Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koira puree omistajaansa :(

Mustin kans :P
05.12.2015 |

Nyt alan kuulkaas olla ihan neuvoton. Mulla on 40kg sekarotuinen uroskoira (oli vahinko pennut niin kaikista roduista ei ole ihan varmuutta) 10kk vanha.
Koira on alkanut lenkillä puremaan ja hyppimään mua vasten. Ikinä yksikään mun koirista ei ole näin tehnyt niin siksi olen ihan pulassa. Mä olen kokeillut kieltää, harhauttaa, eristää mut tuntuu ettei mikään auta :(
Tuolta koirapalstoilta oli ihan virhe lähteä kyselemään, sain vaan vastukseksi, että olen huono ihminen enkä osaa käsitellä koiraani.
Koira tottelee mua muuten, kotona, lenkillä muuten ja vapaana ollessa mut aina toi sama kohta kotiin tultaessa. Mä oikein huomaan sen käytöksen muuttuvan siinä; korvat nousee koholle ja se hengittääkin ihan erilailla.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin piikille. Kumpi teistä oikein on pomo?

Tappaisitko jonkun muunkin huonosti käyttäytyvän perheenjäsenen ihan tuosta vaan?

Ääliömäinen kommentti..

Vierailija
62/72 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://elainkouluttajat.net/index.php?option=com_content&view=article&i…

Ja taisin taas olla epäselvä. Se hyppiminen päälle on seuraus, ei itse ongelma. Ongelma voi olla esim. pelko jotain siinä paikassa olevaa kohtaan tai haluttomuus mennä kotiin. Vaikea kuvitella hyppimisen aiheuttajaa, joka sillä puuhun sitomisella ratkeaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap, en tarkoittanut että kohtelisit koiraasi huonosti (mikäli siis minun viestini niin tulkitsit). Kommentti siitä koiran yksinjättämisestä meni vähän aiheen ohi ja oli tarkoitettu sille, joka uskoi eurooppalaisten koirien käyttäytyvän paremmin, koska niitä komennetaan enemmän. Minäkin jätän koirani päivittäin 8 tunniksi kotiin, toki toivon ettei näin tarvitsisi olla. Uskon, että koira olisi tasapainoisempi jos se saisi tehdä muutakin kuin maata kotona ja seurata omistajaa hihnassa (näin kärjistettynä).

Vierailija
64/72 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kertoi vaan noin yleensä ottaen, ei loukkaantunut kommentistasi :)

Siis lähinnä kun tuota ongelman aiheuttajaa yritän kartoittaa niin se varmasti nousisi esille, että kuinka paljon koiran kanssa pystyy olemaan päivittäin.

On kyllä neuvoton olo.

Googlaan niitä koirakouluja ja yritän pitää itseni pomona :)

Vierailija
65/72 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä juttu tapahtui tänään lenkillä. Tai no, jännä ja jännä mutta tavallisuudesta poikkeava

(En nyt tiedä kiinnostaako tämä ketään mutta kerronpa silti :) )

Lähdin lenkille koirani ja erään ystäväni kanssa joka välillä käy myös yksin koiran kanssa lenkillä. Talutimme koiraa vuorotellen eikä mitään ongelmia ollut. Takaisin tullessa lähdin kävelemään nopeammin ja kaverini jäi koiran kanssa jälkeen. Ensin koira vinkui perääni ja yritti taas tätä rähinöintiä mutta rauhoittui istumaan kuitenkin. Loppumatka kotiin meni hyvin. Koira ei vetänyt eikä muutenkaan pelleillyt mitään. Tämä ilmeisesti kertoo siitä että minä olen näiden kohtausten aiheuttaja :(

Vielä kun keksisi että miten..

Varasin ajan läheiselle koirakouluttajalle, toivottavasti siellä saamme vastauksia.

Vierailija
66/72 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut ihan jokaista kommenttia lukea, mutta oletko ap siis kokeillut sitä että kun koira alkaa hyppiä, purra ja riekkua, niin jätät sen aivan täysin huomiotta? Siis kesken lenkin pysähdyt, selkä suorana nostat kädet vaikka puuskaan, käännät selän koiralle ja katsot tiukasti eteenpäin.

Kannattaa laittaa vähän kuluneemmat vaatteet päälle koska jos koira on tuollatavoin tottunut huomiota saamaan niin se saattaa jatkaa riekkumista jonkun aikaa. Käännät vaan selän aina uudestaan, et reagoi mitenkään, et ota katsekontaktia. Omalla koiralla ja tuttavan koiralla tämä toiminta lopetti tuon häiriökäyttäytymisen kuin seinään (30-40kg seka- ja käyttölinjan koirat).

Sama kotona, jos koira hakee huomiota puremalla tai häsläämällä niin suoraryhtisesti poistuu tilanteesta eikä katso koiraan päinkään.

Komentoa ei myöskään saa jäädä jankkaamaan, muuten se menettää merkityksensä.

Vierailija
67/72 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut ihan jokaista kommenttia lukea, mutta oletko ap siis kokeillut sitä että kun koira alkaa hyppiä, purra ja riekkua, niin jätät sen aivan täysin huomiotta? Siis kesken lenkin pysähdyt, selkä suorana nostat kädet vaikka puuskaan, käännät selän koiralle ja katsot tiukasti eteenpäin.

Kannattaa laittaa vähän kuluneemmat vaatteet päälle koska jos koira on tuollatavoin tottunut huomiota saamaan niin se saattaa jatkaa riekkumista jonkun aikaa. Käännät vaan selän aina uudestaan, et reagoi mitenkään, et ota katsekontaktia. Omalla koiralla ja tuttavan koiralla tämä toiminta lopetti tuon häiriökäyttäytymisen kuin seinään (30-40kg seka- ja käyttölinjan koirat).

Sama kotona, jos koira hakee huomiota puremalla tai häsläämällä niin suoraryhtisesti poistuu tilanteesta eikä katso koiraan päinkään.

Ei kyl toimi jos koira puree, vähän vaikea olla huomioitamatta.

Vierailija
68/72 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ilmeisesti kertoo siitä että minä olen näiden kohtausten aiheuttaja :(

Vielä kun keksisi että miten..

Varasin ajan läheiselle koirakouluttajalle, toivottavasti siellä saamme vastauksia.

No eikö se nyt ole ihan selvää, miten, onhan se tässäkin sanottu moneen kertaan. Se on nuori uros ja haastaa sinua. Vieraan ihmisen kanssa se ei kokenut sitä tarpeelliseksi. Jos Emilian luokse menette, niin varmasti saatte apua.

Vierailija
69/72 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyl toimi jos koira puree, vähän vaikea olla huomioitamatta.

Tietyissä koirakouluissa opastetaan ainakin saksanpaimenten kohdalla, että jos koira puree niin sen pitää antaa purra kunnes itse päästää irti. Muuten se oppii että puremalla saa tahtonsa läpi. Näistä voi olla montaa mieltä, mutta varmasti keinot on hyvin koira/koirarotukohtaiset.

Vierailija
70/72 |
06.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämä ei nyt varsinaisesti ollut ihan selvä juttu että miksi kokeilee ja vain tuossa paikassa mutta sitä tässä yritän selvittää.

Tämä mukana ollut kaveri on siis saanut myös kokea nämä kohtaukset ollessaan yksin lenkillä koirani kanssa, siksi ihmettelin tämän päivästä.

Toi huomiotta jättäminen on kokeiltu, se on kyllä hankalaa kun n.40kg hyppii kohti ja puree..

Eniten tässä ärsyttää kun en tajua syytä tälle. Kyllä, se kokeilee mutta onko syy vain se että koira on vielä niin nuori. Haastaako se mua vai onko tuo vain leikkiä, sitä yritän selvittää.

Vierailija
72/72 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla koiralla ollut samanlainen ongelma, sain kuitenkin koulutettua pois tämän kurjan tavan ihan kotikonstein.

Tässä on artikkeli jossa muutama vinkki mitä itsekkin käytin: http://koirakouluttaja.com/koira-puree/ 

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi viisi