Asunnoton suomalainen tyttö

Vierailija

Olin eilen kaupungilla joulutunnelmissa ja menin huonon sään vuoksi yhtä vähemmän tunnettua sisäreittiä Stockmannilta Kamppiin. Väkeä oli liikkeellä tosi paljon ja joulutunnelma korkealla huonosta säästä huolimatta. Sitten aivan yhtäkkiä edessäni lattialla istui nuori likainen suomalainen tyttö edessään kerjuukulhona pahvinen kahvimuki, missä luki: "olen asunnoton". Oli vähällä, etten kävellyt ohi, koska ajattelin, että siinä joku nuori istuu aikaa kuluttamassa. Annoin kuppiin pienen summan rahaa ja kiirehdin eteenpäin. Myöhemmin minua alkoi kaduttaa ja palasin etsimään tyttöä, mutta hän oli kadonnut. Olisin halunnut kysyä, mikä on tilanne, mutta ensikohtaamisessa olin niin häkeltynyt, että en tajunnut. Työni kautta tiedän, että Helsingissä on satoja asunnottomia, suurin osa asuu kavereilla, vanhempien mökeillä jne. Mutta tämä tyttö herätti minut ajattelemaan, että kuinka käy niille, joilla ei ole vanhempien mökkejä, kavereita ym.? Mitä ajatuksia tämä teissä herättää?

Sivut

Kommentit (255)

Vierailija

Osa asuu vanhempiensa mökillä? Ei varmaan ole silloin kovin huonosti asiat. Saisi varmaan asua vaikka kotonaan, mutta kivempi asua omissa oloissa mökillä. Ja mökki tuskin on missään kovin kaukana - en kyllä laskisi tällaista henkilöä asunnottomaksi!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja millä perustein tiedät että tuo likainen tyttö on varmasti suomalainen koditon? 

Voi kuule, kyllä sen ulkonäöstä tunnistaa ja paljastan, hän luki kirjaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No, asuntonsa menettää jos ei vaikka maksa vuokriaan.
.

Ongelma on siinä, ettei sitä asuntoa saa, ei sitä silloin voi menettääkään. 

Tiedän tilanteen erittäin hyvin, sillä täälläkin täysi-ikäisiä, jotka pakosta asuvat kotona. Hakemuksia on joka suuntaan, säätiöihin, kaupungille, joka paikkaan, mistä suinkin voisi asunnon löytää. Yhden yhtäkään asuntoa ei ole tullut. 

Yksityiseltä, tässä ainoa mahdollisuus ja meilläkin sitä yksi käyttää parhaillaan. Vuokran suuruus? Puolet nettopalkasta. Ei nälkään kuole, mutta ei paljon muutakaan. 

Vierailija

Jaa siis asunnottomuus on sitä, että ei halua vuokrata yksityiseltä?

Sen muutaman vuoden, mitä asuin nuorena vuokralla, asuin yksityisen vuokraamassa asunnossa. Sen sai nopeasti, oli viihtyisämmällä alueella ja kannusti tekemään töitä, säästämään sekä aika pian ostamaan oman asunnon. Ensin pienemmän, sitten vähän isomman.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.

Tiedän tilanteen erittäin hyvin, sillä täälläkin täysi-ikäisiä, jotka pakosta asuvat kotona. Hakemuksia on joka suuntaan, säätiöihin, kaupungille, joka paikkaan, mistä suinkin voisi asunnon löytää. Yhden yhtäkään asuntoa ei ole tullut. 

Yksityiseltä, tässä ainoa mahdollisuus ja meilläkin sitä yksi käyttää parhaillaan. Vuokran suuruus? Puolet nettopalkasta. Ei nälkään kuole, mutta ei paljon muutakaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Sen muutaman vuoden, mitä asuin nuorena vuokralla, asuin yksityisen vuokraamassa asunnossa. Sen sai nopeasti, oli viihtyisämmällä alueella ja kannusti tekemään töitä, säästämään sekä aika pian ostamaan oman asunnon. Ensin pienemmän, sitten vähän isomman.

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.

Niin, yleensähän se ongelma on juuri siinä työssä ja rahassa. Jos töitä varmasti riittää ja vuokra on kohtuullinen, ok. Mutta esim. Helsingissä yksityiseltä yksiön (23 m2) vuokra 720 e, -70 -luvun talosta lähiöstä. Ja ei kannata sanoa, että etsi halvempi, valinnanvaraa ei ole. Ja näissäkin katsojia pilvin pimein, parikymmentä ei mikään ihme.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.

Kannusti tekemään töitä.. huomaatko, mikä yhtälössä mättää tänä päivänä, Helsingissä?

Vierailija

Todella monen suomalaisen asunnottoman tilanne ratkeaisi sillä että he suostuisivat muuttamaan jonnekin muualle kuin suuriin kaupunkeihin, maassamme on paljon muuttotappiokuntia joissa vapaita asuntoja kyllä riittää. 

Vierailija

teinityttö on karannut kotoaan, jossa yritetty rajoittaa viinanjuontia. Asuu kavereillaan. Siskoni oli just tuommonen. Ei ttanut mitään kuria vastaan.Viinaa ja viinaa vaan joka vkl, ja kaverit kaikki kaikessa.

Vierailija

Löysin Helsingistä vain yhden paikan, jonne voi asunnoton mennä ilman ennakkoilmoittautumista, siellä on naisille 9 paikkaa. Onko muita, tietääkö joku, esim. vain nuorille tarkoitettuja? T.ap

Hietaniemenkadun palvelukeskus

Hietaniemenkatu 5 B, 00100 Helsinki
PL 10716, 00099 Helsingin kaupunki

Neuvonta ja päivystys ma-su 24h puh. 09 3104 6628

Palveluun voi hakeutua ilman lähetettä tai maksusitoumusta klo 17-5.

Palvelualue koko Helsinki

Asumispäivystyksessä on kriisimajoituspaikkoja 43:lle miehelle ja 9:lle naiselle. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.

Vierailija

Itse olin vähän samassa tilanteessa muutama vuosi takaperin, mutta tosiaan viinasta jonkin sorttisesti riippuvainen ja täysin itse kussut omat asiani. Aina jos sain rahaa, join sen enkä edes yrittänyt hoitaa asioitani, olin niin väsynyt koko elämään etten edes välittänyt. Vanhemmat eivät enää halunneet minua luokseen asumaan kun ryyppäsin ja varastelin. Ihan missään kadulla en koskaan kerjännyt, mutta pokailin usein baarista seuraa ihan vain että olisi paikka mihin painaa päänsä yöksi. 

Lopulta otin itseäni ystävän avustuksella niskasta kiinni ja sain asiani kuntoon. Nykyään olen ihan normaali, kunnollinen, veroja maksava, naimisissa oleva pienen lapsen äiti. Itse vain silloin nuorena omat asiani sotkin. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat