En ymmärrä Joulun vihaajia
Onko teille jotain pahaa tehty joskus jouluna vai mikä ihme siinä on että pitää niinkin mukavaa ja hyväntuulista juhlaa dissata?
Ja kyllä Joulu kirjoitetaan isolla koska se on Joulu :)
Kommentit (40)
Ei ole työtä, ei ole rahaa. Jos lähetän sukulaislapsille pikku lahjat niin ei ole erityisempään jouluruokaankaan rahaa. Saati sitten siihen että matkustaisi tapaamaan niitä sukulaisia. Siispä pysyttelen tämänkin joulun erossa kaikista. Ihmisten tapaaminen tuppaa aiheuttamaan vain lisäkuluja ja niihin ei nyt ole todellakaan varaa.
En erityisemmin inhoa joulua, en erityisemmin myöskään pidä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäisen isä oli todennäköisesti noin nelikymppinen "vanhus"?
Nelikymppisenä kuolee liian nuorena mutta yleensä kaikille jää hyvä kuva vainajsta ja se nelikymppinen säästyy vanhuuden kamaluudelta. Jos on ollut hyvä elämä siihen asti; mitä kauheaa on kuolla nelikymppisenä? Itse kuolisin mielihyvin äkkiä, yllättäen ja nopean kivun kanssa kuin eläisin 85-vuotiaaksi niin että viimeiset 30 vuotta on pelkkää alamäkeä ja luopumista kaikesta. Omien vanhempien elämä on ollut suht laadukasta noin 70-vuoden rajapyykkiin asti mutta sen jälkeen ei.
Minä en vihaa joulua, mutta en myöskään ole mikään suoranainen joulun rakastaja.
Oli jokainen sitten tästä asiasta mitä mieltä tahansa, mutta minun on myönnettävä sellainen asia, että en pidä suurimmasta osasta jouluruuista ollenkaan. Mieluummin syön vaikka arkiruokaa kuin suurinta osaa jouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäisen isä oli todennäköisesti noin nelikymppinen "vanhus"?
Nelikymppisenä kuolee liian nuorena mutta yleensä kaikille jää hyvä kuva vainajsta ja se nelikymppinen säästyy vanhuuden kamaluudelta. Jos on ollut hyvä elämä siihen asti; mitä kauheaa on kuolla nelikymppisenä? Itse kuolisin mielihyvin äkkiä, yllättäen ja nopean kivun kanssa kuin eläisin 85-vuotiaaksi niin että viimeiset 30 vuotta on pelkkää alamäkeä ja luopumista kaikesta. Omien vanhempien elämä on ollut suht laadukasta noin 70-vuoden rajapyykkiin asti mutta sen jälkeen ei.
Olet kyllä todellö pönttö. Mielestäsi teinin pitäisi olla kiitollinen siitä, että menetti isänsä vai? Ja isäkin varmasti jo halusi kuolla, eikös niin? Sinulla tasan ei ole lapsia. Toivottavasti et koskaan saakaan. Vai että mielelläsi kuolisit nelikymppisenä. Odotapas, kun täytät neljäkymmentä, olet muuttanut mieltäsi ja haluatkin vielä pitää henkesi.
Idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Vai että mielelläsi kuolisit nelikymppisenä. Odotapas, kun täytät neljäkymmentä, olet muuttanut mieltäsi ja haluatkin vielä pitää henkesi.Idiootti!
Olen 44-v ja minulla on kaksi lasta. Ja kuolisin mieluummin yllättäen nuorena kuin eläisin suomalaista vanhuutta. Ihanko tosissaan joku on sitä mieltä että terveydenhuollon pallottelu, heittely kuukaudesta toiseen, "seurataan, seurataan", kotihoidon ateriautomaattiruoka, jonottaminen hoitopaikkaan, vaipoissa ja toisten armoilla on jotenkin jaloa, tavoiteltavaa tai hyvää?
En ole uskovainen, eikä joululla ole minulle "sanomaa".
En ole mikään koti-ihminen, enkä jaksa koristella kotia.
En pidä jouluruuista.
En ymmärrä miksi aikuisten täytyy ostaa toisilleen lahjoja hirveän stressin vallassa "mitähän sitä ostaisi sille ja tälle". Lapsille lahjojen ostaminen on kivaa :)
Joulussa on kivaa se loma, saa viettää aikaa perheen kanssa.
Te, jotka ette pidä jouluruoista, onko todellakin kaikki jouluruoat vastenmielisiä? Mitä normaalisti syötte?
Osa alkoholisteista osaa olla Jouluna ilman alkoholia. Isäni kuului näihin (mennyt aikamuoto, koska kuoli elintapojen (ylipaino, alkoholi, tupakka) seurauksena vähän 60v syntymäpäivänsä jälkeen), oli alkoholistina muutenkin "helppo", ainakin vanhempien eron jälkeen. Kävi töissä ja näki meitä lapsia, teki usein jopa aika hyvää ruokaa (karppaajien unelmaa, paljon kermaa, voita ja juustoa ;)). Meidän lasten nähden ei ikinä juonut (paitsi ennen eroa). Ennen eroa oli kyllä yhtenä Jouluna kännissä (se oli se, mistä äiti päätti pistää eron vireille), ei jäänyt pahempia traumoja, lähdettiin (äiti ja me lapset) äidin veljen ja tämän perheen luo Joulun pyhiksi.
Joulu on ainoa tunnepitoinen juhla minulle ja rakastan sitä. Mulle joulussa on tärkeää tunnelma joka tulee joulukoristeista, tietynlaisista leffoista, joulumusiikista, itsetehdystä lanttulaatikosta, tortuista...Lahjoja ostan vain lapsille, nekin vuoden mittaan joten mulle on täysin vierasta kun ihmiset sanoo että joulu on kaupoissa juoksemista, stressiä, pahojen ruokien syömistä...
Joulusta voi ottaa ne itselle parhaat palat ja tehdä sen itsensä näköiseksi.
Inhottaa ihmiset, jotka vakuuttelee vuosi toisensa jälkeen että joulu on hirveä kulutusjuhla, kaikki stressaa ja teeskentelee iloista ja siksi joulu on typerin juhla ikinä. Hei, kaikki ei stressaa ja joku jopa voi oikeasti rakastaa joulua! Ja tämän ketjun perusteella on myös niitä jotka kauhistelee jos joku ei vietä perinteistä joulua, yhtä typerää tuokin. Jokainen viettäköön joulua miten parhaaksi näkee, pääasia että joka kodissa olisi oikea rauha.
Käyttäjä35 kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi ei-uskovaiset pitävät Jeesuksen syntymäjuhlaa jotenkin tärkeänä asiana. Ja sen syyn varjolla sitten on muka jotenkin ok manifestoida täysin sairasta jenkkien pakottamaa kulutushysteriaa. Tekopyhää, yksinkertaisesti tekopyhää.
Joulu (jultid) on esikristillinen juhla, myös Roomassa tunnettu Saturnalia, saturnuksen juhla. Täällä pohjolassa juhlittiin keskitalvea ja valon voittoa pimeydestä, ts. päivät pitenevät. Germaaniset kansat juhlivat Toria, meikäläiset lähinnä Ukkoa. Voihan joulun ottaa mukavana perinteenä ilman kristillistä teemaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en vain pidä joulusta. Ruoka on pahaa, ihmiset muuttuvat tekopyhiksi ja osa vetää hirveän miellyttäjän roolin päälle, joululaulut ärsyttää, tonttujen, jeesuksien yms tunkeminen ja tuputtaminen joka suunnasta kyllästyttää ja ihmisten suhtautuminen siihen miten muut viettävät joulunsa raivostuttaa. Ja minulle ei ole ikinä tapahtunut mitään pahaa jouluna. En vain pidä kyseisestä juhlasta. Tänä vuonna olen perinteeni mukaan yksin, syön ruokaa mitä silloin sattuu tekemään mieli ja juon viinaa. Ja sekös tuntuu raivostuttavan muita ihmisiä. En ymmärrä miksi.
Muistatko myös mainita ihmisille inhoavasi joulua ja pitäväsi heitä tekopyhänä koska sitä viettävät? Sillä aikaa siis kun sinä kittaat kirkasta suljettujen ovien takana. Ai ihme jos suhtautuvat sinuun penseästi.
Ei siinä mitään jos ei itse jostain pidä, mutta ei sitä tarvi hieroa asiasta pitävän ihmisen naamaan. Tunnen ihmistyyppisi liiankin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35 kirjoitti:
Minä taas en ymmärrä, miksi ei-uskovaiset pitävät Jeesuksen syntymäjuhlaa jotenkin tärkeänä asiana. Ja sen syyn varjolla sitten on muka jotenkin ok manifestoida täysin sairasta jenkkien pakottamaa kulutushysteriaa. Tekopyhää, yksinkertaisesti tekopyhää.
paitsi että alunperin se oli pakanajuhla jonka kirkko vei omiin tarkoituksiinsa jotta ihmisten olisi helpompi liittyä kirkkoon. Oikeasti jeesuksella ei ole mitään tekemistä jouluaaton kanssa, Se ei edes syntynyt silloin
No ei syntynyt, mutta useampi jumala on mainittu syntyneen neitsyestä ja 25.12 siis jo ennen ajanlaskun alkua. Todennäköisesti mitään yhtä jeesusta ei edes ollut koskaan olemassa, vaan joulupukkikin on todenperäisempi, moni on sen nähnytkin.
Jeesus on melko todennäköisesti oikea henkilö, noita liikkui tuohon aikaan melko paljon, tuollaisia henkisiä oppaita. Jumaluudesta sitten voidaan olla montaa mieltä ja tosiaan Jessen legendaan ollaan otettu melko lailla vaikutteita muista jumaltarustoista, kuten mainitsitkin.
-Jeesus lupasi Jumalan valtakunnan maanpäällä melko pian elämänsä jälkeen. 2000 vuotta eikä vielä näy.
-Odin lupasi hankkiutua jääjättiläisistä eroon. Katson ulos, enkä näe jääjättiläisiä.
-Where is you god now?
Vierailija kirjoitti:
Inhoan sitä teennäistä "maassa rauha ja kaikilla hyvä tahto" - teatteria. Ja typerää vouhkaamista yhdestä ateriasta. Tai debattia siitä, minkä arvoinen lahjan pitää olla, saako /pitääkö olla toieviden mukainen jne. Joulussa ei ole mitään hyvää
Olkoon sitten teatteria, mutta jos ihminen hiljentyy edes kerran vuodessa yhdeksi päiväksi hyvillä mielin toivottamaan rauhaa ja hyvää tahtoa, niin katson joulun tarkoituksen täyttyneen.
ps. nythän on muodikasta "vihata" perinteisiä juhlia.
Em ymmärrä KAIKEN jouluruoanvihaajia. Ensinnäkään kenellekään ei ole varmaan pakko tarjota mitään inhokkiaan tai vaikka sitä juhlapöydässä olisi tarjolla; kaikkea ei ole pakko ottaa omalle lautaselle. Miksi se on niin vaikeaa?
Ja jos elämään ei mahdu mitään kaloja, pateita, juureslaatikoita, possua, kalkkunaa, keitettyä perunaa, maustekakkuja, joulutorttuja, piparia tai riisipuuroa (ihan noin kevyesti listattuna yleisimpiä jouluruokia) niin mitä ihmettä pystyy/voi syödä?
Vierailija kirjoitti:
Em ymmärrä KAIKEN jouluruoanvihaajia. Ensinnäkään kenellekään ei ole varmaan pakko tarjota mitään inhokkiaan tai vaikka sitä juhlapöydässä olisi tarjolla; kaikkea ei ole pakko ottaa omalle lautaselle. Miksi se on niin vaikeaa?
Ja jos elämään ei mahdu mitään kaloja, pateita, juureslaatikoita, possua, kalkkunaa, keitettyä perunaa, maustekakkuja, joulutorttuja, piparia tai riisipuuroa (ihan noin kevyesti listattuna yleisimpiä jouluruokia) niin mitä ihmettä pystyy/voi syödä?
Kebabia ja pitsaa.
Yleensä ne jotka EIVÄT vihaa joulua, ovat kasvaneet pumpulissa.
Tiesitkö, että joulu on poliisille vuoden työllistetyin päivä? Entä sitä, että joulun aikoihin tehdään eniten itsemurhia? Ja joulun aikaan erotaan eniten? Yms yms. Että tosi "hyvän mielen juhla" on joo..
Vierailija kirjoitti:
"Oikeasti jeesuksella ei ole mitään tekemistä jouluaaton kanssa, Se ei edes syntynyt silloin"
Jepp, aikalaiskuvausten perusteella todnäk syntymäajankohta oli elokuu, myöhäisintään syyskuu. Meinaan esim kedolla paimenten lampaiden villa olisi suht surkeessa kunnossa, jos pitäisivät niitä (kaato)sateessa kun noilla kulmilla joulukuussa tuppaa tuo sää olla "hieman kosteaa", koska joka toinen päivä sataa.
Inhoni jouluun tuli vanhempieni pakkomielteestä saada ns postikorttisatujoulu, kaiken piti tapahtua aikataulutettuna & valmisteltuna kuin jonkin ihmeen "Kunnon Ihmisten joulunvietto"-oppaan mukaan.
Hyvä, kun otit esille tuon syntymäajankohdan epäloogisuuden. Tuolla seudulla voi olla jopa ihan lunta joulukuussa. Paimenet eivät kedolla nuku silloin :D Olen ollut Betlehemin seudulla loka-marraskuussa ja silloin jo tarvitsi ihan talvitakkia, kun ollaan vuoristoseudulla.
Jeesuksen syntymä laitettiin pakanallisen Saturnalia-juhlan tilalle sitä korvaamaan. Jeesuksen syntymästä ei ole mitään tieteellistä tietoa. On myös mahdotonta, että viimeisillään raskaana oleva Maria olisi aasilla taivaltanut matkan, joka on pituudeltaan sellaiset 150 km. Mitään tuollaista väestönlaskentaa, jossa ihmisten olisi pitänyt yhtäkkiä matkustaa synnyiseuduilleen maan toiselta laidalta ei historia tunne.
En minä silti joulua vihaa. Sen sijaan ihmisiä, jotka sitä eivät vietä jostain syystä, saatetaan ihmetellä ja ivata. Kun osattaisiin vain elää ja antaa toistenkin elää!
En pidä jouluruuista. En pidä joulumusiikista. En pidä joulunpunaisesta, enkä joulunvihreästä. En pidä siitä että pitäisi jotenkin olla into piukeana siitä, että saan jotain perunalaatikkoa, joka nyt ei mielestän ole mitenkään herkullista. Sukumme perinteisiin joulujuhliin ei sallita mitään "turhia höpsötyksiä" vaan niitä perinteisiä, mauttomia suomalaisia ruokia.
Lapsena vielä saattoi lahjat kiinnostaa, mutta näin aikuisena tulee vähän typerä olo kääräistä pakettiin jotain itse ostamaasi/ valitsemaasi, ja olla sitten ihan yllättynyt että ihanko sain tämän minkä kaupassa valkkasin, ai että, kylläen olis osannut millään arvata!