Mistä on lähtöisin käsitys, että terveellinen ruoka=vähäkalorinen ruoka?

Vierailija

Tai, että hoikka=terve?

En hae mitään ns. oikeaa vastausta, vaan teidän omaa käsitystä asiasta.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Tai mistä on lähtöisin käsitys, että lihominen tapahtuu vain epäterveellisellä ruualla. Että laihtuu, kun jättää pois "pullat, karkit ja tyhjän hiilarihötön". Ei kuulkaa laihdu, jos on lihonut terveellisellä ruualla, jota vain on syönyt liikaa ja syö edelleen  :D

Vierailija

ssss kirjoitti:
Ja mä taas haluaisin tietää, miten joku voi pitää runsaskalorista ruokaa terveellisenä.

Terveelliseksi lasketaan ainakin avokado, kasviöljyt ja pähkinät. Ne myös ovat runsaskalorisia. Voit lähteä ajatusleikkiin vaikka näistä.

Vierailija

Kai se kertoo tästä yleisestä ulkonäön merkityksen korostamisesta. Ja siitä, että omaa pahaa oloa puretaan haukkumalla toisia esimerkiksi ylipainosta, vaikka kaikki tietää, ettei se mitään auta.

Vierailija

Samaa oon miettinyt. Tosiaan kasviksethan on vähäkalorisia ja terveellisiä + hyödyllisiä. Tätä ei kukaan voi kiistää. Lähes kaikki epäterveellinen ruoka tosiaan on runsaskalorista (sokeri ja rasva).

Tosiaan olen miettinyt myös, että miksi ihmeessä itseensä tyytyväiset kurvikkaat tai pullukat eivät ymmärrä, että pienikin ylipaino on terveysriski. Ja vaikka on laiha, eine tarkoita, ettei se rasvaisen ruuan mättäminen tee pahaa.

Vierailija

ssss kirjoitti:
Ja mä taas haluaisin tietää, miten joku voi pitää runsaskalorista ruokaa terveellisenä.

Sä oot ap eiks nii? Halusit päästä pätemään?

Vierailija

Itse en lähde niinkään ajatuksesta, että jokin yksittäinen ruoka olisi terveellinen, vaan ruokavalio kokonaisuutena voi olla terveellinen. Joka ikinen aine liikaa nautittuna on myrkky. Joitain ruokia voi syödä huomattavasti enemmän kuin toisia pitääkseen ruokavalion terveellisenä (vrt kurkku ja pasta), mutta molemmat mahtuvat terveelliseen ruokavalioon.

Kyse on aina kokonaisuuksista. Esimerkiksi mustikat ovat terveellisiä, mutta olisin ennenaikaisessa haudassa jos syön pelkkiä mustikoita. Yhdistelemällä runsasenegisiä ja kevyitä ruokia voimme parhaiten. Keskittymällä mustavalkoisesti aina yhden ainesosan terveellisyyteen ei kyllä pitkälle pötkitä. 

PS. syön aina muutaman ruokalusikalisen pähkinävoita päivässä, superherkullinen tapa saada hyviä rasvoja!

Vierailija

Koska useimmat terveelliset ruoat sattuvat olemaan vähäkalorisia, kuten kasvikset. Poikkeuksia tietysti on esim. juuri avocado, kasviölyt tai pähkinät.

Epäterveellisenä pidetään eläinrasvoja ja sokeria, ja ne ovat myös runsaskalorisia.

Läskiksi voi itsensä syödä ihan millä ruoalla tahansa, mutta huomattavasti se käy helpommin epäterveellisillä ruoilla, jotka ovat useammin runsaskalorisia.

Ja tuohon vartaloasiaan viitaten, laiha ei ole välttämättä terve, mutta ylipainoinen ei takuulla ole sitä. Esim. Jos miettii urheilua. Keskimäärin urheilevat ihmiset ovat normaalipainoisia ja ainakin painon puolesta terveitä. Urheilu tekee myös muuten hyvää kropalle. Lihavakin voi urheilla, mutta useammin lihavat liikkuvat vähemmän ja siksi myös painoakin on enemmän. Ruokailutottumuksetkin ovat usein silloin pielessä.

Vierailija

ssss kirjoitti:

Syön jotta jaksaisin ja syön saadakseni energiaa.

Miksi kukaan söisi mitään josta ei ruoan funktiota eli polttoainetta?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse en lähde niinkään ajatuksesta, että jokin yksittäinen ruoka olisi terveellinen, vaan ruokavalio kokonaisuutena voi olla terveellinen. Joka ikinen aine liikaa nautittuna on myrkky. Joitain ruokia voi syödä huomattavasti enemmän kuin toisia pitääkseen ruokavalion terveellisenä (vrt kurkku ja pasta), mutta molemmat mahtuvat terveelliseen ruokavalioon.

Kyse on aina kokonaisuuksista. Esimerkiksi mustikat ovat terveellisiä, mutta olisin ennenaikaisessa haudassa jos syön pelkkiä mustikoita. Yhdistelemällä runsasenegisiä ja kevyitä ruokia voimme parhaiten. Keskittymällä mustavalkoisesti aina yhden ainesosan terveellisyyteen ei kyllä pitkälle pötkitä. 

PS. syön aina muutaman ruokalusikalisen pähkinävoita päivässä, superherkullinen tapa saada hyviä rasvoja!

Samaa mieltä! Jos syö pelkästään mahdollisimman vähäkalorisia ruokia, niin saa olla koko päivän laiduntamassa. Lisäksi ylenmääräinen kasvisten syönti, varsinkin jos se sisältää palkokasveja, saa suolen laulamaan. Onko se sitten terveellistä? Parempi, kun syö myös runsaskalorisempia ja vähäkuituisempia ruokia niiden kasvisten lisäksi. Pitää paremmin nälkää ja minulla ainakin saa suolen toimimaan moitteetta. Enkä ole ylipainoinen.

Vierailija

Varmaan siksi kun moni vähäkalorinen ruoka on terveellistä, kuten kasvikset ja kala, ja epäterveelliset kuten sipsit ja kakut on runsaskalorisia. Ei se tietenkään men yksi yhteen, vaan on just ne avokadot ja pähkinät, mutta noin yleisesti ottaen. Liian vähärasvainen ruoka jossa on liikaa proteiineja voi jopa tappaa (ns rabbit starvation) mutta tapaukset ovat erittäin harvinaisia.

Vierailija

ssss kirjoitti:

Häh, sehän on ihan kulutuksesta kiinni, mikä kalorimäärä on terveellistä! Meikä konttorirotalle joku 2700 kCal päivässä olisi ihan liikaa, kun taas metsuri tai ammattiurheilija kärsisi sillä nälkää. Runsaskalorinen joissakin tapauksissa juuri on se terveellinen! Tietysti jonkin verran voi myös katsoa, mistä ne kalorit koostaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa oon miettinyt. Tosiaan kasviksethan on vähäkalorisia ja terveellisiä + hyödyllisiä. Tätä ei kukaan voi kiistää. Lähes kaikki epäterveellinen ruoka tosiaan on runsaskalorista (sokeri ja rasva).

Tosiaan olen miettinyt myös, että miksi ihmeessä itseensä tyytyväiset kurvikkaat tai pullukat eivät ymmärrä, että pienikin ylipaino on terveysriski. Ja vaikka on laiha, eine tarkoita, ettei se rasvaisen ruuan mättäminen tee pahaa.

Sulla on ihan väärä käsitys terveellisestä. Ihminen tarvitsee rasvaa! Rasvaton ruokavalio se vasta epäterveellinen onkin. Tietysti kannattaa katsoa, mitä rasvaa mättää. Suosia mahdollisimman käsittelemättömiä luonnonmukaisia rasvoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja tuohon vartaloasiaan viitaten, laiha ei ole välttämättä terve, mutta ylipainoinen ei takuulla ole sitä.

Kerropa sitten, mikä sairaus minulla on. Takana jo 50+ vuotta ylipainoa, mutta ainoa vika joka löytyy on ihoon vaikuttava autoimmuunisairaus, jolla ei ole painon kanssa tekemistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Väitteesi ei pidä paikkaansa. Lievästi ylipainoiset eivät ole sen sairaampia kuin normaalipainoisetkaan. Terveysriskeistä puhutaan vasta kun painoindeksi on suuri.

Ja itse olen tietenkin tilastollinen poikkeus :), koko ikäni ylipainoinen enemmän tai vähemmän ja nyt yli viisikymppisenä edelleen terve. Ja kuunnellut tätä sairaaksi tuomitsemista pelkän painon perusteella jo kouluterveydenhoitajalta aikoinaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
pienikin ylipaino on terveysriski.

Painoindeksi terveyden mittarina on huono, odotettavissa oleva elinikämme on noussut samaa tahtia kuin painoindeksimme ja sen mukaan määritelty ylipaino ovat kasvaneet.

Tämä ei tarkoita, että ylipaino enteilee pitkää ikää tai on terveyttä edistävää. Se tarkoittaa, että syy- ja seuraussuhteet eivät ole niin yksinkertaisia.

WHO määrittelee ylipainoa isommiksi terveysriskeiksi mm. korkean veren sokerin, tupakoinnin sekä vähäisen liikkumisen.

Enemmän olen huolissani nykyihmisen kyvyttömyydestä tunnistaa kehon signaaleja. Nälkä päästetään yltymään liian kovaksi tai nälän tunnetta ei edes huomata. Kylläisyyden tunnetta ei totella kun lautanen pitää syödä tyhjäksi väen vängällä. Ruokailuja säätelee seinän kello, netin kalorilaskurit ja kylppärin vaaka omien tuntemusten sijaan.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat