Jos olet sitä mieltä että isovanhempien ei tarvitse hoitaa lapsenlapsiaan
...niin minkä ikäisenä mielestäsi lapsenlapsi voi kyläillä isovanhemmilla ilman vanhempiaan? Jos koululainen haluaa mennä mummolaan, missä on se raja kauanko hän voi siellä olla niin ettei se mene hoitamiseksi vai pitääkö olla äiti mukana aina? Entä teini, voiko teini käydä papalla kahvilla, tai olla yötä? Vai pitääkö olla aikuinen että saa käydä? Onko isovanhemmalla velvollisuus tarjota aikuiselle lapsenlapselleen ruokaa jos lapsenlapsi tulee kylään toiselta puolelta Suomea, vai pitääkö lapsenlapsen itse keittää pottunsa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi mitään syytä, miksi alle 18v:n pitäisi mennä yksin isovanhemmille.
Vastaajalle 5 tiedoksi: sinä et tutustu ihmisiin muuten kuin olemalla heidän kanssaan kahden? Kyllä se pappa tulee tutuksi, kun käytte koko perheenä kerran viikossa hänen luonaan. Mutta jos teinin omat vanhemmat eivät ole 15 vuoteen välittäneet papasta, niin ei se teini itsekseen keksi, että tämä on tärkeä ihminen.
Tiedätkö, minua joskus vaan ihan tympii lähteä vanhemmilleni notkumaan kun olisi muutakin tekemistä. Sitten makaan sohvalla lukemassa Hesaria kun 17-vuotias poikani katsoo mummon kanssa Salkkareita. Ihan yhtä hyvin voisin olla puolen kilometrin päässä kotona vaikka pesemässä pyykkiä. Mutta pakko sinne vanhemmilleni on raahautua kuitenkin, kun lapsi haluaa tavata isovanhempiaan ja päinvastoin. Ap
Eli odotat että vanhempasi tekevät muksuillesi ruuat, mutta itse et tee kun kulutat sohvaa siellä ollessa!!!!? Et tiskaa tai auta muuten?! No en ottais minäkään hoitoon....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaajalle 5 tiedoksi: sinä et tutustu ihmisiin muuten kuin olemalla heidän kanssaan kahden? Kyllä se pappa tulee tutuksi, kun käytte koko perheenä kerran viikossa hänen luonaan. Mutta jos teinin omat vanhemmat eivät ole 15 vuoteen välittäneet papasta, niin ei se teini itsekseen keksi, että tämä on tärkeä ihminen.
Tiedätkö, minua joskus vaan ihan tympii lähteä vanhemmilleni notkumaan kun olisi muutakin tekemistä. Sitten makaan sohvalla lukemassa Hesaria k.un 17-vuotias poikani katsoo mummon kanssa Salkkareita. Ihan yhtä hyvin voisin olla puolen kilometrin päässä kotona vaikka pesemässä pyykkiä. Mutta pakko sinne vanhemmilleni on raahautua kuitenkin, kun lapsi haluaa tavata isovanhempiaan ja päinvastoin. Ap
Eli odotat että vanhempasi tekevät muksuillesi ruuat, mutta itse et tee kun kulutat sohvaa siellä ollessa!!!!? Et tiskaa tai auta muuten?! No en ottais minäkään hoitoon....
Miten niin ruuat? Kyläillään yleensä päivällisen ja iltapalan välissä. Joku saattaa siinä kahvit keittää, joko minä tai poikani tai isovanhemmat. Miksi minun pitäisi siellä tiskata kun on tiskikone joka yleensä on puolityhjä? Laitetaan kyllä omat astiamme sinne itse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien ei tietenkään ole mikään pakko hoitaa lapsenlapsia. Mutta jos minkäänlaista suhdetta ei kehity, ei lapset halua vierailla isovanhemmillaan. Voin vaikka vannoa, ettei yksikään teini lähde papalle kahville, jos pappa on ihan täysin tuntematon.
Miten monta vuotta miehesi hoiti sinua ennen kuin aloititte mitään suhdetta? Jos sinusta ihmissuhde edellyttää aina ensin hoitoa.
Isovanhempi-lapsenlapsi suhdetta ei voi verrata seurustelusuhteeseen tai avioliittoon. -ohis
Onneksi meillä on isovanhemmat aina halunneet lapsia hoitoon ja yökylään. Pidin tätä ihan normaalina ennen av-palstalle tuloa. Samoin me olemme lapsina olleet paljon mummolassa hoidossa.
Anoppi oikeasti pettyy, jos eivät lapset mene sinne kesälomalla n. viikoksi. Siellä lähinnä vaan ollaan ja saunotaan ja leivotaan pullaa. On ollut lapsille aivan ihana kokemus. Toki myös me vanhemmat ollaan siellä lomilla, mutta esim. elokuussa ennen koulujen alkua ja pienempänäkin anoppi pyysi lapset sinne meidän vanhempien aloittaessa työt loman jälkeen.
Oma äitini tykkää järkätä lapsille kaikenlaisia juttuja, ovat nyt syksyllä käyneet katsomassa balettia ja tanssimusikaalin. Kesällä olivat kylpylässä.
Hyvin harvoin meillä tuo lähtee siitä, että tarvitsisimme kipeästi hoitoapua (toki niitäkin tilanteita on), vaan enemmän on isovanhempien toive saada lapset sinne.Kun välimatkaa on kumpaankin mummolaan se melkein 300 km, niin yleensä haluavat vähän pidemmäksi aikaa ja meidän aikuisten taas on käytävä töissä.
Mutta me vanhemmat (minä ja mieheni + sisaruksemme ja veljemme) myös tekevät paljon asioita isovanhempien puolesta: Hoidetaan mökillä rempat, halonhakkuut, huussit, katot, veneet. Setvitään paperiasioita, kilpailutetaan sähköä ja vakuutuksia jne. jne. Siskon mies hoitaa äitini auton huollot, katsastukset, renkaanvaihdot jne.
Kun oma mummini vielä eli, kävimme perinteisesti siskoni kanssa siellä keväällä pesemässä ikkunat ja joulun alla tekemässä joulusiivouksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, minua joskus vaan ihan tympii lähteä vanhemmilleni notkumaan kun olisi muutakin tekemistä. Sitten makaan sohvalla lukemassa Hesaria k.un 17-vuotias poikani katsoo mummon kanssa Salkkareita. Ihan yhtä hyvin voisin olla puolen kilometrin päässä kotona vaikka pesemässä pyykkiä. Mutta pakko sinne vanhemmilleni on raahautua kuitenkin, kun lapsi haluaa tavata isovanhempiaan ja päinvastoin. Ap
Miten niin ruuat? Kyläillään yleensä päivällisen ja iltapalan välissä. Joku saattaa siinä kahvit keittää, joko minä tai poikani tai isovanhemmat. Miksi minun pitäisi siellä tiskata kun on tiskikone joka yleensä on puolityhjä? Laitetaan kyllä omat astiamme sinne itse. Ap
Tuli sellainen tunne tästä viestistä, että voin kyläillä tämän kohta täysi-ikäisen lapseni kanssa mummolassa, jos kutsu esitetään sieltä suunnalta ja jos seison koko vierailun ajan pojan välittömässä läheisyydessä valvomassa ettei lapsi rasita isovanhempiaan. Tietenkään emme syö mitään mitä emme itse ole ostaneet.Lisäksi lähtiessä pitää imuroida koko kartano, jotta meistä olisi ollut jotain hyötyä. Saavat sitten taas tuoda meille kolme koiraansa hoitoon kun seuraavan kerran lähtevät Aasiaan sukelluslomalle. Ap
Minun äitini ei ole missään vaiheessa osittanut minkäänlaista kiinnostusta lapsenlapsiin. Miesystävät ovat aina menneet lasten edelle, ja mitään kontaktia lapsenlapsiin ei ole halunnut. Edes pientä hätäapua ei juurikaan saatu silloin kun lapset olivat pieniä - meidän apua kyllä kaipasi ja kaipaa edelleen milloin mihinkin.
Nyt ovat lapset teini-ikäisiä, ja äitini on alkanut rutina siitä, kun eivät nuoret välitä vanhasta mummistaan. Paha lasten on välittää, kun mummi on omasta halustaan jäänyt heille täysin vieraaksi ihmiseksi. Elämä on valintoja.
Minä olen viiden mummi - lapset 5,5,3,1 ja vauva. Kerroin heti alussa, että en jaksa tässä elämäntilanteessa ottaa lapsia hoitoon, mutta käyn mielelläni heitä tapaamassa ja samalla leikin heidän kanssaan. Tämä on toiminut hienosti. Noin kerran kuussa vierailelen vuorotellen kolmen lapseni luona ja näen samalla lapsenlapsiani.
Teen kolmivuorotyötä sairaalassa ja hoidan päivittäin vanhan isäni asioita yhdessä kotipalvelun kanssa. Tarkoittaa sitä, että joko minä tai kotipalvelu hoitaa aamu-tai iltarutiinit.
Minulla ei siis riitä voimia enää lastenlasten hoitoon. Onneksi lapseni ovat samaa mieltä ja noin kerran viikossa he hoitavat isoisänsä iltatoimet, jotta saan levätä ennen yövuoroa.
Oma tokaluokkalaiseni kyläili itsekseen mummoikäisen ei-edes-sukulaisen luona.
Ellei ruokaa tarjota, kyläily on enintään ruokavälin mittainen. Itse ei aleta kokata ellei isäntäväki sitä nimenomaan pyydä.
Eihän se ole lapsen halusta kiinni, vaan sopiiko tapaaminen isovanhemmille. Ja on epäkohteliasta olettaa mummolan olevan kuin hollitupa, jossa lastenlapset ja heidän vanhempansa ravaavat mitään sopimatta ja tyhjentävät jääkaapin ja olevat kuin kotonaan.
Et kait sinäkään ap. tykkäisi hyvää, jos isovanhemmat tai ystäväsi tulisivat etukäteen sopimatta ja tyhjentäisi jääkaapit tai mummo ryhtyisi keittopuuhiin.
Vähän käytöstapoja ap. mummola on isovanhempien koti ja isovanhemmat päättävät pelisäännöt miten vierailut järjestetään ja millä ehdoilla, eikä siihen muilla ole mitään sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole lapsen halusta kiinni, vaan sopiiko tapaaminen isovanhemmille. Ja on epäkohteliasta olettaa mummolan olevan kuin hollitupa, jossa lastenlapset ja heidän vanhempansa ravaavat mitään sopimatta ja tyhjentävät jääkaapin ja olevat kuin kotonaan.
Et kait sinäkään ap. tykkäisi hyvää, jos isovanhemmat tai ystäväsi tulisivat etukäteen sopimatta ja tyhjentäisi jääkaapit tai mummo ryhtyisi keittopuuhiin.
Vähän käytöstapoja ap. mummola on isovanhempien koti ja isovanhemmat päättävät pelisäännöt miten vierailut järjestetään ja millä ehdoilla, eikä siihen muilla ole mitään sanomista.
En kyllä enää tiedä, miten voisin käyttäytyä paremmin muuten kuin tosiaan välttämällä istumista ettei sohva kulu ja valvomalla vieressä ettei teini rasita isovanhempiaan. Taidan päästä helpommalla kun jätämme kokonaan käymättä tästä lähin. Ap
Olen sitä mieltä että jos tekee kakaran, niin siitä aiheutuu vain tekijöille velvollisuuksia joita tekijät sitten siirtävät kakaralleen, eikä kenellekään muille mitään. Isovanhemmat saavat puolestani hoitaa mutta heille ei automaattisesti kuulu mikään hoitaminen.
En ole varma ymmärsinkö kysymystä oikein. Mutta kysymys liittyi kyläilyyn ja siihen pätee samat säännöt kuin kaikkiin muihinkin kyläilyihiin. Kylään voi mennä jos sinne kutsutaan. Jos kutsuu yökylään, tarjoaa ruoan, oli kyläilijä sitten teini tai itse perustamansa lukupiirin kaveri.
tulikohan tässä kaikki...vai vieläkö ap kysyi jotain. Kylään voi mennä niin pitkäksi aikaa kuin on kutsuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isovanhempien ei tietenkään ole mikään pakko hoitaa lapsenlapsia. Mutta jos minkäänlaista suhdetta ei kehity, ei lapset halua vierailla isovanhemmillaan. Voin vaikka vannoa, ettei yksikään teini lähde papalle kahville, jos pappa on ihan täysin tuntematon.
Miten monta vuotta miehesi hoiti sinua ennen kuin aloititte mitään suhdetta? Jos sinusta ihmissuhde edellyttää aina ensin hoitoa.
Isovanhempi-lapsenlapsi suhdetta ei voi verrata seurustelusuhteeseen tai avioliittoon. -ohis
Miksi ei? Kyseessä on ihmissuhde, jonka edellytyksenä ap pitää hoitosuhdessa. Vai onko niin, että naapurin mummon kanssa lapsella voi olla ihan kivat välit, vaikka näkisivät vain pihassa ja rupattelisivat, mutta isovanhempiin suhde ei synny, jos ei ole sitä hoitoa mukana?
Voi miksi asia ei ole toisinpäin eli isovanhemmilla olisi koska tahansa oikeus hoitaa lapsenlapsia eikä vanhemmilla olisi siihen mitään sanomista! Anoppi voisi hakea vauvan suoraa laitokselta itselleen ja ilmoittaa vanhemmille, että minulla on oikeus luoda tärkeä ihmissuhde, joten natinat seis.
Vierailija kirjoitti:
Ap miettii omia lapsiaan, jotka ovat ekaluokkalaisesta teiniin. Minusta tosi mukavia lapsia kaikki, hoitavat kotityönsä ja laittavat ruokaa jne. Olisi kiva jos ne voisivat joskus kyläillä mummolassa ilman vanhempiaan kun asumme samassa kaupungissa, mutta saa nähdä koska koittaa se aika. Palstan kriitikkojen mielestä ei ilmeisesti ikinä. Ap
Se on tässä(kin) asiassa syytä noudattaa anonyymin nettipalstan mielipiteitä, eikä ainakaan elää elämäänsä itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai ap tai kukaan muukaan ole tällaista edes esittänyt???
Tuo "keität itse perunasi" juttu taisi lähteä siitä, että osan mukaan, jos se kyläilevä teini jotain suuhunsa siellä laittaa, se pitää itse valmistaa (toki itsetuoduista aineksista). Kuulostaa minusta vaan tosi oudolta.
En tiedä millaisessa ympäristössä sinä olet kasvanut, mutta meillä on ollut tapana tarjota ihan yllätysvieraillekin kahvit niin, että itse olemme keittäneet ja kaivelleet kaapista tai pakastimesta vierasvaraa. Jos äitini tai appivanhempani pölähtäisivät yhtäkkiä kylään, mikä on epätodennäköistä, kun matkaa on useampi sata kilometriä, hän todellakin saisi olla kuin kotonaan, ottaa jääkaapista mitä tykkää ja lähtisin vartavasten kauppaan hakemaan tarjottavaa, jos sitä ei olisi kaapeissa.
Omassa lapsuudessani oli ihan normaalia, että saatoin pölähtää isovanhemmille koulun jälkeen ihan vaan yllättäen, montakin kertaa viikossa. Aina siellä oli ruokaa ja puuhaa isovanhemmilla aikaa. Tämä oli vähän sellainen tapakin, pettyivät kun en mennyt vaan olin kavereiden kanssa, eli yleensä piipahdin sinne tekemään vähintään läksyt ja vasta sitten kaverit. Asuimme korttelin päässä.
Mutta ajat oli erilaiset. Nyt isovanhemmilla on Tallinnan risteilyt, oopperat, golf-lomat ja viini-illat ja ihan hyvä niin. Kyllä meillä silti aina lapsenlapset ovat tervetulleita mummolaan, mutta tietenkin heidän ehdoillaan ja usein näistä aktiivisten eläkeläisten menoista johtuen on tilanteita, ettei sovi. ja se on tietenkin täysin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli sellainen tunne tästä viestistä, että voin kyläillä tämän kohta täysi-ikäisen lapseni kanssa mummolassa, jos kutsu esitetään sieltä suunnalta ja jos seison koko vierailun ajan pojan välittömässä läheisyydessä valvomassa ettei lapsi rasita isovanhempiaan. Tietenkään emme syö mitään mitä emme itse ole ostaneet.Lisäksi lähtiessä pitää imuroida koko kartano, jotta meistä olisi ollut jotain hyötyä. Saavat sitten taas tuoda meille kolme koiraansa hoitoon kun seuraavan kerran lähtevät Aasiaan sukelluslomalle. Ap
Näin minä teen niin anopilla kuin omilla vanhemmillani! Pyyhin pölyt, imuroin, teen ruuan, laitan puhtaat astiat kaappiin, likaiset koneeseen/ tiskaan jne jne! En todellakaan mene sinne passattavaksi!
Se että isovanhempien ei todellakaan tarvitse hoitaa lastenlapsia ikinä ei estä isovanhempia ja lastenlasten välille syntyvää hyvää suhdetta.
Kummallista että vain sillä että on yökylässä jatkuvasti isovanhempien luona on ainut keino saada heidän välilleen joku yhteys. Itkekkäät lapset haluavat vain lapsensa pois jaloistaan kun onhan ne rasittavia.
Myös oman perheen kanssa isovanhempien luona vieraillessa tutustuu vallan hyvin mummoon ja pappaan. Ja voihan ne isovanhemmat vierailla siellä lastenkin perheen luona.
Vierailija kirjoitti:
Se että isovanhempien ei todellakaan tarvitse hoitaa lastenlapsia ikinä ei estä isovanhempia ja lastenlasten välille syntyvää hyvää suhdetta.
Kummallista että vain sillä että on yökylässä jatkuvasti isovanhempien luona on ainut keino saada heidän välilleen joku yhteys. Itkekkäät lapset haluavat vain lapsensa pois jaloistaan kun onhan ne rasittavia.
Myös oman perheen kanssa isovanhempien luona vieraillessa tutustuu vallan hyvin mummoon ja pappaan. Ja voihan ne isovanhemmat vierailla siellä lastenkin perheen luona.
Mun nähdäkseni aloituksessa ei nimenomaan puhuttu siitä, että isovanhempien pitäisi hoitaa lapsenlapsiaan.
On olemassa isovanhempia, joita eivät lapsenlapset kiinnosta. He ovat usein niitä, joita eivät aikanaan kiinnostaneet ne omatkaan lapset.
Itse kasvoin sellaisten vanhempien kanssa, eikä lapsillani ole minkäänlaista suhdetta mummuun ja pappaan. Ei siksi, että katkerana olisin estänyt kanssakäymisen, vaan siksi, että vanhempiani eivät lapsenlapset voisi vähempää kiinnostaa.
Saas nähdä kuinka käy, kun tuosta vielä vanhenevat ja elo alkaa tuntua yksinäiseltä. Jokohan silloin alkaisi lasten ja lastenlasten seura kiinnostaa? Paha vaan, että taitaa sitten olla jo liian myöhäistä, sillä meillä on elämässämme jo muita ihmisiä, iäkkäitäkin, joihin on hyvä, lämmin, vastavuoroinen suhde. Ehkäpä vierailemme ennemmin heidän luonaan ja heitä auttelemme.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on vaihtoehtoja jatkuvan yökyläilyn ja ei ikinä hoitamisen välillä. Esimerkiksi se, että 10-vuotias käy mummulassa mehulla ja pullalla joskus koulun jälkeen yksin kun on ensin soittanut mummulle, että saako tulla. Mutta monen mielestä näin ei voi toimia, vaan aina on otettava äiti mukaan imuroimaan mummun nurkkia ja pesemään ikkunoita. Ap
En ole mummi, mutta komppaan tätä. Hoidon pitää tapahtua isovanhempien omilla ehdoilla, niin että yhdessäolo on mielekästä sekä isovanhemmille että lastenlapsille. Ei niin, että isovanhemmat ovat lastenhoitoautomaatteja joille tuupataan lapset silloin kuin vanhemmat haluavat. Eikä niin, että kieltäytyminen aiheuttaisi mitään "ei tulla sitten vanhainkotiin katsomaan" -kiukutteluja.