Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin ne 2 kynttilää, kun ei ole ikkunalautaa?

Vierailija

Mulla on tosin vain 2 ledikynttilää, kun oikeista tulee yskä. Vinkkejä? Pöydän kokeilin siirtää, mutta ei ne siitä näy ulos asti, sillä pöytä jää alemmaksi. Yksi lipasto on tarpeeksi korkea, mutta siinä on tavaraa enkä jaksa yksin siirtää ikkunan viereen.

Joo, heräsin asiaan vasta nyt. Unohdin koko asian. Miten te muut ikkunlaudattomat toimitte? Tässä yksiössä on 2 ikkunaa, joten kynttilöitä riittää vain toiselle.

Kommentit (7)

Vierailija

Laita pöydälle joku koroke, vaikka kirjoja tms. Ledikynttilöiden kanssa kun ei tarvitse sillä lailla miettiä paloturvallisuutta. Ei minullakaan ole kynttilöitä kuin yhdellä ikkunalla. Pitäisi varmaan kohta sytyttää.

Vierailija

No tietty kirjoja alle, kiitos vinkistä. Kylläpä tänään on aivotoiminta jäässä, kun en itse hoksannut. Ap. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Laita pöydälle joku koroke, vaikka kirjoja tms. Ledikynttilöiden kanssa kun ei tarvitse sillä lailla miettiä paloturvallisuutta. Ei minullakaan ole kynttilöitä kuin yhdellä ikkunalla. Pitäisi varmaan kohta sytyttää.

Nehän sytytetään klo 18 ja sammutetaan klo 20. Joten älä niitä vielä sytytä.

Vierailija

Itsenäisyyspäivänä sytytetään kaksi kynttilää kello 18 alkaen.

Eli ei ihan vielä.

Korokkeen laitan pöydälle ja sitten ikkunan eteen itse, myös olen ikkunalaudaton.

Miksi muuten kaksi kynttilää?

Sortovuosina oli syntynyt perinne, että Runebergin päivänä, 5.helmikuuta, poltettiin kynttilöitä kapinana Venäjää vastaan  (kun ennen autonomian aikana ja sitä ennen oli kynttilöitä poltettu Venäjän keisariperheen tai Ruotsin kuninkaallisten kunniaksi).

Itsenäisyyden aikana siis jatkamme tuota sortovuosien perinettä, päivä vaan siirtyi tietenkin tähän joulukuulle. Kynttilöiden määrä, eli se maaginen kaksi, liittynee jääkäriliikkeen historiaan, koska kaksi kynttilää talon ikkunalla oli toisen sortokauden aikaan salamerkki turvallisesta suomalaismielisestä talosta, jossa Venäjän viranomaisia pakenevat miehet saattoivat yöpyä matkallaan jääkärikoulutukseen Saksaan. Jääkäriliikehän perustettiin 1914 tarkoituksena pyrkiä aktiivisesti taistelemaan Suomen irrottamiseksi Venäjästä.

Varsinkin 1930-luvulla tästä tuli itsenäisyyspäiväperinne. Uusin muoti on sinivalkoiset kynttilät, sitä ennen poltettiin valkoisia. Nykyisin voidaan kynttilä sammuttaa jo kello 20, mutta mun lapsuudessa vasta kello 21.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itsenäisyyspäivänä sytytetään kaksi kynttilää kello 18 alkaen.

Eli ei ihan vielä.

Korokkeen laitan pöydälle ja sitten ikkunan eteen itse, myös olen ikkunalaudaton.

Miksi muuten kaksi kynttilää?

Sortovuosina oli syntynyt perinne, että Runebergin päivänä, 5.helmikuuta, poltettiin kynttilöitä kapinana Venäjää vastaan  (kun ennen autonomian aikana ja sitä ennen oli kynttilöitä poltettu Venäjän keisariperheen tai Ruotsin kuninkaallisten kunniaksi).

Itsenäisyyden aikana siis jatkamme tuota sortovuosien perinettä, päivä vaan siirtyi tietenkin tähän joulukuulle. Kynttilöiden määrä, eli se maaginen kaksi, liittynee jääkäriliikkeen historiaan, koska kaksi kynttilää talon ikkunalla oli toisen sortokauden aikaan salamerkki turvallisesta suomalaismielisestä talosta, jossa Venäjän viranomaisia pakenevat miehet saattoivat yöpyä matkallaan jääkärikoulutukseen Saksaan. Jääkäriliikehän perustettiin 1914 tarkoituksena pyrkiä aktiivisesti taistelemaan Suomen irrottamiseksi Venäjästä.

Varsinkin 1930-luvulla tästä tuli itsenäisyyspäiväperinne. Uusin muoti on sinivalkoiset kynttilät, sitä ennen poltettiin valkoisia. Nykyisin voidaan kynttilä sammuttaa jo kello 20, mutta mun lapsuudessa vasta kello 21.

Kiitos tästä!

Rakastan näitä sivistyspläjäyksiä. Harvoin kohtaa täällä, mutta nyt näin. Oletko lukenut historiaa erityisesti tämän tiimoilta esim. yliopistossa?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat