Alkoholi ja joulu
Kuuluvatko yhteen ja miten teillä muilla lapsiperheillä käytetään alkoholia jouluna?
Kommentit (61)
Itse olen raitis, en mikään absolutisti mutta holi ei nykyään juuri maistu koskaan. Nuoruusvuosina maistui kyllä, mutta ekan lapsen jälkeen ei vain enää yhtään napannut. Mielesäni alkoholi ei kuulu lapsiperheen arkeen, ja juhlaankin vain maltilla. Olen itse saanut raittiin kasvatuksen - vanhempani eivät juo lähes ollenkaan, joskus harvoin lasillisen viiniä ruoan kanssa tai yksi saunaolut, that's it. Itselleni ei maistu senkään vertaa.
Mies ja hänen perheensä sen sijaan ovat alkoholinkäyttöjiä. Eivät toki mitään juoppoja kuitenkaan ja homma pysyy harvinaisen sivistyneenä vaikka alkoholia kuluisi reippaminkin, ovat geenistöltään sellaista sorttia ettei holi kovin helposti nouse hattuun, tai ainakaan sitä ei huomaa.
Mieheni isä ja veli ovat tulossa meille joulua viettämään. Mies onkin nyt hamstrannut kylmäkellariin varmaan parin sadan euron arvosta erilaisia alkoholijuomia, ja siitähän nousi sitten pieni keskustelu. En halua että joulusta tulee mikään alkoholinkulutusjuhla. Heidän käytöksestään en ole huolissaan lainkaan, mutta sapettaa jo sekin että miesväellä jokaisella on koko ajan pullo tai tölkki tai lasi kädessä, mielestäni sellainen ei kuulu jouluun eikä sovi omaan arvomaailmaani.
Vinkkejä joilla voisin hienovaraisesti tuoda esiin ja saada perille, ettei sitä holia tarvis kauheasti vedellä ainakaan ennen lasten nukkumaanmenoaikaa? En halua haastaa riitää tai arvostella heidän tapojaan, mutta kyllä kai minullakin pitäisi jotain sanavaltaa olla, kun minun kodissa juhlitaan ja tavat ja näkemyserot tässä asiassa ovat hyvin erilaiset?
Kyllä mielestäni ruoan kanssa voi ottaa lasin tai pari, saunassa oluen, illemmalla lasin tai pari glögiä (siinä on mun mielestä jo paljon! Oisin ite siinä vaiheessa jo ihan tuiterissa, en kylläkään aio juoda varmaan yhtään..), mutta noille toi olis jo aika vähäinen määrä..
mites nyt hoitaisin tän tilanteen sitten? Ahdistaa jo valmiiksi, en haluais olla mikään pirttihirmu nalkuttaja, ilonpilaaja :(
-ap
Ehkä lasillinen punaviiniä ruoan kanssa, voi olla ettei sitäkään, tai sitten alkoholiton versio. Meillä lapsuudenkodissa oli aika kosteita joulut, en halua samaa omille lapsilleni...
Raittiit joulut on niin perseestä kun olla ja voi. Siksi vedän kunnon kännit.
Olen raskaana tänä jouluna joten itse en tietenkään alkoholia nauti. Mies saattaa haluta juoda lasin pari kotikaljaa ja/tai terästettyä glögiä. Tai sitten ei. Meillä juodaan erittäin harvoin alkoholia kotona, ei vaan maistu. Mieluummin juodaan vaikka kokista. Itse en muista saaneeni lapsena yhtään raitista joulua, omille lapsilleni en halua yhtään viinanhuuruista joulua. Siinä ei paljon jolumieltä ollut kun isä lähti baariin tai sammui sohvalle jo päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen raitis, en mikään absolutisti mutta holi ei nykyään juuri maistu koskaan. Nuoruusvuosina maistui kyllä, mutta ekan lapsen jälkeen ei vain enää yhtään napannut. Mielesäni alkoholi ei kuulu lapsiperheen arkeen, ja juhlaankin vain maltilla. Olen itse saanut raittiin kasvatuksen - vanhempani eivät juo lähes ollenkaan, joskus harvoin lasillisen viiniä ruoan kanssa tai yksi saunaolut, that's it. Itselleni ei maistu senkään vertaa.
Mies ja hänen perheensä sen sijaan ovat alkoholinkäyttöjiä. Eivät toki mitään juoppoja kuitenkaan ja homma pysyy harvinaisen sivistyneenä vaikka alkoholia kuluisi reippaminkin, ovat geenistöltään sellaista sorttia ettei holi kovin helposti nouse hattuun, tai ainakaan sitä ei huomaa.
Mieheni isä ja veli ovat tulossa meille joulua viettämään. Mies onkin nyt hamstrannut kylmäkellariin varmaan parin sadan euron arvosta erilaisia alkoholijuomia, ja siitähän nousi sitten pieni keskustelu. En halua että joulusta tulee mikään alkoholinkulutusjuhla. Heidän käytöksestään en ole huolissaan lainkaan, mutta sapettaa jo sekin että miesväellä jokaisella on koko ajan pullo tai tölkki tai lasi kädessä, mielestäni sellainen ei kuulu jouluun eikä sovi omaan arvomaailmaani.
Vinkkejä joilla voisin hienovaraisesti tuoda esiin ja saada perille, ettei sitä holia tarvis kauheasti vedellä ainakaan ennen lasten nukkumaanmenoaikaa? En halua haastaa riitää tai arvostella heidän tapojaan, mutta kyllä kai minullakin pitäisi jotain sanavaltaa olla, kun minun kodissa juhlitaan ja tavat ja näkemyserot tässä asiassa ovat hyvin erilaiset?
Kyllä mielestäni ruoan kanssa voi ottaa lasin tai pari, saunassa oluen, illemmalla lasin tai pari glögiä (siinä on mun mielestä jo paljon! Oisin ite siinä vaiheessa jo ihan tuiterissa, en kylläkään aio juoda varmaan yhtään..), mutta noille toi olis jo aika vähäinen määrä..
mites nyt hoitaisin tän tilanteen sitten? Ahdistaa jo valmiiksi, en haluais olla mikään pirttihirmu nalkuttaja, ilonpilaaja :(
-ap
Ilmoitat että talossa talon tavoilla,lasi kaksi ruoan kanssa ja olut saunassa,muttei enempää lasten ollessa hereillä. Ei se sinusta nipoa tee,kyllä vieraiden täytyy ymmärtää isäntäväkeä sen verran.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri, etkä ole ainoa. Tsekatkaapa huvikseen poliisitilastoja, sossun tilastoja ja turvakotien käyttöä, joulupiikki näkyy. Tai jutelkaa taksikuskien kanssa jotka kuskaavat kännisiä vanhempia ja vaivaantuneita lapsia sukulaiselta toiselle. Kun ei ole nuo suomalaiset juomatavat ranskalaistyyppiset. Kokeilepa itse alkometrin kanssa: raskalaiset häpeävät jos puhaltaisivat yli 0,5, juodaan mutta humala on sosiaalisesti noloa, onko näin suomalaisessa joulussa?
Lohdullista ja ilahduttavaa, ettö kohtuutta ja tolkkua edustavat postaukset saavat tässä ketjussa paljon yläpeukkuja. Pysy haudassasi, T. Turmiola!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä juuri, etkä ole ainoa. Tsekatkaapa huvikseen poliisitilastoja, sossun tilastoja ja turvakotien käyttöä, joulupiikki näkyy. Tai jutelkaa taksikuskien kanssa jotka kuskaavat kännisiä vanhempia ja vaivaantuneita lapsia sukulaiselta toiselle. Kun ei ole nuo suomalaiset juomatavat ranskalaistyyppiset. Kokeilepa itse alkometrin kanssa: raskalaiset häpeävät jos puhaltaisivat yli 0,5, juodaan mutta humala on sosiaalisesti noloa, onko näin suomalaisessa joulussa?
Mene sinä nipottaja muualle pilaamasta joulutunnelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin ja muiden viranomaisten tilastoihin sekä taksikuskien tarinoihin päätyy se onneksi hyvin pieni vähemmistö, joka jouluna ördää ja juhannuksena hukkuu.
Kyllä meillä on aina punaviiniä ollut. Myös muulloin kuin jouluna. Pojat nyt teinejä, eikä kukaan ryyppää eikä vietä viikonloppuja epämääräisissä paikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisin ja muiden viranomaisten tilastoihin sekä taksikuskien tarinoihin päätyy se onneksi hyvin pieni vähemmistö, joka jouluna ördää ja juhannuksena hukkuu.
Juu sinne pieni osa. Mutta jos katsot tilastoja suomalaisten alkoholinkäytöstä, niin keski-ikäisistä miehistä n. 40% luetaan suurkuluttajiksi. Naiset lisää käyttöään voimallisesti perässä. Käyttö siirtyy vanhempiin ikäluokkiin, nyt omassa perheessä voi olla jo siistimpi joulu kuin isovanhempien luona, noissa ikäluokissa on paljon kosteaa väkeä. Tylsää olla ilonpilaaja, mutta maksan itse tuon veroeuroina, Alkoholin aiheuttamat kustannukset suomalaiselle yhteiskunnalle ovat järkyttävät, katsotaampa sitten sairauskuluja (poissaolot, päivystys, sisätautipotilaat, ennenaikaiset sydän- ja verisuonitaudit), poliisikuluja tai sosiaalikuluja (huostaanotoissa yli puolissa alkoholi mukana). Ilman muuta hauskaa saa pitää, mutta oikeasti turha teeskennellä, että suomalaisessa yhteiskunnassa alkoholia käytettäisiin yhtä sivustyneesti kuin etelä-Euroopassa. Olin ravintolassa pikkujouluaikaan ranskalaisten työkaverien kanssa - arvatkaa hävettikö meno. Ja onko nuo paikallaolleet suomalaiset pikkujouluilijat sitä marginaalia vai suht hyvä otos suomalaisista juomatavoista?
Jos raitis joulu on lapselle parempi lahja kuin mikään muu, niin sitä sietäis kyllä miettiä. Jos jätettäisiin tänä vuonna jouluviinit ja -konjakit ostamatta, mutta myös lahjat... Rahaa kyllä säästyisi, kun suvun joulunviettoon kuuluu olennaisesti viini aterialla sekä alkoholipitoinen glögi tai konjakki illemmalla. Kukaan meistä ei ole koskaan ollut näkyvästi päihtynyt, mutta voihan olla että lapset ovat tästä silti traumatisoituneet.
Voisin ehdottaa tätä lapsilleni tänä iltana ja tulla sitten kertomaan mitä mieltä he ovat. Onko muita uskaliaita?
Jeesus oli kova läträämään viinin kanssa, joten viini on luonteva joulujuoma.
Voiskai sitä seitin ohuet kiskasta :P
Ihan samalla lailla kuin muilloinkin eli viiniä ruoalla ja sen jälkeen lasi tai pari. Lapset kun nukkuu, aikuiset jatkaa mutta ei mitään ihmeellistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu sinne pieni osa. Mutta jos katsot tilastoja suomalaisten alkoholinkäytöstä, niin keski-ikäisistä miehistä n. 40% luetaan suurkuluttajiksi. Naiset lisää käyttöään voimallisesti perässä. Käyttö siirtyy vanhempiin ikäluokkiin, nyt omassa perheessä voi olla jo siistimpi joulu kuin isovanhempien luona, noissa ikäluokissa on paljon kosteaa väkeä. Tylsää olla ilonpilaaja, mutta maksan itse tuon veroeuroina, Alkoholin aiheuttamat kustannukset suomalaiselle yhteiskunnalle ovat järkyttävät, katsotaampa sitten sairauskuluja (poissaolot, päivystys, sisätautipotilaat, ennenaikaiset sydän- ja verisuonitaudit), poliisikuluja tai sosiaalikuluja (huostaanotoissa yli puolissa alkoholi mukana). Ilman muuta hauskaa saa pitää, mutta oikeasti turha teeskennellä, että suomalaisessa yhteiskunnassa alkoholia käytettäisiin yhtä sivustyneesti kuin etelä-Euroopassa. Olin ravintolassa pikkujouluaikaan ranskalaisten työkaverien kanssa - arvatkaa hävettikö meno. Ja onko nuo paikallaolleet suomalaiset pikkujouluilijat sitä marginaalia vai suht hyvä otos suomalaisista juomatavoista?
Niin, tässä oli nyt kyse joulun viettämisestä kotona, eikä työelämän ongelmista, saatikka pikkujouluista. Ja mitä suurkulutukseen tulee, niin Suomessa sellaiseksi pääsee nykyään olematta koskaan humalassa. Litra olutta päivässä riittää.
Vierailija kirjoitti:
sapettaa jo sekin että miesväellä jokaisella on koko ajan pullo tai tölkki tai lasi kädessä,
-ap
Ei kai ne vieraat teillä mene itse jääkaapista tai kaapista viinaa hakemaan? Eikö isäntäväki tarjoa sen minkä parhaaksi katsoo? Mitäs jos ihan sovit oman miehesi kanssa, että tarjoatte tervetuliaisglögit, ruuan kanssa oluen ja kahvin kanssa konjakin, ja siinä se? Ei kai ne ala kylässä määräilemään että annas lisää kaljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tässä oli nyt kyse joulun viettämisestä kotona, eikä työelämän ongelmista, saatikka pikkujouluista. Ja mitä suurkulutukseen tulee, niin Suomessa sellaiseksi pääsee nykyään olematta koskaan humalassa. Litra olutta päivässä riittää.
Niin, anniskelupaikoissa käytetään vain 1,2 litraa 100% etanolia/yli 15 v suomalainen, kotona se 11 litraa 100% etanolia vuotta kohti. Käyttöhuippuja on, joulu yksi niistä, tiedän hyvin olin opiskelijana Alkon kassalla ruuhkatöissä. Ja käyttö on varmasti kohtuullisempaa ja sivistyneempää kotona kuin valvotussa ravintolassa? Ei tietenkään kaikilla, mutta kun yrittää julistaa eurooppalaista vapaata ja sivistynyttä juomiskulttuuria Suomessa kannattaa muistaa, että suuri osa kansasta ei vaan siihen kykene.
Ei tule alkoholitonta joulua tänäkään vuonna.
Viiniä on jouluaterialla ja glögiä on terästettynä ja ilman.
Täysin vesiselvän joulun olen viimeksi viettänyt raskausaikana. Meillä viini kuuluu ruokapöytään siinä missä vesikin.
Enemmistön tapa käyttää on sellainen, että se ei häiritse ketään. Ja vaikka enemmistö muuttaisi tapansa, silti vähemmistö, syrjäytyneet ongelmaperheet, jatkavat kuten nytkin. Ei ne järjellä toimi.