Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perinne nimeltä nelosten tanssit. Mielipiteitä? Erityisesti kehäkolmosen ulkopuoliset

Vierailija

Kävin eilen ylppäreissä Helsingissä (itse olen muualta), joissa juhlakalun pikkusisko kertoi käyneensä nelosten tansseissa ja puhui niistä kovasti. Siis joku tämmönen itsenäisyyspäivän juhla jonne kaikki Helsingin 4.luokkalaiset keräntyvät tanssimaan Finlandiatalolle (?).
Tuli vaan mieleen että kun niistäkin kemuista tulee varmaan jonkun verran kustannuksia; musiikki, tarjoilut monelle tuhannelle oppilaalle... niin mistähän ne maksetaan? Tai no selväähän se on; verorahoista. Nyt minua kiinnostaisi teidän mielipiteet siitä että verorahoilla kustannetaan (varsinkin tällaisena lama-aikana) tommosta hupia, mikä ei edes kuulu kaikille suomen lapsille? Mä olen kyllä aina sitä mieltä että lapsia ei saa lamasta syyttää eikä lapset saa kärsiä mutta toisaalta onhan se outoa että verorahoista maksetaan juttuja vain osalle lapsista, eikä nyt siis edes niin että pienituloisten perheiden lapsille.
Mitä mieltä?

Kommentit (12)

Vierailija

Lahdessa kaupunginjohtaja vastaanotolle kutsutaan vuosittain oppilaita parista peruskoulun ala-asteesta, oliskohan ne 1-2 -luokkalaisia. Tanssista en tiedä, mutta mehutarjoilu löytyy.

Vierailija

Epäreilua toki, että tämä tarjotaan vain helsinkiläisille. Kuitenkin vastaavat tilaisuudet ovat hyviä opetustilanteita lapsille esim. siitä, miten juhlissa käyttäydytään.

Vierailija

Nelosten tanssit kustantaa Helsingin kaupunki, siis helsinkiläiset veronmaksajat. Minusta on hienoa, että myös lapset huomioidaan itsenäisyyttä juhlittaessa. Jokainen kunta/kaupunki järjestää erilaisia juhlia ja tapahtumia. Ei siis voida olettaa, että kaikki Suomen lapset ovat oikeutettuja ihan samanlaisiin juhliin asuinpaikasta riippumatta.

Vierailija

Jaa, mä oon luullut että se on vitosluokkalaisille.

No, jokatapauksessa, en usko että sitä meidän muiden verorahoilla maksetaan. Niillä varmaan Helsingissä on se sitten koulutoimen rahoihin budjetoitu. Ei siellä varmaan mitään hanhenmaksapallereoita ja kaviaaria kersoille syötetä, ei maksa enenpää kuin normaali kouluruoka, ja jos sielä joku bändi soittaa, niin ei varmaan ole mikään tuhansia euroja maksava.

Kaikki kaupungit saavat käyttää rahojaan mihin lystäävät.

Vierailija

Helsingin kaupunki maksaa Helsingissä nelosluokkalaisten juhlat, joita on järjestetty jo ainakin kymmenen vuotta. Eivät juhlat ole koko Suomen verorahoista pois, eikä nyt niin kallistakaan.

Kyllä lapset saavat itsenäisyyttä juhlia. Helsingin tapahtumaan liittyy myös se, että opetellaan tansseja ja käyttäytymistä juhlissa.

Vierailija

Helsinkihän ne kekkerit järjestää, ei koko Suomi veronmaksajineen. Oivallinen tapa harjoitella käytöskulttuuria. 

Vierailija

Tamperekin järjestää lasten itsenäisyyspäivän vastaanoton kaikille kaupungin lapsille. Ne pitää nyt kieltää. Eihän lasten sovi juhlia, pukeutua kauniisti ja syödä hyvin. Oppivat pian miten arvokkaissa juhlissa käyttäydytään!

Rahat pitäisi käyttää harkinnan mukaan maahanmuuttajien tukiin, kotoutukseen tai rikosten selvittelyyn.

Vierailija

On niitä ainakin lähemmäs 20 vuotta järjestetty, itse olin ala-asteella 90-luvun puolenvälin jälkeen, ja tosiaan Helsinki maksaa ei koko Suomi. Muutkin ovat vapaita järjestämään ja kustantamaan vastaavia tapahtumia.

Vierailija

Itse olin katsomassa sisareni tyttären tansseja koululla ennen Finlandia -talon tansseja, ja olihan se nyt söpöä kun pikkuiset tanssi onnessaan Cicapota :)
Finlandia -talolla esiintymässä oli Krista Siegfrids ja tarjottavina näytti olleen lihapullia jne. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
On niitä ainakin lähemmäs 20 vuotta järjestetty, itse olin ala-asteella 90-luvun puolenvälin jälkeen, ja tosiaan Helsinki maksaa ei koko Suomi. Muutkin ovat vapaita järjestämään ja kustantamaan vastaavia tapahtumia.

Olin siis ko. juhlissa ala-asteella 90-luvun puolenvälin jälkeen, kömpelösti muotoiltu...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat