Ovuloimattomuus mietityttää

Vierailija

Hei! Olemme yrittäneet mieheni kanssa lasta 4 kk. Kahden viimeisimmän kierron ajan olen yrittänyt tikuttaa ovulaatiota sitä kuitenkan löytämättä. Olen käyttänyt sekä ovulaatioliuskoja että digitaalista testiä, eli siitä asia on tuskin kiinni. Kuukautiset ovat kuitenkin säännölliset (30-33 pv), kuukautiset runsaat ja ovulaatio-oireitakin (runsas limaneritys, alavatsakipu) on havaittavissa kierron keskivaiheilla. Voiko olla, että ovulaatio todella puuttuu? Milloin olisi syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin? Kiitos vastauksesta!

Kommentit (3)

Vierailija

Hei,tikutatko miten usein kierron keskivaiheilla? joillakin voi mennä hormonihuippu ohi nopeastikin ja itse testaan siksi oletettuina ovispäivinä ja sen lähipäivinä aamupäivästä ja iltapäivästä,jotta löydän huipun. T. Vierailija vaan (ei siis terkkari ;) )

Mia Terveydenhoitaja
Seuraa 
Liittynyt8.6.2015

Hei,

joskus ovulaatio tosiaan tapahtuu niin nopeasti, että sitä ei saa kiinni testillä. Muita syitä voivat olla myöhästynyt ovulaatio tai ovulaation puuttuminen hormonitoiminnan häiriön vuoksi.

Onko sinulla runsaasti ylipainoa? Ylipaino vaikuttaa hormonaaliseen toimintaan. Ylipaino voi myös olla syy polykystisille munasarjoille, joille on tyypillistä ovulaation epäsäännöllisyys tai puuttuminen kokonaan.

Lapsettomuustutkimuksia suositellaan, jos raskaus ei ole alkanut vuoden yrittämisen jälkeen. Suurin osa naisista tulee kuitenkin raskaaksi puolen vuoden sisällä ehkäisyn poisjättämisestä.

Jos asia kovasti vaivaa sinua, voisit olla yhteydessä omaan terveysasemaan ja kysyä olisiko vastaanotolle mahdollista päästä jo aiemmin. Jos teitä ei oteta sinne niin yksityinen gynekologi on hyvä vaihtoehto.

Toivotan teille kovasti onnea raskauden yritykseen! :)

t. Mia, terveydenhoitaja

Vierailija

Kiitos kommenteista! :)

Olen normaalipainoinen, eikä PCO:ta tai endoa ole näkynyt ultrassa, tosin ultrauksesta jo useampi vuosi.

Täytyy siis jatkaa testailuja!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat