Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni jolla ei ole mitään koulutusta, on hyvin älykäs ihminen

Vierailija
06.12.2015 |

Niin, kun täällä haukutaan aina ihmisiä jotka ei ole käynyt kouluja. Ystäväni on käynyt peruskoulun jälkeen hetken aikaa ammattikoulua joka jäi kesken. Mutta siitä huolimatta todella älykäs ja viisas ihminen, matkustelee ja tekee vapaaehtoistyötä ja hyväntekeväisyysjuttuja. Rahoittaa matkansa pätkätöillä yms. Pointti on se, että ei aina tarvitse koulutusta ollakseen älykäs.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten matkustelu ja pätkätyöt tekee ihmisestä älykkään???

Eivät ne tee älykkääksi, mutta ei tee koulunkäyntikään. Älykkyys on pitkälti synnynnäinen ominaisuus.

Älykäs ihminen ei välttämättä ole fiksu eikä viisas. Älykäs voi olla kusipää ja inhottava itsekäs nilkki, tai voi olla vaikeasti mielenterveysongelmainen ja/tai upottaa ongelmansa päihteisiin. Tietysti älykäs voi olla myös mukava ja viisas ja sydämellinen. 

Luulisin, että aloittaja tarkoittaa pikemmin juuri fiksuutta ja viisautta, ei niinkään älykkyyttä.

Kouluja käymällä oppii yleensä jonkin suppean alan erikoistietoa, ei niinkään viisautta ja sivistystä. Huomaan selvästi esim. oman työpaikan inssien seurassa. Sivistystä voi oppia omin päinkin esim. kirjoja lukemalla. Toki lukeminen ja luetun ymmärtäminen voi olla älykkäälle helpompaa, mutta ei se mitenkään automaattisesti älykkyydestä seuraa.

Ja kyllä, olen itsekin tavannut kouluja käymättömiä ihmisiä, jotka silti ilmeisesti ovat aika älykkäitä. Jopa ruvennut seurustelemaan sellaisen kanssa. Hänellä syy koulunkäymättömyyteen oli hankalat kotiolot, eli peruskoulun jälkeen tärkeintä oli päästä vain muuttamaan kotoa pois mahdollisimman pian. Kun pääsi kotoa, tilanne vakiintui ja pääsi psykologillekin mennyttä purkamaan, alkoi koulunkäyntikin taas kiinnostaa.

Vierailija
22/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Vaikka olisi kuinka hieno loppututkinto, mutta jos ei ole saanut mitään aikaan, on joko tyhmä tai saamaton tai molempia.

Ja mitäköhän tuo maaginen "saanut elämässään jotain aikaiseksi" on? Tehnyt "oikeita töitä"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MM. Bill Gates, Steve Jobbs ja Mark Zuckerberg ovat ihmisiä, joilla ei ole mitään loppututkintoa, jos oikein muistan.

Gates olisi kyllä helposti pystynyt suorittamaan opintonsa loppuun, mutta päätti ihan itse ettei tarvitse tutkintoa mihinkään ja jätti opinnot kesken.

Vierailija
24/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäillä ihmisillä on kyky luoda jotain suurta. Mitä ystäväsi on luonut?

Ei älykkyys ole siitä kiinni että kuinka paljon on luonut suuria juttuja. Älykkyys on pieniä juttuja.

Vierailija
25/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Itse olen edelleenkin lukenut enemmän kuin suurin osa yliopistoista valmistuneista koskaan. Olen älykkäämpi ja lukeneempi, mutta nämä av:n maisteristrollit eivät näe että joku voi elää elämänsä erillään lammaslaumasta. Suksikaa jo hevon kuuseen sen koulutususkovaisuutenne kanssa. Miksi kouluni jäivät kesken? Siksi että en saanut sieltä mitään järkevää irti; resurssien haaskausta.

Tämä kommentti kertookin kaiken siitä, miksi kouluttamattomat ja vähän kouluttautuneet ihmiset jäävät vajaiksi. Omien kykyjen suurentelu ja kouluttautuneiden väheksyminen omista alemmuudentunnoista yms. johtuen on tyypillistä. Ja tämä pahentuu iän myötä. Nuorena vielä on mahdollisuuksia uskoa, kun kouluttautunut asiantuntija jotain kertoo, mutta myöhemmin ainoastaan karismaattiset hyvältätuoksuvat huijarit saavat jotain läpi toisarvoisella esiintymisellään, ei substanssiosaamisella. Omia harhaluuloja ei sitten tule koskaan korjattua. Surullista ja säälittävää, mutta niin hyvin hyvin ennustettavaa...

Katkera purkauksesi on lähinnä säälittävää. Tuollainen mitätön paska ei kilpaile kanssani millään elämän osa-alueella.

Vastauksesi tyypille oli tosiaan hyvin ennustettava. Rauhallinen analyyttinen pohdiskelu, jonka johtopäätökset ovat hyvinkin totta, mutta eivät miellyttäviä tyhmemmille ihmisille, niin seurauksena on raivoa todenpuhujaa vastaan. Voi sinua parkaa...

Vierailija
26/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa. Itse olen edelleenkin lukenut enemmän kuin suurin osa yliopistoista valmistuneista koskaan. Olen älykkäämpi ja lukeneempi, mutta nämä av:n maisteristrollit eivät näe että joku voi elää elämänsä erillään lammaslaumasta. Suksikaa jo hevon kuuseen sen koulutususkovaisuutenne kanssa. Miksi kouluni jäivät kesken? Siksi että en saanut sieltä mitään järkevää irti; resurssien haaskausta.

No, oikeinkirjoituksesta et todellakaan ole älynnyt ainakaan mitään.

Vierailija
27/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu,mäki oon tosi älykäs. Lopetin amiksen ku osaan jo kaiken ÄÖ riittäs mensan jäseneksi. Ootte vaan kateellisia agateeminen koulutus turhaa ja kaikki ammatti korkeakoulut ja lukiot kans! Oon matkustanu joka vuosi kanarialle ja alaniaan monta kertaa ja autan pakolaisia. siinä teille!

Vierailija
28/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kommentti kertookin kaiken siitä, miksi kouluttamattomat ja vähän kouluttautuneet ihmiset jäävät vajaiksi. Omien kykyjen suurentelu ja kouluttautuneiden väheksyminen omista alemmuudentunnoista yms. johtuen on tyypillistä. Ja tämä pahentuu iän myötä. Nuorena vielä on mahdollisuuksia uskoa, kun kouluttautunut asiantuntija jotain kertoo, mutta myöhemmin ainoastaan karismaattiset hyvältätuoksuvat huijarit saavat jotain läpi toisarvoisella esiintymisellään, ei substanssiosaamisella. Omia harhaluuloja ei sitten tule koskaan korjattua. Surullista ja säälittävää, mutta niin hyvin hyvin ennustettavaa...

Katkera purkauksesi on lähinnä säälittävää. Tuollainen mitätön paska ei kilpaile kanssani millään elämän osa-alueella.

No nyt oli viisaan ihmisen tekstiä. Älykkyytesi oikein huokuu esiin varsinkin tuosta viimeisestä virkkeestä.

Vierailija
29/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastauksesi tyypille oli tosiaan hyvin ennustettava. Rauhallinen analyyttinen pohdiskelu, jonka johtopäätökset ovat hyvinkin totta, mutta eivät miellyttäviä tyhmemmille ihmisille, niin seurauksena on raivoa todenpuhujaa vastaan. Voi sinua parkaa...

Kylläpä nyt dippainssille ottaa koville. Lopeta tuo kolmen pisteen trollauksesi, sinusta ei valitettavasti tullut älykästä. Kaikista ei voikaan tulla.

Vierailija
30/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

> Vaikka olisi kuinka hieno loppututkinto, mutta jos ei ole saanut mitään aikaan, on joko tyhmä tai saamaton tai molempia.

Ja mitäköhän tuo maaginen "saanut elämässään jotain aikaiseksi" on? Tehnyt "oikeita töitä"?

No se aikaansaaminen voi olla ihan koulutukseen liittymätöntäkin. Pelkkä töissä käyminen ei vielä mielestäni riitä ja työtönkin akateeminen voi olla toki älykäs. Mutta jos saavutukset ovat loppututkinto, työpaikka ja vauvapalstalla itsensä kehuminen, se kertoo vain keskinkertaisesuudesta, ei mistään erikoisesta älykkyydestä. Jotkut kyllä saavat paljon aikaan, vaikka eivät ole älykkäitäkään, koska ovat vain niin hiton sitkeitä ja ahkeria. Yrityspuolelta löytyy esimerkkejä, enkä tarkoita mitään valtakunnan suuryrityksiä. Minulle riittää se, että yritys on omalla toimialallaan ja toiminta-alueellaan menestyvä. Enkä tarkoita vain yrityksiä. Veikko Hursti sai jotain aikaan, vaikka on kai ollut aika veemäinen isä. Kaikkea tällaista tarkoitan, eli saa aikaan jotain näkyvää hyvää, saa aikaan toimivan yrityksen, tekee jonkun keksinnön, suuren tai pienen jne. 

Vierailija
31/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, oikeinkirjoituksesta et todellakaan ole älynnyt ainakaan mitään.

No minä nyt satun luontaisesti kirjoittamaan sinua hienommin. Turha siitä on itkupotkua alkaa vääntämään.

Vierailija
32/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä nyt dippainssille ottaa koville. Lopeta tuo kolmen pisteen trollauksesi, sinusta ei valitettavasti tullut älykästä. Kaikista ei voikaan tulla.

On surullista seurata, kun ihmiset ampuu itseään jalkaan...

Vierailija
33/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Minä olen myös huomannut, että moni hyvin älykäs ihminen on vaan luovuttanut korkeakouluopinnoissa kun ovat huomanneet, ettei sieltä saa mitään uutta virikettä aivoilleen. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, fiksuimmat opiskelukavereistani ovat kaikki jääneet valmistumatta tai sitten ovat valmistuneet nelikymppisinä kun on ollut jostain syystä tarve nostaa palkkaansa. Hyvän palkka ei näillä ihmisillä ole ollut elämässä tärkeä tavoite vaan ovat opiskelleet tiedonjanon takia, ja silloin opiskelu kouluympäristössä on usein pelkkää ajanhukkaa.

Vierailija
34/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi ei luultavasti ole älykäs, mutta vaikuttaa hyvältä ihmiseltä. 

Vierailija
35/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se aikaansaaminen voi olla ihan koulutukseen liittymätöntäkin. Pelkkä töissä käyminen ei vielä mielestäni riitä ja työtönkin akateeminen voi olla toki älykäs. Mutta jos saavutukset ovat loppututkinto, työpaikka ja vauvapalstalla itsensä kehuminen, se kertoo vain keskinkertaisesuudesta, ei mistään erikoisesta älykkyydestä. Jotkut kyllä saavat paljon aikaan, vaikka eivät ole älykkäitäkään, koska ovat vain niin hiton sitkeitä ja ahkeria. Yrityspuolelta löytyy esimerkkejä, enkä tarkoita mitään valtakunnan suuryrityksiä. Minulle riittää se, että yritys on omalla toimialallaan ja toiminta-alueellaan menestyvä. Enkä tarkoita vain yrityksiä. Veikko Hursti sai jotain aikaan, vaikka on kai ollut aika veemäinen isä. Kaikkea tällaista tarkoitan, eli saa aikaan jotain näkyvää hyvää, saa aikaan toimivan yrityksen, tekee jonkun keksinnön, suuren tai pienen jne. 

Vau! Enpä tiennytkään näitä kriteerejä. Minä, monet ystäväni ja monet akateemiset tuttuni olemme tyhmiä, saamattomia tai molempia. En usko, että mitkään saavutuksemme täyttäisivät kriteerejäsi. Itsekin olen pitkäaikaistyötön.

Vierailija
36/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan, joka kirjoittaa vauvapalstalle, ei ole älykäs. En edes minä, vaikka olenkin acateemikko. Älykkäät on jossain ihan muualla.

Vierailija
37/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Minä olen myös huomannut, että moni hyvin älykäs ihminen on vaan luovuttanut korkeakouluopinnoissa kun ovat huomanneet, ettei sieltä saa mitään uutta virikettä aivoilleen. Niin oudolta kuin se kuulostaakin, fiksuimmat opiskelukavereistani ovat kaikki jääneet valmistumatta tai sitten ovat valmistuneet nelikymppisinä kun on ollut jostain syystä tarve nostaa palkkaansa. Hyvän palkka ei näillä ihmisillä ole ollut elämässä tärkeä tavoite vaan ovat opiskelleet tiedonjanon takia, ja silloin opiskelu kouluympäristössä on usein pelkkää ajanhukkaa.

Keep telling that to yourself!

Vierailija
38/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tuo älykkyytesi ilmenee?

Vierailija
39/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, joka kirjoittaa vauvapalstalle, ei ole älykäs. En edes minä, vaikka olenkin acateemikko. Älykkäät on jossain ihan muualla.

Pieleen meni. Esimerkiksi minulla on ÄO 156, ja lisäksi minulla on mustaa valkoisella siitä, että olen vahva älykkyyden kaikilla osa-alueilla.  Enkä varmasti ole ainoa!  :D

Vierailija
40/67 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keep telling that to yourself!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi