Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yle: Tyttöjen päätä särkee ja vatsaan koskee – oireita selvästi enemmän kuin pojilla

Vierailija

http://yle.fi/uutiset/tyttojen_paata_sarkee_ja_vatsaan_koskee__oireita_s...

Kuinkahan paljon näistä oireista selittyy hormonaalisen ehkäisyn käytöllä? Itse sain ehkäisykapselista jokapäiväisen päänsäryn ja jatkuvia vatsakipuja, jotka kaikki hellittivät kun luovuin hormonaalisesta ehkäisystä. Harmi ettei nykyään kyseenalaisteta ehkäisytuotteiden sivuvaikutuksia vaan niitä määrätään jo yläasteikäisillekin tytöille surutta.

Kommentit (11)

Vierailija

Niinpä. Päänsärky on tosi tavallinen sivuoire pillereistä. Toki monella särkee pää kuukautistenkin vuoksi, vatsavaivoista puhumattakaan.

Vierailija

Ruokailu vaikuttaa.
Syökö kunnolla ja säännöllisesti?
Koulussa katseltuna useammin tytöt näykkii tai syö liian vähän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin mahdollisuus on, että poikien ei ole sopivaa valittaa esim. päänsärystä.

Tai että pojat jostakin syystä kokevat sen tyttöjen juttuna. Heistä itsestään on muka miehekkäänpää olla valittamatta.

Vierailija

Meillä on kyllä pojat jo nuoresta valittaneet vatsa- ja pääkipuja. Nyt 15v jossakin kohtaa jopa vatsasta ultrattiin ja poikaa, joka on nyt 5v, olen meinannut viedä samoihin tutkimuksiin.

Vierailija

Kuukautisvaivat on erikseen ja stressivatsa erikseen. Minulla on sekä tunnollinen luonne että  isältäni peritty vatsa, joka reagoi kaikkeen jännittävään tulemalla kipeäksi, jo ihan pienestä koululaisesta lähtien. Vanhemmiten se on rauhoittunut säännöllisillä gefilus- ja AB-tuotteiden käytöllä ja sillä, kun on joutunut esiintymään niin paljon, ettei rauha enää vähästä järky.

Vierailija

Itse aloitin pillerit 17-vuotiaana ja pari vuotta taisin niitä syödä. Vasta jälkikäteen olen ymmärtänyt, että päivittäinen päänsärky ja ajoittainen pahoinvointi, mitä ei voinut yhdistää mihinkään, johtuivat pillereistä. Mielestäni koulussa voitaisiin terveystiedon tunneilla käsitellä näitä yleisiä sivuvaikutuksia enemmänkin ja rohkaista vaihtamaan pillereitä tai miettimään muuta ehkäisyä jos ne eivät sovi. Tänä syksynä palasin monen vuoden tauon jälkeen uudestaan syömään pillereitä, ja kun lääkärille mainitsin tuosta päänsärystä, hän osasi heti suositella minulle oikeanlaista merkkiä.

Vierailija

Kyllä pojatkin osaa, meidän alakouikäisen lapsen luokallakin on poika joka lähtee vähän väliä kotiin päänsäryn ja vatsakivun takia. Häntä ei kiusata joten siitä se ei voi johtua.

Vierailija

Mulla hormoniehkäisy auttoi noihin kuukautisoireisiin, päänsärkyyn, vatsakipuun jne.. Nyt sen taas huomaa, kun lopetti hormonien käytön, että menkat osaa olla aika tuskaa. Eipä sillä, että nuo hormonit olis pelkästään hyvä juttu.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat