Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni jolla ei ole mitään koulutusta, on hyvin älykäs ihminen

Vierailija
06.12.2015 |

Niin, kun täällä haukutaan aina ihmisiä jotka ei ole käynyt kouluja. Ystäväni on käynyt peruskoulun jälkeen hetken aikaa ammattikoulua joka jäi kesken. Mutta siitä huolimatta todella älykäs ja viisas ihminen, matkustelee ja tekee vapaaehtoistyötä ja hyväntekeväisyysjuttuja. Rahoittaa matkansa pätkätöillä yms. Pointti on se, että ei aina tarvitse koulutusta ollakseen älykäs.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä haukkuvat kouluttautumattomia ihmisiä?

Olen itse akateemisesti koulutettu, mutta muidenkin mukaan tyhmä ja hidas. Silti ymmärrän ettei älykkyys ja sivistys katso koulutusta, sillä formaaleiden koulutusohjelmien ulkopuolelle voi jäädä/jättäytyä paljon älykkäitä yksilöitä.

Vierailija
2/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niin. Mutta mikä on syynä ystävällä, ettei ole koulutusta hankkinut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten matkustelu ja pätkätyöt tekee ihmisestä älykkään??? Älykkyyden mitta on kyllä ihan jotain muuta kuin hyväntekeväisyys. Vähän paremmat perustelut kyllä tarvitaan.

Vierailija
4/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista että tämä kouluttamaton ihminen vaikuttaa älykkäältä sinun seurassasi tai teidän ystäväpiirissä, uskon sen viestisi pohjalta.

Vierailija
5/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Itse olen edelleenkin lukenut enemmän kuin suurin osa yliopistoista valmistuneista koskaan. Olen älykkäämpi ja lukeneempi, mutta nämä av:n maisteristrollit eivät näe että joku voi elää elämänsä erillään lammaslaumasta. Suksikaa jo hevon kuuseen sen koulutususkovaisuutenne kanssa. Miksi kouluni jäivät kesken? Siksi että en saanut sieltä mitään järkevää irti; resurssien haaskausta.

Vierailija
6/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

heh, miten matkustelu, vapaaehtoistyö ja hyväntekeväisyys älykkyyteen liittyy?

Älykkäällä ystävälläsi ei ole kovin älykästä ystävää itsellään, näin voi päätellä aloituksestasi. 

Vierailija
7/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, kun täällä haukutaan aina ihmisiä jotka ei ole käynyt kouluja. Ystäväni on käynyt peruskoulun jälkeen hetken aikaa ammattikoulua joka jäi kesken. Mutta siitä huolimatta todella älykäs ja viisas ihminen, matkustelee ja tekee vapaaehtoistyötä ja hyväntekeväisyysjuttuja. Rahoittaa matkansa pätkätöillä yms. Pointti on se, että ei aina tarvitse koulutusta ollakseen älykäs.

Ei se koulutus tee ihmisestä älykäsrä. Älykkäät ihmiset nyt vain usein kouluttautuvat päästäkseen paremmin käyttämään älyään ja toteuttamaan luontaisesti tuntemaansa uteliaisuutta ja oppimishalua. Aika monilla elämään kuuluu työteko, joten älykäs ihminen saattaa mieluummin tehdä töitä älyllisesti haastavan asian parissa eikä vain päivästä toiseen porailla reikiä seinään. Mutta hyvä että ystäväsi on löytänyt muita väyliä toteuttaa itseään. Matkustelu ja vapaaehtoistyö antavat ihmiselle paljon.

Vierailija
8/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on mielestäni älykäs. Hyvin lämmin ihminen ja  sosiaalisesti taitava. Hän ei ole opiskellut lainkaan, mutta luulen, että hänet on kasvatettu vaatimattomaksi. Hän ei ehkä usko kykyihinsä.

Itse olen akateemisesti koulutettu.

Vierailija
9/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten se älykkyys tulee ilmi? Sosiaalisesti älykäs? Argumentointi? Suvaitsevainen? ( :D)

Vierailija
10/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on sama tilanne. Ei ole kouluja käynyt vaan aloittanut töiden teon todella nuorena, mutta on itse kiinnostunut asioista lukee paljon. Ja muutenki fiksu. Nyt 32-vuotiaana haluaa tosin kouluun avoimen kautta.

Vierailija
11/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuossa mitään ihmeellistä ole. 

Maailmalla on 'paljon' suurmiehiä, joilla ei ole varsinaista koulutusta. 

Kuten oma suosikkini, norjalainen miljardööri Kjell Inge Rokke. Aloitti kalastajana 18-vuotiaana ja alkoi myöhemmin rakentaa laivoja. 

Ylipäätään, jos ihminen on lahjakas ja tietää mitä haluaa tehdä, koulut ovat ajanhukkaa. Siksi moni lopettaakin opiskelut kesken ja keskittyy siihen mitä haluaa tehdä. Mieleen tulee mm. Bill Gates. 

Vierailija
12/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. AV:lla kyllä tiedetään, että ihminen on ilman muuta tyhmä ja yksinkertainen jos ei kouluttaudu ja mene töihin.

Vierailija
13/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teit tämän keskustelun, kun lähtökohtaisesti älykkyys ei riipu koulutuksesta ja et vaivaidu kertomaan enempää tästä älykkyydestä?

Välillä kyllä ihmetyttää älykkään ihmisen määritelmä. Mua pidettiin töissä suunnilteen mensalaisena kun osasin ratkaista toisen asteen yhtälön ja selittää mitä on derivointi. Työkaveri kävi reppureissaamassa ja tietää jotain mitä iltalehdessä ei lue, "tosi älykäs". Hyvä yleissivistys ja normaalit keskustelutaidot, ihminen on älykäs.

Vierailija
14/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se koulutus tee ihmisestä älykäsrä. Älykkäät ihmiset nyt vain usein kouluttautuvat päästäkseen paremmin käyttämään älyään ja toteuttamaan luontaisesti tuntemaansa uteliaisuutta ja oppimishalua. Aika monilla elämään kuuluu työteko, joten älykäs ihminen saattaa mieluummin tehdä töitä älyllisesti haastavan asian parissa eikä vain päivästä toiseen porailla reikiä seinään. Mutta hyvä että ystäväsi on löytänyt muita väyliä toteuttaa itseään. Matkustelu ja vapaaehtoistyö antavat ihmiselle paljon.

Tottahan toki kouluttautuu, jollei satu olemaan jo lapsena niin lytätty maanrakoon ja piesty "kuuliaiseksi", että olisi jo teininä halunnut päättää päivänsä.

Aikuisena, kun on saanut valita seuransa ja eheytynyt, on hieman myöhäistä lähteä lukioon. Ajan haaskausta, kun duunarintyölläkin elää. Ja jollainhan sitä on elettävä.

Vierailija
15/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MM. Bill Gates, Steve Jobbs ja Mark Zuckerberg ovat ihmisiä, joilla ei ole mitään loppututkintoa, jos oikein muistan. Zuckenberg kai on yliopistossa ollut, koska eikös facebook lähtenyt yliopistoporukoista alunperin? Eli ei se loppututkinto kerro ihmisestä mitään. Vaikka olisi kuinka hieno loppututkinto, mutta jos ei ole saanut mitään aikaan, on joko tyhmä tai saamaton tai molempia. 

Vierailija
16/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Itse olen edelleenkin lukenut enemmän kuin suurin osa yliopistoista valmistuneista koskaan. Olen älykkäämpi ja lukeneempi, mutta nämä av:n maisteristrollit eivät näe että joku voi elää elämänsä erillään lammaslaumasta. Suksikaa jo hevon kuuseen sen koulutususkovaisuutenne kanssa. Miksi kouluni jäivät kesken? Siksi että en saanut sieltä mitään järkevää irti; resurssien haaskausta.

Tämä kommentti kertookin kaiken siitä, miksi kouluttamattomat ja vähän kouluttautuneet ihmiset jäävät vajaiksi. Omien kykyjen suurentelu ja kouluttautuneiden väheksyminen omista alemmuudentunnoista yms. johtuen on tyypillistä. Ja tämä pahentuu iän myötä. Nuorena vielä on mahdollisuuksia uskoa, kun kouluttautunut asiantuntija jotain kertoo, mutta myöhemmin ainoastaan karismaattiset hyvältätuoksuvat huijarit saavat jotain läpi toisarvoisella esiintymisellään, ei substanssiosaamisella. Omia harhaluuloja ei sitten tule koskaan korjattua. Surullista ja säälittävää, mutta niin hyvin hyvin ennustettavaa...

Vierailija
17/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkäillä ihmisillä on kyky luoda jotain suurta. Mitä ystäväsi on luonut?

Vierailija
18/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanonut että matkustelu tekee ihmisestä älykkään. Mutta siis, tässä ihmisessä älykkyys näkyy siten että osaa keskustella "hyvin" ja monesta aiheesta, osaa miettiä asioita monista eri näkökulmista, hänellä on paljon hyviä mielipiteitä jotka osaa perustella hyvin, on empaattinen ja avarakatseinen, antaa usein viisaita neuvoja muille. Tietää paljon random asioita, esim saattaa kertoa todella pitkästi asiasta josta muut ei tiedä mitään. Ap

Vierailija
19/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Institutionaalinen koulutus on pitkälti aivopesua. Opetetaan tietty maailmankatsomus ja ajattelemaan tietyllä tavalla. 

Kylmän sodan aikaan sekä USA että Neuvostoliitto kouluttivat liittolaismaidensa eliittiä tavoitteena saada näissä maissa johtopaikoille aivopestyjä ja isännille myötämielisiä ihmisiä, joiden käyttäytymistä pystyttäisiin tehokkaasti ennustamaan ja vaikuttamaan siihen. 

Pohjois-Korean perustaja esimerkiksi opiskeli Neuvostoliitossa. 

Nykyään USA jatkaa tätä, mutta Neuvostoliittoa ei enää ole ja Venäjä kouluttaa lähinnä sotilaseliittiä eli ulkomaisia upseereita. Siviilipuolen ohjelma on romahtanut NL:n ajoista eikä enää houkuttele samalla tavalla. Tietysti tähän vaikuttaa myös se, ettei Venäjä enää kykene ylläpitämään samankaltaista globaalia verkostoa, vaan ovat joutuneet keskittymään ydinalueille. 

Vierailija
20/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti kertookin kaiken siitä, miksi kouluttamattomat ja vähän kouluttautuneet ihmiset jäävät vajaiksi. Omien kykyjen suurentelu ja kouluttautuneiden väheksyminen omista alemmuudentunnoista yms. johtuen on tyypillistä. Ja tämä pahentuu iän myötä. Nuorena vielä on mahdollisuuksia uskoa, kun kouluttautunut asiantuntija jotain kertoo, mutta myöhemmin ainoastaan karismaattiset hyvältätuoksuvat huijarit saavat jotain läpi toisarvoisella esiintymisellään, ei substanssiosaamisella. Omia harhaluuloja ei sitten tule koskaan korjattua. Surullista ja säälittävää, mutta niin hyvin hyvin ennustettavaa...

Katkera purkauksesi on lähinnä säälittävää. Tuollainen mitätön paska ei kilpaile kanssani millään elämän osa-alueella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kaksi