Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä inssi tekee asentajana?

Vierailija

Kaveriperheen jälkikasvu valmistui ajoneuvoinssiksi syksyllä ja nyt sain kuulla että se on jossain verstaalla. Mitä ihmettä? Eikö AMK anna sitä parempia lähtökohtia?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Jos ei ole saanut oman alansa töitä, insseistä on ylitarjontaa. Minäkin olin jonkun aikaa jo vuosia sitten, opistotasolta, kokoonpanijana, kun ei muuta löytynyt. Naisena oli tosi työ ja tuska päästä vanhoillisella alueella mihinkään muuhun hommaan ja ko. pomo oli aikamoinen kp, joka ylensi mieluummin merkonomin inssin hommiin, koska tämä oli mies ja aikoi alalle. Mutta siis tiedätkö, että on asentaja vai vain sen, että on verstaalla? Duunaritason töitä on kyllä hyvä tehdä. Itse kävin vielä aikuiskoulutuksessa amk:n, vaihdoin vain suuntautumisalaa, ja nimenomaan halusin yhden harjoittelujakson ruohonjuuritasolle. Se teki oikein hyvää, sieltä sai paljon kokemusta käytännöstä.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaveriperheen jälkikasvu valmistui ajoneuvoinssiksi syksyllä ja nyt sain kuulla että se on jossain verstaalla. Mitä ihmettä? Eikö AMK anna sitä parempia lähtökohtia?

Suomessa korkeakoulutetaan aivan liikaa ihmisiä, joten ei mikään ihme ole, että ei ole koulutustaan vastaavissa töissä.

Sitäpaitsi, asentajan ammatti on hyvä ammatti myös. Suomen media on opettanut ihmisille varsinaisen asennevamman, kun ammatteja luokitellaan halveksittuihin ja unelma-ammatteihin. Kaikki työ on arvokasta, pitäisi olla lähtökohtana.

Nykysin sitte näkee näitä nuoria, joilla on jotain aivan epärealistisia kuvitelmia työstä.

Vierailija

Minäkin olen edelleen suorittavalla tasolla, koska en ole muuta saanut. 20 % töistäni on oikeita inssin töitä, eli olen vähän edennyt. Enkä ole edes omalla suuntaumisvaihtoehdollani töissä, vaan sitä aika paljon sivulla. Alani työllisyys vain romahti juuri opiskeluaikanani, vaikka sen piti olla alueella hyvin työllistävä ala aloittaessani. Enkä ole enää edes sillä alueella. Kunhan saan kokemusta ja mainetta, aion aloittaa yrittäjänä. Naisena vain on oltava osaaminen moninkertainen mieheen verrattuna, että saa työtehtäviä yrittäjänä. Minulta on puhelimessa täysin tuntemattomat, myös naiset, kysyneet, onko paikalla ketään miestä, vaikka heidän asiansa on ollut hyvin yksinkertainen.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen edelleen suorittavalla tasolla, koska en ole muuta saanut. 20 % töistäni on oikeita inssin töitä, eli olen vähän edennyt. Enkä ole edes omalla suuntaumisvaihtoehdollani töissä, vaan sitä aika paljon sivulla. Alani työllisyys vain romahti juuri opiskeluaikanani, vaikka sen piti olla alueella hyvin työllistävä ala aloittaessani. Enkä ole enää edes sillä alueella. Kunhan saan kokemusta ja mainetta, aion aloittaa yrittäjänä. Naisena vain on oltava osaaminen moninkertainen mieheen verrattuna, että saa työtehtäviä yrittäjänä. Minulta on puhelimessa täysin tuntemattomat, myös naiset, kysyneet, onko paikalla ketään miestä, vaikka heidän asiansa on ollut hyvin yksinkertainen.  

Onneksi ymmärsin tilanteen jo AMK:ssa ja vaihdoin hyvin pian yliopistoon. Olisin kieltäytynyt suorittavan tason työpaikoista alkaen jo ensimmäisestä opiskeluvuodesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös AMK:sta valmistu juuri AMattiKoulu inssejä?

Suunnittelijana ei ammattikoululainen pärjää eikä saakaan toimia, koska on pätevyysvaatimuksia. Sen sijaan dippainssille suunnittelijan työ on liian huonosti palkattua. Jos dippainssi on suunnittelijana, niin se on vähän samanlainen "alennus" kuin inssin asentajana. 

Vierailija

On varmaan erinomaisen lahjakas, jos asentajana.   Tiedän monta jotka ovat suorittavan tason töissä, että saa alkuun parempaa palkkaa.

Vierailija

Kummasti on työnjohtajana uskottavuutta kun arskat tietää että inssi pystyy samaan kyin hekin. Puhumattakaan selkeistä kustannussäästöistä suunnittelupöydän tuotoksissa, kun tietää käytännön jipoista esim kuinka säästää aikaa asennustyössä tai materiaalikustannuksissa.

Itse olen muuten saman päivän aikana ollut työmaalla haalarihommissa, toimistolla suunnitteluhommissa ja illalla puku päällä viemässä asiakasta viihteelle tai koneeseen matkalla toisaalle vaikkapa messuständille jauhamaan myyntihenkistä sontaa. "Kaaaaiiikki käyyyyy" eli siksi minulle maksetaankin hyvin, osaamisesta ja versatiliteetista.

Vierailija

"Suunnittelijana ei ammattikoululainen pärjää eikä saakaan toimia, koska on pätevyysvaatimuksia. "

Ja sähköalalla dippainssi tai korkeampi ei toimi sekuntiakaan vastuullisena työnjohtana/käytönjohtajana jos ei ole asianmukaisia sähköpätevyyksiä joiden hankkimiseen kuuluu olennaisesti myös osallistuminen ns suorittavaan likaiseen työhön. Suurjännitesuunnitteluhommiinkin (sähköpätevyys 1) riittää teknikon koulutus, ns muodollista koulutusta pystyy paikkaamaan työkokemuksella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole saanut oman alansa töitä, insseistä on ylitarjontaa. Minäkin olin jonkun aikaa jo vuosia sitten, opistotasolta, kokoonpanijana, kun ei muuta löytynyt. Naisena oli tosi työ ja tuska päästä vanhoillisella alueella mihinkään muuhun hommaan ja ko. pomo oli aikamoinen kp, joka ylensi mieluummin merkonomin inssin hommiin, koska tämä oli mies ja aikoi alalle. Mutta siis tiedätkö, että on asentaja vai vain sen, että on verstaalla? Duunaritason töitä on kyllä hyvä tehdä. Itse kävin vielä aikuiskoulutuksessa amk:n, vaihdoin vain suuntautumisalaa, ja nimenomaan halusin yhden harjoittelujakson ruohonjuuritasolle. Se teki oikein hyvää, sieltä sai paljon kokemusta käytännöstä.  

Mutta eihän Suomessa sukupuoli vaikuta työelämässä

t. sari sairaanhoitaja ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat