Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet sitä mieltä että isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsenlapsiaan

Vierailija

...niin minkä ikäisenä mielestäsi lapsenlapsi voi kyläillä isovanhemmilla ilman vanhempiaan? Jos koululainen haluaa mennä mummolaan, missä on se raja kauanko hän voi siellä olla niin ettei se mene hoitamiseksi vai pitääkö olla äiti mukana aina? Entä teini, voiko teini käydä papalla kahvilla, tai olla yötä? Vai pitääkö olla aikuinen että saa käydä? Onko isovanhemmalla velvollisuus tarjota aikuiselle lapsenlapselleen ruokaa jos lapsenlapsi tulee kylään toiselta puolelta Suomea, vai pitääkö lapsenlapsen itse keittää pottunsa?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Sehän nyt riippuu täysin lapsesta. Miehen sisaren poika näytti jo kuusivuotiaana olevan aika helppo. Osa taas passuuttaa teininäkin auttamatta itse yhtään. Riippuu myös isovanhempien kunnosta.

Minä en osaa olla asiasta varsinaisesti mitään mieltä. Oma äitini kuoli lasten ollessa ihan pieniä ja miehen puolelta appi alkoholisti sekä anopillekin ajoittain maistui, joten en sinne koskaan edes harkinnut antaa. Appi on nyt kuollut ja anoppi ei ota enää, mutta on jo vanha. 

Vierailija

Ap miettii omia lapsiaan, jotka ovat ekaluokkalaisesta teiniin. Minusta tosi mukavia lapsia kaikki, hoitavat kotityönsä ja laittavat ruokaa jne. Olisi kiva jos ne voisivat joskus kyläillä mummolassa ilman vanhempiaan kun asumme samassa kaupungissa, mutta saa nähdä koska koittaa se aika. Palstan kriitikkojen mielestä ei ilmeisesti ikinä. Ap

Vierailija

En osaa vastata. Ei tuota 5v:tä voi oikein kylään laittaa tuohon naapuriin kun on vilkkaan puoleinen. Todella harvoin saadaan hoitoapua, omat vanhempani ovat 5-kymppisiä ja työelämässä niin kauan että lapsi on täysi-ikäinen. Joskus on lapsen ottanut hoitoon jos olen ollut sairaana/on joku pakollinen meno. Aikalailla puolison kanssa kaksin lapsi hoidetaan.

Minä aloin kyläillä isovanhemmilla siinä parikymppisenä, ihan kahvittelua vaan :)

Vierailija

Mun lapset ei menneet yksin naaåuria pidemmälle ennen kuin olivat koululaisia. Kymmen vuotiaana poika matkusti yksin junalla 300 km, toki vietiin ja haettiin asemilta. Riippuu missä mummo asuisi. Ulkomaille voisi lentää yli 12 v yksin.

Vierailija

Isovanhempien ei tietenkään ole mikään pakko hoitaa lapsenlapsia. Mutta jos minkäänlaista suhdetta ei kehity, ei lapset halua vierailla isovanhemmillaan. Voin vaikka vannoa, ettei yksikään teini lähde papalle kahville, jos pappa on ihan täysin tuntematon.

Vierailija

Jos isovanhemmat eivät ole valmiita tekemään ruokaa jne se on heidän oikeutensa. Jos he kuitenkin ovat lapsia valmiit kylään ottamaan, teini tehköön ruuan/kahvit itse, pienemmille eväät mukaan!

Vierailija

En keksi mitään syytä, miksi alle 18v:n pitäisi mennä yksin isovanhemmille.

Vastaajalle 5 tiedoksi: sinä et tutustu ihmisiin muuten kuin olemalla heidän kanssaan kahden? Kyllä se pappa tulee tutuksi, kun käytte koko perheenä kerran viikossa hänen luonaan. Mutta jos teinin omat vanhemmat eivät ole 15 vuoteen välittäneet papasta, niin ei se teini itsekseen keksi, että tämä on tärkeä ihminen.

Vierailija

Sitten kun se isovanhemmalle sopii. Isovanhempiakin kun on monenlaisia: on 40-vuotiaita työssäkäyviä matkatöitä tekeviä ja toisessa päässä on  on dementoituneita 90-vuotiaita. Olen periaatteessa sitä mieltä, että isovanhempia ei voi velvoittaa hoitamaan, mutta lähimmäisenrakkaus ja erityisesti rakkaus omiin jälkeläisiin tietenkin on asia erikseen.

Oma äitini osallistuu joka ikinen arkipäivä lastenlastensa hoitoon: kahtena päivänä vie harrastuksiin minun lastani  ja lisäksi samoina aamuina tulee lapsen seuraksi aamulla, kun on kymmenen aamut. Yhtenä päivänä käy hoitamassa veljeni lasta aamupäivällä veljen vaimon terapian aikana  ja kahtena päivänä hoitaa siskoni lapsia 4-5 tuntia.

Sanoo välillä, että on toki välillä väsyttää hieman, mutta haluaa omasta vapaasta tahdostaan olla lastenlastensa elämässä.  Kun on sisarusten kanssa sanottu, että pakko ei todellakaan ole hoitaa, niin sitten soittaa jälkikäteen, että onko joku meistä pahastunut jostakin mitä hän on tehnyt eri tavalla kuin vanhemmat, ja että ei missään nimessä halua lopettaa hoitamista. Omia harrastuksiakin hänellä on: käy mökkeilemässä, italian tunneilla, matkailupiirissa, 3-4 erilaisessa jumpassa, parissa lukupiirissä, kuorossa

Toki meitäkin ( siis minua ja sisaruksiani)  oli mummot ja papat aikoinaan hoitamassa, ja me lastenlapset osallistuimme sitten aikanaan myös isovanhempien hoitoon.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En osaa vastata. Ei tuota 5v:tä voi oikein kylään laittaa tuohon naapuriin kun on vilkkaan puoleinen. Todella harvoin saadaan hoitoapua, omat vanhempani ovat 5-kymppisiä ja työelämässä niin kauan että lapsi on täysi-ikäinen. Joskus on lapsen ottanut hoitoon jos olen ollut sairaana/on joku pakollinen meno. Aikalailla puolison kanssa kaksin lapsi hoidetaan.

Minä aloin kyläillä isovanhemmilla siinä parikymppisenä, ihan kahvittelua vaan :)

Onko tässä alapeukutuksen aihe se ettei saada hoitoapua :D

Vierailija

Se aika koittaa silloin kun mummolle sopii. Vaikutat vähän tyhmältä. Ei tarvitse isovanhempien hoitaa tai ottaa lasta kylään jos ei halua. Mikä siinä on niin vaikeaa!
Tällä palstalla rutisee akat joiden vanhemmat ei halua lapsenlapsia hoitaa tai ottaa kylään.
No meidän teinit ei kyläile mummolla koska me ei asuta samassa kaupungissa.

Vierailija

Minä sanon, että isovanhempien ei TARVITSE hoitaa lapsenlapsiaan. En, että he eivät SAISI hoitaa lapsenlapsiaan. Toidin sanoen minkään ikäinen lapsenlapsi ei voi mennä isovanhemmille kylään eikä odottaa saavansa siellä mitään - kutsumatta. Minkä ikäisen lapsenlapsen tahansa isovanhemmat voivat kuitnkin kutsua kylään joko yksin tai vanhempiensa kanssa.

Niin, ja se aikuinen lapsenlapsi ei voi mummolassa keittää pottuja itwekseen, vaan jos siellä ei tarjota ruokaa (mitä ei voi vaatia, mutta mikä saattaa tapahtua) lapsenlapsi menee syömään muualle. Jos rahat ei riitä paikalliselle abclle tai oikefaan ravintolaan, lapsenlapsi ostaa lähisiwasta piknikeväitä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien ei tietenkään ole mikään pakko hoitaa lapsenlapsia. Mutta jos minkäänlaista suhdetta ei kehity, ei lapset halua vierailla isovanhemmillaan. Voin vaikka vannoa, ettei yksikään teini lähde papalle kahville, jos pappa on ihan täysin tuntematon.

Miten monta vuotta miehesi hoiti sinua ennen kuin aloititte mitään suhdetta? Jos sinusta ihmissuhde edellyttää aina ensin hoitoa.

Vierailija

Niin juuri, nyt vähän tapoja ap! Et sinäkään tykkäisi, jos et odottaisi vieraita teille ja kotiisi tuppaudutaan kutsumatta! Ei kaikki ole samanlaisia. Annan äidilleni rauhan, enkä vaadi häneltä yhtään mitään mummona. Kaikki mitä saamme tulee siten häneltä sydämestä. Valtuuta sä vain läheisiäsi, jos asianne ovat niin huonosti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään syytä, miksi alle 18v:n pitäisi mennä yksin isovanhemmille.

Vastaajalle 5 tiedoksi: sinä et tutustu ihmisiin muuten kuin olemalla heidän kanssaan kahden? Kyllä se pappa tulee tutuksi, kun käytte koko perheenä kerran viikossa hänen luonaan. Mutta jos teinin omat vanhemmat eivät ole 15 vuoteen välittäneet papasta, niin ei se teini itsekseen keksi, että tämä on tärkeä ihminen.

Tiedätkö, minua joskus vaan ihan tympii lähteä vanhemmilleni notkumaan kun olisi muutakin tekemistä. Sitten makaan sohvalla lukemassa Hesaria kun 17-vuotias poikani katsoo mummon kanssa Salkkareita. Ihan yhtä hyvin voisin olla puolen kilometrin päässä kotona vaikka pesemässä pyykkiä. Mutta pakko sinne vanhemmilleni on raahautua kuitenkin, kun lapsi haluaa tavata isovanhempiaan ja päinvastoin. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap miettii omia lapsiaan, jotka ovat ekaluokkalaisesta teiniin. Minusta tosi mukavia lapsia kaikki, hoitavat kotityönsä ja laittavat ruokaa jne. Olisi kiva jos ne voisivat joskus kyläillä mummolassa ilman vanhempiaan kun asumme samassa kaupungissa, mutta saa nähdä koska koittaa se aika. Palstan kriitikkojen mielestä ei ilmeisesti ikinä. Ap

Jaa, no ei meidänkään lapset käy mummolassa tai ukin luona, mutta se on pääasiassa kiinni noista isovanhemmista. Heidän elämäntapansa ja käyttäytymistyylinsä ovat sellaiset, ettei heihin ole voinut pitää yhteyttä. Olisihan se kiva että lapsella olisi ns. omasta takaa mummola, mutta onneksi ollaan saatu kiva mummola  ex-anoppilasta. :) En minä edellytä isovanhemmilta minkäänlaista osallisuutta, päihdeongelmaiselta olen kieltänyt kaiken osallistumisen, koska en jaksa/halua käydä lasteni kanssa läpi samaa mitä itse olen lapsena joutunut kokemaan. Ei voi myöskään vaatia, että toinen menee hoitoon ja järjestää elämänsä kuntoon, koska viime kädessä voi vain esittää toiveensa ja sitten katsoa mitä se toinen aikuinen päättää. Minun vanhempani ovat tehneet aika kurjia päätöksiä, mieheni isä on kuollut ja äiti ei todellakaan halua hoitaa lapsia, ei halua edes 5-vuotiasta käymään ilman meitä vanhempia.

Sellaista se on, tasan ei käy onnen lahjat tässä arpapelissä. :/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat