Mistä olisit valmis luopumaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Vierailija

Omasta autosta?
Lentämisestä?
Lihansyönnistä?

Jätetään pois tämä hokema, että "ihan sama mitä mä teen, jos Kiina ei tee mitään". Vaan ihan oikeasti, mistä sinä olisit valmis luopumaan henk.koht.?

Suomalaiset ovat vähän tuudittautuneet että ei niin meitä kosketa.. ihan kiva kun vähän kelit lämpenee (tämän olen oikeasti kuullut monen suusta), mutta alkaa varmaan kiinnostaa kun ilmastopakokaiset siirtyy kohti pohjoista (ja niitähän on satoja miljoonia). Viimeisena tää ilmaston lämpeneminen on heidän vikansa..

Sivut

Kommentit (55)

Vierailija

En mistään ja todellakaan suomalaisten tekemisillä ei ole mitään väliä niin kauan kuin Kiina, Venäjä ja USA ja moni muu suuri saastuttaja ei tee mitään. Miksi hankaloittaisin omaa elämääni kun se ei vaikuta yhtään mihinkään?

Vierailija

Enpä oikein tiedä mistä luopuminen olisi merkittävää kohdallani. Lasta en aio tehdä, mikä jäänee isoimmaksi ekoteokseni.

Autoa ei ole, kuljen julkisilla. Tietty voisi pyöräillä, mutta töihin on turhan pitkä matka pyörälläkin ja pelkään ajella keskustassa.

Ulkomaanmatkan teen n. kerran vuodessa. Tuosta en luovu.

Lihaa syön aika vähän, mutta en halua luopua kokonaan.

Yritän ostaa mahdollisimman kestävää tavaraa, enkä kertakäyttövaatteita ja tilpehööriä.

Vierailija

Tää on oikeasti vaikea kysymys - paljon on turhaa, ilmankin pärjäisi, mutta mistään ei mielellään luopuisi.

Omasta autosta (jos omistaisin) luultavimmin luopuisin, jos pienemmissä kaupungeissa pistettäisiin julkinen liikenne kuosiin ja hinnat sellaisiksi, että olis köyhälläkin varaa kulkea. Ei paljon auta, että kerran-muutaman päivässä kulkee bussi meiltä kaupunkiin, siitä jatkobussi kaupungin toiselle laidalle (esim. siskon luo) ja joudut maksamaan molemmista - ei ole siis sitä bussin vaihto-oikeutta kuten isommissa kaupungeissa. Kun kuljet siskon luo ja takaisin, olet jo maksanut sen verran että autoon saisi samalla hintaa bensaa ainakin neljä kertaa tälle samalle välille. Tällä hetkellä kuljetaan äidin kanssa yhteisellä autolla ja suurimmaksi osaksi myös yhteisillä reissuilla.

Lihansyönnistä luopuisin varmasti heittämällä, luultavasti luovunkin kunhan lähden omilleni toiselle paikkakunnalle - kun syöt toisen jääkaapista, et arvostele hänen ostamiaan ruokia. (ja ennenkuin joku tulee itkemään että aikuinen ihminen asuu kotona, olen 18 ja suoritan opintoni kotikaupungissa. Vanhempien suostumuksesta ja pyynnöstä asun kotona siihen asti.)

Suurimman osan vaatteistani ostan jo nyt kirpputorilta - enemmänkin voisi, esimerkiksi hillitä shoppailuintoaan ja turhan muovikrääsän keräilyä. Matkusteltua ei tule, joten lentäminen ei kosketa minua.

Vierailija

Olen luopunut lihansyönnistä, mutta se johtui myös huolestani eläinten hyvinvointia kohtaan.

Omaa autoa ei ole, mutta olen kyllä haaveillut sellaisesta.

Vierailija

[quote=Vierailija]Omasta autosta?
Lentämisestä?
Lihansyönnistä?

Minä olen jo luopunut kaikista näistä, ihan rahanpuutteen takia. Mutta onhan siinä jotain hyvääkin:)

Vierailija

Ei minun tarvitse sitä yksilönä tehdä ja miettiä. Valtio kieltää tai tuo markkinoille uutta sen mukaan, mikä on tarpeen ja sillä saavutetaan jo sitten massavaikutus.

Käsittääkseni lihantuotanto alkoi kaasupäästöt vasta kun lehmille alettiin syöttää epälajityypillistä ravintoa. Laiduntaminen sitoo kaasuja. Eli olisin valmis maksamaan lihasta enemmän ja syömään sitä kohtuullisesti, jos se olisi perinteisesti tuotettua.

Vierailija

En mistään.
Kiina, Intia ja moni muu kasvava teollisuusmaa työntää ilmakehään sellaiset määrät co2 ja muita kasvihuonekaasuja, että pohjoismaissa "jostakin luopuminen" on yhtä merkityksellinen asia, kuin että sinä antaisit 5€ valtionvelan lyhentämiseen.
On aivan absurdia alkaa täällä pohjolassa ruoskimaan itseänsä, kun samaan aikaan todellisilla saastuttajilla ei ole aikomustakaan supistaa kasvuaan.

Vierailija

Omassa kaveripiirissäni viimeiset 10-15 on ollut aikamoista rullaamista ympäri palloa vaikka ei ole liioin tulojakaan. Esim. Berliiniin kun pääsee halvemmalla kun mummon luo Pudasjärvelle. Kyllähän tälle on pakko tulla loppu jossain vaiheessa?

Vierailija

Intialla on virallisena tavoitteena louhia ja polttaa vuoteen 2020 mennessä saman verran hiiltä päivässä kuin Suomi käyttää vuodessa. Intia siis satsaa voimakkaasti hiileen. Ja samaan aikaan meidän täällä pitäisi pelastaa maailma.

Vierailija

Lihansyönnistä olen valmis luopumaan, ainakin arkiruokana. 

Voisin myöskin luopua bensiinistä auton polttoaineena ja hankkia sähköauton kunhan vaan saadaan latausverkot kuntoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Omassa kaveripiirissäni viimeiset 10-15 on ollut aikamoista rullaamista ympäri palloa vaikka ei ole liioin tulojakaan. Esim. Berliiniin kun pääsee halvemmalla kun mummon luo Pudasjärvelle. Kyllähän tälle on pakko tulla loppu jossain vaiheessa?

Miksi muka? Lentokoneet kehittyvät koko ajan vähemmän ja vähemmän saastuttaviksi.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat