En ymmärrä käytetyn tavaran hintoja, mitä ihmiset ajattelevat?
Ajattelin, että voisin jotain leluja hankkia käytettynä, kun eihän ole ympäristön kannalta kovin järkevää, että kaikki ostaa nurkkiin ne samat tavarat uutena, joita käytetään pari vuotta.
Mutta eihän noissa hinnoissa ole mitään järkeä! Pyydetään käytetystä lelusta 35 euroa ja perustellaan, että kaupassa se maksaa melkein sama 50 euroa. Eihän sen käytetyn lelun arvo ole enää mitään. 5-10 euroa. Mutta vain rikkinäiset maksaa tuon.
Tosin jollain oli otsaa pyytää jostain rikkinäisestä 60 euroa, kun voi sillä vielä leikkiä!
Jos säästö uuteen ei ole kuin 10-15 euroa, ostan mieluummin uuden.
Miten tämä yhtäkkiä mennyt tällaiseksi, että ihmiset luulevat käytettyjen tavaroiden olevan jotain aarteita? Osaako joku oikeasti tuolta käytettyjen tavaroiden nettikaupoista jotain noilla hinnoilla? Tai jopa rikkinäistä?
Kommentit (119)
Kai ne hinnat onkin ulkomailla halpoja, jos sinne annetaan myytävää ilmaiseksi. Eikä ole mikään hyväntekeväisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta on, että käytettyä tavaraa hinnoitellaan tällä hetkellä osin täysin absurdisti. Syyksi veikkaan talousvaikeuksiin joutuneiden keskiluokkaan kuuluvien harhakäsityksiä romujensa arvosta. Kyllä ne hinnat asettuu enemmän realistisiksi kun on vähän aikaa harjoiteltu.
Ulkosuomalainen kommentoi:
Musta näyttää, että kirppiksen idea on Suomessa erilainen, kuin täällä mun asuinmaassani. Kuulostaa siltä, että Suomessa kirppismyynnillä tavoitellaan maksimaalista voittoa myyjälle, täällä tavoitellaan tavarasta eroon pääsemistä ja kierrättämistä.Mä itse en siis myy, vaan lahjoitan kaiken myytäväksi - ja samoin taitaa tehdä suurin osa täkäläisistä. Tuossa lähikirpparilla ei eroitella merkkikamaa ja halpiskamaa, vaan hinnat on samat. Ja kaikki myytävä tavara on siis lahjoituksia. Joskus harvoin saattaa olla joku erikoisempi juttu vähän kalliimpi. Itsellä mieleen tulee Weberin käyttämätön pallogrilli, joka maksoi 7 €. Jäi nimittäin harmittamaan, kun se meni mun nenän edestä.
Tämä ei suomessa toimis. Liian ahneita ihmisiä ja joku kaapis ne merkkivaatteet pilkkahinnalla päältä ja myis ne eteenpäin netissä tms kalliilla
Vierailija kirjoitti:
Jos lelu ei ole mennyt miksikään, niin miksi se pitäisi antaa sinulle pilkkahinnalla? Miksi sinun pitäisi saada se poiskantohintaan? Jos kerran uusi maksaa paljon enemmän, niin säästäthän sinä! Maksa sitten ne uusien hinnat, jos haluat samasta maksaa paljon enemmän. Tämä on minun logiikkani, myls OSTAJANA. Niin kuin ihmettelin sitä erään kansanedustajan linnanjuhlapukua, joka oli maksanut 6 euroa! Kuka tonttu myy satasten juhlapukua 6 eurolla? Tyhmää kaupankäyntiä, sanon minä. Okei, 12 euroa se oli ollut, josta 50% ale kuulemma, niin sit 6 euroa. Miksei vaikkapa EDES 45 euroa??
Saahan sitä pyytää käytetystä vaikka enemmän kuin uudesta. Mutta ihmettelen jos joku maksaa.
Eihän se hullu ole, joka pyytää vaan joka maksaa...
Euro sekoitti ihmisten päät - enää ei tajuta rahan arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, että voisin jotain leluja hankkia käytettynä, kun eihän ole ympäristön kannalta kovin järkevää, että kaikki ostaa nurkkiin ne samat tavarat uutena, joita käytetään pari vuotta.
Mutta eihän noissa hinnoissa ole mitään järkeä! Pyydetään käytetystä lelusta 35 euroa ja perustellaan, että kaupassa se maksaa melkein sama 50 euroa. Eihän sen käytetyn lelun arvo ole enää mitään. 5-10 euroa. Mutta vain rikkinäiset maksaa tuon.
Tosin jollain oli otsaa pyytää jostain rikkinäisestä 60 euroa, kun voi sillä vielä leikkiä!
Jos säästö uuteen ei ole kuin 10-15 euroa, ostan mieluummin uuden.
Miten tämä yhtäkkiä mennyt tällaiseksi, että ihmiset luulevat käytettyjen tavaroiden olevan jotain aarteita? Osaako joku oikeasti tuolta käytettyjen tavaroiden nettikaupoista jotain noilla hinnoilla? Tai jopa rikkinäistä?
Täytyy olla joku aivan oma ihmistyyppinsä joka ostaa käytettyjä käyttöastioita, sänkyjä ja muoviroinaa suhteettoman kalliilla uuteen nähden. Ei tervejärkisen hommaa eikä tuo olisi muuten tarjollakaan tuo roska.
Paljon käytettyä myyneenä ja ostaneena moraalisesti terveenä ihmisenä 70 pinnaa on täysin uutta vastaavasta käytetystä esineestä maksettava maksimisumma ja tällöin tavaralla täytyy olla vaikkapa valtava käyttöarvo tai (ostajalle keräily-) esim. soittimet ym. Sanomattakin selvää että täytyy olla täysi urpo tai perverssi jos maksaa edes kymmenesosaa muuta kuin poikkeustapauksissa muovirojusta kuten leluista tai mukista jossa on pidetty tekohampaita tai sängystä jossa edellinen omistaja onanoi koko opiskeluaikansa.
Jälleenmyyntiarvoltaan lelut ovat aivan eri luokassa kuin joku muki ja sänky, hei haloo... Vaikea uskoa, että olet myynyt käytettynä yhtikäs mitään.
Just ostin tori.fi toimivan lelun 3 e:lla, kaupassa n. 60e. Ilmoitus oli ollut useamman viikon, kysyntä ei päätä huimaa. Olen tyytyväinen.
Ylihintaa saa pyytää muttei ole pakko maksaa.
Ettekö te tiedä, miten paljon niissä kaupan hinnoissa on muuta kuin itse tuotteen arvo? Kun ostat kaupasta, maksat myös myyjän palkkaa, kuljetusta, säilytystä ja ihan silkkaa voittoa kaupalle.
Miettikää myös miten kaupoilla on varaa myydä tuotteita alehinnoin, jos niissä alkuperäisissä hinnoissa ei ole yhtään ilmaa?
Hyvin harva täällä näemmä miettii ekologisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta on, että käytettyä tavaraa hinnoitellaan tällä hetkellä osin täysin absurdisti. Syyksi veikkaan talousvaikeuksiin joutuneiden keskiluokkaan kuuluvien harhakäsityksiä romujensa arvosta. Kyllä ne hinnat asettuu enemmän realistisiksi kun on vähän aikaa harjoiteltu.
Ulkosuomalainen kommentoi:
Musta näyttää, että kirppiksen idea on Suomessa erilainen, kuin täällä mun asuinmaassani. Kuulostaa siltä, että Suomessa kirppismyynnillä tavoitellaan maksimaalista voittoa myyjälle, täällä tavoitellaan tavarasta eroon pääsemistä ja kierrättämistä.Mä itse en siis myy, vaan lahjoitan kaiken myytäväksi - ja samoin taitaa tehdä suurin osa täkäläisistä. Tuossa lähikirpparilla ei eroitella merkkikamaa ja halpiskamaa, vaan hinnat on samat. Ja kaikki myytävä tavara on siis lahjoituksia. Joskus harvoin saattaa olla joku erikoisempi juttu vähän kalliimpi. Itsellä mieleen tulee Weberin käyttämätön pallogrilli, joka maksoi 7 €. Jäi nimittäin harmittamaan, kun se meni mun nenän edestä.
Mutta Suomessa kierrätys todella toimii. Esim. Täällä Ruotsissa ei edes ole noita kirppareita missä voisi myydä omaa tavaraa. Ne oli Suomessa tosi käteviä. Fb-kirppareita ei myöskään osata järjestää, ei mitään kansioita vaan kaikki sekaisin. Netissä ainoa paikka on blocket, eikä siellä ole yhtä paljon tavaraa kuin tori.fissä tai huutiksessa. Tässä olisi oikeasti Ruotsissa mahdollisuus tehdä bisnestä jos kiinnostaa. Homma on ihan lapsen kengissä. Tavarat on pakko lahjoittaa ilmaiseksi pois, koska niiden myyminen on niin vaikeaa. Suomessa myyminen on tosi helppoa ja vaihtoehtoja on useita.
Mikset perusta bisnestä sinne ;)
Vierailija kirjoitti:
Mutta Suomessa kierrätys todella toimii. Esim. Täällä Ruotsissa ei edes ole noita kirppareita missä voisi myydä omaa tavaraa. Ne oli Suomessa tosi käteviä. Fb-kirppareita ei myöskään osata järjestää, ei mitään kansioita vaan kaikki sekaisin. Netissä ainoa paikka on blocket, eikä siellä ole yhtä paljon tavaraa kuin tori.fissä tai huutiksessa. Tässä olisi oikeasti Ruotsissa mahdollisuus tehdä bisnestä jos kiinnostaa. Homma on ihan lapsen kengissä. Tavarat on pakko lahjoittaa ilmaiseksi pois, koska niiden myyminen on niin vaikeaa. Suomessa myyminen on tosi helppoa ja vaihtoehtoja on useita.
Täällä voi myydä itsekin ja erilaisia kirppareita on tämän tästäkin. Kyllä niihinkin myyjiä riittää. Hinnat on korkeampia kuin noissa hyväntekeväisyyskirppiksilla, joten mä ostan hyvin harvoin niistä, vaikka niissä kierrelläänkin. Samoin netissä on useita mahdollisuuksia myydä käytettyä, mutta niistäkään mä en osta, kun paikalliskirppikseltä saa halvemmalla.
Myymään mä en alkais. Kuitenkin niin pieniä nuo hinnat on, ettei maksais vaivaa täkäläisillä hinnoilla ja siksi täällä varmaan ihmiset enimmäkseen lahjoittavat tavaransa hyväntekeväisyyteen. Mä tykkään täkäläisestä kirppisajattelusta. Tärkeintä on, että tavara kiertää, ei se, että joku saa isot voitot. Eikö tää ole alkuperäinen kirppiksen idea?
Mä itse pääsen eroon tarpeettomasta tavarasta helposti kuskaamalla ne tuohon paikalliskirppikselle ja vastaavasti voin ostaa sieltä pikkurahalla liki kaiken tarvitsemani ja samalla tuen vielä hyvää asiaa :)
Mun mielestäni se on hyvä perussääntö kirpparihinnoittelulle, että 10 max 20 prosenttia siitä, mitä on uutena kaupassa. Ei kai kukaan täyspäinen siitä merkistä pelkästään maksa.
Monesti olen kyllä nähnyt Me&I:n 29 euron paitoja, jotka aivan nyppääntyneitä ja joissa on reikä tai tosi iso paha tahra tai jopa molemmat, myynnissä kirpputorilla 15-20 euron hintaan. Hittoako kukaan mitään sillä merkillä tekee, jos ei vaatetta voi enää käyttää. Ei ymmärrä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin kerran Po.P:in haalarin, joka maksoi uutena 115e. Myin sen kahden lapsen käytön jälkeen ja sain 85e. Huutiksessa. Ostaja oli vieläpä todella tyytyväinen. Haalari oli oikeasti hyväkuntoinen edelleen, myös kulumaton pepusta ja polvista, sillä esikoinen oli todella rauhallinen, eikä laskenut pyllymäkeä tms ja kakkosella se oli kakkoshaalarina. Unisex-väri ja mahtava kuosi niin moni sen tahtoi.
En ymmärrä miksi olisin myynyt hyvän haalarin vaikkapa 20:llä?Kauppa se on joka kannattaa varsinkin jos ostaja on erityisen tyhmä.
Miksi ostaja oli tyhmä? Hän sai haalarin, joka on paremman näköinen, kuin samalla rahalla kaupasta ostettava haalari PLUS jos hänellä kuten minulla oli vaikkapa tyttö ja poika niin se on HYVÄNNÄKÖINEN kummankin lapsen päällä. Näistä asioista on moni valmis maksamaan ilman, että on mitenkään tyhmä. Tyhmä on se, joka ostaa kaupasta kaksi halpishaalaria tuon yhden sijaan.
Ihan sssssairrraaan tyhmää on maksaa käytetystä vaatteesta likimain uuden hinta ellei se ole ollut vaikka Jimmy Carterin hattu tai vastaavaa....
Varmaan kirppiksien hintoihin vaikuttaa sekin, että pöydät maksaa täällä Uudenmaankin alueella 40 €/viikko. Siinä saa aikas monta 2-3 euron rättiä myydä, että saa edes omansa pois.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te tiedä, miten paljon niissä kaupan hinnoissa on muuta kuin itse tuotteen arvo? Kun ostat kaupasta, maksat myös myyjän palkkaa, kuljetusta, säilytystä ja ihan silkkaa voittoa kaupalle.
Miettikää myös miten kaupoilla on varaa myydä tuotteita alehinnoin, jos niissä alkuperäisissä hinnoissa ei ole yhtään ilmaa?
Ööö...eikös myyjälle pitäisi maksaa palkkaa, eikä kuljetuksesta eikä säilytyksestä pitäisi maksaa mitään. Eikä yrityksenkään pitäisi tuottaa voittoa? Ajatteletko, että sisäänosto- ja ulosmyyntihinnan erotus on "ilmaa"?
Mikä mielestäsi tuotteen "oikea" arvo on? Selvähän on, että tuotteen hinta tukkupakkauksessa suoraan tehtaan takaovella jossain Kauko-Idässä on eri kuin lähiostarin hyllylle tuotuna. Ja kalliiksihan tulisi matkustaa ostamaan jokainen tavara suoraan valmistuspaikasta.
Saman olen todennut kirpparihinnoista. Tyhmä on se joka maksaa, eli jättäkää sinne vaan.
Kiva ei olisi aina uutta luonnon takia ostaa, mutta kun uutta saa lähes halvemmalla.
Kaikki myyjät eivät tajua myöskään yhtä asiaa.
Tuijottavat hintaa, jolla ovat itse ostaneet tavaran, mutta eivät katso sitä hintaa millä sitä myydään nykypäivänä. Hinta on voinut jo uutena laskea esim. 40%. Sitten kun se myyjä tuijottaa sitä ITSE maksamaansa hintaa ja laskee hintaa vaikka 50%, niin se hinta on melkein sama UUDEN kanssa.
Eli hyvät myyjät vinkkiä. Se tunnearvo siitä itse maksetusta hinnasta ei päde, vaan täytyy katsoa sitä hintaa mikä sillä on nykypäivänä.
20 vuotta vanha Ladakaan ei enää pidä oikein hintaansa, vaikka käyttöarvoa olisikin.
Mies
Mun mielestäni kirpputorin tarkoitus ei olekaan tuottaa yritysmäisesti voittoa vaan kierrättää järkevästi tavaraa, jotta se ei päädy kaatopaikalle. Ei kai kukaan hanki kotiinsa tavaraa, johon ei oikeasti ole varaa ja ajattele, että hankin tästä 90% takaisin kirpputorilla, kun lakkaan tarvitsemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö...eikös myyjälle pitäisi maksaa palkkaa, eikä kuljetuksesta eikä säilytyksestä pitäisi maksaa mitään. Eikä yrityksenkään pitäisi tuottaa voittoa? Ajatteletko, että sisäänosto- ja ulosmyyntihinnan erotus on "ilmaa"?
Mikä mielestäsi tuotteen "oikea" arvo on? Selvähän on, että tuotteen hinta tukkupakkauksessa suoraan tehtaan takaovella jossain Kauko-Idässä on eri kuin lähiostarin hyllylle tuotuna. Ja kalliiksihan tulisi matkustaa ostamaan jokainen tavara suoraan valmistuspaikasta.
Et nyt tajunnut pointtia. Liian kallista hintaa kiskova miettii vain, että "minä itse maksoin tästä tuotteesta satasen, eli sen oikea arvo on sata eyroa enkä ole sitä kuluttanutkaan paljon eli minun kuuluu saada vähintään 80 % tuotteen arvosta eli 80 euroa. Ja näinhän se ei ole!!!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan kirppiksien hintoihin vaikuttaa sekin, että pöydät maksaa täällä Uudenmaankin alueella 40 €/viikko. Siinä saa aikas monta 2-3 euron rättiä myydä, että saa edes omansa pois.
Tämä. Olen toisinaan käynyt myymässä vanhoja vaatteitani pois - vain hyväkuntoisimmat, hinnat 0,10-2e. Enää en mene, koska tavaraa pitäisi myydä ihan huikeita määriä, ja aika sattumaa saa olla että viikossa ehtisi sopivaa kohderyhmää oleva henkilö kävelemään ohi.
Siivouspäivän aikaan kävin Helsingin keskustassa myymässä parhaimpia tavaroitani. Siellä myin tietysti myös kirppishinnoin (olen ap:n kanssa samaa mieltä hinnoittelusta), mutta silti kovin kuhina kävi rikkinäisiä vaatteita kahdella kympillä myyvien pöydissä. Nuo vaatteet eivät olleet mitään ihmeellisiä, joten ihmetyttämään jäi. Ehkä jotkut kuvittelevat, että kalliimpi on aina jotenkin parempi?
Täytyy olla joku aivan oma ihmistyyppinsä joka ostaa käytettyjä käyttöastioita, sänkyjä ja muoviroinaa suhteettoman kalliilla uuteen nähden. Ei tervejärkisen hommaa eikä tuo olisi muuten tarjollakaan tuo roska.
Paljon käytettyä myyneenä ja ostaneena moraalisesti terveenä ihmisenä 70 pinnaa on täysin uutta vastaavasta käytetystä esineestä maksettava maksimisumma ja tällöin tavaralla täytyy olla vaikkapa valtava käyttöarvo tai (ostajalle keräily-) esim. soittimet ym. Sanomattakin selvää että täytyy olla täysi urpo tai perverssi jos maksaa edes kymmenesosaa muuta kuin poikkeustapauksissa muovirojusta kuten leluista tai mukista jossa on pidetty tekohampaita tai sängystä jossa edellinen omistaja onanoi koko opiskeluaikansa.