Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä käytetyn tavaran hintoja, mitä ihmiset ajattelevat?

Vierailija
09.12.2015 |

Ajattelin, että voisin jotain leluja hankkia käytettynä, kun eihän ole ympäristön kannalta kovin järkevää, että kaikki ostaa nurkkiin ne samat tavarat uutena, joita käytetään pari vuotta.

Mutta eihän noissa hinnoissa ole mitään järkeä! Pyydetään käytetystä lelusta 35 euroa ja perustellaan, että kaupassa se maksaa melkein sama 50 euroa. Eihän sen käytetyn lelun arvo ole enää mitään. 5-10 euroa. Mutta vain rikkinäiset maksaa tuon.

Tosin jollain oli otsaa pyytää jostain rikkinäisestä 60 euroa, kun voi sillä vielä leikkiä!

Jos säästö uuteen ei ole kuin 10-15 euroa, ostan mieluummin uuden.

Miten tämä yhtäkkiä mennyt tällaiseksi, että ihmiset luulevat käytettyjen tavaroiden olevan jotain aarteita? Osaako joku oikeasti tuolta käytettyjen tavaroiden nettikaupoista jotain noilla hinnoilla? Tai jopa rikkinäistä?

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin joskus kun raskaana aloin vauvan tavaroita haalimaan, en tiennyt mikä maksaa mitäkin. Silloin tuli ostettua juttuja ihan liian kalliilla. Kun myöhemmin tajusin asian, tuli vähän huijattu olo :/. Nyttemmin olen sitten osannut ostaa halvemmalla ja tiedän suunnilleen mitä mistäkin voi pyytää maksimissaan. Vaunut esim. ostimme käytettynä 300e:lla mikä on aivan posketon hinta, kun uutena vastaavat maksaa vajaa 500e. Nyt meinaan laittaa vaunut (joista en itse tykännyt alkuunkaan) uudelleen myyntiin, mutta meinaan pyytää vain 100e ja kaupata niitä suoraan kakkosvaunuiksi. Ostin myös kassillinen vanhoja vauvan vaatteita 50e:lla, vaikka oikeampi hinta olisi ollut ehkä 20e, kun suurin osa venahtaneet ja haalistueet pesussa. Nyt meinaan lahjoittaa vaatteet eteenpäin ilmaiseksi. 

Onneksi sentään uudenveroinen Babybjörn sitteri irtosi parilla kympillä ja samoin Stokken syöttötuoli. Näistä meinaan pyytää saman verran kuin maksoin, sitten kun laitan eteenpäin. 

Mun mielestä hyvä nyrkkisääntö on pyytää se mitä olisi itse valmis maksamaan. Itse mieluummin alihinnoittelen kuin ylihinnoittelen, koska jälkimmäinen on mielestäni vähän noloa. Tulee ahne vaikutelma myyjästä. 

Vierailija
82/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva täällä näemmä miettii ekologisuutta.

Ekologisuus liittyy kovaan käyttöasteeseen ja tuotteen pitkään elinkaareen EI JÄLLEENMYYNTIHINTAAN.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kerran Po.P:in haalarin, joka maksoi uutena 115e. Myin sen kahden lapsen käytön jälkeen ja sain 85e. Huutiksessa. Ostaja oli vieläpä todella tyytyväinen. Haalari oli oikeasti hyväkuntoinen edelleen, myös kulumaton pepusta ja polvista, sillä esikoinen oli todella rauhallinen, eikä laskenut pyllymäkeä tms ja kakkosella se oli kakkoshaalarina. Unisex-väri ja mahtava kuosi niin moni sen tahtoi.

En ymmärrä miksi olisin myynyt hyvän haalarin vaikkapa 20:llä?

Kauppa se on joka kannattaa varsinkin jos ostaja on erityisen tyhmä.

Miksi ostaja oli tyhmä? Hän sai haalarin, joka on paremman näköinen, kuin samalla rahalla kaupasta ostettava haalari PLUS jos hänellä kuten minulla oli vaikkapa tyttö ja poika niin se on HYVÄNNÄKÖINEN kummankin lapsen päällä. Näistä asioista on moni valmis maksamaan ilman, että on mitenkään tyhmä. Tyhmä on se, joka ostaa kaupasta kaksi halpishaalaria tuon yhden sijaan.

Ihan sssssairrraaan tyhmää on maksaa käytetystä vaatteesta likimain uuden hinta ellei se ole ollut vaikka Jimmy Carterin hattu tai vastaavaa....

Miksi? Kerro mulle miksi se on sairaan tyhmää, niin katsotaan, onko sulla perusteluja väitteellesi. Minä kerroin jo omani. Se kuosi oli tosi nätti, eikä vastaavaa ollut seuraavassa mallistossa. Saat menemään aika paljon aika ja rahaa etsiessäsi kaupoista kierrellen kaunista ja kestävää ja edullista unisex-haalaria.

No miksi ostaisit käytetyn uuden hinnalla ellet ole joku kik-herneillä täytettyjä delfiineitä mussuttava vegaanihippi??? Ei takuuta. Ei mitään jm-vastuuta.

Ei ne sun haalarit nyt jmlauta mikään ainutlaatuinen keräilykappale olleet ja JOS OLI niin sitten vahvistat vaan pointtini, jonka esitin tuossa aiemmin: ainulaatuisesta tai muuten merkittävästä käytetystä vaatteesta voi maksaa enemmän.

En ole kirjoittaja, jolle vastaat, mutta ihan teorian tasolla ihmettelen, miksi tavaran uutuus on itseisarvo? Millä tavalla uusi tavara ja täysin uudenveroinen käytetty tavara (jossa ei ole mitään kulumisen merkkejä) eroavat käytännössä toisistaan?

Puhtaus ei ole kovin hyvä argumentti. Esimerkiksi nuo ylempänä mainitut legot voi ihan hyvin pestä, jos vieraan lapsen bakteerit pelottavat. Kaupassa tavaraa saattaa klähmiä sata ihmistä ennen kuin se päätyy jollekin ostajalle "uutena". Pestyt käytetyt astiat ja vaatteet ovat itse asiassa puhtaampia kuin kaupassa uutena myytävät. Monesti kaupan uusissa tavaroissa on enemmän naarmuja tms. kuin käytetyissä. Ja niin edelleen.

Huom: en ole sitä mieltä, että käytettyä tavaraa pitäisi myydä uuden hinnalla. Mietin vain sitä,  miten uudenveroinen käytetty loppujen lopuksi eroaa uudesta.

Se uudenveroinen on kuitenkin käytetty. Käyttö ei välttämättä näy hirveesti päällepäin, mutta se ei tarkoita sitä, että siinä ei olisi näkymätöntä kulumaa. Vaatteissa esimerkiksi ei voi tietää, kuinka paljon sitä on käytetty ja pesty - ja jossain vaiheessa se käyttö ja pesu alkaa näkyä myös hyvälaatuisissa vaatteissa eli näkymätön kuluminen. Ja esim villaisista vaatteista ei tiedä, onko ne pesty villapesuaineella vai entsyymipitoisella, jolloin materiaali on huomattavasti heikentynyt.

Astiossa käyttö näkyy myöskin eli kyllähän niissä on pinnassa käytön jälkiä. En mä uusissa, kaupasta ostetuissa ole huomannut mitään jälkiä eli uusi on uusi. Leluissa ja muussa tavarassa lika. Miksi maksaa liki uuden hinta, jos joutuu ostamansa pesemään jne. Vaivaahan siitä on. Kaupan legoja ei ole kukaan käpälöinyt. Ne kun on moninkertaisesti pakattu.

Ja yleensäkin ihan kaikessa kirpputoritavarassa hinta ei sais olla lähellä uuden hintaa, koska silloin mä menen mielummin ihan oikeeseen kauppaan, jossa on valinnanvaraa ja mä voin ostaa just sen, mikä eniten miellyttää. Miksi mä ostaisin esim jonkun legopaketin melkein uuden hinnalla, kun mä voin mennä kauppaan ja valita mieluisimman legopaketin useammasta saman hintaluokan vaihtoehdosta. Ja ne legot on kauniisti paketissa, kaikki osat on taatusti tallessa ja saapa sen paketin yleensä jopa vaihtaa, jos se ei olekaan oikeanlainen.

Toki mä mielummin ostaisin kaiken mahdollisen käytettynä, mutta en suostu maksamaan liki uuden hintaa vanhasta mm edellä mainituista syistä. Voin aikanaan kuitenkin itse laittaa uutena ostamani tavarat ja vaatteet kiertoon ihan ilmaiseksi. Siinä on ekologista ajattelua mulle ihan tarpeeksi. Kenenkään ahneutta mä en rupee rahoittamaan ja osta vanhaa pelkästään sen ekologisuuden vuoksi!

Vierailija
84/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin niin huonot kokemukset kirppareista, että en enää käy ollenkaan. Mä olen työssä käyvä, harrastava ihminen, ei mulla ole aikaa käyttää jotain 5 tuntia viikossa siihen, että etsin helmeä paskan seasta. Kirpputoreilla myydään mun kokemuksen mukaan pitkälti ihan vaan roskaa ja lumppua, kamaa, joka joutaisi suoraan roskikseen. Jos olisin tosi pihi ja/tai köyhä, niin varmaan nauttisin siitä, että saan sen käsilaukun tai neuletakin 5-10 eur halvemmalla kuin kaupasta.

Käytännössä kuitenkin haluan mallailla, sovitella, katsella eri vaihtoehtoja..ei onnistu kirppareilla ellei sitten tosiaan kierrä useita kirppareita monta kertaa viikossa. On niin paljon helpompaa ja mukavampaa mennä kauppaan, valita vaikkapa 7 eri neuletakkimallin väliltä se mikä itseä eniten miellyttää, sovitella saman vaatteen eri kokoja varmistuakseen siitä mikä on istuvin, kuin koluta saastaisilla kirppareilla tuntikausia toivoen, että jostain löytyisi jonkunlainen neuletakki, joka olisi suht ok kunnossa. Hirveä vaiva, ja sitten jos sen kaksi viikkoa kestäneen hakemisen jälkeen löytyy yksi siedettävä vaatekappale ja siitä pitäisi maksaa 15 eur kun 27 eurolla löytyy kaupasta useita siistejä priimakuntoisia vastaavia ja hankintaan menee 7 tunnin sijasta 30min...

Vierailija
85/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni kirpputorin tarkoitus ei olekaan tuottaa yritysmäisesti voittoa vaan kierrättää järkevästi tavaraa, jotta se ei päädy kaatopaikalle. Ei kai kukaan hanki kotiinsa tavaraa, johon ei oikeasti ole varaa ja ajattele, että hankin tästä 90% takaisin kirpputorilla, kun lakkaan tarvitsemasta.

Ihmiset kierrättää tehokkaammin kun siitä saa vähän rahaa. Siksi pulloissakin on pantit.

Vierailija
86/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että jotenkin hinta on aina väärä. Jos myyn esim. käyttämättömän tuotteen 40% alkuperäisestä hinnasta, niin on liian kova hinta. Kun myyn lastenvaatteita, ja esim. hyväkuntoinen haalri on 5€, niin sitten on liian pieni hinta. "kyllä siinä jotain vikaa täytyy olla". Huoh, mikähn se olisi se oikea hinta.... Tuon takia en oikein jaksa mitään kirpparimeininkiä

Vierailija
87/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni kirpputorin tarkoitus ei olekaan tuottaa yritysmäisesti voittoa vaan kierrättää järkevästi tavaraa, jotta se ei päädy kaatopaikalle. Ei kai kukaan hanki kotiinsa tavaraa, johon ei oikeasti ole varaa ja ajattele, että hankin tästä 90% takaisin kirpputorilla, kun lakkaan tarvitsemasta.

Ihmiset kierrättää tehokkaammin kun siitä saa vähän rahaa. Siksi pulloissakin on pantit.

Mutta miksi siitä pitää saada paljon rahaa eli liki se oma maksama hinta? Mun mielestäni se tappaa koko kierrätysidean. Juu. Hullu on se joka maksaa... Mutta mä mietin, että eikö se olis myyjänkin etu, että pääsis nopeasti eroon tarpeettomasta tavarasta. Vai onko nää kalliilla myyjät sitten ihan "ammattilaisia" eli myydään pelkästään ansaitsemistarkoituksessa?

Vierailija
88/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi siitä pitää saada paljon rahaa eli liki se oma maksama hinta? Mun mielestäni se tappaa koko kierrätysidean. Juu. Hullu on se joka maksaa... Mutta mä mietin, että eikö se olis myyjänkin etu, että pääsis nopeasti eroon tarpeettomasta tavarasta. Vai onko nää kalliilla myyjät sitten ihan "ammattilaisia" eli myydään pelkästään ansaitsemistarkoituksessa?

No joskus on etu ja joskus ei. Ei kaikilla ole niin kiire. Itse en jaksa ihan muutaman euron takia nähdä sitä vaivaa että pesen ja hinnoittelen ja kuskaan myyntiin tai sovin netissä hakemisia ja tuomisia jatkuvasti mieltään muuttavien ihmisten kanssa. Se on oikeasti rasittavaa ja siihen menee hirveästi aikaa. Ja kirpparipöydät maksaa tosi paljon. Jos vaatteesta tai tavarasta ei saa juuri mitään, annan sen suoraan jollekkin tai heitän roskiin. Ei kiinnosta juosta ympärikyliä toimittelemassa jotain viidenkymmenen centin feikkicrockseja, joista tulee jälkeen päin vielä marinat perään.

Vierailija
89/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetty "tavara" ei ole nykyään enää missään arvossa.

Vierailija
90/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, juuri rupesin selailemaan tämän ketjun ansiosta facebookin kirppisryhmää. Eräs henkilö myy siellä Cirafin kumppareita, hintalappu ja kaikki kiinni 12€ Pyytää. Paha vain, että hintalapussa näkyy, että on irroitettu alelappu. Eikös nuo ole jotain 12,95€-14,95€ uutena?

Ja Ainoja oli ihan vain parilla eurolla alessa Prismassa, tämä sama henkilö myy niitäkin nyt uutena lappuineen...

En minä ainakaan maksa toiselle tuloja, että ostaa kaupasta alesta ja myy uutena kirppiksillä.

Mitäpä mieltä tästä trokaamisesta olette?

Vierailija
91/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, juuri rupesin selailemaan tämän ketjun ansiosta facebookin kirppisryhmää. Eräs henkilö myy siellä Cirafin kumppareita, hintalappu ja kaikki kiinni 12€ Pyytää. Paha vain, että hintalapussa näkyy, että on irroitettu alelappu. Eikös nuo ole jotain 12,95€-14,95€ uutena?

Ja Ainoja oli ihan vain parilla eurolla alessa Prismassa, tämä sama henkilö myy niitäkin nyt uutena lappuineen...

En minä ainakaan maksa toiselle tuloja, että ostaa kaupasta alesta ja myy uutena kirppiksillä.

Mitäpä mieltä tästä trokaamisesta olette?

Ei sulle sitten ikinä ole käynyt niin, että ostat jotain alesta ja huomaat myöhemmin että lapsen jalka kasvoi erilailla kuin ennakoit?

Se on trokausta jos sillä on samoja saappaita joka koossa useampi kpl.

Vierailija
92/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on on kysynnän ja tarjonnan laki. Siis jotkut pyytää kauheita summia krääsästä mutta ne jää sitten myymättä. Itse myyn kaikki tavarani tarjouskaupalla "ilman sääntöjä"-facekirppiksellä ja viimeksi sain just iskun sohvasta 470 euroa kun eka tarjoaja tarjosi 10 euroa. Sohva oli 6 vuotta vanha mutta samaa sohvaa edelleen iskussa myynnissä hintaan noin 1999.

Eli sohvan arvo oli 470 euroa koska sen siitä sain ja ostaja hyvillä mielin sen maksoi :) Tosin olisin voinut myydä ekalle joka tarjosi kympin mutta olisin hävinnyt 460 euroa.

Ja tuossakin ketjussa moni kitisi jo satasen kohdalla et poistun jonosta, en koskaan maksaisi käytetystä sohvasta satasia kun jyskistä saa sillä uuden ja törkeää rahastusta mutta se ei tarkoita etteikö joku ostaisi mieluummin laadukkaan 10-runkotakuulla olevan käytetyn sohvan kalliimmalla kuin jonkun halpiksen uutena.

Näin esimerkkinä.

Vierailija
93/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joskus on etu ja joskus ei. Ei kaikilla ole niin kiire. Itse en jaksa ihan muutaman euron takia nähdä sitä vaivaa että pesen ja hinnoittelen ja kuskaan myyntiin tai sovin netissä hakemisia ja tuomisia jatkuvasti mieltään muuttavien ihmisten kanssa. Se on oikeasti rasittavaa ja siihen menee hirveästi aikaa. Ja kirpparipöydät maksaa tosi paljon. Jos vaatteesta tai tavarasta ei saa juuri mitään, annan sen suoraan jollekkin tai heitän roskiin. Ei kiinnosta juosta ympärikyliä toimittelemassa jotain viidenkymmenen centin feikkicrockseja, joista tulee jälkeen päin vielä marinat perään.

Samaa mieltä. Mäkään en jaksa nähdä vaivaa myydäkseni jotain muutaman euron rättejä. Laitan suoraan pelastusarmeijalle tms. paikkaan. Sit kun on jotain isompaa, niin laitan nettiin sellaisella hinnalla itse maksaisin.

Käyn kirppareilla ahkerasti. Joo, on siellä niitä jotka pyytää ihan hulluja hintoja, mut en mä ota stressiä siitä. Hyllyyn jäävät toki. Enemmän tuntuu olevan niitä suht järkevän hintaisia, ja meillä nykyään lähes kaikki ostetaan käytettynä. Välillä joutuu pidempään metsästämään mut kirppiksillä pyöriminen on ihan kivaa, niin kyl sitä nyt pari kertaa kuukaudessa jaksaa pyörähtää parit kirpparit läpi. Tori.fi myös aktiivisessa käytössä, huuto.net sen sijaan jäänyt, siellä on huonompi valikoima ja korkeammat hinnat, enkä jaksa seurailla ja vahdata niitä huutoja siellä..

Vierailija
94/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytetty "tavara" ei ole nykyään enää missään arvossa.

Mutta sehän se nykymaailman ongelma onkin. Meidät on ehdollistettu ajattelemaan näin, ja siksi me hukumme tavaraan.

Vierailija
95/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Joku varmaan maksaa kovia hintoja varsinkin kalliimmista merkeistä, oli miten kulunutta tahansa. Ei kai niitä muuten pyydettäisi niin yleisesti. Siis vaatteista, harrastusvälineista sekä leluista.

Ymmärrän, että kovaa hintaa pyydetään leluista, joita ei enää valmisteta ja jotka ovat parempia kuin nykyään.

Esimerkkeinä petsit ja nuket.

Näistä alkoi jossain välissä tulla halpaa paskaa, kun aiemmin kiintoisa hyvin tehty ja jännän idean sisältävä lelu, esim petseissä se magneetti, poistettiin ja muutenkin yksityiskohdat vähenivät ja nykypetsit ovat rumaa halpaa paskaa.

Sama juttu tapahtui nukeissa, winx, disney barbit ym ne muuttuiviat halpisnuken näköisiksi. Ennen olivat taideteoksia sinällään.

Vierailija
96/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa puhki kuluneiden kalliimpien merkkivaatteiden ostamisesta menee siihen piikkiin, että köyhät luulevat olevansa hienompia ja parempia ihmisiä, kun ostavat jonkun itse varakkaaksi mieltämänsä henkilöltä vaatteita, eli joku kaunis pieni elämä blogisti varmaan saisi halutessaan kovat rahat lastensa tavaroista, koska antaa kuvan varakkuudesta.

Vierailija
97/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos säästät 10-15 euroa/lelu, miksi ostat mieluummin uuden? Rikkinäisiä en ostaisi, mutta jos lelu on uudenveroinen, niin itse säästäisin tuon summan ja ostaisin käytettynä.

Siksi, koska on naurettavaa kuvitella, jos joku lapsi on sitä lelua jo kuluttanut, että sen arvo olisi melkein sama kuin uuden. Mä taas ostan mieluummin uuden, jos saa käytännössä samalla hinnalla.

Joku pyytää turvaistuimesta 350 euroa ja kaupasta saa uuden 390 eurolla. En ymmärrä. Mutta jos noilla hinnoilla kauppa käy niin mikäs siinä sitten. Käykö se?

EI varmaankaan mutta tuossa koitetaan onnea että löytyisikö joku idiootti maksamaan tuon hinnan. Tai sitten myyjä on käytännön elämästä pihalla kuin käkikello. Osa ihmisistä luulee tosissaan saavansa vitosen vaihtorahaa kahden euron ostoksesta.

Vierailija
98/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteistakin pyydetään ihan älytöntä ylihintaa kirppiksillä. Ei mun talous kaatuisi jos maksaisin 7 euroa jostain H&M:n käytetystä t-paidasta kirppiksellä, mutta ihan periaatteesta jätän noin kalliin rätin rekkiin. Kaupastakin saa halvemmalla! Itse myyn vanhoja paitojani 0.5-3€ hintaan merkistä ja tunnearvosta riippumatta.

Vierailija
99/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina naurattaa ku käyn kirpparilla ku ihmiset vie sinne puoliksi käytettyjä suihkusaippoita, selvästi vanhentuneita meikkejä, melkein tyhjiä käsirasvoja ja kehtaavat pyytää niistä vielä +5e. Jos haluan rexonan tavallista suishkusaippuaa voin mennä kauppaan ostamaan sen n. 2 eurolla.

Lisäksi kamalaa on nähdä että pöydät ovat täynnä vaatteita jotka selvästi kuuluisivat lumppukeräykseen, mutta niissä onkin kymmenen euron hintalappu. Rikkinäisiä astioitakin löytyy. Kahvatonta muumimukia koitettiin myydä kympillä..

Mutta miten se meni.. Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.

Vierailija
100/119 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrän aloittajaa jos uutena saa tavaran 50 eurolla, viittiikö ostaa käytetyn 40 eurolla? todennäköisesti ei.

huuto.netissä on se hyvä puoli et voit laittaa lähtöhinnaksi vaikka 0 euroa ja saat sen rahan millä se sitten menee kaupaksi. ei tartte myyjällä olla hajuakaan mitä tavarasta voisi pyytää. kysyntä määrä hinnan ja pääset tavarasta eroon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä