Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä MBTI-tyyppi olet ja keiden kanssa tulet/et tule toimeen?

Vierailija
03.12.2015 |

En usko, että MBTI-persoonallisuustyyppiluokituksella on mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa, mutta olen kuitenkin saanut siitä paljon irti oman persoonallisuuteni ymmärtämisessä.

Minkä tuloksen saatte MBTI-testissä (esim. www.16personalities.com) ja minkä tyyppien kanssa koette tulevanne kaikkein parhaiten toimeen?

Itse saan tulokseksi aina INFP. Parhaiten koen tulevani toimeen muiden N-ihmisten kanssa ja etenkin toisten diplomaattien eli NF-ihmisten kanssa.

Olen kuitenkin usein yrittänyt läheistä ystävyyttä INTJ-ihmisten kanssa ja se on aina ollut haastavaa. Jossain vaiheessa INTJ-ihmisellä menee hermot minun tunteellisuuteeni ja spontaanisuuteeni (jota järjestelmällisenä ihmisenä pitää laiskuutena). Kaikki on hyvin niin kauan, kun jaksan käyttää sovittelevuuttani, mutta kun uuvun ja en enää jaksa sovitella, niin se ystävyys kariutuu.

Millaisia kokemuksia muilla on?

Kommentit (99)

Vierailija
81/99 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko S-ihmiset jotenkin vähemmistössä täällä? Itse olen saanut eri testeistä eri tuloksia. Haluaisiko joku lyhyesti kertoa miten nämä eri piirteet tulee esille?

Vierailija
82/99 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

N-tyypit ovat älykkäämpiä kuin S-tyypit, joten tottakai av:lla kaikki ovat N-tyyppejä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/99 |
04.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENFP, olen vähemmistöä palstalla kuten arvasinkin ;)

Vierailija
84/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain testin tulokseksi ENFP. Olen äärimmäinen tunneihminen. Normaaleissa kanssakäymistilanteissa tulen usein toimeen kaikkien kanssa. Parisuhteessa minulla kuitenkin kolahtaa huonolla tavalla äärimmäisten järki-ihmisten kanssa. Tämä näkyy mm. tavassa miten kumpikin näkee esim. riitatilanteiden kehittymisen. Pystyn hyvin pitkälti empatisoimaan toisen kokeman tunnetilan ja ymmärtämään miksi ihminen toimii kuten toimii. Tästä johtuen harvoin tuomitsen, ellei ihminen ole oikeasti ilkeä ja pahansuopa.

Innostun myöskin helposti kaikesta, ja minua latistavat hieman ihmiset joilla ei ole joustovaraa tai jotka tarvitsevat paljon pohtimisaikaa kaikelle. Koen myöskin, että ajatuksenkulkuni on monia ihmisiä nopeampaa enkä aina jaksaisi odotella toisten ihmisten hitaampia vastauksia.

(Kerran tapailin miestä joka oli myöskin ihana tunneihminen. Mutta ehdottaessani esimerkiksi leffaan lähtöä, hän oli hetken vain hiljaa kunnes hihkaisin "haloo?". Hän murahti että "Odota nyt. Minun täytyy miettiä." :D Silloin huomasin itsessäni kärsimättömyyttä ja ihmettelin, että mitä siinä niin kovasti pitää miettiä. Heh.) Tästä voisi johdatella, että olen herkän innostuneisuuteni vuoksi myös spontaani ihmisenä. Näillä ominaisuuksilla on myös kääntöpuolensa. Innostun herkästi asioista, mutta monet niistä jäävät myös yhtä herkästi kesken. Aina monta rautaa tulessa.

Vaikka olenkin ekstrovertti luonne, vaadin myös poikkeuksellisen paljon aikaa itselleni.

Elän myöskin jollain tavalla huumorintajuni kautta. Pystyn heittämään huumoria lähes mistä tahansa aiheesta tahansa, hyvän maun rajoissa ja joskus niiden yli jolloin hävettää. Minulla on alitajuinen tarve tulla hyväksytyksi muiden silmissä ja alan usein turhaan ajatella millaisen kuvan olen itsestäni muille antanut. Tämä rajoittaa jollain tavalla tekemisiäni. Pikku hiljaa olen kuitenkin saanut tätä ominaisuutta parempaan suuntaan.

Tiimityöskentelyssä olisin ehdottomasti se henkilö, joka ehdottaa uusia ideoita. En ole pomotyyppiä, mutta en myöskään pomoteltavaa tyyppiä. Haluan tehdä asiat omalla vapaalla tavallani, jolloin myös suoriudun parhaiten. Jos tekemisiäni kytätään ja minua käskytetään, en viihdy tilanteessa.

Olen huomannut myös, että minulle on ylivoimaisen vaikeaa irtautua huonosta parisuhteesta. Haluan uskoa viimeiseen asti hyvää, ja olen henkilökohtaisesti valmis tekemään todella paljon suhteen eteen ja olenkin aina ollut suhteen se osapuoli, joka ottaa ongelmat esille ja alkaa niitä työstämään. Suhde, jossa asioista ei voida puhua/ei osata puhua on minulle erittäin huono vaihtoehto, sillä itse pystyn olemaan todella avoin tunteistani. Olen valmis kehittymään. Suhteessa olen usein epäitsekäs. Saan itselleni mielihyvää kun toisella on hyvä olla ja olen saanut olla myötävaikuttamassa asian suhteen. Usein unohdankin huomioida omia tarpeitani ja tunteitani, ja tarvitsen ihmisen, joka muistaa huolehtia minusta takaisin päin. Useimmat aiemmat miesystäväni ovat alkaneet pitämään minua itsestäänselvyytenä eivätkä ole muistaneet enää panostaa minuun. Tällöin epätyytyväisyyteni kasvaa pikkuhiljaa enkä välttämättä jaksa jonkin pisteen jälkeen enää itsekkään olla se osapuoli joka ongelmia yrittää korjata. Usein suhteeni päättyvätkin hiljaiseen epätyytyväisyyteen jos ongelmista ei puhuta. 

Olen myös hyvä analysoimaan itseäni.... :)

Vierailija
85/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hevettiä täällä sönkkätte sivukapalla. Olen bjhg ja minä köjt jne. Tyhmiä tyyppejä.

Vierailija
86/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka olette INTJ, miten kuvailisitte itseänne? Tein testin juuri vähän aikaa sitten ensimmäisen kerran, ja sain siitä tulokseksi INTJ. En ole varma, kuvaako se minua hyvin, varsinkin kun olen I-E väliltä molempia aika tasaisesti. Tarvitsen omaa rauhaa ja yksin oloa, toisaalta haluan usein seuraa ja inhoan olla yksinäinen, tykkään jutella ihmisille.

Vierailija
87/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ ja mieheni INTP (ja meidän lapsi vaikuttaa olevan ENTJ). Parhaiten minulla synkkaa muiden NT-tyyppien kanssa, mutta tulen muidenkin kanssa lähtökohtaisesti ihan hyvin toimeen.

86:lle, minä olen vahvasti introvertti kun taas sinä ilmeisesti olet jotain introvertin ja ekstrovertin välillä. Minulla taas on jonkin verran häilyvyyttä N–S-akselilla.

Vierailija
88/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen INTJ ja mieheni INTP (ja meidän lapsi vaikuttaa olevan ENTJ). Parhaiten minulla synkkaa muiden NT-tyyppien kanssa, mutta tulen muidenkin kanssa lähtökohtaisesti ihan hyvin toimeen.

86:lle, minä olen vahvasti introvertti kun taas sinä ilmeisesti olet jotain introvertin ja ekstrovertin välillä. Minulla taas on jonkin verran häilyvyyttä N–S-akselilla.

No kun mä sain myös tosi tasaiset pisteet N-S väliltä :D hankalaa tulkita tuloksia, kun saattaisin olla myös S tai se E. Oikeastaan ainoa noista, mistä olen varma että mikä olen, oli tuo J.

t. 86

Vierailija
89/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei te jotka olette INTJ, miten kuvailisitte itseänne? Tein testin juuri vähän aikaa sitten ensimmäisen kerran, ja sain siitä tulokseksi INTJ. En ole varma, kuvaako se minua hyvin, varsinkin kun olen I-E väliltä molempia aika tasaisesti. Tarvitsen omaa rauhaa ja yksin oloa, toisaalta haluan usein seuraa ja inhoan olla yksinäinen, tykkään jutella ihmisille.

Olet feikki INTJ. Kuvittelet olevasi sellainen, koska haluat olevasi jotain spesiaalia "mastermind"ia, joita naisista on alle 1%,  kun ollaanhan me kaikki yksilöitä ja älykkäitä ja me tytöt varsinkin, eiks niin?

Mikään kuvailemassasi ei sovi INTJ-persoonaan, sorry nyt (oikeasti ei mitään sorry, vaan haista  sinä vittu) vaan.

Vierailija
90/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet feikki INTJ. Kuvittelet olevasi sellainen, koska haluat olevasi jotain spesiaalia "mastermind"ia, joita naisista on alle 1%,  kun ollaanhan me kaikki yksilöitä ja älykkäitä ja me tytöt varsinkin, eiks niin?

Mikään kuvailemassasi ei sovi INTJ-persoonaan, sorry nyt (oikeasti ei mitään sorry, vaan haista  sinä vittu) vaan.

Hahhah mitä? Otitpa mun tuloksen nyt raskaasti :) En ollut ikinä ennen tehnyt kyseistä testiä: olin kuullut siitä, mutta en ollut lukenut mitään noiden "persoonallisuustyyppien" piirteitä etukäteen, saati sitten etsinyt, että kuinka harvinaisia ne ovat. Yritin vastata mahdollisimman totuudenmukaisesti jokaiseen kysymykseen ja käytin kysymysten pohtimiseen reilusti aikaa. Tämän tuloksen sain, ja olisin halunnut kuulla muiden saman tuloksen saaneiden kuvauksia itsestään, jotta voisin paremmin pohtia, sopiiko tulos minuun.

Jotenkin hauskaa että joku jaksaa näin "epätieteellisen" testin tuloksesta provosoitua, varsinkin jonkun toisen saamasta tuloksesta. Ihan kuin nämä olisi jotenkin kiveen hakattuja, että nyt kun sait testistä tämän ja tämän tuloksen niin olet just tämän ja tämänlainen etkä siitä muuksi muutu. Elättelen toivoa että viestisi oli joku provo, eikai kukaan ihan ihan oikeasti voi ottaa testin tuloksia noin tosissaan :D

Vierailija
91/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä219 kirjoitti:

Sain testin tulokseksi ENFP. Olen äärimmäinen tunneihminen. Normaaleissa kanssakäymistilanteissa tulen usein toimeen kaikkien kanssa. Parisuhteessa minulla kuitenkin kolahtaa huonolla tavalla äärimmäisten järki-ihmisten kanssa. Tämä näkyy mm. tavassa miten kumpikin näkee esim. riitatilanteiden kehittymisen. Pystyn hyvin pitkälti empatisoimaan toisen kokeman tunnetilan ja ymmärtämään miksi ihminen toimii kuten toimii. Tästä johtuen harvoin tuomitsen, ellei ihminen ole oikeasti ilkeä ja pahansuopa.

Innostun myöskin helposti kaikesta, ja minua latistavat hieman ihmiset joilla ei ole joustovaraa tai jotka tarvitsevat paljon pohtimisaikaa kaikelle. Koen myöskin, että ajatuksenkulkuni on monia ihmisiä nopeampaa enkä aina jaksaisi odotella toisten ihmisten hitaampia vastauksia.

(Kerran tapailin miestä joka oli myöskin ihana tunneihminen. Mutta ehdottaessani esimerkiksi leffaan lähtöä, hän oli hetken vain hiljaa kunnes hihkaisin "haloo?". Hän murahti että "Odota nyt. Minun täytyy miettiä." :D Silloin huomasin itsessäni kärsimättömyyttä ja ihmettelin, että mitä siinä niin kovasti pitää miettiä. Heh.) Tästä voisi johdatella, että olen herkän innostuneisuuteni vuoksi myös spontaani ihmisenä. Näillä ominaisuuksilla on myös kääntöpuolensa. Innostun herkästi asioista, mutta monet niistä jäävät myös yhtä herkästi kesken. Aina monta rautaa tulessa.

Vaikka olenkin ekstrovertti luonne, vaadin myös poikkeuksellisen paljon aikaa itselleni.

Elän myöskin jollain tavalla huumorintajuni kautta. Pystyn heittämään huumoria lähes mistä tahansa aiheesta tahansa, hyvän maun rajoissa ja joskus niiden yli jolloin hävettää. Minulla on alitajuinen tarve tulla hyväksytyksi muiden silmissä ja alan usein turhaan ajatella millaisen kuvan olen itsestäni muille antanut. Tämä rajoittaa jollain tavalla tekemisiäni. Pikku hiljaa olen kuitenkin saanut tätä ominaisuutta parempaan suuntaan.

Tiimityöskentelyssä olisin ehdottomasti se henkilö, joka ehdottaa uusia ideoita. En ole pomotyyppiä, mutta en myöskään pomoteltavaa tyyppiä. Haluan tehdä asiat omalla vapaalla tavallani, jolloin myös suoriudun parhaiten. Jos tekemisiäni kytätään ja minua käskytetään, en viihdy tilanteessa.

Olen huomannut myös, että minulle on ylivoimaisen vaikeaa irtautua huonosta parisuhteesta. Haluan uskoa viimeiseen asti hyvää, ja olen henkilökohtaisesti valmis tekemään todella paljon suhteen eteen ja olenkin aina ollut suhteen se osapuoli, joka ottaa ongelmat esille ja alkaa niitä työstämään. Suhde, jossa asioista ei voida puhua/ei osata puhua on minulle erittäin huono vaihtoehto, sillä itse pystyn olemaan todella avoin tunteistani. Olen valmis kehittymään. Suhteessa olen usein epäitsekäs. Saan itselleni mielihyvää kun toisella on hyvä olla ja olen saanut olla myötävaikuttamassa asian suhteen. Usein unohdankin huomioida omia tarpeitani ja tunteitani, ja tarvitsen ihmisen, joka muistaa huolehtia minusta takaisin päin. Useimmat aiemmat miesystäväni ovat alkaneet pitämään minua itsestäänselvyytenä eivätkä ole muistaneet enää panostaa minuun. Tällöin epätyytyväisyyteni kasvaa pikkuhiljaa enkä välttämättä jaksa jonkin pisteen jälkeen enää itsekkään olla se osapuoli joka ongelmia yrittää korjata. Usein suhteeni päättyvätkin hiljaiseen epätyytyväisyyteen jos ongelmista ei puhuta. 

Olen myös hyvä analysoimaan itseäni.... :)

Olen hyvin samantapainen mutta mies. Meillä voisi olla yhteistä.

Vierailija
92/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ESFP-T pitkälti sopi "analyysi" itseeni. Olen siis "viihdyttäjä", joka tulee toimeen kaikkien kanssa, mutta IN- ihmiset voivat helposti kyllästyä minuun..  Tykkään olla huomion keskipisteenä, mutta otan silti kaikki huomioon. Elän enemmän nykyhetkessä, enkä osaa ja halua suunnitella tulevaisuutta liian pitkälle. Olen hyvä ihmisten kanssa, ja suurin osa ihmisistä pitää minusta, ja se on minulle tärkeää, tosin läheisiä ystäviä ei ole niin paljoa, lähinnä kaveri porukoita, joita minä pidän koossa ratkaisemalla muiden konflikteja.. 

Ihan hauska testi, vaikka ei tieteellinen olekaan! Olihan siellä kohtia, joita en tunnistanut itseeni, esim. parisuhteesta sanottiin, että kyllästyn ja vaihdan partneria usein; näin en ole kuitenkaan koskaan tehnyt, vaan olen pitkässä parisuhteessa.

Vierailija
93/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko erityisesti rytmi/tanssimusiikista pitävät laittaa tähän ketjuun että mitä tyyppiä ovat.

http://www.vauva.fi/keskustelu/2452361/ketaan_infp_ja_ei_pida_tanssimus…

Olisi pitänyt nimetä paremmin ketju, voihan olla että suurin osa tanssijoista ei olekkaan infp.

Vierailija
94/99 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ESFP-T pitkälti sopi "analyysi" itseeni. Olen siis "viihdyttäjä", joka tulee toimeen kaikkien kanssa, mutta IN- ihmiset voivat helposti kyllästyä minuun..  Tykkään olla huomion keskipisteenä, mutta otan silti kaikki huomioon. Elän enemmän nykyhetkessä, enkä osaa ja halua suunnitella tulevaisuutta liian pitkälle. Olen hyvä ihmisten kanssa, ja suurin osa ihmisistä pitää minusta, ja se on minulle tärkeää, tosin läheisiä ystäviä ei ole niin paljoa, lähinnä kaveri porukoita, joita minä pidän koossa ratkaisemalla muiden konflikteja.. 

Ihan hauska testi, vaikka ei tieteellinen olekaan! Olihan siellä kohtia, joita en tunnistanut itseeni, esim. parisuhteesta sanottiin, että kyllästyn ja vaihdan partneria usein; näin en ole kuitenkaan koskaan tehnyt, vaan olen pitkässä parisuhteessa.

Kirjoitin viime sivun pitkän ENFP-kommentin, mutta piti vielä hieman päästä kommentoimaan tätä. Ensimmäinen pitkä suhteeni kesti 4,5v. Olemme vieläkin väleissä ja pyysin häntä tekemään tuon persoonallisuustestin. Hän sai tulokseksi ESFP. Hänen jälkeensä minusta tuntuu, ettei minulla kenenkään muun kanssa ole asiat kokonaisuudessaan olleet niin hyvin kuin hänen kanssaan. Meillä pelasi huumori loistavasti yhteen ja juorusimme keskenämme kaikesta. Yksi eroavaisuus taisi kuitenkin olla se, ettei hänen luonteelleen ollut tavallista kaivella ongelmia tai puhua niistä. Minä olin siis se joka nosti kissat monesti pöydälle. Suhteessa kuitenkin vallitsi hyvä tasapaino.

Tässä välissä minulla on ollut yksi introvertti järki-ihminen miehenä sekä ekstrovertin ja introverin välimuoto joka oli ihmisenä hyvin tunteellinen. Järki-ihmisen kanssa koin olevani eri aaltopituuksilla kaikissa tunneasioissa, enkä voisi nähdä enää ikinä seurustelevani niin äärimmäisen järkevän ihmisen kanssa. Pystyn mukautumaan muiden ihmisten mukaisesti enkä koe, että olisin epäaito tai manipuloiva. Tämä järki-ihminen kuitenkin koki juurikin mukautuvaisuuteni jotenkin negatiivisena ominaisuutena. Hän myös jaotteli todella vahvasti mikä on minun, mikä on hänen huonekalunsa. En saanut pitää laukkua yhteisen makuuhuoneemme tuolilla, koska se sattui sijaitsemaan hänen puolellaan sänkyä, hän tarvitsi selkeästi oman tilansa, ja minun levittäytymiseni ärsytti..

Tunneihmisen kanssa taas tunsin itseni melkein mieheksi, kun mies tuntui minuakin herkemmältä. Olen itse todella herkkä, joten hänen käytöksensä meni yli hilseen. Tosielämän esimerkkinä vaikkapa se, kun minä ehdotin tekstarilla josko katsoisimme telkkarista tänään Vain elämää. Hän oli hieman mietiskelevä ja näreissään, ja heitti vastaehdotuksen, että sitä ennen hän kyllä halua viettää kanssani aikaa ja että katsoisimme toisiamme rakastuneesti silmiin. Ja kyllä, nämä olivat hänen sanansa aika tarkalleen. Hän eleli omissa pilvilinnoissaan ja piti elämää melkeinpä jonain satuna.

No, takaisin ESFP tarinaani. Tapasin nyt syksyllä miehen, joka testin tehtyään paljastui myös ESFP-persoonaksi. Tuntui, että palaset jollain tavalla loksahtivat paikalleen. Minulla olikin jostain syystä kovin tuttu olo hänen seurassaan. Hänenkin kanssaan minulla on aina hauskaa, huumorintaju pelaa ja olemme kumpikin hyvin monella saralla samankaltaisia. Huomiona haluaisin vain esittää näiden molempien ESFP-miesten samankaltaisuudet. Olivat sitten sattumaa tai ei. :)

-Laiskoja siivoamaan

Pakko oli laittaa tämä ensimmäiseksi, koska tämä oli näkyvin asia aluksi

-Supliikki-ihmisiä

Tulevat toimeen kaikkien kanssa halutessaan, juttua tulee

-Avokätisiä

Mikä on hänen on myös minun

-Eivät oma-aloitteisesti ala puida riitaa/ongelmaa

Puhuvat paljon, mutta ongelmien puinti on haastavaa

-Vaikeuksia pysyä sovituissa kellonajoissa

Tapana olla myöhässä töistä, koulusta.. jostain syystä heille ei kuitenkaan tästä yleensä koidu ongelmia, sillä ovat ilmeisesti niin taitavia selittelemään

-Ovat mielestäni kykeneviä pitkiin parisuhteisiin, vaikka persoonallisuusanalyysi muuta kertoo

Molemmilla historiassa 5-6v suhteita. Heillä ei ole kuitenkaan luontaista taitoa ymmärtää panostaa suhteisiin, jolloin heillä kasvaa houkutus suhteen ulkopuolisiin asioihin

-Eivät pidä yksinolosta

ESFP on tähän mennessä ainut ihmistyyppi kuka haluaa viettää kumppaninsa kanssa yhtä paljon kuin minä. Kaikki tehdään yhdessä

-Älyttömän holtiton rahankäyttö

Joutuvat usein tukeutumaan luottoon

-Mustasukkaisia

Ehkä hieman omistushaluisia. Ehkä sattumaa. Ovat myös suojelunhaluisia

-Viina ja juhlat maistuu

Ei ole mahdollisuutta juoda sivistyneesti pari, kännissä on oltava. ESFP on yleensä tunnelmankohottaja eivätkä bileet ole mitään ilman häntä

Osa on ehkä pintapuolisia huomioita, mutta pelottavan samankaltaisia ovat.. :) Mikä niissä sitten vetää, niin jaa'a. Ainakin huumorintaju ja spontaanisuus yhdistävät.

Vierailija
95/99 |
15.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
97/99 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sovi MBTI-systeemiin. Ainakaan testit eivät tarjoa luotettavia tuloksia, koska toimin kuten toimin eri syistä kuin ihmiset ehkä kekimäärin. Olen muutenkin niin ristiriitainen, että eri ihmiset luonnehtivat mua aina ihan eri tavalla. Ei mulla kai oikeastaan ole sellaista vakaata ympäristölle ilmenevää persoonallisuutta. Jos mua hyödyttää olla puhelias, teen niin. Jos on parempi olla ujo, olen ujo. Yksi pitää mua vakavana ja varautuneena, toinen avoimena ja huumorintajuisena. Jokaisessa on vähän kameleonttia, mutta mulla tämä on todella äärimmäistä. Veikkaan, että jossain vaiheessa vaikeaa lapsuutta tuosta tuli hyvä keino selviytyä. En osaa muuta, eikä mulla ole sitä "omaa itseä" varsinaisesti. Opettelen vielä aikuisenakin (olen jo lähes 30-vuotias) erottamaan, mitkä asiat ovat oikeasti epämiellyttäviä ja mistä nautin. En vieläkään oikein osaa erottaa, miltä se, kun ei halua jotain, tuntuu. Toiminta ei siis todellakaan täsmää sisäisten prosessien kanssa, joten testit antavat vääriä tuloksia.

En tietty myöskään osaa sanoa, millaisista ihmisistä en pidä, kun en tiedä, miltä tuo "en pidä jostakusta", tuntuu. Välttelen vain niitä, jotka ovat liian tunkeilevia fyysisesti tai henkisesti, tai joista on selvästi jotain haittaa ympäristölleen. Muuten tulen hämmentävän hyvin kaikkien kanssa toimeen riippumatta iästä, älykkyyden tasosta, sosiaalisuudesta jne, vaikka mielelläni pidän ihmiset vähän kauempana. En osaa toimia ihmisten kanssa, jos heistä tulee liian läheisiä. On aivan sama, millaisia he ovat. Oma pääni vaan ei pysty käsittämään, miten pitäsi toimia.

Vierailija
98/99 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTJ ja tulen kaikkien kanssa toimeen. Kuitenkaan en jaksa ihmisiä, jotka vaativat extrahuomiota/erityistä panostusta, ei introvertin energia riitä sellaiseen.

Parisuhteessa olen ollut ainakin INTP:n ja INTJ:n kanssa. INTP:n kassa homma sujui muuteb hyvin, mutta se ei saanut mitään tehtyä. Toisen INTJ:n kanssa taas tuli naurettavia ylilyöntejä, kun kumpikaan ei suostunut taipumaan, vaan pitämään ylpeytensä. Lisäksi käytimme samoja mekanismeja, joilla pyrimme jollain tavalla alistamaan toisen.

Kavereina minulla taitaa olla ENTP:t ja ESFP:t yliedustettuina ja näiden kanssa on kyllä helppo olla. Ei mitään extraenergiaa täydy kuluttaa pohtimiseen, voiko jotain sanoa jne.. voin olla oma itseni.

Vierailija
99/99 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sovi MBTI-systeemiin. Ainakaan testit eivät tarjoa luotettavia tuloksia, koska toimin kuten toimin eri syistä kuin ihmiset ehkä kekimäärin. Olen muutenkin niin ristiriitainen, että eri ihmiset luonnehtivat mua aina ihan eri tavalla. Ei mulla kai oikeastaan ole sellaista vakaata ympäristölle ilmenevää persoonallisuutta. Jos mua hyödyttää olla puhelias, teen niin. Jos on parempi olla ujo, olen ujo. Yksi pitää mua vakavana ja varautuneena, toinen avoimena ja huumorintajuisena. Jokaisessa on vähän kameleonttia, mutta mulla tämä on todella äärimmäistä. Veikkaan, että jossain vaiheessa vaikeaa lapsuutta tuosta tuli hyvä keino selviytyä. En osaa muuta, eikä mulla ole sitä "omaa itseä" varsinaisesti. Opettelen vielä aikuisenakin (olen jo lähes 30-vuotias) erottamaan, mitkä asiat ovat oikeasti epämiellyttäviä ja mistä nautin. En vieläkään oikein osaa erottaa, miltä se, kun ei halua jotain, tuntuu. Toiminta ei siis todellakaan täsmää sisäisten prosessien kanssa, joten testit antavat vääriä tuloksia.

En tietty myöskään osaa sanoa, millaisista ihmisistä en pidä, kun en tiedä, miltä tuo "en pidä jostakusta", tuntuu. Välttelen vain niitä, jotka ovat liian tunkeilevia fyysisesti tai henkisesti, tai joista on selvästi jotain haittaa ympäristölleen. Muuten tulen hämmentävän hyvin kaikkien kanssa toimeen riippumatta iästä, älykkyyden tasosta, sosiaalisuudesta jne, vaikka mielelläni pidän ihmiset vähän kauempana. En osaa toimia ihmisten kanssa, jos heistä tulee liian läheisiä. On aivan sama, millaisia he ovat. Oma pääni vaan ei pysty käsittämään, miten pitäsi toimia.

Jospa sulla on Fe vahvana, koska samaistut ympäristöön. Mulla ja isälläni on sama, vaikka olemme eri tyyppiä, minä ENTP ja isä ESTP. Stressaantuneina varsinkin yritämme ihan liikaa hakea ympäristön tukea. Kognitioissa se menee näin:

ESTP Se - Ti - Fe - Ni

ENTP Ne - Ti  - Fe - Si

joiden suhteen käy niin, että kognitiivisesti epäterveesti kehittynyt, huonosti voiva, masentunut ihminen voi ohittaa kakkospreferenssin ja erehtyä luottamaan kolmanteen. Silloin käy niin, että ESTP luottaa Se:n sijaan Fe:hen ja ENTP hakee tyydytystä Ne:n sijaan Fe:stä. Molemmat tyypit alkavat luovia liikaa ympäristön odotusten mukaisesti unohtaen omat halunsa. Tätä kutsutaan grip-moodiksi. En tiedä miten tämä suomennetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi