Koira puree omistajaansa :(

Mustin kans :P

Nyt alan kuulkaas olla ihan neuvoton. Mulla on 40kg sekarotuinen uroskoira (oli vahinko pennut niin kaikista roduista ei ole ihan varmuutta) 10kk vanha.
Koira on alkanut lenkillä puremaan ja hyppimään mua vasten. Ikinä yksikään mun koirista ei ole näin tehnyt niin siksi olen ihan pulassa. Mä olen kokeillut kieltää, harhauttaa, eristää mut tuntuu ettei mikään auta :(
Tuolta koirapalstoilta oli ihan virhe lähteä kyselemään, sain vaan vastukseksi, että olen huono ihminen enkä osaa käsitellä koiraani.
Koira tottelee mua muuten, kotona, lenkillä muuten ja vapaana ollessa mut aina toi sama kohta kotiin tultaessa. Mä oikein huomaan sen käytöksen muuttuvan siinä; korvat nousee koholle ja se hengittääkin ihan erilailla.

Sivut

Kommentit (72)

Käyttäjä97
Seuraa 
Liittynyt17.10.2015

Älä ajaudu vääntöön sen kanssa, eli huomaa merkit ajoissa ja ota tukeva ote pannasta, ja aloita rauhoittaminen esim. istu käskyn avulla. Palkkaa koira alussa heti käskyn jälkeen, ja pitkitä palkan antamista koko ajan eli vaadi istumaan koko ajan pidempiä aikoja. Koira on murkkuiässä eli "haastaa" sinua, ja koirien kanssa voima ei ole valttia vaan tekniikka ja ajoitus. Eli osaat ohjata oikealla hetkellä ja oikealla tavalla, jotta tilanne ei kulminoidu hallitsemattomaksi. Treenaa tottelevaisuutta myös muulloin, luonnollisesti, joka päivä. Seuraamista, maahanmenoa, istumista, paikalleen jäämistä ym.ym.

Vierailija

Koira haluaa leikkiä tai sitten se ei kunniota sinua tippaakaan.

Pentuhan tuo vielä on. Kun huomaat, että koiralla on hyppinen mielessä, niin harhauta sitä jollain makupalalla, mutta ennen kuin on aloittanut hyppimisen, muuten se luulee saavansa palkkion hyppimisestä. 

Vierailija

Meillä on ollut tota ongelmaa joskus kultaisennoutajalla. Joskus kauan aikaa sitten. Silloin kun se oli puoli vuotias. Muistan aina itketti viedä sitä lenkille ku puserot meni rikki joka kerta... Mutta joo kokeile vedonesto kuono pantaa... Oon ite kokenut sen tosi tehokkaana...

Vierailija

Viet koiran heti koirakouluttajalle - purevan koiran kanssa tarvitaan aina apua. Älä yritä kouluttaa sitä itse. Koira on vielä nuori mutta sillä voi olla myös päässä vikaa. Tuossa kohtaa ei kannata säästää. Jos joskus puree jotakuta niin koira lopetetaan. T. Kasvattaja

Vierailija

Meillä oli sama ongelma. Jos ei lopettanut kiellosta sidoin hihnan lähimpään puuhun/ lyhtypylvääseen tms mikä lähellä oli ja jatkoin matkaani yksin. Kun koira lopetti haukkumisen hain hänet, mutta ennen en siis edes vilkkaissut olkani yli. Pahinta mitä koiralle voi tehdä on erottaa hänet laumasta josta tässä oli siis kyse. 2kertaa olen sitonut ja jättänyt, siihen loppui pureminen ja päi hyppelyt

Mustin kans

Noita "koiralla voi olla päässä vikaa"- juttuja mä en haluaisi kuulla :(
Mutta kiitos kuitenkin vastauksista.
Kyllä mun mielestä meillä muuten on arvojärjestys kunnossa. Tai siis koira kysyy luvan syömiseen, ovista kulkemiseen ym.
Mä olen yrittänyt tota harhauttamista ennen kuin toi tilanne alkaa, välillä toimii välillä ei.
Joku sanoi, että se tunnistaa mun energioista mun olevan hermostunut ja tavallaan odotankin sitä hyökkäystä..
Ollaan just lähdössä pidemmälle lenkille mutta oikeesti ottaa niin aivoon noi kotiintulot..ei sillä lenkin pituudellakaan ole merkitystä, toi tapahtuu vaikka oltais kävelty 20 km..

aulis

Hei

Sano luja ei, eikä muita sanoja. Koira ei ymmärrä lauseita. Palkitse heti, kun tekee oikein. Jos koira ei muuten ole aggressiivinen, tuo on pennun käytöstä, jonka saa johdonmukaisella ohjauksella pois. Älä kiellä vihaisesti, koska se on aggressiota ja koira vaistoaa sen. Koira vaistoaa tunnetilat herkästi.

Vierailija

Suosittelen koirakouluttajaa, kouluttaja osaa arvioida koiran luonteen ja siihen sopivan koulutusmuodon. Esim meillä käytettiin kolinapurkkia, ja juurikin tuota laumasta hylkäämistä apuna. Ja koira oli suunnilleen samanikäinen kun sinulla

Vierailija

Muuta lenkkipolkua ja kävele koko lenkki niin ettet huomioi koiraa ollenkaan eli kävelet vaan kylmän rauhallisesti eteenpäin vaikka koira tekisi mitä.

Vierailija

Murkkuikää.. Koirat on tapojensa orjia, se myt vaan on ottanut tavakseen leikkiä tuossa kohtaa. Järjestelmällisesti vaan kiellät / istutat / sidor vaikka siihen puuhun ja odotat että rauhoottuu. Sitten jatkat matkaa.

Mitä roruja about? Vähän eri juttu jos collieta ja huskya kun vaikka amstaffi ja rottis..

Vierailija

Ei teillä ole arvojärjestys kunnossa jos koira käyttäytyy noin. Se on nuori uros, se katsoo mihin sinusta nyt on. Vähennä koiran huomiointia nyt rajusti ja vähän ajan päästä otat käyttöön sellaisen kiellon, että se uskoo. Turha kieltäminen syö arvovaltaa joka kerta.

Vierailija

Älä ole epätoivoinen! Selkeästikin koira tulossa murkkuikään ja uroksilla se saattaa olla juurikin tuota pomon paikan ottamista. Nyt kannataa otta yhteys johonkin hyvään koirakouluttajaan, niin homma ratkeaa "helpostikin" . Itse olen juuri saanut apua pomottelu ongelmiin ja koira on kuin unelma nyt. Kannattaa maksaa mielummin kuin heti heittää hanskat tiskiin.

Vierailija

Älä kiltti kuuntele näitä ylläolevia neuvoja. Jostain positiivisen vahvistamisen oppeihin keskittyvästä koirakoulusta saisit paljon paremmat opit. Näkemättä tilannetta en osaa antaa sinulle kovin yksityiskohtaisia neuvoja, mutta yritä miettiä mitä koira haluaa saavuttaa ei-toivotulla käytöksellä (huomiota?), äläkä anna sitä sille palkinnoksi. Kannattaa esittää ettet huomaa koiraa ollenkaan kun se hyppii päällesi. Älä tuota koiralle hylätyksi tulemisen tunnetta sitomalla sitä mihinkään, äläkä rankaise koiraa. Tuhoat vain teidän välinne ja aiheutat koiralle lisää turhautumaa, herra ties miten se vielä tulee purkautumaan. Kuonopanta on suosittu koska se tuo välittömän helpotuksen, mutta se hoitaa vain oireita, ei syytä. Koira on nuori, opettele mielummin ymmärtämään sitä ja toimi sen mukaan. Tulokset saavutetaan ehkä vähän hitaammin, mutta usko pois, hyvä ja ymmärtävä suhde molemmin puolin koiran ja omistajan välillä on ehdottomasti sen vaivan arvoinen!

Vierailija

Oma kehonkieli on myös tärkeä hallita. Sen sijaan että alat epävarmasti vilkuilla koiraa ja vetäytyä, otat ylvään ja itsevarman ryhdin ja määrätietoiset askeleet.

Tuo koulutushetki voi olla myös hyvä konsti. Onko koira oppinut seuraamaan vierellä käskystä? Loppumatkan voisit komentaa seuraamaan nätisti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älä kiltti kuuntele näitä ylläolevia neuvoja. Jostain positiivisen vahvistamisen oppeihin keskittyvästä koirakoulusta saisit paljon paremmat opit. Näkemättä tilannetta en osaa antaa sinulle kovin yksityiskohtaisia neuvoja, mutta yritä miettiä mitä koira haluaa saavuttaa ei-toivotulla käytöksellä (huomiota?), äläkä anna sitä sille palkinnoksi. Kannattaa esittää ettet huomaa koiraa ollenkaan kun se hyppii päällesi. Älä tuota koiralle hylätyksi tulemisen tunnetta sitomalla sitä mihinkään, äläkä rankaise koiraa. Tuhoat vain teidän välinne ja aiheutat koiralle lisää turhautumaa, herra ties miten se vielä tulee purkautumaan. Kuonopanta on suosittu koska se tuo välittömän helpotuksen, mutta se hoitaa vain oireita, ei syytä. Koira on nuori, opettele mielummin ymmärtämään sitä ja toimi sen mukaan. Tulokset saavutetaan ehkä vähän hitaammin, mutta usko pois, hyvä ja ymmärtävä suhde molemmin puolin koiran ja omistajan välillä on ehdottomasti sen vaivan arvoinen!

Jatkan vielä: eettisen koirankoulutuksen ideana on siis opettaa koiralle mitä haluat sen tekevän, ei rangaista sitä heti kun se ei osaa lukea ajatuksiasi. Oletko koskaan kertonut koiralle minkälaisesta hihnakäytöksestä pidät? Kun olette lenkillä ja koira kulkee nätisti sekunninkin, kehu sitä ja anna palkka (nami tai vaikka kuivamuonanappula). Jos lenkillä hyvää käytöstä ei ole ollenkaan, aloittakaa hihnassakävelyharjoitukset kotona sisätiloissa. Se on usein helpompaa. Intensiivisimmässä koulutusvaiheessa voit antaa vaikka koiran koko aamu- tai iltaruoan tai molemmat pelkkänä palkkana. Niin vahvistusta nätille käytökselle tulee jatkuvasti koko lenkin ajan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat