Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet sitä mieltä että isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsenlapsiaan

Vierailija
03.12.2015 |

...niin minkä ikäisenä mielestäsi lapsenlapsi voi kyläillä isovanhemmilla ilman vanhempiaan? Jos koululainen haluaa mennä mummolaan, missä on se raja kauanko hän voi siellä olla niin ettei se mene hoitamiseksi vai pitääkö olla äiti mukana aina? Entä teini, voiko teini käydä papalla kahvilla, tai olla yötä? Vai pitääkö olla aikuinen että saa käydä? Onko isovanhemmalla velvollisuus tarjota aikuiselle lapsenlapselleen ruokaa jos lapsenlapsi tulee kylään toiselta puolelta Suomea, vai pitääkö lapsenlapsen itse keittää pottunsa?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toki isovanhempien tarvitse hoitaa, mutta jossain vaiheessa vaa'an punnukset kääntyvät toisinpäin. Meillä on nyt se tilanne. Hoitoapua ei koskaan tullut tarpeeseenkaan (työt), itse tietenkin hoidimme lapsemme. Nyt lapsi onkin nuori aikuinen, meillä vapaus ja kas, eläkeläisten kunto ja toimintakyky o heikentyneet huomattavasti. Ei ole meistä eikä nuoresta aikuisesta auttajaksi ei, meillä on nyt edelleen niitä töitä, golf-matkoja, teatteri- ja konserttireissuja sekä nuorella opiskelu- ja työkiireitä. Kunnalta voi varmasti anoa kotiapua, kun on riittävän huonokuntoinen.

Vierailija
42/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toki isovanhempien tarvitse hoitaa, mutta jossain vaiheessa vaa'an punnukset kääntyvät toisinpäin. Meillä on nyt se tilanne. Hoitoapua ei koskaan tullut tarpeeseenkaan (työt), itse tietenkin hoidimme lapsemme. Nyt lapsi onkin nuori aikuinen, meillä vapaus ja kas, eläkeläisten kunto ja toimintakyky o heikentyneet huomattavasti. Ei ole meistä eikä nuoresta aikuisesta auttajaksi ei, meillä on nyt edelleen niitä töitä, golf-matkoja, teatteri- ja konserttireissuja sekä nuorella opiskelu- ja työkiireitä. Kunnalta voi varmasti anoa kotiapua, kun on riittävän huonokuntoinen.

Meillä on vähän samaa ilmassa. Kuvioissa on viisi iso- ja isoisovanhempaa. Näistä tämä isoiaovanhempi auttoi meitä hoitamalla yhtä lapsistamme melko paljon kun rakensimme taloa. Nyt me autamme tekemällä hänelle kotitöitä ja ollaan puhuttu läpi asiat siitä miten hän haluaa vanhuutensa viettää ja me on luvattu auttaa häntä siinä. Huolehditaan esim. siitä ettei tarvitse ruveta syömään kotipalvelun toimittamia ylikalliita pakasteaterioita.

Sitten on nämä muut isovanhemmat, joille omat kiireet ovat aina olleet tärkeimpiä. Meillä on käyty korkeintaan pyörähtämässä kahvilla, hyvä kun edes muistavat lastenlastensa nimet, syntymävuosia nyt ei ainakaan. Ei olla mitään apuja saatu, korkeintaan hätäavuksi parin tunnin lastenhoitoapu kun menin sairaalaan piipaa. En minä näiden isovanhempien passauspyynnöille lotkauta korviani. Eiköhän ne golf-kaverit sitten hautajaisissakin ne kuoppaan kanna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kysymys. Isovanhemmilla ei tietenkään ole minkäänlaisia velvollisuuksia lapsenlapsiaan kohtaan vaan kaikki on vapaaehtoista tässä suhteessa puolin ja toisin. Toivottavasti saan joskus hoitaa lapsenlapsiani ja nauttia heidän seurastaan ja auttaa näin myös heidän vanhempiaan, vaikka minulla ei siihen ole mitään oikeutta eikä velvollisuutta.

Vierailija
44/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi mitään syytä, miksi alle 18v:n pitäisi mennä yksin isovanhemmille.

Vastaajalle 5 tiedoksi: sinä et tutustu ihmisiin muuten kuin olemalla heidän kanssaan kahden? Kyllä se pappa tulee tutuksi, kun käytte koko perheenä kerran viikossa hänen luonaan. Mutta jos teinin omat vanhemmat eivät ole 15 vuoteen välittäneet papasta, niin ei se teini itsekseen keksi, että tämä on tärkeä ihminen.

Tiedätkö, minua joskus vaan ihan tympii lähteä vanhemmilleni notkumaan kun olisi muutakin tekemistä. Sitten makaan sohvalla lukemassa Hesaria k.un 17-vuotias poikani katsoo mummon kanssa Salkkareita. Ihan yhtä hyvin voisin olla puolen kilometrin päässä kotona vaikka pesemässä pyykkiä. Mutta pakko sinne vanhemmilleni on raahautua kuitenkin, kun lapsi haluaa tavata isovanhempiaan ja päinvastoin. Ap

Eli odotat että vanhempasi tekevät muksuillesi ruuat, mutta itse et tee kun kulutat sohvaa siellä ollessa!!!!? Et tiskaa tai auta muuten?! No en ottais minäkään hoitoon....

Miten niin ruuat? Kyläillään yleensä päivällisen ja iltapalan välissä. Joku saattaa siinä kahvit keittää, joko minä tai poikani tai isovanhemmat. Miksi minun pitäisi siellä tiskata kun on tiskikone joka yleensä on puolityhjä? Laitetaan kyllä omat astiamme sinne itse. Ap

Tuli sellainen tunne tästä viestistä, että voin kyläillä tämän kohta täysi-ikäisen lapseni kanssa mummolassa, jos kutsu esitetään sieltä suunnalta ja jos seison koko vierailun ajan pojan välittömässä läheisyydessä valvomassa ettei lapsi rasita isovanhempiaan. Tietenkään emme syö mitään mitä emme itse ole ostaneet.Lisäksi lähtiessä pitää imuroida koko kartano, jotta meistä olisi ollut jotain hyötyä. Saavat sitten taas tuoda meille kolme koiraansa hoitoon kun seuraavan kerran lähtevät Aasiaan sukelluslomalle. Ap

Näin minä teen niin anopilla kuin omilla vanhemmillani! Pyyhin pölyt, imuroin, teen ruuan, laitan puhtaat astiat kaappiin, likaiset koneeseen/ tiskaan jne jne! En todellakaan mene sinne passattavaksi!

Jos vanhuksista ei ole enää noihin puuhiin kannattaisi harkita kunnan kotipalveluiden ostoa ettei tarvitse esittää marttyyriä sädekehä kiristäen. Normikuntoisten isovanhempien luulisi loukkaantuvan, jos joku penkoo paikat ja antaa ymmärtää, että on sotkuista. Mikäli eivät loukkaannu vaan edellyttävät tuota, olet saanut täydet kusipää isovanhemmat lapsellesi. 

Vierailija
45/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaajalle 5 tiedoksi: sinä et tutustu ihmisiin muuten kuin olemalla heidän kanssaan kahden? Kyllä se pappa tulee tutuksi, kun käytte koko perheenä kerran viikossa hänen luonaan. Mutta jos teinin omat vanhemmat eivät ole 15 vuoteen välittäneet papasta, niin ei se teini itsekseen keksi, että tämä on tärkeä ihminen.

Tiedätkö, minua joskus vaan ihan tympii lähteä vanhemmilleni notkumaan kun olisi muutakin tekemistä. Sitten makaan sohvalla lukemassa Hesaria k.un 17-vuotias poikani katsoo mummon kanssa Salkkareita. Ihan yhtä hyvin voisin olla puolen kilometrin päässä kotona vaikka pesemässä pyykkiä. Mutta pakko sinne vanhemmilleni on raahautua kuitenkin, kun lapsi haluaa tavata isovanhempiaan ja päinvastoin. Ap

Eli odotat että vanhempasi tekevät muksuillesi ruuat, mutta itse et tee kun kulutat sohvaa siellä ollessa!!!!? Et tiskaa tai auta muuten?! No en ottais minäkään hoitoon....

Miten niin ruuat? Kyläillään yleensä päivällisen ja iltapalan välissä. Joku saattaa siinä kahvit keittää, joko minä tai poikani tai isovanhemmat. Miksi minun pitäisi siellä tiskata kun on tiskikone joka yleensä on puolityhjä? Laitetaan kyllä omat astiamme sinne itse. Ap

Tuli sellainen tunne tästä viestistä, että voin kyläillä tämän kohta täysi-ikäisen lapseni kanssa mummolassa, jos kutsu esitetään sieltä suunnalta ja jos seison koko vierailun ajan pojan välittömässä läheisyydessä valvomassa ettei lapsi rasita isovanhempiaan. Tietenkään emme syö mitään mitä emme itse ole ostaneet.Lisäksi lähtiessä pitää imuroida koko kartano, jotta meistä olisi ollut jotain hyötyä. Saavat sitten taas tuoda meille kolme koiraansa hoitoon kun seuraavan kerran lähtevät Aasiaan sukelluslomalle. Ap

Näin minä teen niin anopilla kuin omilla vanhemmillani! Pyyhin pölyt, imuroin, teen ruuan, laitan puhtaat astiat kaappiin, likaiset koneeseen/ tiskaan jne jne! En todellakaan mene sinne passattavaksi!

Jos vanhuksista ei ole enää noihin puuhiin kannattaisi harkita kunnan kotipalveluiden ostoa ettei tarvitse esittää marttyyriä sädekehä kiristäen. Normikuntoisten isovanhempien luulisi loukkaantuvan, jos joku penkoo paikat ja antaa ymmärtää, että on sotkuista. Mikäli eivät loukkaannu vaan edellyttävät tuota, olet saanut täydet kusipää isovanhemmat lapsellesi. 

Eli jos teen jotain hyvää hyvyyttäni kiillotan sädekehää?! Just just! Niin no se onkin tän palstan ajatusmaailma että tarvitsee saada takaisin jos teet itse jotain ;) meillä asiat ei toimi niin! Teen koska haluan, en edes saa lastenhoitoapua, mutta en ole sitä vaatimassa, toisin kuin täällä. Tuntuu oudolle ajatusmaailmalle!

Vierailija
46/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos teen jotain hyvää hyvyyttäni kiillotan sädekehää?! Just just! Niin no se onkin tän palstan ajatusmaailma että tarvitsee saada takaisin jos teet itse jotain ;) meillä asiat ei toimi niin! Teen koska haluan, en edes saa lastenhoitoapua, mutta en ole sitä vaatimassa, toisin kuin täällä. Tuntuu oudolle ajatusmaailmalle!

Kyllä sä vissiin olet todellakin täydellinen ihminen. Ilmainen piikakin vielä. 

Vierailija
47/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni ei tarvitse. Omat vanhemmat on jo molemmat kuolleet ja sitten on yksi laitoksessa ja yksi joka ei pidä yhteyttä sukulaisiin eli käytännössä ei ketään. Hyvin menee silti ja lapsilla on kavereita koulussa ja harrastuksia. Itse järjestän elämäni sen mukaan että apua ei ole koskaan eikä missään. Kesät on hankalia kyllä kun ei ole enää päiväkotisysteemejä. Minnekään sukulaisiin ei voi lähettää kun eivät ole tulleet tutuiksi lapsille eikä juuri kukaan varmaan ottaisi kuin ehkä pariksi tunniksi jos oikein anelisi.Lahjoja ei tule jouluna meidä lapsille kuin omilta vanhemmilta sukua ei vaan kiinnosta ja miksi kiinnostaisi. Ilman isovanhempia pärjää ja isovanhemmilla jos elossa oikeus päättää ketä tapaa.

Vierailija
48/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi saisi varmaan sätkyn, jos alkaisin siellä pyyhkimään pölyjä ja imuroimaan, saati laittamaan ruokaa. Varsinkin toi ruoka. Se on hänelle vähän kuin kunnia-asia. Hyvä jos uskaltaa kahvit keittää. On siis ihan mukava tyyppi ja meillä on hyvät välit, mutta hänellä on jotenkin se oma reviiri siellä omassa huushollissa. Kun olemme siellä pidempään lomalla (välimatkaa on yli 300 km), ja pesen pyykkiä siellä ja aina kysyn, olisiko hänellä pyykkiä samaan koneeseen. Joskus hyvin harvoin löytyy ja yleensä hän on sitten ehtinyt ripustaa pyykit kuivumaan, ennen kuin huomaan ohjelman loppuneen.

Ruoan korjaamiseen pöydästä ja astianpesukoneen täyttämiseen siellä just pystyy osallistumaan. Niin ja ruohoa saa leikata.

Omien vanhempienikaan luona en ala siivoilemaan ilman jotain hyvää syytä. Lisäksi molemmissa paikoissa on aina niin siistiä, että olis kyllä aikamoinen loukkauskin alkaa siellä pölyrättiä kaivelemaan esiin.

No, mökillä tehdään kyllä senkin edestä sitten. Kyllä omat vanhempani ovat ehdottomasti saamapuolella tässä, jos näitä kerran pitää alkaa vertaamaan.

Vierailija
49/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä syystä kannattaa tehdä lapset vanhana, ei tarvii murehtia tälläisistä

Vierailija
50/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinosa ei ole tajunnut ap:n pointtia. Pointti ap:llä on se, että minkä ikäisenä LAPSET VOIVAT KYLÄILLÄ YKSIN ISOVANHEMPIEN LUONA ei se mennäänkö ilmoittamatta tms. ELI MINKÄ IKÄISTÄ VANHEMMAN PITÄÄ OLLA MUKANA VALVOMASSA.

Minusta jo teini voi ihan hyvin käydä yksin ilman vanhempia isovanhemman kutsuessa.

Vierailija
51/51 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun anoppi saisi varmaan sätkyn, jos alkaisin siellä pyyhkimään pölyjä ja imuroimaan, saati laittamaan ruokaa. Varsinkin toi ruoka. Se on hänelle vähän kuin kunnia-asia. Hyvä jos uskaltaa kahvit keittää. On siis ihan mukava tyyppi ja meillä on hyvät välit, mutta hänellä on jotenkin se oma reviiri siellä omassa huushollissa. Kun olemme siellä pidempään lomalla (välimatkaa on yli 300 km), ja pesen pyykkiä siellä ja aina kysyn, olisiko hänellä pyykkiä samaan koneeseen. Joskus hyvin harvoin löytyy ja yleensä hän on sitten ehtinyt ripustaa pyykit kuivumaan, ennen kuin huomaan ohjelman loppuneen.

Ruoan korjaamiseen pöydästä ja astianpesukoneen täyttämiseen siellä just pystyy osallistumaan. Niin ja ruohoa saa leikata.

Omien vanhempienikaan luona en ala siivoilemaan ilman jotain hyvää syytä. Lisäksi molemmissa paikoissa on aina niin siistiä, että olis kyllä aikamoinen loukkauskin alkaa siellä pölyrättiä kaivelemaan esiin.

No, mökillä tehdään kyllä senkin edestä sitten. Kyllä omat vanhempani ovat ehdottomasti saamapuolella tässä, jos näitä kerran pitää alkaa vertaamaan.

Meillä anoppilaan lähes 700km, jos sillä nyt oli mitään merkitystä ;) Silti siellä teen niin paljon kun pystyn ja jaksan!