja suostua katsomaan jatkuvaa lasien täyttämistä? Jos niitä hyviä tapoja halutaan opettaa lapsille, niin se, että otetaan lasi tai kaksi - ja sitten lopetetaan, oli pullossa jäljellä tai ei, olisi varmasti erinomaisen tapa opettaa. Ja tuota voi miettiä itsekin kun joulua viettää, jatkanko siihen asti, että pullo (pullot) on tyhjä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän