Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten toimia lapsen ikävän tullessa kun vanhemmat eronneet?

Vierailija

Miten olisi syytä toimia silloin kun lapsella tulee jatkuvasti isän luona uhmakkaita kiukkuja ja sen myötä ikävä äidin luo? Viedäkö lapsi yötä vasten äidin luokse nukkumaan vai tuudittaa lähes hysteerisesti itkevänä uneen? Kyse pienestä koululaisesta.

Kommentit (12)

Vierailija

Minä en ole eronnut, eikä lapsi ole minun. Tätinä toivoisin, että voisin lasta ja perhettä auttaa vaikeassa tilanteessa. Mutta miten nyt pitäisi toimia, jotta ei enää pahennettaisi lapsen oloa?

ap.

Vierailija

Annat lapsen puhua molemmista vanhemmista kanssasi. Et vähättele kumpaakaan. Jos ero on vaikea lapsen vanhemmille niin ole sinä se aikuinen jolle hän voi kertoa juttuja?

Vierailija

Onko ero uusi? Kuinka paljon lapsi on aiemmin viettänyt aikaa isänsä kanssa? Onko isä "hyvä isä", osaako keskustella lapsen kanssa ikävästä ja lohduttaa häntä? Onko lapsella ollut muita ero/traumakokemuksia?

Vierailija

Otetaan lapsi syliin, lohdutetaan, katsotaan toisen vanhemman valokuvaa, soitetaan sille vanhemmalle ja sanotaan hyvää yötä.

Vierailija

Lapsi on viettänyt aikaa ennen eroakin isänsä kanssa paljon, mutta äiti on ollut kuitenkin ykköshoitaja. Isä on aivan hyvä isä, mutta ei niin tottunut selviämään yksin lasten hankalien tunteiden kanssa.  Isä yrittää kohdata lapsen kiukkua aikuisen turvallisesti, mutta tilanteet venyvät liian pitkiksi. Erosta on aikaa puoli vuotta.

ap.

Vierailija

Meilläkin erosta puoli vuotta, mutta isoja ikäviä ei ole tullut vielä kun hoidetaan tämä lasten takia todella hitaasti. Nähdään yleensä päivittäin tai enintään 1-2 yötä oltu siten ettei toinen vanhemmista ole lapsia nähnyt. Ei erossa tarvitse heti lapsista ottaa irtiottoa kun hoitaa eron niin että säilyy välit eksään. Jos ei muun syyn niin lasten takia

Vierailija

Hmm näillä tiedoilla vaikea neuvoa. Pitäisi miettiä miksi koululainen itkee äitiä isän luona.

Ehkä lapsi vain reagoi eroon, silloin antaisin isän lohduttaa lasta ja lapsi nukkuisi isän luona. Vanhemmat molemmat keskustelisivat lapsen kanssa erosta yhdessä ja erikseen.

Jos isä äitiä vieraampi, niin auttaisi varmasti pehmeä lasku ja asiasta keskustelu.

Jos syynä isän tunteettomuus, personnallisuus häiriö yms tarvitaan ammattiapua.

Jos syynä kiintymyssuhteen turvattomuus, voi lapsen olla vaikea luottaa äidin pysyvyyteen. Tälläinen ongelmallinen kiintymyssuhde on voinut syntyä esimerkiksi vanhemman masennuksen tai ahdistuneisuuden vuoksi. Esimerkiksi ristiriitaisen kiintymyssuhteen voi aiheuttaa äidin ahdistuneisuus ja liiallinen suojelu, lapsi oppii pelkämään olemattomia uhkia. Tässäkin tapauksessa en lähtisi karaisemaan lasta vaan hankkisin apua.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapsi on viettänyt aikaa ennen eroakin isänsä kanssa paljon, mutta äiti on ollut kuitenkin ykköshoitaja. Isä on aivan hyvä isä, mutta ei niin tottunut selviämään yksin lasten hankalien tunteiden kanssa.  Isä yrittää kohdata lapsen kiukkua aikuisen turvallisesti, mutta tilanteet venyvät liian pitkiksi. Erosta on aikaa puoli vuotta.

ap.

Onko kiintymyssuhde molempiin vanhempiin turvallinen?

Vierailija

En osaa arvioida kiintymyssuhdetta vanhempiin varmasti, mutta siinä saattaa olla molempien vanhempien osalta "jotain". Minusta perhe tarvitsisi ulkopuolista apua sekä vanhemmille että lapsille, mutta vielä en ole saanut heitä hakemaan sitä.

ap.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En osaa arvioida kiintymyssuhdetta vanhempiin varmasti, mutta siinä saattaa olla molempien vanhempien osalta "jotain". Minusta perhe tarvitsisi ulkopuolista apua sekä vanhemmille että lapsille, mutta vielä en ole saanut heitä hakemaan sitä.

ap.

Hugs!

Monet pelkäävät leimautuvansa hakiessaan apua, vaikka tosiasiassa avun hakeminen on hyvää vanhemmuutta. Jos olet läheisissä ja luottavaisissa väleissä, voisit ottaa asian suoraan puheeksi. Itse pystyisin puhumaan vaikeistakin asioista oman siskoni kanssa, mutta miehen siskon kanssa en ole tarpeeksi läheinen. Itse olen ammattilaisen asemassa näissä tilanteissa ja aloittaisin keskustelun kertaamalla vanhempien hyviä ominaisuuksia ja suurta rakkautta lasta kohtaa ja vetoisin juuri tuohon rakkauteen jotta saisin vanhemmat houkuteltua hyväksymään apu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap.

Hugs!

Monet pelkäävät leimautuvansa hakiessaan apua, vaikka tosiasiassa avun hakeminen on hyvää vanhemmuutta. Jos olet läheisissä ja luottavaisissa väleissä, voisit ottaa asian suoraan puheeksi. Itse pystyisin puhumaan vaikeistakin asioista oman siskoni kanssa, mutta miehen siskon kanssa en ole tarpeeksi läheinen. Itse olen ammattilaisen asemassa näissä tilanteissa ja aloittaisin keskustelun kertaamalla vanhempien hyviä ominaisuuksia ja suurta rakkautta lasta kohtaa ja vetoisin juuri tuohon rakkauteen jotta saisin vanhemmat houkuteltua hyväksymään apu.

Kiitos. Olen vähän yrittänyt puhua ja olemme saaneet ihan hyviä keskusteluja aikaiseksi. Toistaiseksi se on jäänyt siihen, mutta tilanne ei onneksi sen suhteen ole umpikujassa. Uskon siis, että keskustelulla jatkossakin on vielä mahdollisuudet. Jatkan siis näillä vinkeillä eteenpäin.

ap.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat