Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä MBTI-tyyppi olet ja keiden kanssa tulet/et tule toimeen?

Vierailija
03.12.2015 |

En usko, että MBTI-persoonallisuustyyppiluokituksella on mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa, mutta olen kuitenkin saanut siitä paljon irti oman persoonallisuuteni ymmärtämisessä.

Minkä tuloksen saatte MBTI-testissä (esim. www.16personalities.com) ja minkä tyyppien kanssa koette tulevanne kaikkein parhaiten toimeen?

Itse saan tulokseksi aina INFP. Parhaiten koen tulevani toimeen muiden N-ihmisten kanssa ja etenkin toisten diplomaattien eli NF-ihmisten kanssa.

Olen kuitenkin usein yrittänyt läheistä ystävyyttä INTJ-ihmisten kanssa ja se on aina ollut haastavaa. Jossain vaiheessa INTJ-ihmisellä menee hermot minun tunteellisuuteeni ja spontaanisuuteeni (jota järjestelmällisenä ihmisenä pitää laiskuutena). Kaikki on hyvin niin kauan, kun jaksan käyttää sovittelevuuttani, mutta kun uuvun ja en enää jaksa sovitella, niin se ystävyys kariutuu.

Millaisia kokemuksia muilla on?

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

INFJ Jokaisesta tämäntyyppisestä testistä tulee suunnilleen samat jutut.

Vierailija
42/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISFJ ja tulen toimeen oikeastaan kaikkien kanssa, joissain ihmisissä vain on enemmän sietämistä kuin toisissa. T-tyyppejä arvostan ja ihailen rationaalisuutensa ansiosta, mielestäni se on todella hyödyllinen piirre. I-tyypin ihmisten kanssa tulen siinä mielessä hyvin toimeen, että rauhallisina ja harkittuina he "kuluttavat" minua vähemmän kuin E:t. Ärsyttävä piirre taas on P, en voi sietää "improvisoivia" huithapeleita, jotka eivät ota vastuuta tarpeeksi vakavasti ja pidä aikatauluista kiinni. Sekään ei onneksi koske kaikkia P-ihmisiä :) Äitini ja yksi parhaista kavereistani on ENFP ja molemmat saavat minut välillä raivon partaalle :D

N20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Infj. En pidä lainkaan ihmisistä, jotka ajattelevat mustavalkoisesti, ovat itsekkäitä tai ajattelemattomia. Noita löytyy melkein jokaisesta mbti-tyypistä. Intj:t ovat hyvin samankaltaisia kuin itse olen, mutta heiltä tuntuu puuttuvan tunneäly. Sosiaalisissa tilanteissa tulee reagoida nopeasti - niin nopeasti ettei pelkkä järki riitä toimiakseen oikein kussakin tilanteessa. Siksi Intj:t ovat niin kömpelöjä ja puuduttavia. Yhden poikkeuksen tiedän.

Estj-tyypit ovat ahdistavia. He jyräävät muut alleen, vähän sama vaivaa Entj:tä. Parhaiten tulen toimeen NF-yhdistelmien kanssa. Entp on myös hyvin viihdyttävä persoonallisuus. Pidän leppoisista ihmisistä.

Vierailija
44/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostatte joltain lahkolaisilta noiden kirjainyhdistelmienne kanssa :D

Vierailija
45/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INFP ja koska olen niin alistuva ja ujo, niin omasta puolestani tulen kaikkien kanssa toimeen lähtökohtaisesti.

Läheisissä ihmissuhteissa, joissa tulee väkisinkin konflikteja toisinaan, niin olen huomannut, että toisen ihmisen faktisuus ja järjestelmällisyys näyttäytyvät minulle "neuroottisuutena" ja tuottaa vuorovaikutuksessa ongelmia, jos olosuhteet altistavat sille (esim. kumpikin väsyneitä ja huonolla tuulella). Uskoisin tuon faktisuus-taipumuksen kuvastavan lähinnä J-ominaisuutta (?). Minulle faktisuus näyttäytyy jopa tietynlaisena kylmyytenä ja rakkaudettomuutena toisinaan.

Ainoa ihmistyyppi, jonka kanssa minulla ei ole mitään tekemistä ollut koko elämäni aikana, on tosikkomaiset, vähähuumoriset ihmiset. Tämä ei johdu siitä, että en tulisi toimeen tai että en pitäisi, vaan jotenkin minun ja vähähuumoristen ihmisten tiet ei vaan kohtaa tässä elämässä :D

Vuorovaikutan niin paljon absurdin huumorin kautta (olen ns. outo, en vitsailija), etten ehkä löytäisi mitään väylää toiseen ihmiseen ilman huumoria.

Vierailija
46/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla testillä ei ole mitään nykyaikaista tieteellistä pohjaa ja se antaa millä tahansa vastauksilla ihmiselle miellyttävää ja imartelevaa luettavaa. Ihan kivahan se on tollaiseksi pikkutestiksi mutta jos joku luulee sen kuvaavan muuttumatonta persoonaa ja auttavan jossain niin huh.

Höpönlöpön. Et tiedä aiheesta yhtään mitään.

Vai niin. Jännä väite, "yhtään mitään." Kyseisen testin on kehittänyt kaksi kotirouvaa 40-luvulla ja nykyaikainen psykologia ei sitä käytä.  Googletappa vaikka itse pikaisesti että MBTI ja criticism.

Pari lainausta ja lähteet:

"The publishers do a very good job of promoting the test and providing support for its users. The MBTI also has much intuitive appeal. The descriptions of each type are generally flattering and sufficiently vague so that most people will accept the statements as true of themselves. If you tell people that they are "innovative thinkers and good problem solvers, and good at understanding and motivating people, but may have trouble following through on details of a project," they will believe that the statement is an accurate description of themselves regardless of the truth of the statement. This phenomenon is known as the "Barnum Effect," named in honor of the great entertainer."

http://www.indiana.edu/~jobtalk/Articles/develop/mbti.pdf

"There are many possible reasons why the MBTI is so entrenched in workplaces and promoted so enthusiastically. There's the expense and training involved, mentioned above. It may be because everyone uses it, so people conclude it must be reliable, and thus its success becomes self perpetuating. Also, any personality type you get assigned is invariably positive. There is no combination of answers you could give on the MBTI which says 'you're an arsehole'."

http://www.theguardian.com/science/brain-flapping/2013/mar/19/myers-bri…

Siellä vaan alapeukutellaan menemään, mutta perustelisiko joku teistä vähän laajemminkin kuin "kyllähän se tuntuu sopivalta" että miksi uskotte tähän?

Vierailija
47/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTP ja pidän eniten ENTP-tyypeistä, jotka ovat muuten kanssani samankaltaisia, mutta ovat ekstrovertteja. Koen keskinäisen kommunikaation silloin helpoksi molempien osalta.

Vierailija
48/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta näihin piirretyypityksiin ei kannata suhtautua suurella vakavuudella, koska käytännössä kaksi saman tuloksen saavaa voivat olla melko erilaisia. Olosuhteetkin vaikuttavat, millainen on.

INFJ tuntuu olevan yliedustettuna av:lla. Olen itse INFP, mutta MBTI-sivustoilla esitettyjen kuvausten perusteella haluaisin olla enemmän INFJ. Toisaalta aiemmin sanottuun viitaten, kaverini on INFJ, ja en haluaisi olla hänen kaltaisensa :D Haluaisin olla "teoreettisen INFJ:n" kaltainen.

Vierailija
50/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen INTP, jolla on vahva ja herkkäviritteinen tunne-elämä (en silti ole INFP). Ex-mieheni oli mielestäni INTJ. Aluksi luulimme olevamme lähes toistemme kaltaisia - suhteen lopussa puhuimme jatkuvasti ristiin ja yhteisymmärrystä oli mahdotonta saada aikaan vaikka kuinka yritimme. Olen miettinyt jälkikäteen, oliko meillä yhteisymmärrystä koko pitkän suhteen aikana missään vaiheessa, vai käytimmekö vain samoja sanoja eri asioista ja kuvittelimme toisen ymmärtävän ja tarkoittavan samaa kuin itse. :D

Vierailija
51/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä omaa tyyppiäni, mikään noista ei oikein tunnu osuvan kohdilleen. Eri testeistä saan vaihtelevasti tulokseksi xNFP tai xNTP.

Vierailija
52/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä lähes kaikki ovat INTP:tä?

Itse taidan olla ISFJ. Olen kyllä saanut noissa testeissä viimeiseksi kirjaimeksi usein P:n, koska monissa asioissa olen hyvinkin suurpiirteinen, esim kotini ei todellakaan ole mitenkään tip top... Toisaalta pidän tietystä ennakoitavuudesta elämässä ja äkilliset muutokset saattavat ahdistaa minua, riippuen tietty vähän asiasta.

Tulen mielestäni kaikenlaisten ihmisten kanssa toimeen. Vaikka itse olenkin tunteellinen, niin ei se tarkoita että tunteet jotenkin hallitsisivat elämääni, olen myös hyvin järkevä esim rahankäytössä ja monessa muussakin asiassa. Täysin "huithapelit" ihmiset välillä ihmetyttävät minua, mutta en heitä tai heidän valintojaan halveksi, vaan saatan joskus salaa ihaillakin ja toivoa että itse osaisin olla rohkeampi ja ottaa riskejäkin välillä, kun yleensä mielummin pelaan varman päälle.

Vierailija
53/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ENTJ-A, mutta se antaa aavistuksen liian kylmän kuvan minusta. En esim. loukkaa ketään keskustelussa ja noudatan käytöstavat, mutta se on totta että en anna tunteiden mennä hoidettavan asian edelle. 

En osaa noista persoonallisuuksista sanoa keiden kanssa tulen toimeen. Pääsääntäisesti kaikenlaisten ihmisten, mutta eniten ärsytystä koen viivyttelijöistä ja valehtelijoista. Esim jos joku töissä sanoo hoitavansa jonkin asian, mutta jättää sen tekemättä (ja sama toistuu), niin koen tajuttoman suurta ärsytystä. Parhaiten tulen toimeen sellaisten ihmisten kanssa, jotka ovat avoimia, hyviä keskustelijoita (eli osataan kuunnalla ja sanoa omat ajatukset kohteliaasti mutta jämysti) ja tietävät omat rajansa. Tunnistan itsessäni nimittäin tuon "pomottaja" -luonteen, ja aika paljon työskentelen sen kanssa. Mutta eniten päänvaivaa edelleen tuottavat ihmiset jotka hymyssä suin ovat aina jees jees voin tehdä, ja sitten seläntakana suputtelevat kuinka pomo riistää. Olen siis esimiesasemassa, ja sekin varmasti muuten vaikuttaa miten vastaan noihin. Esim 10 vuotta sitten olisin vastannut ehkä eri tavalla!

Vierailija
54/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

INFJ, tosin mieheni mielestä voisin olla terveenä (ei masentuneena) ENFJ. Joiltain osin se osuukin. Viihdyn hyvin yksin mutta en liian pitkiä aikoja. Ehkä parhaiten viihdyn muiden NF-tyyppien seurassa, tosin inhoan ENFP-ihmisten jatkuvaa valehtelua ja kaksinaamaisuutta. SF:t ovat puistattavia ja NT:t liian kylmiä. Nämä ovat vain omasta kokemuspiiristäni. Mieheni on ENTJ eikä ollenkaan kylmä laskelmoija.

Miehissä F-tyyppi on paljon harvinaisempi kuin naisissa, olisinpa itsekin aikoinaan törmännyt sellaiseen...

Vierailija
55/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ISFJ

Piti täysin paikkaansa.

Vierailija
56/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ISFJ. Tulen yleensä toimeen kaikkien kanssa. Ekä kuitenkin väsyn sellaisten ihmisten kanssa, jotka hössöttävät mielestäni liikaa tai jotka käyttäytyvät töykeästi muita ihmisiä kohtaan. En voi myöskään sietää ihmisiä, jotka eivät hoida velvollisuuksiaan kunnolla. Vaikka olenkin hyvin vapaamielinen, niin toivon, että ihmiset ajattelisivat joskus asioiden järjellisyyttä ja uskaltaisivat luottaa hyviksi havaittuihin perinteisiin.

Vierailija
57/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

INFJ, tosin mieheni mielestä voisin olla terveenä (ei masentuneena) ENFJ. Joiltain osin se osuukin. Viihdyn hyvin yksin mutta en liian pitkiä aikoja. Ehkä parhaiten viihdyn muiden NF-tyyppien seurassa, tosin inhoan ENFP-ihmisten jatkuvaa valehtelua ja kaksinaamaisuutta. SF:t ovat puistattavia ja NT:t liian kylmiä. Nämä ovat vain omasta kokemuspiiristäni. Mieheni on ENTJ eikä ollenkaan kylmä laskelmoija.

Miehissä F-tyyppi on paljon harvinaisempi kuin naisissa, olisinpa itsekin aikoinaan törmännyt sellaiseen...

Ja miksi SF-tyypit mielestäsi ovat puistattavia?

T. ISFJ

Vierailija
58/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, kerro lisää tuosta, miksi SF:t ovat mielestäsi puistattavia.

Vierailija
59/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mukatieteellisyyteen puettu horoskooppi. Uppoo ihmisiiin parhaiten sen vuoksi, että ei kerro sinusta mitään negatiivista. Pukee tuloksen sellaiseen positiivisuuden kaapuun, johon on helppo uskoa.

Kukaan oikea psykologi ei tätä käytä mihinkään, naurettaisiin pihalle sekunnissa. On tosiaan 2 kotirouvan kehittämä tsydeemi. Ihan hyvä pajatso, kun korporaatiot käyttää.

Vierailija
60/99 |
03.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on mukatieteellisyyteen puettu horoskooppi. Uppoo ihmisiiin parhaiten sen vuoksi, että ei kerro sinusta mitään negatiivista. Pukee tuloksen sellaiseen positiivisuuden kaapuun, johon on helppo uskoa.

Kukaan oikea psykologi ei tätä käytä mihinkään, naurettaisiin pihalle sekunnissa. On tosiaan 2 kotirouvan kehittämä tsydeemi. Ihan hyvä pajatso, kun korporaatiot käyttää.

Jos laitat yhteen riviin sata INTJ:tä ja toiseen riviin sata oinasta, kumpi ryhmä on yhtenäisempi? Ja mitä sillä on väliä kuka sen testin on kehittänyt? Kotirvouvillakin on joskus hyviä päähänpistoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän