Olen ehkä kummallinen, mutta musta yksilapsinen perhe ei tunnu " oikealta" perheeltä vielä...
" pitää" olla kaksi tai kolme lasta vähintään...
Kommentit (22)
Meillä yksi lapsi. Tuli vähän hölmö olo. Itse kyllä pidän meitä perheenä...
Mediassa ja muualla kahden lapsen perhe on se prototyyppi. Toiset on vähemmän rajoittuneita kuin sinä ja pystyvät ajattelemaan ns. out of the box. Jos siis sinusta " pitää" olla.
Meillä vain saattaa olla, että perhe jää yksilapsiseksi, ellei adoptiolupaa tule. Sijaisvanhemmuuskin on haaveena, kun tosiaan tuntuu, että lapsia pitäisi olla enemmän.
Olen yh ja mulla on yksi lapsi. Lapsen isä on kuollut.
Ap: olemmeko mielestäsi epäperhe? Haluaisin sinulta mielelläni vastauksen.
että kun meillä itsellämme on nyt vasta yksi lapsi ja toinen tulossa. Niin vasta toinen lapsi tekee meistä perheen. Itse olen kolmelapsisesta perheestä. Muut saa olla ihan minkä kokoisia perheitä tahansa, mutta näin musta itsestäni tuntuu. Anteeksi vaan. ap
Siis voiko joku nyt sitten vetää tuollaisestakin jutusta herneen nenään?
Ei minustakaan vielä tunnu oikealta perheeltä tuon yhden lapsen kanssa. Johtuu varmaan pitkälti siitä, että ollaan miehen kanssa isoista perheistä. Saa nähdä muuttuuko tilanne tämän toisen lapsen syntymän myötä. Kyllä muut saavat minun puolestani pitää sellaista yksilapsista perhettä " oikeana perheenä" , minusta se ei vaan siltä tunnu. Siis omalla kohdallani.
Ap, sinä et ehkä tiennyt, että tämä on niitä asioita, joista ei saa puhua. Jollekin voi tulla paha mieli. Kyllä täällä saa lestadiolaisia ja somaleita haukkua, mutta ei sanoa omia tuntemuksiaan omasta perheestä. Aika outo palsta.
Vierailija:
että kun meillä itsellämme on nyt vasta yksi lapsi ja toinen tulossa. Niin vasta toinen lapsi tekee meistä perheen. Itse olen kolmelapsisesta perheestä. Muut saa olla ihan minkä kokoisia perheitä tahansa, mutta näin musta itsestäni tuntuu. Anteeksi vaan. ap
Meillä on kolme lasta,nyt vasta tuntuu perheeltä ;).Itse olen ollut ainoa lapsi ja kärsinyt siitä,toivoin aina sisarusta.
jossa on äiti ja lapsi. Enempää lapsia ei tule kun isä on kuollut.
Onko se epäperhe vai ei perhe ollenkaan?
...varsinkin kun tuo lapsen saanti ei ole helppoa aina. Itse olen kuusihenkisestä perheestä (3 siskoa) ja haluaisin lisää lapsia ehdottomasti, jos terveys antaisi myöden. Lääkärin mukaan hengenvaarallista tulla raskaaksi tämän ens. lapsen jälkeen, joten emme ota riskiä, vaikka haikealta tuntuukin.
Sitä paitsi yritämme elää tässä hetkessä yhden lapsemme kanssa, pojalle iskee jokin kummallinen diagnostisoimaton kuumetauti kerran kuukaudessa (lokakuusta lähtien). Pelottaa :(
Samoin on perhe, jossa on yksi lapsi, isä ja äiti. Kukaan ei ole sitä missään välissä kieltänyt. Ap vaan ilmaisi, että oma tilanne (huom. OMA!) ei tunnu hänelle itselleen vielä perheeltä. Tarviiko vielä vääntä jollekulle?
Kyllä me annamme teidän pitää itseänne oikeana perheenä, olkaa huoleti. Meidän perheestä tuli omastakin mielestäni perhe vasta kolmannen lapsen synnyttyä. Tai siis olihan se perhe jo siihenkin asti, mutta ei vaan jotenkin tuntunut siltä.
perheen voi niin äkkiä menettää, että ei kannattaisi kovin ylenkatseellinen olla.....
Te itse väänsitte asian niin. Taitaisitte haluta, että ap ei niin ajattelisi? Outoja. Ap puhui tunteistaan omaa perhettään kohtaan. Haluaako joku, että taivutan vielä?
T. ei ap
toivoo sille kaikkea hyvää. Ehkäpä hän ei vaan ole vielä uudessa (?) tilanteessa oppinut ajattelemaan itseään perheenä. Minullakin meni sen asian sisäistämiseen 6-vuotta. Silloin tajusin että meille ei enää koskaan tule lapsia. Sitten opettelin ajattelemaan meitä jo perheenä.
Että: Olemme haaveilleet 3 lapsesta ja he kokevat sitten olevansa vasta perhe kun haave on toeutunut? Tämmöinen tuli vaan mieleen : )
Ei tunnuttu perheeltä kun minulla oli yksi lapsi ja aviomies. Tuli ero miehestä ja nyt ollaan lapsen kanssa kahdestaan ja ollaan oikein onnellinen pieni perhe. Ei se määrä ole tärkeä, vaan laatu ;)
Mitä mielestäsi ' oikea' perhe tarkoittaa?
Minä ajattelen enemmän minkälaista perheessä on. Olen käynyt perheissä, joissa on kolmekin lasta ja minusta siellä ei ole ollut oikean perheen tuntua. Sitten olen käynyt lapsettomien parienkin luona, jossa on ollut oikean perheen tuntua.
Minusta oikea perhe tulee siitä, että välitetään toisesta, tehdään asioista yhdessä, on mukavaa olla omalla porukalla, perheessä on kiva käydä, muut otetaan huomioon.
Ainaki mun mielestä!=)