Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä mun lasta vaivaa? kesällä alkoi käsienpesu

ap

Pesi käsiä niin usein että sen helposti huomasin. Käsien iho alkoi kuivua ja puhuttiin että käsien pesua pitää vähentää että iho pääsee normalisoitumaan. No käsiä hän ei pese enää niin usein, mutta ei tahdo koskea kotona esim ketsuppipulloon, pestopurkkiin ym mihin joku muu on tod näk koskenut. Kerroin tytölle havainnoistani mut tyttö kiistää tekevänsä niin. Tänään tajusin että tyttö on jättänyt jonkun aikaa aamupalat syömättä koska ei tahdo ottaa leipää pussista koska joku muu on koskenut pussiin. Koulun jälkeen tyttö kokkailee itselleen välipalaa paistinpannulla tai uunissa aineksista joita juurikaan ei kukaan muu käytä, kuten jauhot, kaakao ym kuiva-aineet. Toki tyttö syö lämpimän ruuan kotona normaalisti vaikka muutkin sitä syö. Ja ruokahalu on onneks säilyny entisellään. Mut mikä tyttöä voi vaivata? Joku pakkoneuroosi? Mä en tiedä näistä mitään. Tyttö on 13v.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Itse olin samanlainen 11-vuotiaasta 15-vuotiaaseen. Yhtäkkiä ilman syytä tuli aivan kamala bakteerikammo. Avasin keittiön hanan paperilla, pesin puhtaat aterimet itse uudestaan, jopa kotona vuokrasin wc-pöntön paperilla jokaisesta kulmasta. Koulun ruokala oli kammottava bakteeripesäke, koskin kauhoihin yms aina paperin kanssa. Lautaset otin pinon alhaalta yms. Kumihanskat oli myös kovassa käytössä arkirutiineja hoitaessa.:D jos johonkin koskin ilman suojaa, käsi tuntui pitkään likaiselta ja käyttökelvottomalta. teininä sitten matkustettiin kehitysmaahan ensimmäistä kertaa, voi luoja kuinka itkin silmät päästäni ensimmäisenä iltana. Loppulomasta rentouduin, eikä sen jälkeen ole ollut bakteerikammosta tietoakaan.:)

Vierailija

Voi olla pakkoajatusten alkua, mutta tuossa iässä syynä voi olla ihan vaan huono tiedonkäsittelykyky, ylireagointi ja panikointi. Tuossa iässä tietoa ei vielä jäsennä samalla tavalla kuin aikuisena, ja jos esim. lukee jostain bakteerista tai tiettyjen esineiden bakteerimääristä, niin pelko valtaa mielen ja helposti tulee ylireagoitua. Vähän niin kuin minulla ja monella muullakin esim. raskauden aikana :D Mutta siis tuohan selvästi haittaa normaalia elämää, joten ihan ekana voisi olla järkevää varata lääkärille aika ja selittää tilanne, ja lääkäri voisi selittää bakteereista, että kuinka epätodennäköistä on saada esim. ketsuppipurkista vaarallinen bakteeri yms. Sitten jos ei ala helpottumaan, niin voisi siirtyä erilaisen ammattiavun pariin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pakko-oireinen häiriö. Kannattaa pyytää lähetettä lastenpsykiatrille.

Totta. Terv ocd potilas

Vierailija

Mun 13-vuotiaalla tytöllä alkoi viime talvena olla samanlaista ja tilanne kävi jo aivan mahdottomaksi. Nyt hän on saanut koko syksyn kerran viikossa psykoterapiaa ja alkaa pikkuhiljaa toipua. Terapia jatkuu varmaan vielä pitkään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun 13-vuotiaalla tytöllä alkoi viime talvena olla samanlaista ja tilanne kävi jo aivan mahdottomaksi. Nyt hän on saanut koko syksyn kerran viikossa psykoterapiaa ja alkaa pikkuhiljaa toipua. Terapia jatkuu varmaan vielä pitkään.

voi v...u

että käsien pesusta terapiaan

terapiaan ennemmin ne jotka ei pese käsiään edes joka päivä

kaikkea se joutavilla teettää...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

voi v...u

että käsien pesusta terapiaan

terapiaan ennemmin ne jotka ei pese käsiään edes joka päivä

kaikkea se joutavilla teettää...

Ei siellä terapiassa sitä käsinpesua käsitellä, vaan mikä sen aiheuttaa ja mistä se johtuu.
T. Samasta kärsinyt

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mikå sen teillä on aiheuttanut?

Masennus, kun ahdisti paljon elämä, käsien pesua oli paljon. Kun ahdisti vähemmin, pesin käsiä vähemmin ja muukin bakteerikammo oli lievempää. Kun masennuksen syvin vaihe oli ohi, ei käsienpesu ja bakteerien välttely ohjaa elämää, mutta on silti nykyisin osa sitä. Näitä asioita on vaikea saada ymmärretyksi sille, kuka ei ole mitään tällaista kokenut tai käynyt läpi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olin samanlainen 11-vuotiaasta 15-vuotiaaseen. Yhtäkkiä ilman syytä tuli aivan kamala bakteerikammo. Avasin keittiön hanan paperilla, pesin puhtaat aterimet itse uudestaan, jopa kotona vuokrasin wc-pöntön paperilla jokaisesta kulmasta. Koulun ruokala oli kammottava bakteeripesäke, koskin kauhoihin yms aina paperin kanssa. Lautaset otin pinon alhaalta yms. Kumihanskat oli myös kovassa käytössä arkirutiineja hoitaessa.:D jos johonkin koskin ilman suojaa, käsi tuntui pitkään likaiselta ja käyttökelvottomalta. teininä sitten matkustettiin kehitysmaahan ensimmäistä kertaa, voi luoja kuinka itkin silmät päästäni ensimmäisenä iltana. Loppulomasta rentouduin, eikä sen jälkeen ole ollut bakteerikammosta tietoakaan.:)

Pärjäsitkö siellä Tukholmassa pakkoruotsilla?

Vierailija

Mun lapsella samanlainen kaveri. Aamulla oli esim. hankala lähteä kouluun, koska ei voinut koskea ovenkahvaan. Ollut välillä osastohoidossakin, jotta oireilu saataisiin kuriin. Ehdottomasti yhteys lastenpsykologiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pesi käsiä niin usein että sen helposti huomasin. Käsien iho alkoi kuivua ja puhuttiin että käsien pesua pitää vähentää että iho pääsee normalisoitumaan. No käsiä hän ei pese enää niin usein, mutta ei tahdo koskea kotona esim ketsuppipulloon, pestopurkkiin ym mihin joku muu on tod näk koskenut. Kerroin tytölle havainnoistani mut tyttö kiistää tekevänsä niin. Tänään tajusin että tyttö on jättänyt jonkun aikaa aamupalat syömättä koska ei tahdo ottaa leipää pussista koska joku muu on koskenut pussiin. Koulun jälkeen tyttö kokkailee itselleen välipalaa paistinpannulla tai uunissa aineksista joita juurikaan ei kukaan muu käytä, kuten jauhot, kaakao ym kuiva-aineet. Toki tyttö syö lämpimän ruuan kotona normaalisti vaikka muutkin sitä syö. Ja ruokahalu on onneks säilyny entisellään. Mut mikä tyttöä voi vaivata? Joku pakkoneuroosi? Mä en tiedä näistä mitään. Tyttö on 13v.

OCD
Googleta, jos et tiedä.
Aiheutuu jollain tapaa ahdistavasta kasvu-ympäristöstä.

Vierailija

Lumonen kirjoitti:
Tyttärelläsi on pakko-oireinen häiriö. Tiedän, koska olen itse sairastanut vastaavaa. Tarvitsee psykiatrin eli lääkärin apua.

No ei välttämättä kyllä ole. Tosi monella kasvuun liittyy tuollaisia sinänsä patologisen oloisia oireita, jotka kuitenkin yleensä menevät itsestään ohi kun mieli sopeutuu taas kehon ja ajattelun muutoksiin. Tosin paljon on juuri varhaisteinejä ja teinejä, jotka tekee jotain pakkomielteisiä käytöksiä (juuri pesemiset, karvojen nyppimiset, pakonomainen itsetyydytys tai pakonomainen todellisuuspakoinen fantasiointi) tai jopa viiltelee, lievittääkseen epämääräistä henkistä kasvukipuaan. Yleensä menee ihan itsestään ohi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat