Koira puree omistajaansa :(
Nyt alan kuulkaas olla ihan neuvoton. Mulla on 40kg sekarotuinen uroskoira (oli vahinko pennut niin kaikista roduista ei ole ihan varmuutta) 10kk vanha.
Koira on alkanut lenkillä puremaan ja hyppimään mua vasten. Ikinä yksikään mun koirista ei ole näin tehnyt niin siksi olen ihan pulassa. Mä olen kokeillut kieltää, harhauttaa, eristää mut tuntuu ettei mikään auta :(
Tuolta koirapalstoilta oli ihan virhe lähteä kyselemään, sain vaan vastukseksi, että olen huono ihminen enkä osaa käsitellä koiraani.
Koira tottelee mua muuten, kotona, lenkillä muuten ja vapaana ollessa mut aina toi sama kohta kotiin tultaessa. Mä oikein huomaan sen käytöksen muuttuvan siinä; korvat nousee koholle ja se hengittääkin ihan erilailla.
Kommentit (72)
Toi homma pitää keskeyttää jo, kun korvat alkavat kohota. Tee siinä kohtaa äkkikäännös tms. Koirille tulee helposti tapoja, jos unohtaisi tuon pelleilyn. Mitä teet, kun koira hyppii ja näykkii?
Mun edellisellä koiralla oli sama ongelma samanikäisenä. Sille KAIKKI huomio oli hyvää huomiota - eli "luulojen pois ottaminen ei toiminut tai muu vastaava". Koska silloin se sai sen haluamansa huomion...
Ainoa mikä meillä toimi oli koiran totaalinen ignoroiminen kun sekoilu alkoi - eli sidoin koiran sanaakaan sanomatta kiinni lähimpään puuhun/tolppaan ja käänsin selkäni koiralle. Tätä tarvitsi toistaa viikon ajan ja lenkit alkoi rauhoittumaan. (Tämän neuvon taisitkin jos saada joltain.)
Koiraa voi tietenkin kehua silloin kun se kävelee hyvin, mutta jos se on helposti innostuvaa sorttia - niin kehu rauhallisesti :)
Meeppä kuvauttamaan koiran selkäranka ja lonkat, sieltä löytyy todennäkösesti syy. Koira kipeytyy lenkillä kävellessä ja ei muuten osaa 'ilmoittaa' kivuista..:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelliselle neuvojalle: koiran laumanjohtajuus on jo 40-luvulla vääräksi todistettu teoria, joka on jäänyt vahvasti elämään tietämättömien koiranomistajien keskuuteen. Pelottelemalla voi saada nopeita tuloksia, mutta myös melko arvamattoman koiran. En ehkä suosittele ottamaan riskiä.
Tässä luettavaa jos ap uskot dominanssi-/laumanjohtajuusteoriaan http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/fi/koiran-kayttaytyminen/sosia…
Ja googlesta toki lisää vaikka millä mitallaEi se ole mikään teoria, laumassa on aina järjestys. Joko oikea tai väärä. En todellakaan ehdottanut koiran pelottelua. Vaan sitä että ei toivottu käytös omistajaa kohtaan pysäytetään ja koiraa painetaan maahan kunnes se alistuu. Tämä pätee lähinnä vain uroksiin ja niissäkin lähinnä vain suuriin rotuihin, joilla lisäksi vaistotoimintaan liittyy, että väärissä käsissä niistä voi tulla ärhäköitä ja täysin pitelemättömiä.
Se nimenomaan on teoria ja useaan otteeseen vääräksi todistettu. Koirien keskinäiset suhteet on verrattavissa ihmisten välisiin suhteisiin. Joku saattaa toki kunnioittaa toista yksilöä enemmän kuin jotain toista, mutta lauman tai johtajuuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Se alkuperäinen tutkimus, johon koko huhu pohjautuu, perustuu väärään tulkintaan susien käyttäytymisestä ja on osoitettu vääräksi jo kymmeniä kertoja. Kutsuin siihen uskovia koiranomistajia tietämättömiksi, koska "tieto" tästä dominanssiteoriasta kulkee ainoastaan omistajalta toiselle (tai nykyään toki joidenkin blogienkin välityksellä) ilman minkäännäköistä lähdeviitettä tai kritiikkiä. Sen vuoksi ja valistuksesta huolimatta, todeksi osoitettua tietoa ei ole saatu näille laumanjohtajuuteen uskoville perille. "Kyllähän "Pirjo" tietää paremmin kuin jotkut tutkijat, kun sillä on koiria ollut jo monta kymmentä vuotta"
Koirat eivät aktiivisesti hae korkeampaa paikkaa laumassa. Niiden väliset suhteet perustuvat kunnioitukseen ja sitä voi saada muutenkin kuin väkivallalla/pelottelulla/uhkailulla. Jopa tehokkaammin. Dominoinniksi tulkittu käytös voi tilanteesta riippuen olla esim. turhautumista tai pelkoa ja kun käytöksen aiheuttajaan puututaan, on tulos tietenkin parempi.
Koiran selättäminen on juurikin väkivaltaa. Koirat eivät selätä toisiaan, vaan alistuminen selälleen menemältä tulee luonnossa aina koiralta itseltään. Kuriositeettinä, tämä oli juurikin yksi niistä alkuperäisen tutkimuksen väärään tulkintaan johtaneista virheluuloista ;)
Onko se aina joku tietty kohta? Oletko aikaisemmin leikkinyt/kouluttanut koiraa siinä? Mun mielestä kuulostaa ihan normaalilta pennun käytökseltä kun se haluaa huomiota tai leikkiä. Ei sun tarvitse koiraa maahan painaa, mutta toteat sille päättäväisen sävyyn että riekkuminen saa loppua ja jatkat matkaa. Pidä pannasta niin tiukka ote ettei pääse puremaan.
Kyllä koirat selättävät toisiaan. Tilanne on vain nopea ja tilanteeseen sopiva, että ihminen ei sitä taitoa osaa oikein. On kuitenkin hölmöä väittää,etteivät laumaeläimet käyttäisi toisiinsa fyysisiä keinoja. Eleet ja fyysinen toiminta on niiden ainut, mutta todella monipuolinen keino viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koirat selättävät toisiaan. Tilanne on vain nopea ja tilanteeseen sopiva, että ihminen ei sitä taitoa osaa oikein. On kuitenkin hölmöä väittää,etteivät laumaeläimet käyttäisi toisiinsa fyysisiä keinoja. Eleet ja fyysinen toiminta on niiden ainut, mutta todella monipuolinen keino viestiä.
Koirat nimenomaan eivät selätä toisiaan. Koirat menevät itse selälleen kun haluavat osoittaa alistumisen. Sitä saattaa toki edeltää toisen koiran uhittelu, mutta koira ei ikinä fyysisesti selätä toista.
Niin ja toki äänetkin, mutta varmaan ymmärrätte mitä tarkoitan. Koirahan ei selälleen menisi, jos se ei tulisi sieltä luonnostaan ja jokin asia ei sitä "selättäisi".
Taas yksi lenkki takana ja mä olen aivan tatti otsassa täällä.
Kiitos asiallisista vastauksista :)
Toi käytös on alkanut vasta n. kuukausi sitten, siihen asti meni lenkit tosi hyvin alusta loppuun. En mä varsinaisesti ala pelkäämään tossa tietyssä kohdassa mutta varmasti koira sen vaistoaa, että jotenkin odotan tota kohtausta. Mä en jotenkin usko sen selättämisen voimaan lähinnä siksi, että sen pitäisi tulla koiralta itseltään sen alistumisen.
En mä mikään pieni akka ole ja saan kyllä koiran maihin jos haluan.
Heti kun kohtaus alkaa niin kiellän tasan yhdellä sanalla; ei.
Olen yrittänyt sitä, että jätän koiran huomiotta. Tosin se on vähän vaikeaa kun koira hyppii vasten ja syö mun kenkää. Olen yrittänyt harhauttaa ennen kohtausta esim. istuttamalla, se kestää sen hetken mutta alkaa taas kun palkitseminen on ohi. Olen selättänyt, se toimii niin kauan kun koira on maassa ja jatkuu kun lähden liikkeelle.
Kuten sanoin, koira tottelee mua kyllä muuten, tulee luokse eikä tee tätä tosiaan muualla kuin tuossa yhdessä paikassa.
Vaihtelen toki lenkkireittiä päivittäin mutta kotiin emme pääse kuin tuosta kohdasta, asumme tien viimeisessä talossa.
Täytynee ottaa yhteyttä johonkin kouluttamaan, ei mulla oikein meinaa enää hermot kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat nimenomaan eivät selätä toisiaan. Koirat menevät itse selälleen kun haluavat osoittaa alistumisen. Sitä saattaa toki edeltää toisen koiran uhittelu, mutta koira ei ikinä fyysisesti selätä toista.
Sitä paitsi vain se ele, kun koira uhkaavassa tilanteessa itse menee selälleen (tähän liittyy myös mm. korvien ja hännän luimistelua), tarkoittaa alistumista. Alistumista/alistamista ei ole se, jos koiran kääntää selälleen väkisin. Eikä myöskään se, jos koira nukkuu kotona päiväunet selällään.
Niin ja koirassa on rotuina ainakin labradoria ja saksanpaimenkoiraa.
Isästä ei ollut ihan täyttä varmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koirat selättävät toisiaan. Tilanne on vain nopea ja tilanteeseen sopiva, että ihminen ei sitä taitoa osaa oikein. On kuitenkin hölmöä väittää,etteivät laumaeläimet käyttäisi toisiinsa fyysisiä keinoja. Eleet ja fyysinen toiminta on niiden ainut, mutta todella monipmuolinen keino viestiä.
En tiedä ymmäretäänkö me asia jotenkin eri tavalla, mutta ainakin koiristani yksi on selvästi dominoivampi ja yksi alistuu herkästi. Yleensä kun näille kahdelle tulee tämä selätys-tilanne, niin sitä edeltää fyysinen kontakti ja dominoiva koira viestittää ensin salaman nopeasti eleillä ja läppää sitten toiseen kenttään. Mielestäni siinä on selkeästi fyysiset keinot myös käytössä, mutta todellakin tilanne on niin nopea, että itse en sovella millään tavalla selätystä. Jos tämä dominoiva koira ei käyttäisi lainkaan "voimakeinoja",niin en tiedä mikä niiden suhde sitten olisi. Tämä alistuva koira on kuitenkin paljon leikkisämpi ja rasittavuuteen asti riekkuja muille, joten olisi oikea tyranni jos vahvempi ei joskus rajoittaisi sitä.
Mitä koira tekee, kun sanot ei? Onko sulla mitään kiellon tehostetta sille? Sakusekoitus olis hyvä saada nyt ruotuun, ennen kuin menee pahemmaksi. Lapukkakin on kovapäinen koira, toki eri tavalla kuin sakemanni. Suosittelen peviä.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi lenkki takana ja mä olen aivan tatti otsassa täällä.
Kiitos asiallisista vastauksista :)
Toi käytös on alkanut vasta n. kuukausi sitten, siihen asti meni lenkit tosi hyvin alusta loppuun. En mä varsinaisesti ala pelkäämään tossa tietyssä kohdassa mutta varmasti koira sen vaistoaa, että jotenkin odotan tota kohtausta. Mä en jotenkin usko sen selättämisen voimaan lähinnä siksi, että sen pitäisi tulla koiralta itseltään sen alistumisen.
En mä mikään pieni akka ole ja saan kyllä koiran maihin jos haluan.
Heti kun kohtaus alkaa niin kiellän tasan yhdellä sanalla; ei.
Olen yrittänyt sitä, että jätän koiran huomiotta. Tosin se on vähän vaikeaa kun koira hyppii vasten ja syö mun kenkää. Olen yrittänyt harhauttaa ennen kohtausta esim. istuttamalla, se kestää sen hetken mutta alkaa taas kun palkitseminen on ohi. Olen selättänyt, se toimii niin kauan kun koira on maassa ja jatkuu kun lähden liikkeelle.
Kuten sanoin, koira tottelee mua kyllä muuten, tulee luokse eikä tee tätä tosiaan muualla kuin tuossa yhdessä paikassa.
Vaihtelen toki lenkkireittiä päivittäin mutta kotiin emme pääse kuin tuosta kohdasta, asumme tien viimeisessä talossa.
Täytynee ottaa yhteyttä johonkin kouluttamaan, ei mulla oikein meinaa enää hermot kestää.
Kuulostat fiksulta, ap. Anteeksi jos pilasin keskustelua vänkäämällä selätystä, alistusta ja voimakeinoja vastaan. Provosoiduin liikaa, mutta mielestäni koirankoulutukseen liittyvistä harhaluuloista tulisi puhua enemmän. Suomessa on esim. Keski-Eurooppaan verrattuna poikkeuksellisen paljon aggressiivisia koiria, eikä aggressiivisuutta IKINÄ torjuta tai voiteta aggressiivisuudella.
Suosittelen kyllä tuota koirankouluttajaan turvautumista. Varmistathan kuitenkin ensin, että kouluttajalla on itsellään joku koulutus tai muuten järkevät taustat. Se kun ei ole suojattu ammattinimike.
Suosittelen myös ehdottomasti että kokeilet sitä hyvästä käytöksestä palkkaamista, mitä aiemmin ehdotin. Koira hiffaa ihan älyttömän nopeasti mitä sen pitää tehdä herkku saadakseen. Aloita vaikka jollain superhyvällä: nakeilla tai juustolla. Palkkaa joka kerta kun koiran kaikki tassut on maassa. Vartin lenkin aikana ehtii antaa noin 100 palkkiota ;)
Koira on ihmisen paras kaveri, mutta ei sentään ajatustenlukija. Koirat yleensä haluaa miellyttää, mutta usein ne eivät tiedä miten. Vaikka tiedän tämän asian, syyllistyn itsekin usein siihen, että turhaudun koirani hankalaan käytökseen ja vasta jälkikäteen tajuan, etten ole koskaan opettanut koiralle miten haluan sen siinä tilanteessa käyttäytyvän.:)
En lupaa välitöntä, mieletöntä onnistumista, mutta kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Pureeko vai leikkiikö? Meillä melkein 3-vuotias uros hamuaa hampailla mua, kun alan painia sen kanssa. Häntä heiluen tykkää painia ja hampailla ottaa kiinni kädestä jne. Ei todellakaan silti pure, naarmun naarmua en saa. Sitten kun lopetan, niin on taas lopettaa heti. Eikä muuten kyllä "pure" koskaan.
Totta! Jos koira ottaa käden suuhun se on merkki läheisyydestä ja leikillisyydestä. Selvyyden takia siitä kannattaa opettaa pois, mutta puremiseksi tulkitsemimen on virhearvio.
Suomessa on paljon aggressiivisia koiria siksi, että täällä suositaan just tuota posihömppää toisin kuin vaikka Etelä-Euroopassa. Jossain Rooman kaduilla koirat kulkee vapaana omistajansa vierellä ihan hissukseen, tyytyväisinä omistajaansa luottaen. Luuletko, että ne on koulutettu namilla ja naksulla siihen? Ei ole.
Tunnelmat ja tunteet tarttuu koiriin. Sitä voi yrittää myös toisin päin, esim. itse olen käyttänyt rauhalliseen itsevarmaan sävyyn aika matalalla äänellä ilmoitettua: "höpöhöpö, eihän me nyt ruveta riehumaan." (Sanat on itseäni varten että muistaisin pitää sävyn)
Mutta murkut on murkkuja, koirissakin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon aggressiivisia koiria siksi, että täällä suositaan just tuota posihömppää toisin kuin vaikka Etelä-Euroopassa. Jossain Rooman kaduilla koirat kulkee vapaana omistajansa vierellä ihan hissukseen, tyytyväisinä omistajaansa luottaen. Luuletko, että ne on koulutettu namilla ja naksulla siihen? Ei ole.
Oho, ei kai nyt sentään. Euroopassa koirat osaa kulkea ihmisten joukossa siksi, koska koiran saa ottaa joka paikkaan ja ne ovat tottuneet kulkemaan ihmisensä mukana jatkuvasti. Koirat ovat hyvin kohdeltuja perheenjäseniä, ei otuksia, jotka jätetään yksin 9 tunnin ajaksi ja ihmetellään kun ne lenkillä riehuvat hihnassa turhautuneina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, ei kai nyt sentään. Euroopassa koirat osaa kulkea ihmisten joukossa siksi, koska koiran saa ottaa joka paikkaan ja ne ovat tottuneet kulkemaan ihmisensä mukana jatkuvasti. Koirat ovat hyvin kohdeltuja perheenjäseniä, ei otuksia, jotka jätetään yksin 9 tunnin ajaksi ja ihmetellään kun ne lenkillä riehuvat hihnassa turhautuneina.
Totta, mutta niille saa myös kertoa, mitä ei saa tehdä, toisin kuin täällä Suomessa.
Ei se ole mikään teoria, laumassa on aina järjestys. Joko oikea tai väärä. En todellakaan ehdottanut koiran pelottelua. Vaan sitä että ei toivottu käytös omistajaa kohtaan pysäytetään ja koiraa painetaan maahan kunnes se alistuu. Tämä pätee lähinnä vain uroksiin ja niissäkin lähinnä vain suuriin rotuihin, joilla lisäksi vaistotoimintaan liittyy, että väärissä käsissä niistä voi tulla ärhäköitä ja täysin pitelemättömiä.