Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi raskaanaolevan annetaan tupakoida?

Vierailija
06.12.2015 |

Olen ihmetellyt viime aikoina miten raskaanaolevien tupakointia katsotaan läpi sormien. Olen käsittänyt, että ainakin sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien pitäisi kannustaa raskaanaolevia savuttomuuteen.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista poliisivaltiota oikein toivot, ap? Tottakai raskaana olevia ja muitakin kannustetaan tupakoimattomuuteen, mutta kai ihmisellä vielä on jonkinlainen valinnan vapaus ja ennenkaikkea vastuu omista valinnoistaan, silloinkin kun ne ovat hölmöjä tai haitallisia. Vai pitääkö meidän kaikkien olla viranomaisten lapsia, joiden elämää säädellään asetuksilla ja suosituksilla ja vastuu on aina jollakin ylemmällä taholla? 

Vierailija
22/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtääkseni lastensuojelulaki astuu voimaan vasta lapsen syntyessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaiset pakkotoimet raskaana olevia kohtaan johtaa siihen että raskaanaolevat ei tule ollenkaan neuvolaan. Tuotahan on mietitty huumeäitien kohdalla. Lisäksi tälläkään hetkellä ei ole edes vapaaehtoisia hoitopaikkoja raskaana oleville huumeäideille tai alkoholisteille, joten aika vaikea olisi nyt pistää tupakoitsijat johonkin pakkolaitokseen. Vähän realismia sinne idealismin sekaan.

Vierailija
24/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saathan säkin valvoa myöhään.

Selvitä "univajeen vaikutukset".

Vierailija
25/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täääh?? Ja sekö on oikein, että vauva huostaanotetaan jo synnärillä: se ei saa rintamaitoa mikä on vauvalle hyvin tärkeää. Kypsyttää ruuansulatuselimistöä, antaa normaalin bakteerikannan ja antaa vastustuskykyä. On proteiinikoostumukseltaan ihmislapselle täydellistä toisin kuin lehmänmaitokorvike (kyllä sekin käy paremman puutteessa, mutta jopa keskosäidit koittaa pumpata pieniä määriä rintamaitoa vauvoilleen, sillä jokainen pisara on tärkeä). Ja siksi, koska äidillä ei ole tarpeeksi itsekuria?? Lopettaa suklaansyömistä? Tai polttaa vaikka yhden tupakan päivässä, kun ei pysty lopettamaan kokonaan?

En minäkään hyvällä katso, jos raskaana oleva polttaa. Tai on ylipainoinen. Mutta ihan hyvä äiti se voi olla siitä huolimatta.

Kärjistin vähän, en jokaista tupakoivan lasta automaattisesti laittais huostaan otettavaksi. Mutta totta on, että nuo äidit, jotka pitäytyy lapsia vahingoittavissa pakkomielteissä kertovat samalla omasta vanhemmuustaidoista ja siitä minkä he priorisoivat tärkeimmäksi. Jos saattuu satunnaisia lipsahduksia, niin se on normaalia. Mutta jos altistaa tieten tahtoen oman lapsensa terveyden vaaraan, niin on hälyttävä merkki ja sitä pitäis neuvolassa seurata. Ja alkoholin ja huumeiden käyttäjät pakkohoitoon.

Vierailija
26/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutullani on kolme yrittämällä saatua lasta eli tupakan olisi voinut jättää jo hyvissä ajoin, mutta tietoisesti poltti kaikki raskausajat ja jopa väitti, että yhtäkkiä lopettaminen todennäköisesti johtaisi keskenmenoon.

Lapsilla voi olla ongelmia ilman polttamistakin eikä tässäkään tapauksessa perimmäistä syytä voi tietää, mutta yksi lapsista ei pärjää sosiaalisesti. 5v ei käy päiväkodissa, koska ei pärjää ryhmässä. Pienempänä saattoi kiljua täyttä kurkkua puoli tuntia, kun tuli juhliin, joissa oli vieraita ihmisiä. Toinen 2 v ei osaa puhua ensimmäistäkään sanaa ja muukin kehitys on hidasta. Äiti ihmettelee ääneen mm näitä asioita eikä tupakka käy mielessäkään.

Vierailija
27/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saathan säkin valvoa myöhään.

Selvitä "univajeen vaikutukset".

Joo, totta. Eli kyllä nyt tupakkakin on ihan ok ja päihteet...ku jotku kehtaa valvoa!

Kukaan lastaan ajatteleva ei laita omia (lapsia vahingoittavia) tapojaan ensi sijalle. Olkoonkin sitten vaikka se unenpuute. Laitatko muuten linkkiä tutkimukseen, jossa yhteys sikiön hyvinvointiin on todettu?

Vierailija
28/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista poliisivaltiota oikein toivot, ap? Tottakai raskaana olevia ja muitakin kannustetaan tupakoimattomuuteen, mutta kai ihmisellä vielä on jonkinlainen valinnan vapaus ja ennenkaikkea vastuu omista valinnoistaan, silloinkin kun ne ovat hölmöjä tai haitallisia. Vai pitääkö meidän kaikkien olla viranomaisten lapsia, joiden elämää säädellään asetuksilla ja suosituksilla ja vastuu on aina jollakin ylemmällä taholla? 

Itseasiassa olen äärettömän suvaitsevainen ja uskon henkilön omaan yksilönvapauteen. Olen vain kiinnittänyt huomiota siihen, miten tietyillä sektoreilla toimivat sosiaalialan ihmiset katsovat asiaa läpi sormien ikään kuin tupakointi olisi hyväksytty päihde raskausaikana. Neuvolahenkilökunta katsoisi asiaa aivan toisella tavalla. Joissakin perheissä tupakointi aloitetaan 13 vuotiaana ja sitä pidetään niin kotoisana tapana, ettei sen vaarallisuudelle suljetaan silmät. Kunhan äiti saa hermosauhut niin kaikki on ok.

Vierailija
29/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täääh?? Ja sekö on oikein, että vauva huostaanotetaan jo synnärillä: se ei saa rintamaitoa mikä on vauvalle hyvin tärkeää. Kypsyttää ruuansulatuselimistöä, antaa normaalin bakteerikannan ja antaa vastustuskykyä. On proteiinikoostumukseltaan ihmislapselle täydellistä toisin kuin lehmänmaitokorvike (kyllä sekin käy paremman puutteessa, mutta jopa keskosäidit koittaa pumpata pieniä määriä rintamaitoa vauvoilleen, sillä jokainen pisara on tärkeä). Ja siksi, koska äidillä ei ole tarpeeksi itsekuria?? Lopettaa suklaansyömistä? Tai polttaa vaikka yhden tupakan päivässä, kun ei pysty lopettamaan kokonaan?

En minäkään hyvällä katso, jos raskaana oleva polttaa. Tai on ylipainoinen. Mutta ihan hyvä äiti se voi olla siitä huolimatta.

Kärjistin vähän, en jokaista tupakoivan lasta automaattisesti laittais huostaan otettavaksi. Mutta totta on, että nuo äidit, jotka pitäytyy lapsia vahingoittavissa pakkomielteissä kertovat samalla omasta vanhemmuustaidoista ja siitä minkä he priorisoivat tärkeimmäksi. Jos saattuu satunnaisia lipsahduksia, niin se on normaalia. Mutta jos altistaa tieten tahtoen oman lapsensa terveyden vaaraan, niin on hälyttävä merkki ja sitä pitäis neuvolassa seurata. Ja alkoholin ja huumeiden käyttäjät pakkohoitoon.

Miksi kukaan ei vaadi tällä samalla ponnekkuudella että raskaana oleville huumeäideille ja alkoholisteille taattaisiin paikka edes silloin kun haluavat itse hoitoon ja seurantaan? Se nyt olisi ensimmäinen mitä pitäisi tehdä. Nyt on niin että vaikka kertoisi neuvolassa että käyttää huumeita, terkka ei voi auttaa välttämättä mitenkään kun paikkoja ei ole.

Vierailija
30/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka on ihan hirveää myrkkyä! Altistaa nyt kehittymässä oleva, hauras ihmisyksilö sille, kuvottavaa!

Vierailija
31/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä olisi oikein, että äiti saisi sakkoja sikiön laiminlyönnistä. Ei sen summan tarvitsisi edes suuri olla, tärkeintä olisi, että teko tuomittaisiin ja äiti joutuisi vastamaan siitä. Siitä on kuitenkin todistettu olevan haittaa ja sikiön kärsivän siitä kohdussa. 

Sanomattakin selvää, että myös kotona sisällä polttamisesta pitäisi saada sakkoja, jos lapset joutuvat joka päivä kotona savua hengittämään. En tosin tiedä saako siitä jo? 

Ja kyllä, juovan äidin tulisi maksaa lapselleen korvaukset kaikesta haitasta, minkä voidaan katsoa johtuvan raskauden aikaisesta alkoholin käytöstä. Ei kenellekään ole mitään oikeutta mennä toisen elämää heti alussa sabotoimaan, ja vielä ilman mitään laillisia seurauksia. 

Vierailija
32/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää onkin se ongelma yksilön valinnoissa ja vastuun kantamisessa. Kerropa mulle kuka sen vastuun joutuu kantamaan tässä asiassa, äitikö? Ei. Vaan se lapsi. Se kantaa äidin yksilön valinnanvapauden seuraukset mahdollisesti vuosikymmeniä.

Ei tässä muuten olis ongelmaa, jos äiti tuhoais omaa elämäänsä omalla vastuulla.

Vierailija
33/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni lastensuojelulaki astuu voimaan vasta lapsen syntyessä.

Onneksi asia on muuttunut siten, et ennakoltakin voi vaikuttaa asiaan. Hyvä niin.

En muista tarkaa sisältöä, mutta ennakkollisesti voi tehdä ls-ilmoituksen jos on epäily et tarvitaan suojelua heti syntymän jälkeen.

Vierailija
34/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole raskaana, mutta tupakoin kyllä. Enpä ole viimeiseen viiteen vuoteen onnistunut kertaakaan käymään lääkärissä niin, että en saisi kehotuksia, kannustusta ja jopa saarnoja tupakoinnin lopettamisesta. Tosi vaikea uskoa, että muka raskaana oleville tupakoijille ei sanottaisi tupakoinnista mitään, kun siitä sanotaan muillekin joka kerta kun lääkärin tai terkkarin pakeilla käy.

Vierailija
35/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset pakkotoimet raskaana olevia kohtaan johtaa siihen että raskaanaolevat ei tule ollenkaan neuvolaan. Tuotahan on mietitty huumeäitien kohdalla. Lisäksi tälläkään hetkellä ei ole edes vapaaehtoisia hoitopaikkoja raskaana oleville huumeäideille tai alkoholisteille, joten aika vaikea olisi nyt pistää tupakoitsijat johonkin pakkolaitokseen. Vähän realismia sinne idealismin sekaan.

Kyllä tulevat, kun haluavat rahaa ja Kelalle pitää ilmoittaa et neuvolassa on käyty. Mitäs sun mielestä pitäis tehdä? Hyysätä ja odottaa et joku marginaaliporukka lähtee vapaaehtoisuuden tielle? Ei väliä niillä lukuisilla lapsilla jotka joutuu syntymään kehityshäiriöisinä, sairaina, vammaisina tai jopa kuolleina... Siis puhun nyt muustakin vahingollisesta toiminnasta kuin tupakointi)

Vierailija
36/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole raskaana, mutta tupakoin kyllä. Enpä ole viimeiseen viiteen vuoteen onnistunut kertaakaan käymään lääkärissä niin, että en saisi kehotuksia, kannustusta ja jopa saarnoja tupakoinnin lopettamisesta. Tosi vaikea uskoa, että muka raskaana oleville tupakoijille ei sanottaisi tupakoinnista mitään, kun siitä sanotaan muillekin joka kerta kun lääkärin tai terkkarin pakeilla käy.

Ja oletkin hyvä esimerkki miten hyvin pelkät kehotukset toimii. Ei mitenkään. Niistä ei ole mitään hyötyä.

Vierailija
37/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää onkin se ongelma yksilön valinnoissa ja vastuun kantamisessa. Kerropa mulle kuka sen vastuun joutuu kantamaan tässä asiassa, äitikö? Ei. Vaan se lapsi. Se kantaa äidin yksilön valinnanvapauden seuraukset mahdollisesti vuosikymmeniä.

Ei tässä muuten olis ongelmaa, jos äiti tuhoais omaa elämäänsä omalla vastuulla.

Olen tuo lainaamasi.

Joo, toki. Tää on mulle vähän laajempi kysymys, jota olen miettinyt jo jonkun aikaa. Kysymys on tarkemmin määriteltynä tämä: suomalaiset ovat kovin hanakoita etsimään syyllisiä, vastuunkantajia ja ratkaisijoita itsensä ulkopuolelta. Jos naapuri ei miellytä, saatetaan korkeintaan laittaa jotain nimetöntä lappua, mutta mielummin mennään jollekin korkeammalle taholla, ettei vain jouduttaisi vastakkain sen ärsyttävän naapurin kanssa, vaan joku muu hoitaisi tilanteen.

Suomessa on pikemminkin alamaisia kuin kansalaisia. Jos mietit tätä suomalaisessa kulttuurissa ihan laidasta laitaan, historian, perheiden, poliittisen ja taloudellisen vallan, ties minkä kohdalla, näet sen. Yrittihän Alexander Stubbkin blogissaan ensin siirtää vastuun omasta prosenttimokastaan VVM:n tiedotuksen ja muiden virkamiesten piikkiin. Monet haluaisivat ulkoistaa omien lastensa kasvatuksen ja sivistämisen opettajien ja harrastusohjaajien vastuulle. 

Mitä vähemmän otamme itse vastuuta omista teoistamme, isoissa ja pienissä asioissa, sitä helpommin hallittavaa "vaalikarjaa" olemme. Sitten tulemme vain nettiin raivoamaan, emmekä hahmota yhtään mitä ympärillämme tapahtuu. Vastuu edellyttää perehtymistä ja aivojen vaivaamista, ja se on tietysti joidenkin mielestä raskasta. 

Jos äiti tupakoi, juo liikaa viinaa, käyttää huumeita  raskauden aikana, niin vastuu on loppuun asti hänen, ei lapsen. Lapsi on se, joka saattaa joutua kärsimään äidin valinnoista, mutta vastuu on silti äidillä. Kukaan ei voi enää olla tietämätön siitä, mitä haitalliset elämäntavat voivat aiheuttaa sikiölle, joten ne tietäen jokainen raskaana oleva nainen tekee valintansa. 

Vierailija
38/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo lainaamasi.

Joo, toki. Tää on mulle vähän laajempi kysymys, jota olen miettinyt jo jonkun aikaa. Kysymys on tarkemmin määriteltynä tämä: suomalaiset ovat kovin hanakoita etsimään syyllisiä, vastuunkantajia ja ratkaisijoita itsensä ulkopuolelta. Jos naapuri ei miellytä, saatetaan korkeintaan laittaa jotain nimetöntä lappua, mutta mielummin mennään jollekin korkeammalle taholla, ettei vain jouduttaisi vastakkain sen ärsyttävän naapurin kanssa, vaan joku muu hoitaisi tilanteen.

Suomessa on pikemminkin alamaisia kuin kansalaisia. Jos mietit tätä suomalaisessa kulttuurissa ihan laidasta laitaan, historian, perheiden, poliittisen ja taloudellisen vallan, ties minkä kohdalla, näet sen. Yrittihän Alexander Stubbkin blogissaan ensin siirtää vastuun omasta prosenttimokastaan VVM:n tiedotuksen ja muiden virkamiesten piikkiin. Monet haluaisivat ulkoistaa omien lastensa kasvatuksen ja sivistämisen opettajien ja harrastusohjaajien vastuulle. 

Mitä vähemmän otamme itse vastuuta omista teoistamme, isoissa ja pienissä asioissa, sitä helpommin hallittavaa "vaalikarjaa" olemme. Sitten tulemme vain nettiin raivoamaan, emmekä hahmota yhtään mitä ympärillämme tapahtuu. Vastuu edellyttää perehtymistä ja aivojen vaivaamista, ja se on tietysti joidenkin mielestä raskasta. 

Jos äiti tupakoi, juo liikaa viinaa, käyttää huumeita  raskauden aikana, niin vastuu on loppuun asti hänen, ei lapsen. Lapsi on se, joka saattaa joutua kärsimään äidin valinnoista, mutta vastuu on silti äidillä. Kukaan ei voi enää olla tietämätön siitä, mitä haitalliset elämäntavat voivat aiheuttaa sikiölle, joten ne tietäen jokainen raskaana oleva nainen tekee valintansa. 

Ja miten se vastuun kanto näkyy sun mielestä? Mitä se käytännössä tarkoittaa et äiti joutuu kantamaan vastuun, minkä vastuun? Ei ainakaan juridista, entä moraalista? Tuskin. Sellainen henkilö, joka on järjestelmällisesti useiden kuukausien ajan lastaansa kaltoinkohdellut, ei varmaan tule kantamaan vastuuta.

Sehän tässä vituttaa. Äiti tekee ratkaisun ja lapsi kärsii seuraukset. Yleensä tällaisessa tilanteessa toinen saa jonkin rangaistuksen tai muuta kun vahingoittaa tai altista toisen vakaville vaaroille tai haitoille kuukausien ajan, jatkuvasti.

Mutta tässä tapauksessa ei voi pakottaa äitiä toimimaan oikein ja valitsemaan lapsen edun mukaista toimintaa. Kun sillä äidillä on se vapaus..

Vierailija
39/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toista se oli ennen vanhaan, kätilöksi valmistunut sukulainen alkoi itse polttamaan vasta kun tuli raskaaksi, silloin oli jo nimittäin todettu, että tupakoivien naisten lapset syntyvät pienempinä.

Kätilöstä pienempi oli tietenkin parempi.

Onko tupakoinnista sitten oikeaa haittaa vauvalle, kuten esimerkiksi alkoholista.

Tämä oli siinä 70-80 lukujen vaihteessa.

Ei ole noinkaan vanha juttu. Olen syntynyt 90-luvun alkupuolella ja oma äitini kuulemma tupakoi minua odottaessaan juuri tuosta syystä :D

Vierailija
40/42 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja oletkin hyvä esimerkki miten hyvin pelkät kehotukset toimii. Ei mitenkään. Niistä ei ole mitään hyötyä.

Niin?? Kerropa mitä muuta ne lääkärit ja terkkarit voivat tehdä, kuin saarnata tupakoinnin vaaroista ja kehottaa ja kannustaa lopettamaan? Jos tupakoinnista alettaisiin erikseen rankaisemaan, niin luuletko että ihmiset enää kertoisivat lääkärille tupakoivansa? Helppohan se olisi salatakin, huolehtii vain siitä, että ei röökaa esim. tuntia ennen lääkäriaikaa ja pesee hampaansa ja mussuttaa paketillisen purkkaa sen sijaan. Suihkuttaa vaikka hengityksen raikastajaa vielä just ennen lääkärikäyntiä.

Tosiasia on se, että lääkärit eivät voi alkaa potilaitaan kadulla stalkkaamaan tai rynnätä kotiin yllättäen katsomaan löytyykö partsilta tuhkakuppia. Heillä ei realistisesti ole muuta vaihtoehtoa, kuin saarnata, kehottaa ja kannustaa. Moni valehtelee ettei polta jo nyt välttyäkseen niiltä saarnoilta, joten aivan varmasti valehdeltaisiin vielä enemmän, jos tietäisi saavansa esim. sakkoja tupakoinnista. Joten mitä muuta realismin rajoissa voidaan tehdä, kuin saarnata ja kannustaa lopettamaan? Tietysti tupakan myynti voitaisiin kriminalisoida kokonaan, mutta sekään ei estäisi pimeää kauppaa ja tupakan hakemista ulkomailta.

Se mua nyt lähinnä ihmetytti, että ap väitti, että raskaana olevien tupakointia katsotaan läpi sormien eikä muka edes kannustettaisi lopettamaan. Minun on todella vaikea uskoa moista, kun omasta kokemuksesta tiedän, että tupakoinnin lopettamiseen todellakin kannustetaan aktiivisesti, vaikkei olisi raskaanakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi