Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sanon sukulaisille, etten halua jatkaa lahjaperinnettä?

Vierailija

Pidätte mua varmasti itsekkäänä, mutta olen kyllästynyt täydellisesti siihen, että näen paljon vaivaa lahjojen valitsemisen ja etsimisen suhteen ja meidän perhe saa lahjaksi kiireessä marketin alelaarista ostettuja pipoja. Enkä nyt liioittele yhtään. Sukulaiseni ei mieti yhtään millainen lahja kenellekin sopisi tai mistä saaja tykkäisi. Ilmeisesti he eivät tykkää lahjojen antamisesta ja se näkyy lahjoista. Aika monesti lahjat saadaan vieläpä vasta joulun jälkeen...

Itse yritän aina hankkia jotain mistä kukin oikeasti tykkäisi eikä sellaista mistä itse tykkäisin. Käytän rahaa moninkertaisesti enemmän kuin he meidän lahjoihin. Mutta nyt tuli stoppi. En jaksa enää hassata aikaa sukulaisten lahjoihin, kun niitä ei edes arvosteta yhtään. Käytän senkin ajan mieluummin valmistautumalla oman perheen juhliin.

Mutta sukulaiseni on herkkiä suuttumaan ja sättimään selän takana, enkä jaksaisi joulun aikana kuunnella sitä valitusten tulvaa. Miten ilmoitan kohteliaasti, että pitäkää lahjanne, me ostetaan lahjat vain oman perheen jäsenille?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pidätte mua varmasti itsekkäänä, mutta olen kyllästynyt täydellisesti siihen, että näen paljon vaivaa lahjojen valitsemisen ja etsimisen suhteen ja meidän perhe saa lahjaksi kiireessä marketin alelaarista ostettuja pipoja. Enkä nyt liioittele yhtään. Sukulaiseni ei mieti yhtään millainen lahja kenellekin sopisi tai mistä saaja tykkäisi. Ilmeisesti he eivät tykkää lahjojen antamisesta ja se näkyy lahjoista. Aika monesti lahjat saadaan vieläpä vasta joulun jälkeen...

Itse yritän aina hankkia jotain mistä kukin oikeasti tykkäisi eikä sellaista mistä itse tykkäisin. Käytän rahaa moninkertaisesti enemmän kuin he meidän lahjoihin. Mutta nyt tuli stoppi. En jaksa enää hassata aikaa sukulaisten lahjoihin, kun niitä ei edes arvosteta yhtään. Käytän senkin ajan mieluummin valmistautumalla oman perheen juhliin.

Mutta sukulaiseni on herkkiä suuttumaan ja sättimään selän takana, enkä jaksaisi joulun aikana kuunnella sitä valitusten tulvaa. Miten ilmoitan kohteliaasti, että pitäkää lahjanne, me ostetaan lahjat vain oman perheen jäsenille?

Miksi kannat murhetta tuosta asiasta. Anna lahjaksi jotain vaatimatonta niin kuin hekin. Ei tuossa ole sen kummempaa. Valitukset toisesta korvata sisään ja toisesta korvasta ulos.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi kannat murhetta tuosta asiasta. Anna lahjaksi jotain vaatimatonta niin kuin hekin. Ei tuossa ole sen kummempaa. Valitukset toisesta korvata sisään ja toisesta korvasta ulos.

Miksi pitäisi antaa jotain krääsää ihan vain koska on aina annettu lahjat? Mieluummin olen kokonaan antamatta. Ei voi olla aikuisille niin mahdoton asia ymmärtää, kun eivät todistetusti itsekään piittaa vähääkään siitä mitä muille antavat.

Vierailija

Me vaan kerrottiin että me ei haluta lahjoja eikä myöskään niitä anneta.

Kukaan ei ole reagoinut negatiivisesti vaan päinvastoin, positiivisesti.

Sama koskee ystäviä, sukulaisia kuin myös meitä itseämme - emme osta lahjoja toisillemme (lapsille kyllä).

Vierailija

Lahjoja annetaan lahjojen ANTAMISEN ILOSTA. Jos et enää sitä iloa tunne, niin lopeta.

Jos odotat vastapalveluksia, niin lopeta. Sanot vain, että hyppäät pois lahjaringistä, et osta enä kuin omalle perheelle ja myöskään teille ei tarvise lahjoja hankkia.

Vierailija

"Hei, mä jättäydyn tänä vuonna pois tästä lahjojenvaihtoperinteestä. En siis osta lahjoja teille, eikä mulle tarvitse ostaa mitään. Keskitytään nauttimaan joulusta ilman lahjojen ostamiseen liittyvää stressiä."

Ole hyvä.

Vierailija

Meidän perheissä (minun ja mieheni) ollaan sovittu muutama vuosi takaperin, että lahjoja ei osteta aikuisille. Ja ai että on muuten tullut huomattavasti stressittömämmiksi nämä joulunajat.

Lapsille ostan lahjat. Tosin olen siinä mielessä hieman "häviävä osapuoli", että minulla ja miehelläni ei ole lapsia eikä mieheni sisaruksilla ole lapsia. Omalla veljelläni on 5 muksua ja sen päälle vielä kaksi kummilikkaa kaverillani. Homma menee siis niin, että minä ostan omilla rahoillani 7 kpl n. 30-50€ arvoista lahjaa näille lapsille ja mieheni ei niihin edes osallistu (koska ovat minun veljen lapsia ja minun kummilapsia). Tasan ei käy, mutta en oikeasti valita sillä onneksi minulla on niihin lahjoihin varaa. Lähinnä se ressi siitä, että saa ostettua kaikille 7 muksulle jotain mitä oikeasti haluavat ja mistä pitävät (tarkoittaa soittorumbaa vanhemmille, joskus myös kaupan hyllyillä kun ei löydy juuri sitä mitä lapsi on toivonut tai mistä pitää..)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lahjoja annetaan lahjojen ANTAMISEN ILOSTA. Jos et enää sitä iloa tunne, niin lopeta.

Jos odotat vastapalveluksia, niin lopeta. Sanot vain, että hyppäät pois lahjaringistä, et osta enä kuin omalle perheelle ja myöskään teille ei tarvise lahjoja hankkia.

Totta kai antamisen ilosta. Mutta kyllähän se ilo vuosien saatossa karisee, kun ei niihin lahjoihin reagoida millään tavalla ja itse saa pelkkiä neonvärisiä alepipoja. Sinänsä ne pipot eivät ole ongelma vaan se, että se kertoo että lahjojen antaminen on toiselle puolelle vain pakkopullaa. Kyllähän aikuisten kesken on kyse myös vastavuoroisuudesta ja käytöstavoista. Mutta ei kai tässä auta kuin rohkaistua ja sanoa suoraan, vaikka noin miten ehdotit.

Vierailija

Sanot vain, että voitaisiinko luopua tästä aikuisten kesken lahjojen vaihtamisesta. Ei tietenkään kannata puhua siitä, että lahjat olisivat olleet huonoja, vaan vetoat vaikka siihen kun aikuisilla on joa kaikkea ja on vaikea keksiä mitään jne. Näin minäkin tein, eikä siitä tietääkseni mitään puheita tullut. Sukulaislapsille ostan yhtä lahjat. Mutta voihan lasten suhteen tehdä saman sopimuksen, eivätköhän kaikki perheiltään saa lahjoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
"Hei, mä jättäydyn tänä vuonna pois tästä lahjojenvaihtoperinteestä. En siis osta lahjoja teille, eikä mulle tarvitse ostaa mitään. Keskitytään nauttimaan joulusta ilman lahjojen ostamiseen liittyvää stressiä."

Ole hyvä.

No niin, oikea vastaus on tässä. Ketjun voi lukita.

Vierailija

no ihan suoraan: "Tänä vuonna emme osta joululahjoja kuin oman perheen jäsenille, eikä meille tarvitse ostaa lahjoja. Mitäpä me köyhät keskenämme rahaa tuhlaamaan!"

toinen vaihtoehto on ostaa samaan tyyliin ne alelaarilahjat....

Vierailija

Luuletko todellakin, että sinun ostamasi lahjat ovat niin paljon tasokkaammat kuin toisten? Ehkä omasta mielestäsi, mutta muut eivät välttämättä ole samaa mieltä. Heidän mielestään pipo voi olla paljon järkevämpi ja käytännöllisempi lahja. Osta itsekin jotain vähän hyödyllisempää lahjaksi, ettei toisten tarvitse ärsyyntyä sinun lahjoista. (sarkastinen kommentti)

Tätäkö joulu on? Huoh!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luuletko todellakin, että sinun ostamasi lahjat ovat niin paljon tasokkaammat kuin toisten? Ehkä omasta mielestäsi, mutta muut eivät välttämättä ole samaa mieltä. Heidän mielestään pipo voi olla paljon järkevämpi ja käytännöllisempi lahja. Osta itsekin jotain vähän hyödyllisempää lahjaksi, ettei toisten tarvitse ärsyyntyä sinun lahjoista. (sarkastinen kommentti)

Tätäkö joulu on? Huoh!

Tulihan se sieltä. Ehdin jo pelätä että palstasta on tullut tasokas.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kun se olisikin näin helppoa ...

Vierailija

Minun kaverini panostaa joululahjoihin paljon, vaikka mielestäni ei olla kovin läheisiä. Olen ostanut viime vuosina vähän halvempia lahjoja, kuin koettaen osoittaa, ettei minusta aikuisina tarvisi panostaa niin paljon, kun molemmilla on jo lapsiakin. En muutenkaan ole sellainen ihminen, että osoittaisin välittämistä materialla.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat