Miksi raskaanaolevan annetaan tupakoida?
Olen ihmetellyt viime aikoina miten raskaanaolevien tupakointia katsotaan läpi sormien. Olen käsittänyt, että ainakin sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien pitäisi kannustaa raskaanaolevia savuttomuuteen.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Tutullani on kolme yrittämällä saatua lasta eli tupakan olisi voinut jättää jo hyvissä ajoin, mutta tietoisesti poltti kaikki raskausajat ja jopa väitti, että yhtäkkiä lopettaminen todennäköisesti johtaisi keskenmenoon.
Lapsilla voi olla ongelmia ilman polttamistakin eikä tässäkään tapauksessa perimmäistä syytä voi tietää, mutta yksi lapsista ei pärjää sosiaalisesti. 5v ei käy päiväkodissa, koska ei pärjää ryhmässä. Pienempänä saattoi kiljua täyttä kurkkua puoli tuntia, kun tuli juhliin, joissa oli vieraita ihmisiä. Toinen 2 v ei osaa puhua ensimmäistäkään sanaa ja muukin kehitys on hidasta. Äiti ihmettelee ääneen mm näitä asioita eikä tupakka käy mielessäkään.
Tuosta tuli mieleen, että nykyistä raskautta yrittäessä kävin toisinaan erään mammafoorumin raskauden yrityskeskusteluita vilkuilemassa. Siellä oli muutama tapaus, jolla oli kestänyt jo pitkäänkin yritys ilman tärppiä. Ensin säälitti, mutta sitten ilmenikin näiden tupakoivan... Ja tupakkaa ei voitu jättää pois, koska se lisäisi stressiä ja entistä enemmän haittaisi raskaaksi tulemista. Hieno logiikka...
Ja etten kuulostaisi jeesustelijalta, itse lopetin tupakoinnin vartavasten kun ajatus lapsista tuli puheeksi.
Jaa, mun ainoa lapsi on syntynyt 80 -luvun alussa. Poltin tuolloin, raskausaikana ei tosin tehnyt niin paljon mieli tupakkaa. Neuvolassa oikein kehuivat, kun kerroin polttavani "vain" 2-5 tupakkaa päivässä.
Poika syntyi ajallaan, 4 - kiloisena, 10 pisteen vauvana. Itse painoin synnyttämään mennessä 59 kg, joten onneksi poika oli jäänyt edes vähän pienemmäksi....
Tämä ei sitten ollut mikään puolesta tai vastaan kannanotto, kunhan kerroin oman tarinani.