Koiraihmiset! Miksi annatte koirien juosta vapaana vaikka se on kiellettyä?
Esim. hiihtoladuilla tulee usein suoranaisia kauhunhetkiä kun lasket isoa mäkeä alas ja vastaan tulee juokseva koira. Siinä saa sitten parhaansa mukaan väistää ja pelätä kaatuuko vai ei. Samoin ulkoilualueilla joissa aivan selvästi merkitty että koirat kytkettävä tulee aina irtokoiria vastaan.
Omistaja kävelee sitten 50 metriä koiran perässä.
Jos on ihan pakko ulkoiluttaa irtokoiraa niin menisitte edes johonkin metsään jossa ei muita liiku.
Kerrankin olin pomimassa mansikoita ja siellä oli todella isokokoinen koira irti (omistajien) joka sitten nousi takajaloilleen ja nuoli sitten erään naisen olkapäitä. Itse en sinne ole sen jälkeen enää mennyt kun en halua jättiläiskoiran pilaavan vaatteitani.
Onko se todella niin vaikeaa pitää koirat kiinni??????
Kommentit (61)
Höpö höpö... Vaikka niitä olis monta päivässä (useita tunteja) ni joillekki koirille se vaan kerää lisää virtaa.
Vierailija:
Itsekin kasvatan, tosin pientä rotua mutta annan niiden silti olla vapaana silloin kun se on niille turvallista. En siis vie hiihtoladuille yms.Ja eiköhän se EVVK-asenteeni tule ihan tasan tarkkaan siitä, että koiraihmiset saa aina p*skaa niskaan vaikka muut saa käyttäytyä miten tahansa. Ei enää jaksa välittää.
Minulle on turha tulla valittamaan yhdestäkään kakkakasasta koska ne eivät ole minun koirani aiheuttamia. Meillä kun on tapana siivota jälkemme.
Ja tosiaan kuten seiska kirjoitti, niin jokaisen pelkotilat on ihan henk.koht. juttuja eli koittakaa hoitaa ne pois päiväjärjestyksestä ja antakaa lapsenne tutustua eläimiin älkääkä antako ahdasmielisiä " koira on likainen/vihainen/saastainen/tapettava eläin" -kasvatusta.
Ja palataan koirani kiinni pitoon siinä kohtaa kun te lopetatte hajusteiden käytön.
t.3
Ja minä en lopeta hajusteiden käyttöä, ennen kuin laki sen kieltää... Mistä näitä idiootteja sikiää?
toki se oli vahinko, koska pääsi irti, mutta siis näitä on tapahtunut ennenkin ja tilanteissa missä koira on tarkoituksella ollut irti.
Tässäkin meidän pihapiirissä yksi koiranomistaja ulkoiluttaa kahta sakemannia jatkuvasti irti ja vieläpä niin, että toinen koira on 20 metriä edessä ja toinen takana ja omistaja siinä puolessa välissä. EPÄILEN, että jos tulee " tilanne" päälle, niin saisi molemmat koirat hanskaansa hetimiten!
T. Se pienen koiran omistaja
Muuta johonkin maalle jossa pystyt OMASSA isossa pihassa koiraa juoksuttamaan vapaana ilman että se häiritsee muita.
Vierailija:
Höpö höpö... Vaikka niitä olis monta päivässä (useita tunteja) ni joillekki koirille se vaan kerää lisää virtaa.
Vierailija:
ei se tarkoita, että muut ei hallitse koiriaan. Ja sitä paitsi itsehän olet laiska, josset viitsi koiriasi kouluttaa...seiska
Mutta jos yhtään olisit perillä koirista lajina ja niiden psykologiasta, niin tietäisit, että mikä tahansa koira saattaa reagoida esim. edestä pakoon pinkaisevaan jänikseen lähtemällä takaa-ajoon. Samoin yhtäkkiä polulla vastaan tulevaan lenkkeilijään tai leikkivään lapseen.
Vaikka koira olisi kuinka hyvin kasvatettu ja hallinnassa, yllättävä kohtaaminen pienen lapsen kanssa voi olla se seikka, joka aiheuttaa lapselle pitkäaikaisen koirakammon.
-se kolmen koiran omistaja-
Huvittavia tyyppejä, hakeutuisivat hoitoon, sehän on mielisairaus. Yksikin äijä edellisellä asuinpaikkakunnallamme lähti juoksemaan karkuun toiseen suuntaan aina kun vaan lähestyin koirani kanssa. Sairasta, oikeasti!
Ainut mikä koirakammoisissa vituttaa on se, että he hyvin usein, valitettavasti, siirtävät kammonsa myös lapsiinsa :(
Tuohon irrallaanpitämiseen sen verran, että kukin käyttäköön omaa maalaisjärkeään mikäli sellaisen omistaa. Esimerkiksi luonnonjäällä irtipidosta ei ole olemassa mitään säädöksiä. Siellä juoksutankin omaa koiraani aina talvisin, päivittäin.
Otin koiran kiinni, kun tuli ihmisiä vastaan tai sitten viereen kävelemään. Rusakon peräänkään se ei lähtenyt muutamaa askelta enempää, kunhan vain sain kiellettyä. Musta on hassua, että koiralta viedään liikunnan ilo sillä perusteella, että JOTAIN voi sattua. Ainahan voi, mutta koulutuksella ja maalaisjärjellä voi tehdä kompromissejä eikä vain puusilmäisesti tuijottaa johonkin lakipykälään..
seiska
Sinä taidatkin olla oikein palkittu kasvattaja kun noin viisaita lauot...
Ensinnäkin, mitä tarkoittaa kolmen kultaisen noutajat kasvattaja??
Oletko siis kolmen koiran omistaja vai oletko kasvattaja joka on teettänyt kolme pentua (joka on muuten kultsuilla aikas pieni pentue) vai mitä oikein tarkoitat?
Jos sinulla on kolme koiraa, se ei vielä tee sinusta kasvattajaa.
Toiseksi, kuten varmaan kasvattajana tiedät, koiran psyyke kärsii jos se ei pääse toisinaan juoksemaan vapaana. Mitkään lenkitykset eivät tätä tosiseikkaa muuta.
Koirien irtipitäminen ei muuten ole laitonta, koiraa tulee asutusalueilla kuljettaa kytkettynä tai sen tulee olla välittömästi kytkettävissä.
Metsästyskoirat saavat kulkea vapaana metsästysaikana ja ne saavat tilapäisesti kulkea myös toisten mailla.
Vierailija:
Otin koiran kiinni, kun tuli ihmisiä vastaan tai sitten viereen kävelemään. Rusakon peräänkään se ei lähtenyt muutamaa askelta enempää, kunhan vain sain kiellettyä. Musta on hassua, että koiralta viedään liikunnan ilo sillä perusteella, että JOTAIN voi sattua. Ainahan voi, mutta koulutuksella ja maalaisjärjellä voi tehdä kompromissejä eikä vain puusilmäisesti tuijottaa johonkin lakipykälään..seiska
MINÄ päätän, mitä nopeusrajoituksia ja sääntöjä seuraan. Sehän on puusilmäistä tuijottaa niitä nopeusrajoituksia, niillä viedään minulta liikkumisen ilos sillä perusteella, että JOTAIN voi sattua. Se on muiden tiellä liikkujien sairasta pelkoa, jos pelkäävät minua. Menkööt hoitoon!
joka haukkuu ja aivan selvästi on käymässä kimppuuni mutta omistaja vaivoin sai pidettyä koiransa kurissa. Taisi olla joku pitbull. Eikä ne nyt niin harvinaisia ole että vieras koira hyökkä kimppuun täysin arvaamatta.
Meillä saa olla koira irti koska se ei sivulta minnee lähe.
Sori, viesti karkasi. Siis älkää nyt hemmeti itsekkäät koiranomistajat pitäkö koirianne luonnossa irrallaan
Vierailija:
Sinä taidatkin olla oikein palkittu kasvattaja kun noin viisaita lauot...Ensinnäkin, mitä tarkoittaa kolmen kultaisen noutajat kasvattaja??
Oletko siis kolmen koiran omistaja vai oletko kasvattaja joka on teettänyt kolme pentua (joka on muuten kultsuilla aikas pieni pentue) vai mitä oikein tarkoitat?
Jos sinulla on kolme koiraa, se ei vielä tee sinusta kasvattajaa.Toiseksi, kuten varmaan kasvattajana tiedät, koiran psyyke kärsii jos se ei pääse toisinaan juoksemaan vapaana. Mitkään lenkitykset eivät tätä tosiseikkaa muuta.
Koirien irtipitäminen ei muuten ole laitonta, koiraa tulee asutusalueilla kuljettaa kytkettynä tai sen tulee olla välittömästi kytkettävissä.
Metsästyskoirat saavat kulkea vapaana metsästysaikana ja ne saavat tilapäisesti kulkea myös toisten mailla.
Pentueita on kaikkiaan ollut viisi.
Ihan ihme päätelmiä teet normaalista suomenkielisestä lauseesta.
Toiseksi, kuten sinun pitäisi koiranomistajana tietää, koiria ei tarvitse juoksuttaa vapaana. Meillä minä ja mies harrastamme molemmat juoksua ja juoksemme kytkettyjen koirien kanssa. Lisäksi koiria käytetään päivittäin kerran koirapuistossa.
Koirien irtipito on muuten kuntien järjestyssäännöissä kiellettyä ja metsästysaikana muiden kuin metsästyksessä olevien koirienkin on oltava metsässä kiinni. Puhumattakaan keväästä ja kesästä, jolloin linnut ja piennisäkkäät poikivat.
-se kolmen kultaisen noutajan kasvattaja-
se tarkoittaa, että olet kasvattanut kolme kultaista noutajaa (=kenties yhden pentueen?) Opettele kirjoittamaan. Oikea muoto olisi kirjoittaa " kolmen kultaisen noutajan omistaja" tai " kultaisten noutajien kasvattaja"
Sulla ei siis todellakaan ole sitä maalaisjärjeä ja/tai SUHTEELLISUUDENTAJUA. Ei jaksa hakata kiveen päätänsä enempää.
seiska
Vierailija:
MINÄ päätän, mitä nopeusrajoituksia ja sääntöjä seuraan. Sehän on puusilmäistä tuijottaa niitä nopeusrajoituksia, niillä viedään minulta liikkumisen ilos sillä perusteella, että JOTAIN voi sattua. Se on muiden tiellä liikkujien sairasta pelkoa, jos pelkäävät minua. Menkööt hoitoon!
Vierailija:
se tarkoittaa, että olet kasvattanut kolme kultaista noutajaa (=kenties yhden pentueen?) Opettele kirjoittamaan. Oikea muoto olisi kirjoittaa " kolmen kultaisen noutajan omistaja" tai " kultaisten noutajien kasvattaja"
Kolmen kultaisen noutajan kasvattaja tarkoittaa juuri sitä, että harjoittaa poikastuotantoa kolmella kultaisella noutajalla. Pienkennel, siis.
Mutta jatka vaan valitsemallasi evvk-pilkunnussija-asenteella, sama sen väliä. TOIVOTTAVASTI et ainakaan kultaisia noutajia harrasta.
Järjestyslaki
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
14 §
Koirakuri
Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;
3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.
Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.
Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.
Vierailija:
Sulla ei siis todellakaan ole sitä maalaisjärjeä ja/tai SUHTEELLISUUDENTAJUA. Ei jaksa hakata kiveen päätänsä enempää.
seiska
Vierailija:MINÄ päätän, mitä nopeusrajoituksia ja sääntöjä seuraan. Sehän on puusilmäistä tuijottaa niitä nopeusrajoituksia, niillä viedään minulta liikkumisen ilos sillä perusteella, että JOTAIN voi sattua. Se on muiden tiellä liikkujien sairasta pelkoa, jos pelkäävät minua. Menkööt hoitoon!
Katsos kun ne lait on kaikki tehty noudatettaviksi, eikä tarkoitus todellakaan ole, että kukin itse päättää, mitä viitsii noudattaa.
Sitä paitsi koiravastaisuus ja koirakammo ovat hyviä syitä, joiden takia juuri meidän koiranomistajien on syytä noudattaa koiran kiinnipitoa koskevia lakeja.
Valitettavasti kannattaa muistaa, että oikeastikin joka vuosi tulee uutisissa tietoja koirista, jotka ovat hyökänneet ilman syytä ihmisten kimppuun, osa tuhoisinkin seurauksin. Niiden omistajat ovat varmasti ajatelleet, ettei " meidän koira koskaan hyökkää ja koirapelkoiset menkööt itseensä" .
Onko tullut koskaan mieleen, että juuri teidänkaltaistenne " minä teen mitä huvittaa" -koiranomistajien takia on pahasti koiria pelkääviä ja vihaavia ihmisiä.
Jos käyttäytyisitte vastuullisesti, kuten useimmat muut koiranomistajat onneksi tekevät, niin koiravastaisuus vähenisi.
Minusta on herttaisen yhdentekevää, mitä uskot minun koiraharrastuksestani. Minä kuljen aina koirat kytkettyinä tai jos annan näiden juosta vapaana, menen koirapuistoon.